Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

lsjonsson

Finns det någon kvinnlig motsvarighet till Thorsell på JBV...

Recommended Posts

lsjonsson

...som har sin egna uppfattning om vad som får ta med hem till Sverige efter utlandsjakt. Jag har då aldrig hört talats om något liknande som i artikeln.

http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/far-inte-ta-hem-bjorntrofe-20170216/

F. d. arb.kollegan har då aldrig haft några sådan problem efter hans alla utlandsresor.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Wizard

Kan det inte vara så att man inte vill ha in icke CITES skyddade skinn/troféer in i landet för att minimera alla okända skinn och på så vis stoppa en eventuell illegal marknad? Har noll koll på detta dock men har en smula förståelse för att man är strikt med skinn/troféer från djur som vi har särskilda regler för, även om det är skjutet i ett annat land med alla tillstånd. Dock borde det gå att lösa tycker man fast saknas det avtal mellan Kanada och Sverige/EU så är det nog kört...?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Av vad jag har läst på grannforat RS av dom som har varit på jaktresa till Kanada har jag aldrig hört talats om att någon har haft detta problem med att ta med sig skinn el. trofé in i Sverige. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
henke67

Det måste finnas något mer i den här historien som vi inte fått ta del av. Annars är det väldigt konstigt. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Teffek

Borde inte vara några bekymmer sålänge han kan visa på att den är skjuten legalt,CITES är egentligen bara lägga åt sidan då saker ska in i EU då är det motsvarande EU-regler som gäller, nu är kanadensiska bestånden av brunbjörn endast B-klassad så det i sig borde inte heller vara ett bekymmer denna gång men EU skiter i CITES och har sina egna listor.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tuffhund

Det är förbjudet att importera Brunbjörn från Kanada till EU. Idiotisk EU-grej och tycker jävligt synd om skytten men det visar hur viktigt det är att man kollar upp alla regler innan man drar iväg på resa.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson

Ok! Tack för svaren! Dessa EU-regler kan ju reta gallfebern på folk.:(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Teffek
5 hours ago Tuffhund sa:

Det är förbjudet att importera Brunbjörn från Kanada till EU. Idiotisk EU-grej och tycker jävligt synd om skytten men det visar hur viktigt det är att man kollar upp alla regler innan man drar iväg på resa.

Vart hittar du det? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Wizard

Med risk för att kasta sten i glashus så ser jag ändå en vits med att ha samma förbud för inhemsk hantering som import eftersom det skulle bli omöjligt att hålla koll på varenda skinn och trofé annars. Dock trist för den drabbade som inte visste innan... Dyra läropengar...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
2 minutes ago Wizard sa:

Med risk för att kasta sten i glashus så ser jag ändå en vits med att ha samma förbud för inhemsk hantering som import eftersom det skulle bli omöjligt att hålla koll på varenda skinn och trofé annars. Dock trist för den drabbade som inte visste innan... Dyra läropengar...

Ja, det var verkligen en dyr läxa.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Teffek

Fast det är bara import av jakttroféer av brunbjörn från Kanada och Kazakstan som är förbjudet, sedan finns det en del andra populationer och underarter av brunbjörn som är A-listade och därför krångliga att importera (grundregeln är att det är förbjudet) det är alltså fullt tillåtet som jag förstår det att importera björnskinn sålänge det inte är en jakttrofé från en vild björn.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
4 minutes ago henke67 sa:

Undrar hur man skall tolka att BC står inom parantes efter Kanada? Gäller det alltså bara BC? Vilket vore mycket knepigt då det mig veterligen är vanligare med björn där än annars.

http://www.sararegistry.gc.ca/virtual_sara/files/cosewic/sr_ours_grizz_bear_1012_e.pdf

Precis, politiker är inte kända för att ta knepiga beslut.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Wizard

Nu vet jag inte hur det är i Kanada, men i USA så är det inte ovanligt att olika lagar och regler gäller för varje delstat. Kanada är dessutom delad med hälften som semi-amerikaner och andra halvan som mer franska än fransmännen, så jag är inte förvånad om detta enbart gäller BC.

Om jag någonsin kommer iväg på min Safari någon gång och bestämmer mig för att ta med några skallar hem som troféer så skall jag mycket noggrant kontrollera den saken innan så jag verkligen får med mig dem hem - den saken är solklar!!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Tuffhund

Björnen är ju död så det känns vettigare att den får vila ut och skänka glädje i skyttens hem istället för att stå i ett förråd i Kanada medan vi väntar på Swexit. :P

Det hade varit intressant om man kunde läsa någon motivering till importförbudet av vissa arter från vissa områden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
henke67

Här är det dock helt solkart Ok att exportera från Kanada/BC. Förbudet handlar om att föra in i EU. Så man skulle eventuellt kunna tolka texten som att det är Ok att föra in en björnpäls från Alberta men inte från BC. Vilket är lite knepigt då de åtminstone 2012 sltängde den lagliga jakten där. (Utom viss skyddsjakt)...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
henke67
Just now Tuffhund sa:

Det hade varit intressant om man kunde läsa någon motivering till importförbudet av vissa arter från vissa områden.

Bevarande statusen i området anses inte klarlagd... Läs gärna texten i min länk ovan och jämför med det uttalandet! Foliehattar och sillmjölkar!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.