Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
faxe

Izzas skada och sen vart det valpar oxå.

Recommended Posts

strävhår
On 9/2/2019 at 11:03 AM, joco said:

Tänkte jag skulle uppdatera lite gällande Sören också, då det var ett tag sen....Det har blivit lite jakt med honom på senhösten, framförallt grävling som är riktigt kul. Har en lada på landet där tre grävlingar huserar (har huserat 🙂). Första gången stod jag på pass med Sören när alla tre grävlingarna kom ut, fick inte skott på dem då...men släppte Sören efter någon minut och det blev upptag direkt. Han fick inte stopp på någon men drev dem tillbaka mot grytet igen där jag stod och lyckades knäppa en. Antar att det blir svårt att få stopp på dem när de är tre stycken samt att de har lite för nära hem. Nästa gång släppte jag på liiite kallare slag på en ensam grävling och då blev det stopp och ståndsskall som jag kunde avsluta, riktigt kul jakt!! Har även fått till ett släpp på gris, kan ju såklart inte släppa honom på frisök denna tid på året....men satt på pass (grävling) när jag hörde gris inne i en tätning bara 30-40m bort. Hämtade Sören samt skyddsväst och släppte, blev upptag och drog iväg ca 500m där det stod still en stund med grovt ståndskall men gick loss igen och Sören höll i ungefär 800m innan han släppte och kom tillbaka i bakspår till mig. 

Däremot går apporteringen lite knackigare, inte så konstigt i och för sig då det blivit alldeles för lite träning och mest fokus på annat. Har haft med honom på duvjakt och han springer glatt och hämtar fågeln (tar inte alltid fågeln direkt dock, utan kan stå o snusa på den en stund)...men sen blir det svårare. För han vill helst inte komma tillbaka med fågeln till mig, utan vill ha den för sig själv. Jag brukar springa bort och samtidigt kalla på honom och då kommer han men stannar på behörigt avstånd (2-3m). Brukar tyvärr sluta med att jag får ryta till att han ska stanna så jag kan gå fram och plocka fågeln (vet att det antagligen är fel, men jag måste ju få tag i fågeln till slut). Hur ska jag få honom att förstå att det är leveransen som är belöningen? De gånger jag fått in honom har jag berömt honom mycket och han har fått sitta hos mig en stund med fågeln i munnen innan jag tar den. Han är ju generellt väldigt bytesmedveten och vill gärna ha kvar bytet oavsett om det är gris, rådjur, grävling eller fågel.

Har även gjort några dödsök på vildsvin och det har han löst galant, dock går det fortfarande väldigt fort i spåret....

joco

Ja, jag får nog backa några steg o sätta grunderna igen...som sagt, att belöna honom att ta dummyn/fågeln behöver jag inte (han bär gärna runt på allt han får tag i) men att prägla in avlämningarna på liknande sätt ska jag absolut göra lite varje dag.

• Like 1

strävhår
5 hours ago, joco said:

Ja, jag får nog backa några steg o sätta grunderna igen...som sagt, att belöna honom att ta dummyn/fågeln behöver jag inte (han bär gärna runt på allt han får tag i) men att prägla in avlämningarna på liknande sätt ska jag absolut göra lite varje dag.

Sedan finns det tvångsapportering, men det är inte lika roligt att träna in med sin kompis.

• Like 1

joco

Nej, det känns inte så kul...men handlar inte det om när hunden inte vill greppa och hålla kvar? Sören spontanapporterar ALLT, det är ju sista avlämningen som är problemet...att han stannar med apporten/fågeln 2-3m ifrån och helst inte lämnar ifrån sig den om jag inte ryter till.

Hipshot

Vafan har du kajor på gården vintertid??? 

strävhår
49 minutes ago, Hipshot said:

Vafan har du kajor på gården vintertid??? 

De "stryker" förbi på väg till mjölkbönderna ibland.

• Like 1

Namibia

Gyttorp gröna minsann, Game Nickel kanske till och med. Det var inte igår, minns dock ännu den underbara doften. Grattis till dig och fina Cita!  Roligaste jakten för en cocktel😀?

• Thanks 1

Namibia
På 2019-08-26 at 10:55 Ken1 sa:

Fick i helgen erbjudandet att gå hundförare på kronhjorts marker i Sörmland.  Cita har iofs "bara" jagat dov men det gjorde inget 😉😉😉

Nu har vi testat. Säger bara cocktel 🥰. Ni och passkyttarna har riktiga högtidsstunder framför er.

• Like 2