Hoppa till innehåll

Izzas skada och sen vart det valpar oxå.


faxe

Recommended Posts

On 9/2/2019 at 11:03 AM, joco said:

Tänkte jag skulle uppdatera lite gällande Sören också, då det var ett tag sen....Det har blivit lite jakt med honom på senhösten, framförallt grävling som är riktigt kul. Har en lada på landet där tre grävlingar huserar (har huserat ?). Första gången stod jag på pass med Sören när alla tre grävlingarna kom ut, fick inte skott på dem då...men släppte Sören efter någon minut och det blev upptag direkt. Han fick inte stopp på någon men drev dem tillbaka mot grytet igen där jag stod och lyckades knäppa en. Antar att det blir svårt att få stopp på dem när de är tre stycken samt att de har lite för nära hem. Nästa gång släppte jag på liiite kallare slag på en ensam grävling och då blev det stopp och ståndsskall som jag kunde avsluta, riktigt kul jakt!! Har även fått till ett släpp på gris, kan ju såklart inte släppa honom på frisök denna tid på året....men satt på pass (grävling) när jag hörde gris inne i en tätning bara 30-40m bort. Hämtade Sören samt skyddsväst och släppte, blev upptag och drog iväg ca 500m där det stod still en stund med grovt ståndskall men gick loss igen och Sören höll i ungefär 800m innan han släppte och kom tillbaka i bakspår till mig. 

Däremot går apporteringen lite knackigare, inte så konstigt i och för sig då det blivit alldeles för lite träning och mest fokus på annat. Har haft med honom på duvjakt och han springer glatt och hämtar fågeln (tar inte alltid fågeln direkt dock, utan kan stå o snusa på den en stund)...men sen blir det svårare. För han vill helst inte komma tillbaka med fågeln till mig, utan vill ha den för sig själv. Jag brukar springa bort och samtidigt kalla på honom och då kommer han men stannar på behörigt avstånd (2-3m). Brukar tyvärr sluta med att jag får ryta till att han ska stanna så jag kan gå fram och plocka fågeln (vet att det antagligen är fel, men jag måste ju få tag i fågeln till slut). Hur ska jag få honom att förstå att det är leveransen som är belöningen? De gånger jag fått in honom har jag berömt honom mycket och han har fått sitta hos mig en stund med fågeln i munnen innan jag tar den. Han är ju generellt väldigt bytesmedveten och vill gärna ha kvar bytet oavsett om det är gris, rådjur, grävling eller fågel.

Har även gjort några dödsök på vildsvin och det har han löst galant, dock går det fortfarande väldigt fort i spåret....

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag får nog backa några steg o sätta grunderna igen...som sagt, att belöna honom att ta dummyn/fågeln behöver jag inte (han bär gärna runt på allt han får tag i) men att prägla in avlämningarna på liknande sätt ska jag absolut göra lite varje dag.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, joco said:

Ja, jag får nog backa några steg o sätta grunderna igen...som sagt, att belöna honom att ta dummyn/fågeln behöver jag inte (han bär gärna runt på allt han får tag i) men att prägla in avlämningarna på liknande sätt ska jag absolut göra lite varje dag.

Sedan finns det tvångsapportering, men det är inte lika roligt att träna in med sin kompis.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, det känns inte så kul...men handlar inte det om när hunden inte vill greppa och hålla kvar? Sören spontanapporterar ALLT, det är ju sista avlämningen som är problemet...att han stannar med apporten/fågeln 2-3m ifrån och helst inte lämnar ifrån sig den om jag inte ryter till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

49 minutes ago, Hipshot said:

Vafan har du kajor på gården vintertid??? 

De "stryker" förbi på väg till mjölkbönderna ibland.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Gyttorp gröna minsann, Game Nickel kanske till och med. Det var inte igår, minns dock ännu den underbara doften. Grattis till dig och fina Cita!  Roligaste jakten för en cocktel??

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2019-08-26 at 10:55 Ken1 sa:

Fick i helgen erbjudandet att gå hundförare på kronhjorts marker i Sörmland.  Cita har iofs "bara" jagat dov men det gjorde inget ???

