Hoppa till innehåll

Pipbula / There is a hole in the bucket......


Dansken

Recommended Posts

Scenariot:
En stövare stod kopplad efter jakten. Man höll på att packa in i bilen och stövaren for runt efter något... Drillingen stod mot bilen- och stövaren drog ikull den så olyckligt att den ramlade på en sten och fick en bula och några stygga skrapmärken....

En av mina jaktkamraten undrade om jag ville hjälpa honom med att hitta en klass 1 drilling med randpatron till "rätt pris" (han häckar på grannkanalen ibland)
Rätt pris blir det om andra inte vet hur man reparerar en skada ;)

Så den här föreslog jag honom att köpa: Spegelblanka pipor- inga sprickor eller blessyrer (förutom en bula i pipan och några djupa skrapmärken) flamhärdningen i stort intakt- och tät och fin i mekanismen.

P1030788.JPG

P1030789.JPG

P1030792.JPG

P1030794.JPG

P1030802.JPG

P1030803.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag behöver min expander och en hammare: Hammaren ska vara hård- men mjukare än pipan- och ha slät och fin- gärna lite välvd pen.. En sån hade jag inte: På Jula kostade en kopparhammare med skrovlig (slipad) pen flera hundra- så jag fick svarva en först.

Gängad och monterad på en "yrkes-skola-objekt-hammare" kunde jag skrida till verket...
A hole in the bucket dear Eliza...

20170225_160901.jpg

20170225_161035.jpg

P1030805.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Dansken sa:

Det ska du inte önska: Det är aldrig någon som ringer och bjuder på en grogg eller en hamburgare:
Nästan alla som ringer har problem- eller behöver hjälp ;)

Haha...kanske ligger något i uttrycket "Be carefull what you wish for..."...

Men sjukt imponerande oavsett!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket bra jobbat! Man kan ju knappast se bulan på den sista bilden. Talangfullt och yrkeskunnande :-D 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2017‎-‎03‎-‎05 at 16:05 Dansken sa:

Spången var redan borrat för en Weaver bas på bössan.  Tanken är ett det ska sitta en Aimpoint Micro eller nåt sånt. Behövde en lite längre bas för att styra siktet ordentligt. Så här vart det.

Provskjutning inför leverans...

Då jag kom hem såg jag på bilden vart jag hade lagt mina glasögon.... Vadå disträ ? Jag ?

20170305_115703.jpg

20170305_115715.jpg

20170305_120023.jpg

20170305_134136.jpg

 

Instämmer med tidigare skribenter, snyggt jobb med bulan i pipan (jag har också tappat en drilling så hagelpipan landade på en sten - vänstra pipans mynning blev oval). Det är då man är glad att man inte har en dyr bössa! :lol:

 

Funderade lite, behöver du verkligen glasögonen om du lyckades identifiera dem på bilden ovan? ;)

 

MVH
Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vart mkt nyfiken på verktyget du använde för att trycka på inifrån, egen design eller ?

Jag har sett Verktyget Brownells säljer men det ser inte ut så där,   Synd att du inte Bor i Sthlm 

Då hade jag sett till att du var  Fet och halvfull jämt :D

/ P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Verktyget är egen tillverkning.

Tur är att jag inte bor i Stockholm- om det skulle kunna göra mig ännu tjockare ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäkligt snyggt jobbat! Slika färdigheter ger ju onekligen en del möjligheter till att komma över skammade bössor till rimliga priser och sen fixa till dem :) Tur i oturen att bössan inte slog i kulpipan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago killer_mouse sa:

hmm undra om du har verktyg för att fixa en bula i spången på en bock

 

En vanlig liten avdragare fungerar utmärkt. Jag gjorde det för en vecka sedan på min Miroku. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Greifelter sa:

En vanlig liten avdragare fungerar utmärkt. Jag gjorde det för en vecka sedan på min Miroku. 

heheheh bra recept för mej att bli av med spången

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago killer_mouse sa:

heheheh bra recept för mej att bli av med spången

Glömde nämna att den bör kombineras med lämpligt mothåll:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago Greifelter sa:

Glömde nämna att den bör kombineras med lämpligt mothåll:)

nja betalar nog timpengen för att få det bra gjort utan att behöva oroa sej att man gör fel  fått tipset att lyfta spången med 2 kilar men känns som att jag är för hårdhänt för att prova

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drillingen "råkade" vara stämplat "Q1" visade det sig då nya ägaren kom och hämtade den- och det var han tydligen inte ledsen över :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...