Hoppa till innehåll

Framkomlig väg för vapenlicenser ?


Raggarö

Recommended Posts

Ursäkta, men det finns personer i denna röra jag inte litar på, jag tror inte att ett kattrakande med Eliasson ger ett smack....

http://svenskjakt.se/start/nyhet/polischef-fick-skarpa-vapenforslag/

 

"Wälimaa menar att det fönster som öppnas i och med att det nya vapendirektivet ska implementeras är ett gyllene tillfälle att förbättra delar av vapenlagstiftningen som skulle få betydelse för polisens administration och därmed leda till förbättringar för jägare och sportskyttar. Något som kräver riksdagsbeslut.

– Många kommer att ha synpunkter på våra förslag. Men får vi polisen med oss blir det så mycket enklare. Både vi och skytterörelsen vill ha tydliga, långsiktiga regler som är förutsägbara och som samtidigt garanterar en hög säkerhet, säger Ola Wälimaa. Dan Eliassons intresse för frågorna och våra argument får mig att tro att vi kan nå framgång."

 

Jag ser väl fler dörrar som stängs än öppnade fönster.......

 

Raggarö

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min egna uppfattning att inget blir enklare eller liberalare när det kommer till detta ämne, synnerligen övertygad om det motsatta!

Med det sagt är jag inte dummare/envisare än att jag skulle bli glad av att bli motbevisad!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar om Thorsell darrar i knävecken nu när Sjf ryter i och kämpar för sina medlemmar! Skulle tippa att det är ytterst få personer som får avslag på grund av för dålig motivation. Man verkar ju ha en hel del medlemmar utomlands också som inte kommer in med sina EU pass. Vis av tidigare erfarenheter är den enda dörren som öppnas dörren till ytterligare åtstramningar och godtycke.

Man kanske skulle börja med att kräva att plisen följer förvaltnings-vapenlagen och att man handlägger lika över hela landet, det vore ju till hjälp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bara att göra som man gör i så många andra länder - att licensiera INNEHAVAREN och inte det enskilda vapnet! Då behöver du bara en gång bli beviljad licens och sen behöver bara du och handlaren fylla i transferpapper när du köper ett vapen som du har rätt att köpa. Svårare än så är det inte och det skulle bli ofantligt mycket lättare att administrera. Kan de riktigt strikta Britterna använda detta systemet så vore det ju fan om in vi Svenskar kunde göra det också - men det är klart, då kan ju inte bror duktig sitta och utöva påhittad makt vid varje vapenköp... <_<

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sverige är väl ett av dom få länderna där man ansers oerhört mycket farligare om man äger sju bössor än sex. Idag duger inget som helst skäl för plisen trots att lagen ger utrymme för fler än sex puffror. Annars är det ju ett bra system med att licensiera personen.

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ärligt inte riktigt vad ni tycker är fel med SJFs agerande här. Helt klart finns i historien saker som inte fallit väl ut av förbundets agerande, det förnekar jag inte, men det är som sagt historia och väl debatterat på nätets alla forum så det kan vi för stunden släppa.  

Att hela det svenska systemet med garderobsbegränsningar, motiveringar, dämparlicenser etc. är åt helvete och går ännu mer åt helvete med den tjänstemannaaktivism som råder och Eliasson i toppen är också ställt utom allt tvivel. Men vilka andra som företräder jägarna har kommit så långt att man sitter vid samma bord som Eliasson tillsammans med representanter för sportskyttarna och faktiskt diskuterar? Att tillskriva förbundet så mycket påverkanskraft att man förväntar att hela systemet ska göras om från grunden enligt brittisk modell eller whatever är rätt naivt även om det vore fantastiskt om det blev verklighet.

Såklart kan man säga sig oense om vilka konkreta detaljer de prioriterar vid förhandlingarna, men jag får ibland känslan av att några förbundsbelackare på fullt allvar tror att ambitionen från SJF är att göra det sämre för Sveriges jägare. Är det bitterhet för att man inte kan släppa tidigare agerande man varit missnöjd med? Är man så övertygad om SJFs inkompetens att man tror det kommer bli sämre bara för att man lägger sig i?

Exakt vad är det ni vill att vem ska göra, när SJFs förhandlingar med Eliasson inte är bra?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lika barn leka bäst... spelet, förhandling? vi vet vilka som förordar trästock a´la 1640 i klubben för inbördes beundran.

Det hela är så enkelt som att följa lag och förordning, NVV (och licensierade sportskytte organisationerna) bestämmer verktygen och plisen lämpligheten hos personen. Lagen står Riksdagen för.