Nu har vi testat. Säger bara cocktel ?. Ni och passkyttarna har riktiga högtidsstunder framför er.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt tråkigt att se...hoppas han repar sig snabbt.

Hur gick det för grisen, blev den på plats? Var den påskjuten innan eller bara arg från början?

Svårt att se från bilden, men jag har en väst från boett och jag tror att den borde skydda där. De håller tydligen på att utveckla västen ytterligare, med kjol/Kortbyxor ner på benen liknande mikut.

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, han är pigg och glad som vanligt och har så varit sedan skadan. Han gillar dock inte sin lite udda frisyr?. Jakt igen när stygnen tas om några dagar. Hade änglavakt. Beten har följt insidan på skinnet, inga muskel- eller ledskador har upptäckts. Verkar mentalt helt opåverkad, ville på grisen igen. Det var en oskadad "mördargalt" och vad jag vet lever han än. Bra förståndigt arbete, men grisen gick in i det tätaste täta, fick försprång och lade sig i förhåll. Han räds inte stora galtar, tyvärr kan jag tycka.

Beträffande väst så syns det kanske inte riktigt på bilden hur skadan sitter men precis under skinnet, underifrån tvärs över bogleden och ut. Tackar för tipsen Joco och Faxe. Har kollat in Mikut och Boett men vad jag kan se av bilder verkar det vara ett oskyddat parti, kollade bl a dina bilder här på forumet, Faxe. Måste finnas plats för rörlighet, så typ kjol som du säger Joco kan vara en lösning. Alltid en avvägning med rörlighet och det finns inget 100% skydd. Kollar upp era förslag samt Tuskproof som verkar vettig. Funderar på en måttanpassad.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Joco. Ser intressant ut, händer en del på skyddsvästfronten verkar det som. Vill ju helst optimera skydd utan att rörligheten förloras. Det var nog snabbhet och rörlighet som räddade honom denna gång, kom nästan undan och hade det tagit mer mitt på hade västen varit ett bra skydd. En bra måttsydd väst är nog en så stor förbättring av skydd som man realistiskt kan räkna med. Alltid något.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser min Mikut ut på Mamma Izza. Visserligen ingen bra front bild:wink:, men den täcker bröstet hyfsat i alla fall.

136.thumb.JPG.a4c22fa6f4c5e2ab3c279f1aa25a0c1f.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago faxe sa:

Så här ser min Mikut ut på Mamma Izza. Visserligen ingen bra front bild, men den täcker bröstet hyfsat i alla fall.

136.thumb.JPG.a4c22fa6f4c5e2ab3c279f1aa25a0c1f.JPG

Ja, bröstet täcks bra även på Englesons lyxvariant som ger bra skydd generellt. Men det verkar som om att alla västar har en svag punkt just under eller runt bogleden där Collins blev torpederad. Det är nog bara att leva med det för det måste handla att hunden ska kunna röra sig obehindrat. Aktiv eller passiv säkerhet? Boetts utvecklingsarbete enligt Jocos inlägg är intressant men jag funderar över rörlighet och om det inte är risk att hunden trasslar in sig eller fastnar. Ju mer jag sätter mig in i frågan desto mer lutar jag åt att det jag kan uppnå med en annan väst är bättre passform och därmed bekvämlighet och kanske lite bättre rörlighet och marginellt förbättrat skydd. Får leva på hoppet eftersom våra cocktlar är lite överjordiska väsen. Gudabenådade hundar med änglavakt??.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo, det är ju större risk att de fastnar i och att det blir lite otympligt....I måndags när vi jagade så regnade det hela dagen, så jag lät faktiskt Sören jaga sista såten utan säkerhetsväst på grund av att det var så tungt i blötan ändå. Kändes inte helt bra dock, när det blev upptag på gris...den gången var det dock små grisar som drog iväg direkt. Förra året stötte han på en större galt, då skrek han till och kom tillbaka till mig en sväng men gick påt igen och lyckades få loss galten som sköts av passkytt....Han var helt oskadd och det var inga märken på västen, han blev nog bara rädd/överraskad...så lite självbevarelsedrift har han nog som tur är.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...