Jump to content

.22 LR i .22 WME pipa?

Novisen
 Share

Recommended Posts

Brukar du skjuta 308win i en 30-06 ?

Det är 2 olika kalibrar där många påstår att det går att skjuta 22lr i 22wmr pipan, tja det brukar gå utan att hylsorna brister, men det förstör patronläget på 22wmr pipan. Och många gånger brister 22lr hylsan då den är mindre i diameter, loppet skiljer också så precisionen är inte bra.

Så nej, köp 2 pipor och använd rätt till det de är avsedda för.

• Like 1

Beror lite på vad menar med "kan"...... Normalt sett är patronläget på tok för stort, men om man tar en 22WM hylsa och klipper av den i botten får man ett foder som gör att du får ett långt 22LR patronläge (det finns fö en kaliber som heter 22Extra long numera obsolet) som brukar funka hur bra som helst.

Matningen brukar däremot vara ett stort problem.........

Sedan är det per definition olagligt att göra så.

/T

På 2017-03-14 at 09:18 pmt sa:

Beror lite på vad menar med "kan"...... Normalt sett är patronläget på tok för stort, men om man tar en 22WM hylsa och klipper av den i botten får man ett foder som gör att du får ett långt 22LR patronläge (det finns fö en kaliber som heter 22Extra long numera obsolet) som brukar funka hur bra som helst.

Matningen brukar däremot vara ett stort problem.........

Sedan är det per definition olagligt att göra så.

/T

Vad skulle vara olagligt med att skjuta 22lr i en 22WM?
Ser inte nått olagligt med att skjuta 308 i 30-06 är samma liknelse.

Men som redan sagts precision blir inte bra, olika diameter på kula/hylsa.
Sedan är det inte nått att rekommendera. Men visst..

Har du en 22lr så behöver du inte skjuta 22lr ammo i en 22wmr, har du bara en 22wmr och skjuter 22lr ammo i den är det olagligt för du har ej licens för kalibern och får därmed ej inneha ammo i 22lr.

10 minutes ago Finskavapen sa:

Har du en 22lr så behöver du inte skjuta 22lr ammo i en 22wmr, har du bara en 22wmr och skjuter 22lr ammo i den är det olagligt för du har ej licens för kalibern och får därmed ej inneha ammo i 22lr.

Så kan man se det. Men om jag som pistolskytt skjuter 22lr har lic för den typ av ammo. Sen kan du ha folk som bara vill för det går.

Har 308 och 30-06 kan om jag vill anv 308 i 30-06. inte olagligt.

Har du en 30-06 och en 6.5 och du vill trycka in 6.5 i .30 så gör det helt lagligt.. Men skulle inte göra det. Har träffa folk som gör sånt tok, men vad säga?

Gör som du vill, vet inte riktigt vad du fiskar efter med denna tråd när jag läser ditt sista svar. Du har frågat en sak och fått svar som du tydligen inte anser passar.

Du verkar ha bestämt dig för att du har rätt, så du får det, jag bryr mig inte vad som händer med dig eller din bössa, mekaniskt eller ur laglig vinkel.

3 minutes ago Finskavapen sa:

Gör som du vill, vet inte riktigt vad du fiskar efter med denna tråd när jag läser ditt sista svar. Du har frågat en sak och fått svar som du tydligen inte anser passar.

Du verkar ha bestämt dig för att du har rätt, så du får det, jag bryr mig inte vad som händer med dig eller din bössa, mekaniskt eller ur laglig vinkel.

Ok..

1 hour ago Adam_7 sa:

Vad skulle vara olagligt med att skjuta 22lr i en 22WM?
Ser inte nått olagligt med att skjuta 308 i 30-06 är samma liknelse.

Du får inte inneha patroner om du inte har licens för ett vapen i kalibern - det har plisen drivet ett par ärenden om i modern tid, och även detta att skjuta en patron vapnet inte är specat för vet jag att plisen ifrågasatt utifrån ett licensperspektiv. Det som står på licensen är det du får skjuta - inget annat, inte förhandlingbart. En tolkning som är riktigt riktigt korkad då vi har allt för ofta har NVVs kaliberlista i licensen men resten av världen kallar 308 för just 308 och inte 7,62x51.

Om plisen har lagstöd för den tolkningen kan vi ju diskutera, men icke desto mindre är det så lagen tolkas i dag. Och det är den tolkningen som avgör om du ska stå med ett tomt vapenskåp eller inte...... Din eller min tolkning av lagen är mao värt noll och inget.

1 hour ago Adam_7 sa:

Men som redan sagts precision blir inte bra, olika diameter på kula/hylsa.
Sedan är det inte nått att rekommendera. Men visst..

Den avklipta hylsan fungerar som en instickspipa och pipan klarar gaöant av att hantera den aningen större LR-kulan, så funkar gör det hur bra som helst.

/T

På 2017-03-15 at 18:19 pmt sa:

Du får inte inneha patroner om du inte har licens för ett vapen i kalibern - det har plisen drivet ett par ärenden om i modern tid, och även detta att skjuta en patron vapnet inte är specat för vet jag att plisen ifrågasatt utifrån ett licensperspektiv.

-----

Det som står på licensen är det du får skjuta - inget annat, inte förhandlingbart. En tolkning som är riktigt riktigt korkad då vi har allt för ofta har NVVs kaliberlista i licensen men resten av världen kallar 308 för just 308 och inte 7,62x51.

Om plisen har lagstöd för den tolkningen kan vi ju diskutera, men icke desto mindre är det så lagen tolkas i dag. Och det är den tolkningen som avgör om du ska stå med ett tomt vapenskåp eller inte...... Din eller min tolkning av lagen är mao värt noll och inget.

.

/T

Att jag inte får ha annat än det jag har licens för är väl klart.

Men ska vi hård dra det så får man inte ens fireforma en hylsa. (Enligt den tolkningen) Vilket du/jag och de flesta håller med om att det är inte ok som tolkning.

2 hours ago Adam_7 sa:

Men ska vi hård dra det så får man inte ens fireforma en hylsa. (Enligt den tolkningen) Vilket du/jag och de flesta håller med om att det är inte ok som tolkning.

Jodå, det får vi. För komponenter får vi ha så mycket vi vill av..... Men fabriksladdat så tycker åklagaren att det är skäl för att väcka åtal..... På grund av all gängkriminalitet och terrorism får vi anta.

Krävs det en instikspipa (i detta fall en hylsa i patronläget) för att det ska funka så är det svårt att bevisa motsatsen. Och folk har ju bevisligen hamnat i tinget för en ask ammunition. 

T