Hoppa till innehåll

Knivrecensioner samt humor


Christian N

Recommended Posts

De lovordar en Hultafors yxa här, nästan så man undrar vad de är vana vid för yxor annars?!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror helt enkelt att man kanske inte har så stor vana av yxor, 

det framgår av filmerna att de ägnar sig åt "batoning" dvs att klubba på knivar för att splinta ved osv, 

ie för mig typisk amerikanskt agerande. Christian 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hultafors och Gränsfors är båda jättebra yxor.

Några föredrar den ena - några föredrar den andra. Själv lutar jag mest åt Gränsfors sidan, men det är mest "tycke och smak" som väger in.

Så båda är "bäst"

Svensk craftmanship ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago Dansken sa:

Hultafors och Gränsfors är båda jättebra yxor.

Några föredrar den ena - några föredrar den andra. Själv lutar jag mest åt Gränsfors sidan, men det är mest "tycke och smak" som väger in.

Så båda är "bäst"

Svensk craftmanship ;)

Speciellt nu när Gränsfors går över som ägare av Wetterlings, som varit en tredje yxtillverkare.

Och jag lider nog av samma känsla, ännu en Gränsfors-fan helt enkelt.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även en till Gränsforsare här, tycker de har en behagligare balans i sina yxor och så är de lite smäckrare!

Men en fin Hultafors är inte fy skam heller, dock har jag sett en del billigt Kina-Hultafors på Jula som lämnar mycket övrigt att önska!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tittar man runt lite så verkar just gränsforsare och hultaforsare vara dom bättre yxorna i dom flesta osponsrade testerna

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Galne sa:

Även en till Gränsforsare här, tycker de har en behagligare balans i sina yxor och så är de lite smäckrare!

Men en fin Hultafors är inte fy skam heller, dock har jag sett en del billigt Kina-Hultafors på Jula som lämnar mycket övrigt att önska!!

Jag har en sådan som utlåningsyxa samt en egen riktig, de har inget gemensamt utöver det märke som är stämplat på skaftet. 

Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago faxe sa:

Fiskars:rolleyes:. Jag får nästan skicka med en riktig yxa med valpen.

Gör inte det...den hamnar bara i högen med märkesyxor som inte används ändå:D

För detta ändamål så är det fiskars som gäller!

 

/Mike

20170318_160939.mp4

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testat ett gäng hickory yxor. Många riktigt nice men det slutar oftast med en dålig vedkil och ett stycke tändved :D

Min lilla Fiskars har jag använt i 10år sen vi köpte kåken den är som en maskin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Ken1 sa:

Testat ett gäng hickory yxor. Många riktigt nice men det slutar oftast med en dålig vedkil och ett stycke tändved :D

Min lilla Fiskars har jag använt i 10år sen vi köpte kåken den är som en maskin.

Nu förstår jag, ni bommar:rolleyes:. Men det går inte att skylla på lösa stockskruvar där inte:wink:.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago faxe sa:

Nu förstår jag, ni bommar:rolleyes:. Men det går inte att skylla på lösa stockskruvar där inte:wink:.

Eller så är vi okristligt starka :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-03-18 at 22:54 Galne sa:

Även en till Gränsforsare här, tycker de har en behagligare balans i sina yxor och så är de lite smäckrare!

Men en fin Hultafors är inte fy skam heller, dock har jag sett en del billigt Kina-Hultafors på Jula som lämnar mycket övrigt att önska!!

Så denna är kass?

https://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/avverkning/klyv-kvistyxor/fritidsyxa-380065/

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago henke67 sa:

Fast den saknar ju fördelen med ökad ståltäthet som fanns i den första...

Jo men det är ju kina-junk med, märker man så fort man bara tittar på den. En Agdor är ju lyx jämförelsevis!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago Dansken sa:

Vi hade en gammal yxa stående till att hugga ved med vid grillplatsen på jaktmarken: Sönderslagen pen, hackig slö och rostig. Skaftet var sprucket och försökt till lagning- och skallen ramlade av ibland.

Så jag tog den hem och slipade till formen snyggt igen och slipade yxan och skaftade om den med ett hickory skaft.

Vad fick jag för nytta av det? Jo: den försvann direkt :huh:

Helt plötsligt var den ju fin och användbar, tråkigt när man inte får behålla sin saker.. :( 

Men ett nytt skaft på en yxa är verkligen som en dröm, får den sen en ny fräsch egg med blir den ju riktigt användbar helt plötsligt! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








  • Liknande innehåll

×
×
  • Skapa ny...