Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

• Similar Content

• mosaikgurami
      By mosaikgurami
      Som rubriken säger. Är det någon som ha ett Laddverktyg 222Rem liggandes och känner att dom vill sälja, så tveka inte att dra iväg ett pm till mig. Alla verktyg är av intresse, dock INTE LEE.
      /Magnus
    • Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Tjo på er,
      Jag har nyligen skjutit in första kulgeväret och mer eller mindre införskaffat alla de viktiga sakerna.
      Nu letar jag efter en bra & billig väg in i jakten, jag har många känningar och bönder med massvis med mark i hemtrakten (dock verkar de svåra att dela med sig xD), men sen så verkar det inte vara så mycket gris här (Sydöstra blekinge) just nu, så letar därför efter en annan väg in i jakten också. Jag ställer mer än gärna upp för andra och bidrar med handkraft ifall det skulle krävas, och har inget emot att köra en bit om tid finns. Jag letar efter nån eller några som skulle kunna tänka sig att ta sig an en ny kille och låta mig för följa med och känna på hur jakten fungerar, och i slutändan kanske leda till att man har tillgång till en bit mark att sitta eller smyga på. Är intresserad av allt, fälla vilt, ta hand om det, kunskap om allt runt omkring osv osv.
      Hör gärna av er här eller på mail & telefon.
      Mvh Richard
      rj_icke@hotmail.com
      0733143806
    • Jakob Levenkrans
      By Jakob Levenkrans
      Tjena, jag funderar på att skaffa min första jakthund om något år men jag har problem att välja ras. Den jakt jag kommer kunna bedriva kommer främst vara på småvilt, fågel och klövvilt så det optimala vore en hund som klarar av att apportera och stöta.
      Jag vet om raser som passar syftet men har aldrig sett någon in action så att säga, då jag tar jägarexamen nu i år. Tänkte att det skulle vara kul med åsikter från erfarna jägare kring ämnet. Mvh Jakob 
    • Richard Jonsson
      By Richard Jonsson
      Haloj på er!

Sitter o kikar runt för ett allround sikte till min första klass 1'a som har kommit hem (nykär),
      Jag kollade förut på 2-10x50 och 2.5-15x50 sikten och de som är där omkring, då jag ej är den med tätast plånbok och tänkte skaffa ett sikte som jag kan ha till lite allt möjligt.
      Mitt första vilt lär garanterat vara gris eller rådjur, så vak eller pyrsch är det som står högst upp på sannolikhetstabellen.

Min fråga är dels denna, vad har ni andra för erfarenhet om 10x zoom växling? för jag har tittat på ett nikkon stirling c-more 2-20x44, och det borde väl funka på dels korta som redigt långa håll?
      Samt, är x44 tillräckligt för att kunna se väl i skymning och när solen ej ligger på ? (är 25 med perfekt syn) eller borde man ha minst x50 i ockular ?
      Tack på förhand:
      Richard
    • Östlaika21
      By Östlaika21
      Hej! Behöver tips och råd. Har en östlaika på ca 7 månader som ska bli en gris/älg hund men mest gris. Den har träffat båda döda grisar och älgar. Jag är lite orolig när det gäller söket, lägger jag ett spår på 100m så far den iväg direkt och går på spåret till den hittar klövern.
      Men när jag släpper den normalt (skogsträning) och att jag vet att det inte finns några djur på marken så söker den bara ca max 45m och vill gärna kolla att på mig. Jag vill ha hjälp med hur jag ska få längre sök på hunden. 
https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
JaktOscar

Vildsvinshybrid

Recommended Posts

JaktOscar

Hej! Jag har hört att vildsvin hybrider med 75 % vildsvin och 25 % tamgris funkat som injagning för hunden.  Någon som vet vart man kan hitta denna ovanliga korsningen?  jag har tänkt att bygga ett hägn  till grisarna det är man kan få möjlighet att jaga in hunden. Med dessa hybrider slipper man  tillstånd från länsstyrelsen. Tacksam för alla svar. Skit jakt!

Vildand

Jag hade aldrig vågat jaga in min hund på något med gener från tamdjur..

hobbe

Skulle aldrig jaga in en hund i hägn....

En  kanske två gånger för att se hur hunden reagerar men inte mer, sällan att hägnade grisar uppför sig som vilda och risk att hunden får ett felaktigt beteende.

Men det är jag, andra gör som dom vill;)

M-Ola

Tror inte hybrider är tillåtna i hägn. Var en grisbonde här nere som fick hybrider av misstag då vildsvinsgaltar tog sig in till hans gyltor. Blev väldigt gott kött men se det tyckte inte jordbruksverket om. Så han fick inte fortsätta med detta och de grisar som var kvar skulle avlivas och destrueras. 

Maichel
3 hours ago M-Ola sa:

Tror inte hybrider är tillåtna i hägn. Var en grisbonde här nere som fick hybrider av misstag då vildsvinsgaltar tog sig in till hans gyltor. Blev väldigt gott kött men se det tyckte inte jordbruksverket om. Så han fick inte fortsätta med detta och de grisar som var kvar skulle avlivas och destrueras. 

Svina-Sven har några kvar, och dom brukar bli fler till våren. I somras rantade det runt många helbruna i hans hagar och jag blir nog förvånad om där inte springer runt sådana även den kommande sommaren ^_^

Lilla-M och jag brukar gå förbi och titta till dem på våra morgonpromenader under semestern när vi bor i familjens torp. Hon gillar dock inte när dom kivas och tjuter, då blir det lite läskigt...

/M

• Like 1

M-Ola

Vad det inte rätt hårda tongångar från myndigheterna när han sålde köttet? Har en äldre granne ute på gården som berättade ovanstående för mig. Han var lite deppig då han verkligen gillade "hybrid"köttet.