Hoppa till innehåll

Första viltet.


Seger

Recommended Posts

Det första viltet jag sköt var en gråsparv eller en talgoxe med luftgeväret. Men det första viltet med ett riktigt vapen var en tjäderhöna som jag sköt i år på älgjakten. sköt även på en älg samma älgjakt men avståndet var längre än vad jag trodde och jag glömde att sikta högre satt det ledde till en skadeskjutning. men hundföran var ganska nära så han spårade upp älgen och avlivade den ganska snabbt och det slutade bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Jag tog jägarexamen nu i höstas,vid 46 års ålder (bättre sent än aldrig) har fått följa med bekanta på olika ställen,4 första gångerna hagel,har sett många rådjur,men för långt håll,MEN i söndags 29/1-06 3 dagar kvar av Rådjursjakten fick jag chansen med min Tikka 308win strålande solsken nästan vindstilla 0-1 minus,100m drygt en stor get 26 kg urtagen vilken känsla det var Kärlek skottet tog precis bakom högerbogen gick ut genom vänsterbogen knall fall för geten själv går jag fortfarande som i ett rus 3 dagar senare. Tack för mig ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Älgdräparn85

Jag kommer heller inte riktigt ihåg vilket som var mitt första vilt. Jagade en del på sjön med pappa så nån sjöfågel hade man nog skjutit innan men mitt första vilt var ett smaldjur. satt på enn bakpass då pappa och de andra i laget jagade älg. Stod där och frös som en dåre. Detta var i december nån gång så det var rejält kallt. Jag kommer ihåg att jag pratade i radion med pappa när jag skymtar något i ögonvrån. ETT rådjur kom farande rakt mot mig. Å innan jag hunnit lägga ner radion och fälla över vantarna och ta upp geväret var rådjuret inte mer en 10 m från mig. knall och fall. Sedan kan man snacka om asplöv. hade stora problem att få ut nått vettigt på radion. Pappa sa lera gånger .. lunga dig... gick allt bra men jag kunde inte svara vettigt... hehe mvh Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va roligt det är att läsa om allas första vilt!

Mitt första vilt var en 9,5 kg räv som fälldes under drevjakt med hund. Räven fälldes med min Beretta 686 Onyx Sporting (som jag aaaaaldrig kommer att sälja någonsin!).

Räven var en fin vinterräv, och den pryder nu min hylla hemma i kontoret! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest C_Jannesson

Mitt första vilt var en hare, den sköt jag på drev för hamiltonstövaren Rocco. 12år gammal var jag och bössan var nog bara 10cm kortare än mig, Jag sköt 3 pluggar innan jag fick slå ihjäl har stackarn  :D men stolt var jag och jag ska aldrig glömma den känslan ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj, nu blir jag sentimental  :'(

Första viltet var 1963. Jag hade ju fått varit med på jakter några år, och även suttit med och vakat på räv. Nu fick jag för första gången sitta själv, uppe på logen och vaka en månskensnatt. Jag somnade till emellanåt, och vaknade när det var två rävar framme. Väntade och väntade in dem, för jag trodde att jag skulle hinna ta båda ;D,

Naturligtvis blev det bara en, men ojojoj, vad lycklig jag var. Sprang med räven upp till huset och in i sovrummet för att visa pappa. Det uppskattades av någon anledning inte av min väna mor, att jag kom in med en blodig räv och tjoade mitt i natten.....knepig tant va ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man inte räknar kråkor, skator osv så sköt jag mitt första vilt 1990. Jag var då 11år gammal.

Jag satt vid en åkerholme och vaktade på rådjur tillsammans med min jaktmentor. När bocken kom

fick jag låna bössan och sköt ett skott i bogen på runt 70m avstånd. Bössan var en kombi med kulpipa

i 222rem. Anledningen till att jag fick skjuta trots min ringa ålder var väl antagligen att han visste om att

jag kunde skjuta samt att jag varit i skogen med honom sedan 7års åldern. Ett mycket trevligt minne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första viltet är en del i jägarlivet och första älgen är en annan skulle jag nog säga, 1a älgen är för många en milstolpe  :)

1a viltet var en mkt stor 6taggars råbock på premiärdagen, jag var 15år och blev satt i ett torn med utsikt över ett hygge och en granskogskant. Efter 1 timme ser jag något som liknar ett kors i skogskanten, uppenbarelse hade man kunnat tro, men det var bocken som låg i profil i kvällssolen.Avståndet var 250m och jag hade min 9,3x57 laddad med 15g vulkan, jag bestämde mig för att smyga in på bocken för att kunna få iväg ett skott.