Denna "tjänstemannaaktivism" från ledningen som skall pilla och dutta i allt och försöka laga sådant som inte är trasigt (Köra över NVV, FAP hittepo, 5-åringar, motiveringar etc etc) i brist på annat att göra?! en överbyråkratiserad myndighet på ledningsnivå gör att det "havererar" på samma sätt som t.ex bostadsbyggandet där pillande i allt gjort att det i princip idag är omöjligt att bygga vettigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago MarkusR sa:

Jag förstår ärligt inte riktigt vad ni tycker är fel med SJFs agerande här. Helt klart finns i historien saker som inte fallit väl ut av förbundets agerande, det förnekar jag inte, men det är som sagt historia och väl debatterat på nätets alla forum så det kan vi för stunden släppa.  

Att hela det svenska systemet med garderobsbegränsningar, motiveringar, dämparlicenser etc. är åt helvete och går ännu mer åt helvete med den tjänstemannaaktivism som råder och Eliasson i toppen är också ställt utom allt tvivel. Men vilka andra som företräder jägarna har kommit så långt att man sitter vid samma bord som Eliasson tillsammans med representanter för sportskyttarna och faktiskt diskuterar? Att tillskriva förbundet så mycket påverkanskraft att man förväntar att hela systemet ska göras om från grunden enligt brittisk modell eller whatever är rätt naivt även om det vore fantastiskt om det blev verklighet.

Såklart kan man säga sig oense om vilka konkreta detaljer de prioriterar vid förhandlingarna, men jag får ibland känslan av att några förbundsbelackare på fullt allvar tror att ambitionen från SJF är att göra det sämre för Sveriges jägare. Är det bitterhet för att man inte kan släppa tidigare agerande man varit missnöjd med? Är man så övertygad om SJFs inkompetens att man tror det kommer bli sämre bara för att man lägger sig i?

Exakt vad är det ni vill att vem ska göra, när SJFs förhandlingar med Eliasson inte är bra?

I min värld är ”Tillståndsenheten” enbart ute efter att minska antalet vapen i stugorna (eller åtminstone obstruera så långt möjligt), är det rätt samtalspartner ? Det bästa vore att verka för att vi får en ny instans som sköter licensärenden, det borde SJF satsa på.

Att förhandla med Eliasson och Thorsell kommer troligen inte att leda någonstans, det fönster som Wälimaa nämner är stängt, det kommer att stängas ännu fler fönster via implementeringen av vapendirektivet.

Fick vi en ny instans så kanske det vore möjligt att förändra systemet i grunden, ska det förhandlas med tjänstemannaaktivisterna på ”Tillstånd” så blir det inte ens status quo – det blir sämre.

Jag vet inte om jag räknas till förbundsbelackare, jag tycker dock att SJF ofta leker myndighet, de gör mycket gott men har otur när de tänker då det gäller vapen.

 

Raggarö

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago MarkusR sa:

.......Är man så övertygad om SJFs inkompetens att man tror det kommer bli sämre bara för att man lägger sig i?

Ärligt talat är svaret ett rungande: JA!

5 hours ago MarkusR sa:

Exakt vad är det ni vill att vem ska göra, när SJFs förhandlingar med Eliasson inte är bra?

Risken med just en blind och döv som förhandlar med Eliasson (et al) är att man blir avlurad allt för att man inte begriper bättre. Vi minns ju alla Glöersens "mördarmagasin"  och hur den grodan användes efter det pedagogiska och intellektuella självmordet......

Sedan kommer man att presentera det som en betydande förbättring för alla sveriges jägare och att det är en liten korkad NRA inspirerad minoritet som inte är riktiga jägare eler som inte förstår förbundsdemokrati/förbundsdiktatur som inte håller med.

Och Polisen forsätter att plocka frukterna tills de tar slut.

/T

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svar ungefär som jag förväntade,  och det ligger en hel del sanning i en del av det dessvärre. Frågan återstår dock; vem ska göra vad, om inte sjfs försök är bra nog. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago MarkusR sa:

Svar ungefär som jag förväntade,  och det ligger en hel del sanning i en del av det dessvärre. Frågan återstår dock; vem ska göra vad, om inte sjfs försök är bra nog. 

SJF är de enda som har storleken och de byråkratiska resurserna att göra något - dessvärre är de totalt vilse i pannkakan kompetensmässigt och lider av en fullt utbruten NRA-skräck.......

Så det ser jävligt mörkt ut på Kamruns avbytarbänk.....

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago pmt sa:

SJF är de enda som har storleken och de byråkratiska resurserna att göra något - dessvärre är de totalt vilse i pannkakan kompetensmässigt och lider av en fullt utbruten NRA-skräck.......

Så det ser jävligt mörkt ut på Kamruns avbytarbänk.....

