Hoppa till innehåll

Tormek T 4 / Tormek T 8 VÅTKNIVSLIP


Tjäder

Recommended Posts

Hejsan!

Funderar på att köpa mig en Tormek T 4 eller en T 8.

Ni som äger eller har erfarenhet av nån av dem kan ni beskriva lite för och nackdelar med dem är ni snäll.

MVH: Tjäder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en T4:a och är mycket nöjd. Används till att slipa stämjärnen i verkstaden men husets knivar har givetvis fått sig en genomkörare och allt blir riktigt vasst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago json sa:

Har en T4:a och är mycket nöjd. Används till att slipa stämjärnen i verkstaden men husets knivar har givetvis fått sig en genomkörare och allt blir riktigt vasst.

HEJSAN jSON!

Då man läser om T 4 så framgår det att man bara kan / ska köra den i 30 min sen så ska man slå av den för motorns skull. Gör du så eller kör du den längre stunder än det tillverkaren rekommenderar? Nackdelen med just T 4.an är bla det med att den bara kan köras i 30 min.

Min tanke är att ska det slipas knivar så samlar jag på mig en bunt och slipar en längre stund och då måste jag ju egentligen köpa mig en T 8 om jag ska följa 30 min regeln men då är T 8:an betydligt dyrare....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte föregångaren till T 8 1997 så jag har haft den i 20 år snart och har aldrig ångrat att jag köpte den. Valde just den modellen då man kunde slipa kontinuerligt istället för den billigare modellen. Brukar också samla på mig knivar och ta en förmiddag då och då för att slipa upp allt. Den åker även med årligen till svärmors sommarstuga då knivarna där lever ett hårt liv. Har införskaffat de flesta jiggarna och slipar numera det mesta som går att slipa. Framför allt saxar brukar bekanta uppskattat att jag slipar upp då man inte tror att det går att göra nått åt dem.

Så mitt tips är att gå på en T8 om 30 år kommer du inte ha ångrat dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen T4 men jag vet hur min kropp fungerar vid det här laget och den skulle uppskatta att man rätar ut sig och rör sig lite var 30:e minut. Så för min del skulle 30 minuterskörningar vara ganska optimalt oavsett vad maskinen tål. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en T4 och de flesta (inte alla) jiggarna.

Jag är inte särskilt duktig på att slipa knivar och dylikt men i denna går det ändå att få rakblad på grejerna!

Jag har inget dåligt att säga om den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu står jag inte och kör i 30 minuter med krökt rygg men maskinen kan stå igång utan problem i en timme eller så. Skälet till att T4 inte skall köras i mer än 30 minuter är kylningen och står man i ett varmt rum så kan det gå fortare än så. Sen vet jag att överhettar man så får man vänta rätt rejält länge innan allt är nerkylt igen.

Så jag rekommenderar fortfarande T8:an om du tänker stå och slipa längre stunder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är just det där med max 30 min körning som gör att jag tvekar inför en T 4:a men priset på en T 8 är väl högt för en amatörslipare som mig.

 

Har nån av er kört en T 4:a för länge så den blev överhettad och vad hände då ?

 

MVH: Tjäder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bekants pappa körde en T3:a, tror jag det var, för länge eller för hårt och han fick skicka upp motorn för service efteråt. Detta var på 90-talet och det var efter det som jag köpte egen T7. Det var nämligen jag som fick skulden för haveriet för han, pappan alltså, kunde absolut inte ha gjort något fel. Han försökte göra iordning ett par yxor och snål som han var hade han inte köpt någon stenjusterare så stenen var rätt igensatt när han började. Jag hade köpt en stenjusterare och gömt den i hans garage så jag kunde få ordning på stenen när jag var där och slipade upp mina grejor.

Tror inte han fick betala något för servicen då maskinen bara var ett år gammal, men jag har för mig att han lyckades skära motorn några år senare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Tjäder sa:

HEJSAN jSON!

Då man läser om T 4 så framgår det att man bara kan / ska köra den i 30 min sen så ska man slå av den för motorns skull. Gör du så eller kör du den längre stunder än det tillverkaren rekommenderar? Nackdelen med just T 4.an är bla det med att den bara kan köras i 30 min.

Min tanke är att ska det slipas knivar så samlar jag på mig en bunt och slipar en längre stund och då måste jag ju egentligen köpa mig en T 8 om jag ska följa 30 min regeln men då är T 8:an betydligt dyrare....

Jag kör tills jag är klar. Ibland en kvart ibland trekvart..har inte märkt nån skillnad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...