Hoppa till innehåll

Diskbråck råd och tips


Tobba

Recommended Posts

I onsdags förra veckan var jag som vanligt ute med hundarna på kvällspromenad och satte mig på huk för att klappa om dom. Helt plötsligt börjar Munstern gallskrika så fort jag rör henne över ryggen. ´Hon är en rätt så tuff tjej och brukar inte visa smärta, har sytt några gånger utan bedövning sista gången ute på fjället och då somnade hon i mitt knä medans vi lappade ihop henne. Jag förstod att något var galet och fick en snabb tid hos vet. Väl där så hade hon så ont så att vi fick söva henne för att kunna lyfta upp henne på röntgenbordet. Bilderna visade inget och vi vart remitterade till Strömsholm till en ortoped och fick smärtstillande med oss hem.

 

Igår var vi på Strömsholm, tiken mår lite bättre men CT visade ett diskbråck mellan L7S1 som jag befarade. Hon har svårt att hålla tätt och vad jag läst mig till är det klassiskt vid förträngningar eller brock där.

Nu till den svåra frågan:

 

Vet bedömer sannolikheten till 50% att hin blir bra om vi opererar. Lång rehab krävs.

Alt 2 lugn vila och medicinering minst 6 veckor därefter lång rehab ca 50% chans till förbättring där också.  

Han tror oavsett vad vi gör att belastningen av att jaga kommer att vara för stor så ingreppen skulle vara för att ge henne ett liv som sällskapshund. Hon är snart 7 år.

 

Min uppfattning är att det är djurplågeri att låta henne genomlida detta för att bli sällskapshund och jag är inne på att låta henne somna istället.

Någon som har erfarenheter av detta? Bifogar en bild från CT om någon skulle vara intresserad, bråcken är inringat.

 

IMG_3269.JPG

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en bekant vars hund genomgick operationen för diskbråk, det har gått bra för den hunden. Men den är några år yngre och ägaren har kunnat vara hemma hela tiden så rehab-biten har ju fungerat bra.

Men jag personligen tycker att beslutet om att låta henne somna in i ditt fall låter som det sunda, även om det känns tungt. Att operera en hund som är en jakthund för att den ska bli sällskapshund känns sådär. I huvudet kommer hon ju alltid vilja jaga. Så jag tycker du verkar vara inne på "rätt spår", iaf enl. min åsikt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har två klm, känner många, ingen av dom passar in som sällskapshund..
Dom har för mkt energi, för att vara nöjda med att ligga på soffan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt tråkigt att det händer din hund, speciellt i den "mellan"-åldern. Personligen skulle jag inte låta min münster förbli sällskapshund. Det är tråkigt för hunden att inte kunna bli aktiverad. Sedan är det tråkigt att husse har en hund som husse inte kan jaga med. Visst har vi våra hundar för mer än jaktens skull men när jakten är borträknad tappar livet mycket mening -ur bådas synvinkel. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt! Har du träffat Lennart Sjöström så har du träffat en av Sveriges allra bästa hundortopeder, så nån second opinion känns överflödig. Han vet vad han pratar om och har ett långt yrkeslivs erfarenhet i bagaget.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...