Hoppa till innehåll

Långhållsbygge ala Bollnäs


BollnäsViktor

Recommended Posts

1 hour ago RmK-GBG sa:

Sätt dit en gängadapter och lås fast den med en låsskruv. 5/8x24->M18x1

 

//RmK

Smart!  :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skummade igenom tråden lite snabbt.....

6,5x55 är ypperlig kaliber för långhållskytte laddar man inte och är rätt ny så är det klart bästa valet!

En del om ljuddämpare har svårt att hitta fördelar med dessa på en skyttebössa, dem blir varma och ger mirrage och kräver mer väntan mellan serierna dessutom mest bara en parameter till som kan strula.

Mitt tips blir en Sauer STR 200 finns ofta att hitta begagnade till vrakpris skjuter toppen och har långa pipor som kan bytas enkelt och billigt helt enkelt en skyttemaskin om än den inte ser häftigast ut skjuter den skiten ur flesta "långhållsriggar"

 

Blir du sedan riktigt biten blir ett bygge nästa steg efter några 1000 skott vet du rätt väl själv vad som känns viktigt just för dig det skiljer rätt mycket mellan oss skyttar

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago BollnäsViktor sa:

Impuls mannen....

köpte en Sauer STR med 74cms 6,5x55 pipa idag.

jaja tänkte jag och sa till mig själv att jag väntar med fäste och sikte, slår igång datorn och hittar en

Vortex Viper PST 6-24x50 FFP EBR-1 MRAD. Med ett Spuhr ISMS sp3601 med 6mil/20,6moa lutning.

 

det var den löningen de :lol: tur att jag drar och jagar säl på onsdag så frugan kan lugna ner sig

 

Vilken kapten överge skutan är den börjar sjunka;) Grattis ett bra köp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago BollnäsViktor sa:

Impuls mannen....

köpte en Sauer STR med 74cms 6,5x55 pipa idag.

jaja tänkte jag och sa till mig själv att jag väntar med fäste och sikte, slår igång datorn och hittar en

Vortex Viper PST 6-24x50 FFP EBR-1 MRAD. Med ett Spuhr ISMS sp3601 med 6mil/20,6moa lutning.

 

det var den löningen de :lol: tur att jag drar och jagar säl på onsdag så frugan kan lugna ner sig

 

Perfekt val och extremt prisvärda skjutmaskiner grattis! Köp blommor till frun innan du åker bort :)

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Lars sa:

Perfekt val och extremt prisvärda skjutmaskiner grattis! Köp blommor till frun innan du åker bort :)

 

Tack för tipsen :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag läser, ju dummar blir jag...

Och denna vecka har jag läst mer en under hela min skoltid  :lol:

 

Sitter och läser om olika  Moment(Nm)

Och det verkar som det är viktiga saker.

Både momenten på pipans 3 skruvar och dom 2 skruvarna fram/bak på stocken.

 

7-8 Nm på pipan. Ska dras främre,bakre,mitten

Stocken 4Nm?? Bakre sen främre 

Rätt moment ska minska pipslitage och öka precisionen.

Så här långt är jag skapligt med.

Men sen ska spuhr fästet/kikarsikte 

Monteras, vad ska man dra det med? 

Och jag som inte så här liten momentnyckel

 

Tar i mot som Fan, men jag funderar på att be om hjälp att montera,  någon som är Sugen? ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago BollnäsViktor sa:

Ju mer jag läser, ju dummar blir jag...

Och denna vecka har jag läst mer en under hela min skoltid  :lol:

 

Sitter och läser om olika  Moment(Nm)

Och det verkar som det är viktiga saker.

Både momenten på pipans 3 skruvar och dom 2 skruvarna fram/bak på stocken.

 

7-8 Nm på pipan. Ska dras främre,bakre,mitten

Stocken 4Nm?? Bakre sen främre 

Rätt moment ska minska pipslitage och öka precisionen.

Så här långt är jag skapligt med.

Men sen ska spuhr fästet/kikarsikte 

Monteras, vad ska man dra det med? 

Och jag som inte så här liten momentnyckel

 

Tar i mot som Fan, men jag funderar på att be om hjälp att montera,  någon som är Sugen? ^_^

Använd suntförnuft det räcker långt, visst är STR lite speciell hur den ligger i stocken så momentnyckel kan vara bra att testa. Men hur det skulle minska slitage på pipan övergår mitt förstånd, fästet finns säkert info om moment men det är väl stadiga grejor så jag skulle inte tveka att dra på känn som gammal industrimekaniker dras nog mina fästen minst dubbla rekommenderade moment :lol:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Lars sa:

Använd suntförnuft det räcker långt, visst är STR lite speciell hur den ligger i stocken så momentnyckel kan vara bra att testa. Men hur det skulle minska slitage på pipan övergår mitt förstånd, fästet finns säkert info om moment men det är väl stadiga grejor så jag skulle inte tveka att dra på känn som gammal industrimekaniker dras nog mina fästen minst dubbla rekommenderade moment :lol:

Ja jag tyckte också de lät konstigt . Precision förstår jag, men pipslitage? 