/T

Jag önskar jag kände mig säker på att du har fel, men den känslan infinner sig inte helt och fullt. Jag hoppas dock att samarbetet med sportskytteförbunden i detta kan hjälpa när det gäller nojan för svarta vapen.  

Jag ställde frågan i plenum på skytteseminariet på Öster Malma till OW om han såg möjligheter att arbeta bort godtyckligheten i licenshanteringen när det gäller framför allt utseende och ergonomi på vapen vid implementeringen av nya vapendirektivet.  Han duckade den egentliga frågan och svarade mer på har det arbetas med handläggningstider. Vilket iofs också blir ett svar på frågan,  men inte det jag ville höra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago MarkusR sa:

Jag ställde frågan i plenum på skytteseminariet på Öster Malma till OW om han såg möjligheter att arbeta bort godtyckligheten i licenshanteringen när det gäller framför allt utseende och ergonomi på vapen vid implementeringen av nya vapendirektivet.  

En enkel lösning är ju att helt sonika gå linan ut i förbundets och polisens perspektiv - förbundet bestämmer vad som man kan få licens på, all ombyggnad på listade modeller förbjuds. Allt i den heliga älgallmogejaktens namn. Fattat i god förbundsdemokratisk anda.

Ocj jag hatar verkligen att vara så pass konspiratoriskt lagd för jag anser mig vara en fritänkande människa - men med inavlade förbundsmänniskor kan man fan aldrig vara säker.

Som ett förbundstroll fräste åt mig på Bosjökloster: "Svenska jägare är för fan inga tävlingsskyttar"....

/T - som längtar till den dagen förbundet hade överraskat mig i ett positivt perspektiv, men erfarenheterna avskräcker om jag ska vara modest

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Borde inte JRF ha muskler nog nu för att driva frågan efter massavhoppen hos SJF hos de som var besvikna på deras agerande i vapenfrågor ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

”Jägarförbundet arbetar envist vidare för att stoppa förbud och onödiga begränsningar för legala vapen”. Som alla numera vet så har ju SJF tillsammans med plisen en helt annan uppfattning om vad som är onödiga begränsningar. Förbud mot halvautomater i den eldkraftsstarka kalibern 223 är helt ok medans ett förbud för en Bar i 308/3006 med långmag vore olyckligt i enligt förbundets logik. Det jag vill att SFJ ska göra är följande:

Verka för en ny myndighet med ett regelverk anpassat för den tid vi lever i.

Verka för att myndigheter följer befintlig lag och följer lagstiftarens intentioner.

Verka i samarbete med skytteförbunden att kryptiska skrivningar som ”synnerliga skäl” tas bort.

Verka för att jägare har tillgång till modern vapenteknik. (tex Sako m10)

Vad det gäller JRF har man ju gjort det enkelt för sig : Det är NVV regelverk som gäller. Det innebär ju dock inte att man inte kan föreslår förändringar för sådant som inte passar längre.

Vad gäller länken så förhandlar man väl inte med Eliasson, man framför väl sina önskemål? I affärsvärden avbryter man ju oftast samarbeten med folk som som tänjer på lagen, visat sig notoriskt opålitliga/inkompetenta och som är inne på att driva igenom en helt egen agenda. Det verkar dock inte gälla för SJF som ställer sig i position för ytterligare en pungspark från Thorsell.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago sos sa:

Synd det var "fel" parti så det lär aldrig gå igenom... som bekant gör de övriga tvärtom oavsett vad det är.

Sant, de borde kräva att allt ansvar skall tas bort. Då vill de andra införa ansvar ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago sos sa:

Synd det var "fel" parti så det lär aldrig gå igenom... som bekant gör de övriga tvärtom oavsett vad det är.

Ja, så brukar det bli först.

Sen är det ju inte helt otänkbart att man lägger en nästan identiskt förslag några år senare som "sitt eget"....när verkligheten slår en lite för hårt i ansiktet.

 :rolleyes:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minns Ny Demokrati... det lamslog en hel del arbete i kammaren, några år senare när de försvunnit och en reporter ställde, var det Ulvskog? mot väggen gällande S valmanifest som på punkt efter punkt hade "kopierat" Ny Demokratis agenda och hon blev skogstokig -så kan man inte jämföra. Så kan det gå när "fel" parti kommer med de rätta förslagen... det sätts i karantän och sedan får vansinne råda tills de kan plockas fram som "egna" förslag.

Men sedan får man väl inte glömma att det kom en hel del tokigheter från det partiet också och när "pajas-duon" Ian och Bert försvann ja då blev det direkt vansinne av allt... de var åtminstone underhållande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...