När jag kliver ner från tornet och smygit iväg 25 halkar ja till på en mosstuva och ett knack uppstår av en gren och fortare än jag kan tänka står storbocken 25m ifrån mig och undrar vad det är för en rival  ;D snabbt upp med 9,3an och sätter 1skott i halsen på bocken som trillar omkull och så var första vilet förpassat till andra betesmarker. Största skogsbocken som skjutits på marken vilket jag fick höra av de 'äldre jägarna "nu har grabbjäklen skjutit avelsbocken" ;D

Första älgen var samma år en ko som stått i en granridå och väntat på lugn och ro efter drevet, när farsan kommer åkande på vägen 200m bort bryter hon ur ridån och kommer i trav upp mot mitt torn, jag svingar 9,3an och låter vulkanen göra jobbet, ser i kikaren hur luft pumpas ut från bröstet när kon springer och jag sänker bössan och kon faller med benen i luften efter 60m. Ropar upp på radion att jag skjutit en älg och sen kommer älgfrossan  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Älgdräparn85

mmmm första älgen är väl det mäktigaste man upplever som jägare.

Kommer ihåg att jag satt med pappa på ett stort hygge. Hade inte suttit så länge när vi hör en hund börjar skälla kanke 500 meter nedanför oss. Hundföraren varnar att det är en stor tjur på väg mot mitt pass.

pulsen steg ju till max nu och jag hörde hur hjärtat dunkade genom skjortan. plötsligt smäller det. Tsynaden bryts av att min bror skjutit en 12 taggare.

Den älg som var på väg till mig. Visst var jag glad för hans skull, men jag hade allt gärna fällt den själv.

Nu satte jag mig ner för att starta en liten brasa för att grilla lite korv. När pappa börjar viska efter mig. -Kolla ner i kankten. jovisst en grann tjur bryter ut ut granridån. Han går sakta ut och ställer sig med bredsidan till. perfekt tänkte jag.

Hållet var kanske 120m men jag hade gott stöd vid mitt knä. Klick!!! nej geväret klickade. Jag repeterade om. nu hade tjuren börjat röra sig och travade längst med skogen. Nu började det blir tätare och jag såg allt mindre av älgen.

Tänkte det att nu är det kört. Men så skogen öppnade sig nåra meter och jag tänkte att där skjuter jag. och jovisst. Skottet tar perfekt. han tar ett par steg framåt för att sedan vända och ramla omkull i evighetens sömn.

Nu gick ju allt såofrt så jag hann inte få nån frossa men efter.. hade svårt att stå på benen, men vilken känlsa. Och snacka om att farsgubben var stolt... mmm det är något man aldrig kommer att glömma!!!! mvh Tomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Testeboån

Anekdot om frågan: Första viltet

För arton år sedan satt jag 12 årig grabb på kurskväll med jägarexamen. Kvällen till ära hade vi besök av en man från Berguven Nord projektet. Frågan om första viltet gick runt bordet och jag satt som en av dom sista att svara ::)

Skulle jag vara ärlig och berätta för denne man att jag som 8 årig parvel sköt mitt första vilt som var en kattugla på en elstolpe ::)

Sanningen kom fram och en lååång tystnad bröts äntligen av skratt från en kursdeltagare som inte kunde hålla sig  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest C_Jannesson
Anekdot om frågan: Första viltet

För arton år sedan satt jag 12 årig grabb på kurskväll med jägarexamen. Kvällen till ära hade vi besök av en man från Berguven Nord projektet. Frågan om första viltet gick runt bordet och jag satt som en av dom sista att svara ::)

Skulle jag vara ärlig och berätta för denne man att jag som 8 årig parvel sköt mitt första vilt som var en kattugla på en elstolpe ::)