Får försöka hitta en liten momentnyckel.

Ja jag är industri mekaniker också, och dom bultarna jag drar brukar sällan släppa :lol: Men de vore tråkigt om man drar fast systemet för hårt så bössan inte presterar som den bör 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller du fortfarande på med sånt här?? Ut i vakkojan med dig... Borde vara lite måne på G igen. ;):) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Denna köpte jag , bauhaus hade rea för några år sen så jag tror jag gav ca 450kr med frakt. 2-24Nm passar perfekt för vapenpyssel.

https://www.bikester.se/rcp-momentnyckel-1-4-comp-355763.html

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago BollnäsViktor sa:

Ikväll lyfter planet till Kiruna och natten spenderas i bilen rakt västerut :lol:

Fan vad fint! Skitjakt! :D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Fattig som en kyrkråtta, så igentligen borde jag inte ens fundera på mer prylar till pangen. 

 

Förhoppningsvis har jag licensen om 2 veckor.

fästet och kikare är hemma, förhandlade till mig nån ask Diamond Line fält.  Pipan ska tydligen bara vara skjuten med dom och med bra resultat. 

Men nu funderar jag på vilka benstöd ni använder för liggande skytte på längre håll!? 

Det sitter en picatinny skena för benstödsmontage men tyvärr har jag bara stöd med knopp modell, 

Har förstått att många gillar Atlas, men som vanligt är dom inte dom billigaste :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago BollnäsViktor sa:

Fattig som en kyrkråtta, så igentligen borde jag inte ens fundera på mer prylar till pangen. 

 

Förhoppningsvis har jag licensen om 2 veckor.

fästet och kikare är hemma, förhandlade till mig nån ask Diamond Line fält.  Pipan ska tydligen bara vara skjuten med dom och med bra resultat. 

Men nu funderar jag på vilka benstöd ni använder för liggande skytte på längre håll!? 

Det sitter en picatinny skena för benstödsmontage men tyvärr har jag bara stöd med knopp modell, 

Har förstått att många gillar Atlas, men som vanligt är dom inte dom billigaste :P

Man lever bara en gång. Kör hårt!

S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

DSC_0001.thumb.JPG.7c62e0158443a8ea7db8ca08ba591cdb.JPG

Obs inte jag på bilden B)

Kastade ihop två plåtar igår eftermiddag, tänkte försöka sätta upp olika plåtmål i kraftledningsgatan med 100 meters mellanrum så långt man bara kan och låta dom sitta där, har en på 500 just nu men får säkert ut 800 + om jag jag tar och röjer lite sly

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago BollnäsViktor sa:

DSC_0014.thumb.JPG.d49879d4648564ff9ebdf55243a1b1ba.JPG

Får spendera sin första natt i min ägo på hotell :wub:

Var lite diskret bara om du har bössan på hotell för jag fick lite problem en gång efter de upptäckte att jag hade en hagelbössa med mig. Hade det inte varit för att jag var tämligen frekvent gäst på Hilton (som jag bodde på vid detta tillfället) och för att mitt företag hade mååååånga hotellnätter per år så hade jag nog åkt ut... Jag fick garantera att jag inte lämnade rummet och de fick sen köra extra mycket roomservice den kvällen/natten bara för att jag var lite purken. Upptäckte då att det gick utmärkt att beställa från baren och få det levererat upp till rummet :P

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev en tur till Gunnar elfving i Norrtälje efter jobbet i fredags, finns en hel del kunnande där, och vilken service!! 

Absolut inte sista gången jag handlar där, 

Hade fått hem en ranson med vapenvårdsgrejer från vapenvårdsbutiken så hela fredags kvällen blev det rengöring. 

Lördag morgon samlas ett gäng tappra skyttar, jag skjuter ok men inte alls så bra som jag vill, började att skylla på stödet, har inte hunnit få hem benstöden (picatinny) på sauer.. Så jag låg med diverse grejer som stöd.  

Sitter en L.R.D Exit rekylbroms på och nu i efterhand tror jag att den kanske förstörde mer en den hjälpte mig,...

Rekylen vart helt ok, men satan vad det smäller..  

Nu går jag i tankarna på en ljuddämpare istället, tips? Vikt och smidighet spelar ingen roll då bössan redan väger som ett mindre vapenskåp :P. Och kommer bara användas på bana. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...