Hoppa till innehåll

Hyresvärds ansvar för hyresgäst ang. jaktlagen


Jan

Recommended Posts

Vi planerar att hyra ut vår fastighet med mark för jakt. För hyresgäst som utövar jakt krävs svensk jägarexamen eller motsvarande, licens för jaktvapen, samt jaktkort. Om vi kräver att se deras jaktkort så visar det allmänt att de är berättigade att jaga i Sverige. Bör vi kräva att se de andra dokumenten också? Om hyresgästen skulle brista i några av de andra kraven, kan vi som hyresvärd bli ansvariga för det på något sätt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog första gången jag hör talas om en markägare som vill se några "jaktpapper". Är det vanligt förekommande?

Jag kan inte tänka mig att du åker dit som markägare om någon i jaktlaget saknar jaktkort, den som jagar är jaktledare och har fullt ansvar för den jakt som bedrivs, är du inte med och jagar kan du heller inte lastas för vad som händer.

Men det kan väl inte skada, tänk bara på att vem som helst kan lösa jaktkort (oavsett bakgrund) så pappret i sig är nog ingen vidare indikering på om personen har rent mjöl i påsen eller ej.

Be i såna fall hellre att få se vapenlicenser och jägarexamensbevis, alla utländska utbildningar är dessutom inte godkända i Sverige.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag tror är mest noga är att den personen har en försäkring som täcker ev olycksfall...

Sen tänker jag så här... Varje år vid vår extrastämma i augusti så visar vi upp statligt jaktkort, vapenlicens, å försäkringsbevis som vi sedan undertecknar att vi tagit del av årets pm där allt som rör jakten står. Då är jaktledare å styrelse ansvarsbefriade vad gäller detta. Ingen ifrågasätter detta så jag tycker att du utan problem kan fråga efter dessa handlingar och be arrendatorn skriva under att dessa stämmer. Knorrar nån om de kan man ju undra om nåt inte är som det ska. Personligen skulle jag inte ha några problem med det om jag skulle jaga hos er...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det jag ville få fram var att ett statligt jaktkort inte med automatik innebär att personen får jaga i Sverige.

Ska ju kunna lösas av alla som deltar, även de utan bössa, som vill ta del av bytet så det är öppet för alla.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som fastighetsägare blir du inte personligen ansvarig om någon av de som arrenderar jakten skulle ha skitit i att betala jaktkortet eller liknande, för med "hyra ut" så antar jag du menar "arrendera ut"? Skulle du bedriva dagsuthyrning av jakt så blir det en annan femma för då blir det ju du som blir "jaktledare". Bara en klargöring ;) 

Men hade jag arrenderat ut min mark till okända jägare hade även jag varit intresserad av huruvida de är kuranta eller ej och det är ingen som hindrar dig att du skriver att godkänd Jägarexamen samt Statligt Jaktkort krävs för att få arrendera din mark. Samtliga större jaktlag jag har varit med i under hela mitt liv har vi alltid visat upp vapenlicenser, godkända skjutprov samt jaktkortet under mötet inför starten på älgjakten. På så sätt blir det aldrig några problem med den saken. 

En aspekt av ett jaktarrende är att man då också är ansvarig för eftersök. Blir ett djur påkört mitt i natten skall någon kunna komma dit inom två timmar med adekvat spårhund och avliva om så behövs. Det blir givetvis problem om man bor långt därifrån...

Som markägare kan man den som betalar mest eller den som skulle förvalta marken bäst. Jag hade valt det jaktlaget som hade varit bäst för förvaltningen och inte den som betalade ett par tusenlappar extra, men det är hur jag ser på den saken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Danmark har man ett "schweisshund-register" med en eftersöksjägare i sitt område man MÅSTE ringa till... Man får inte själv

Se till att dom vet vad som gäller för eftersök i Sverige

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Wizard sa:

 

En aspekt av ett jaktarrende är att man då också är ansvarig för eftersök. Blir ett djur påkört mitt i natten skall någon kunna komma dit inom två timmar med adekvat spårhund och avliva om så behövs. Det blir givetvis problem om man bor långt därifrån...

Det hade varit jobbigt för många om det hade varit korrekt!:rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Wizard sa:

 

En aspekt av ett jaktarrende är att man då också är ansvarig för eftersök. Blir ett djur påkört mitt i natten skall någon kunna komma dit inom två timmar med adekvat spårhund och avliva om så behövs. Det blir givetvis problem om man bor långt därifrån...

 

När det gäller trafikrelaterade eftersök så har Polisen genom NVR ansvaret för dessa, när det gäller jaktrelaterade eftersök är det som Wizard skriver jaktarrendatorn och då speciellt Jaktledaren och skytten som bär ansvaret.

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Jan-Erik1 sa:

När det gäller trafikrelaterade eftersök så har Polisen genom NVR ansvaret för dessa, när det gäller jaktrelaterade eftersök är det som Wizard skriver jaktarrendatorn och då speciellt Jaktledaren och skytten som bär ansvaret.

Mvh Jan-Erik

På samtliga jaktmarker och jaktlag jag har varit med i under hela mitt liv så har vi skött trafikeftersöken på våra egna marker och det är Polisen som ringer oss när det varit en påkörning. Jag skulle inte kunna tänka mig att inte sköta den saken själv på mina jaktmarker.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Wizard sa:

På samtliga jaktmarker och jaktlag jag har varit med i under hela mitt liv så har vi skött trafikeftersöken på våra egna marker och det är Polisen som ringer oss när det varit en påkörning. Jag skulle inte kunna tänka mig att inte sköta den saken själv på mina jaktmarker.

Är inte hundra insatt, men är 98% säker på att det är nvr som har hand om alla trafikeftersök. Vilket innebär att du inte får genomföra att trafikeftersök ens på egen mark. Gissar att någon mer insatt än mig kan klargöra....typ NS eller någon annan som är/ varit engagerad i nvr!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaktlaget har givetvis flera eftersöksjägare som är med i nvr. Kanske skulle ha varit tydligare med den saken... 

Men jag har varit ut på ett antal eftersök genom årens lopp där jag blivit kontaktad direkt och inte via Polisen, dock aldrig på statens vilt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar.

Vi har vår fastighet med mark till uthyrning, där jakt ingår, men det är inte jaktarrende. Vi hyr ut den per månad eller år. Ja, vi har fått intresse från flera danska sällskap.

Så om jag förstår det rätt då så kan man köpa jaktkort utan att presentera bevis på att man har jägarexamen och/eller vapenlicens?

Men om inte hyresvärden/markägaren är ansvarig för att hyresgästen följer jakt- eller vapenlagen så är det kanske inte så viktigt att kolla alla dokumenten...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl snarare ett moraliskt och sett ur säkerhetsmässig vinkel viktigt moment för både er och era grannar att kontrollera att de som hyr arrendet är bra folk. 

Hur de sköter sig speglar hur folk runt omkring uppfattar er.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...