Sanningen kom fram och en lååång tystnad bröts äntligen av skratt från en kursdeltagare som inte kunde hålla sig  ;D

förbannat kul  :D :D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt första var en ringduva i en grantopp med 22:an när jag var 13-14 år sen dröjde det nog 8-10 år tills den första haren bet i gräset  :-  men det beror nog på att man intresserade sig för  mopeder,bilar,brudar och bärs istället  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Svinhagen

Det första viltet efter jägarexamen var en älgkviga. Jag hadde en puls som var näst intill livshotande innan jag sköt. Efter så kom adrealinet rusande genom kroppen. Det var en otrolig kännsla. :)

Preskiberat vilt från bardomsåren har jag förträngt ;D Men det var ett gäng gråsparvar som strök med inne i ladan ;D

En och annan skata fick också bita i gräset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med om att första älgen är en milstolpe.

Jag jagade älg i tre år innan jag sköt min första. Det var eftermiddag den första jaktveckan

i oktober och jag satt i ett torn vid en ledningsgata. Hade min första studsare med mig, en

6.5 laddad med nosler partition. Plötsligt gick allt fort, såg ett älgöra ca 80m bort i kanten på

ledningsgatan. En sekund senare bryter älgen ut i en j-a fast över ledningsgatan, hinner tänka

tre taggar innan jag skjuter första skottet, skjuter sen ett till blixtsnabbt(ledningsgatan var max 20m bred).

Anledningen att jag fick tänka efter lite extra var att vi fredade alla tjurar mellan 4-8 taggar.

Gubben som satt ovanför i ledningsgatan var säker på att jag bommat och ville knappt gå efter

älgen. Vi hittade inget blod men kunde följa spåren i den mjuka mossan utan problem, efter

ungefär 200m låg tjuren död. Med två utmärkta bogskott. Blev riktigt glad då gubben fått mig

lite orolig när han påstod att det var två säkra bommar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 14 years later...

Bortsett från småfågel och Ekorre med luftbössa då.

En Älgkalv kutandes efter Älgkon ute på en mosse, var väl runt 50m håll och det gick ganska fort.

Han få Älgfrossa redan innan skott men hade sinnesnärvaro att tänka bort pappälgens framförhållning och lade mig i träffområdets framkant när 9.3x62 projektilen från Husqvarna M98:an gick iväg.

Skottet satt perfekt 5-1 och den han väl en 25m på raggliga ben innan den stöp, skulle med lite perspektiv nog inte tagit det skottet då adrenalinnivån var på tok för hög för ett säkert skott....nåväl, det gick bra den gången.

Fick lära mig ta ur helt på egen hand strax efteråt.

Tog tre dagar innan man var nere i varv igen. ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror det var 1973 som lite unge typ 11 år. En snöskata på 4 meters håll med farsans hanbössa, vid morsans jordgubbsland.

Blev som förvånad över rekylen och effekten (dunmolnet). Hade ju bara skjutit luftgevär innan.

Nästa som jag minns var med min hanbössa, en räv. Då var jag 15-16 år. Minns mest hur det luktade när jag flådde och skrapade skinnet. Det var lite småknepigt att vända den på tanan.

Första älgen var en skadskjuten älgkalv. Skjöt med en 6,5a m96 på långt håll. Hade bara halsen att skjuta på, så den for ihop i smällen. Minns att skytten som skadskjutit blev sur... Det hade inte behövts ngt mer skott. "Den hade dött ändå" och så var det väl. Den hade dött vilken dag som helst.

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgkviga på ståndskall för hund under vad som idag skulle kallas uppsiktsjakt om jag varit 15 år vid tillfället. Gick med en granne som var hundförare och dessutom en av utbildarna vi hade i skolan där vi läste jägarexamen på ” fria aktiviteterna”. Fyllde 15 samma år som jägarexamen blev obligatorisk (tror jag, 1985). 
Vi smög tillsammans men när vi var nära gav han mig geväret och sa ”försök du men se till att skottet blir bra, jag har ju mitt rykte att tänka på” med ett snett grin. Smög sista biten och kom nära tyckte jag, hunden kom ut till mig men blev nog lite konfunderad för den var också ut till Börje innan den vände tillbaka till kvigan. Jag smög upp i läge och när kvigan stod rätt med hunden bakom lär jag skottet gå, kvigan gick undan ca 20 m innan hon la sig. Stolt men med Börje som skytt igen gick vi fram för koll och kopplande av hund, skottet satt lite lågt men hade tagit i hjärtat. Det var Börje som skjutit den kvigan fram till premiärdagen nästa år då han berättade för laget vid återsamling i samband med att jag återvänt till jakten från sjukstugan efter att skurit mig i tummen under ett urtag tidigare på dagen.  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Mitt första vilt utöver tjädrar, änder, kråkfåglar, rävar, grävlingar och harar(höll på med fällor och ungdomsynder med luftgeväret/22:a innan) var en råbock den 23:augusti (15årsdagen) på uppsiktsjakt.

 

Det var extremt tur och jag hade tjatat på farsan hela veckan och han hade precis kommit hem från jobbet och vi satt oss på åkern nedanför lagårn och ut kom en bock på eftermiddagen.

Det var så kul, för farsan hade verkligen inte räknat med det utan tänkte nog att jag skulle bli nöjd ut av att bara få sitta med älgbössan en 308 Carl Gustav som jag ärvt och använder än idag. Så han var måttligt road att behöva hjälpa till att ta reda på bocken trött och sliten som han var.

 

Mitt riktigt första vilt med eget vapen och licens var också en råbock på samma åker och samma datum tre år senare, hade dock haft licens sen ett tag tillbaka iom dispans från jaktgymnnasiet men inte kommit mig för innan.

 

Jag tyckte mig aldrig få den där frossan man kan få när man fäller ett vilt utan den har kommit på äldre dagar. Kanske var det att man som liten ofta var med slakt på gårdarna och att bockarna fälldes 100m från huset. Utöver det hade man ju tagit bort mycket katter, hundar och elaka baggar med farbrors hagel innan men de var ju inte vilda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
25 minutes ago MrT. sa:

Gammal tråd, men icke mindre aktuell för det. Satt ute på pass igår kväll, målet var väl att putta omkull en gris men jag är tacksam för att det inte blev någon, av flera anledningar. För att nämna någon anledning har jag f n svårigheter med att ta hand om fällt vilt (om det rör sig om ett ätbart vilt). 

Nåväl, inte gick jag lottlös ur gårdagens sittning i vart fall, utan jag fick fälla mitt första frilevande vilt någonsin (om man bortser från den talgoxen eller om det var en blåmes som jag sköt med luftgevär som 15 årig yngling, och som satte så djupa spår i mig, att jag till dags dato inte glömt bort det), och det var en intressant upplevelse även om inte så omvälvande som det beskrivs av andra här i tråden.

Jag kan i jämförelse nämna att när jag tog min hittills ända spöfångade lax (i Jonsered för de som känner till vad det ligger), då fick jag vad som brukar benämnas som laxfrossa. Jag var helt oförmögen att fortsätta mitt fiske efter det att jag landat fisken och jag var skakis i hela kroppen två timmar efter den erfarenheten. Nu var detta över 20 år sedan, så gubben blir väl måhända inte lika lätt upphetsad i dessa dagar (?). Och vad vägde fisken då !? ~10, 5 kg och det är den största fisk jag någonsin tagit i hela mitt liv.

Men, för att återgå till gårdagens äventyr; Inte är det en av de fem stora på Afrikas savanner, inte heller är det någon stor gris eller annat högvilt som återfinns i de Svenska skogarna, men icke desto mindre mitt allra första frilevande fällda vilt;

20220501_215247.jpg.53a2aaf058424095ca6576fcc6d9307a.jpg

Som synes tog skottet både för långt bak och för lågt, men jag kan försäkra om att den flyttade sig inte från skottplatsen och den dog uppskattningsvis inom 10 sekunder, så lidandet torde ha varit minimalt. Lapua Mega i 6,5*55 river nog rejält i en sån liten kropp som en grävlings, även om skottplaceringen inte är optimal😮. Nästa gång jag får möjlighet att skjuta på ett frilevande vilt, skall jag försöka att sätta skottet betydligt bättre än det blev här. Får väl skylla på nybörjarfel 🤔. Kan f ö kort nämna att det var en hane.

Skyddsjakt då eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago exabit sa:

Skyddsjakt då eller?

Jepp.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...