Hoppa till innehåll

JaktOscar

Recommended Posts

Hej!

Undrar om du/ni har några förslag på hur man ska jaga in en Wachtel. Har tänkt att jaga in den på rå, dov, kron och vildsvin. Tacksam för svar! Skitjakt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att släppa den under "bästa möjliga" förutsättningar, och se till att fälla för den.
Ägna lite extra tid åt lydnaden :) Jaken är rätt enkel match för dom att fatta...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago JaktOscar sa:

Hej!

Undrar om du/ni har några förslag på hur man ska jaga in en Wachtel. Har tänkt att jaga in den på rå, dov, kron och vildsvin. Tacksam för svar! Skitjakt!

 

De wachtlar som jag har bäst erfarenhet av som rådjursdrivare har varit injagade på hare, för att försöka få dem att gå ordentligt på markvittring och inte bli vinddrivare. Dessa hundar har även funkat bra på gris.

Kan tillägga att jag jagar i skogsbygd och mestadels med långsamdrivande hundar på rådjur, därav mina preferenser. Jagar man av småholmar i t.ex. Sörmland så är det väl viktigast att skicka in något dampaktigt att skälla och röra runt i såten så djuren vill fly ut över fälten.

Jag kritiserar gärna wachtlarna som ras här på forumet, då jag anser att det finns mycket skräphundar där ute, men det finns faktiskt några riktigt bra individer också (skulle helst skriva detta i en del av forumet som Faxe inte har tillgång till, så det inte kan användas emot mig nästa gång jag klankar ner på hans val av hundras ;)).

 

Lycka till med injagningen!

 

MVH
Alias

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ser och hör(läser):wink:. Skrivs mycket skit om Wachktlarna här, då det tydligen är inte någon som jagat med någon som gjort ett bra jobb. Men om man bara träffat på skithundar så är det klart att man skall skriva om det:excl:.

Det finns fler typer av Wachtlar tex lång och kortdrivande. Jag föredrar den som jagar kort då det passar mina typer av jakter/marker som jag är på. Varken jag eller passskyttarna har nytta av en hund som hela tiden jagar utanför såten, gäller förövrigt alla raser. Vad vill du ha för typ, samt vad förväntar du dig?  Jag skulle vilja påstå att söket är en av viktigaste delarna, så gå inte sönder din hund när ni är ute. Det är bättre att du går på marker som är lite fattigare på vilt än där det dräller av dem.

Livet.jpg.84395c804596b7e9c45b1e4c6ef94455.jpg

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter hellre på pass och det inget händer......än att lyssna på en wachtel som driver för fullt i en vilttom såt! !!:D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en Wachtel och den var nog rätt bra tog nästan full poäng på unghundsprovet bl.a. På slutet jagade den nästan bara gris, tyvärr fick den ett dåligt framben. 

Jag jagade in den som mina andra Drevrar som jag haft innan. Genom att röra mig sakta i marken, men det visade sig vara fel. För när jag läste på hur man ska göra på proven med en Wachtel så ska den skickas in i såterna för att jobba mer självständigt, så jag missade några poäng på provet på detta.

Vet inte om det fotfarande är på detta viset, inte haft någon Wachtel på ett tag nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago faxe sa:

Jag ser och hör(läser):wink:. Skrivs mycket skit om Wachktlarna här, då det tydligen är inte någon som jagat med någon som gjort ett bra jobb. Men om man bara träffat på skithundar så är det klart att man skall skriva om det:excl:.

Det finns fler typer av Wachtlar tex lång och kortdrivande. Jag föredrar den som jagar kort då det passar mina typer av jakter/marker som jag är på. Varken jag eller passskyttarna har nytta av en hund som hela tiden jagar utanför såten, gäller förövrigt alla raser. Vad vill du ha för typ, samt vad förväntar du dig?  Jag skulle vilja påstå att söket är en av viktigaste delarna, så gå inte sönder din hund när ni är ute. Det är bättre att du går på marker som är lite fattigare på vilt än där det dräller av dem.

Livet.jpg.84395c804596b7e9c45b1e4c6ef94455.jpg

 

Absolut bra råd för injagning av alla sorters drivande hundar som skall jobba självständigt.

 

MVH
Alias

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det går nog att skriva en hel roman i ämnet och många åsikter finns det om hur det skall gå till att jaga in en Wachtel.

Hur är det tänkt att en Wachtelhund skall jaga? Rasbeskrivningen och jaktproven är det som det är tänkt att tala om hur wachtelhunden skall fungera. Det är rasens hemland som bestämmer i huvudsak rasstandarden. I rasens hemland så som någon tidigare har skrivit så släpper man hunden och sätter sig själv på pass tex ett torn. Alltså skall hunden självständigt söka ut stort och driva det vilt den råkar finna i såten. Jaktproven i hemlandet och i Sverige är rätt lika. Därför förväntas det att man inte går med hunden i såten och ev stöter upp vilt som sedan hunden driver. Nu är det så att vi gärna går in med hunden i såten som hundförare i vårat land.....

Hur gör man då för att jaga in sin wachtel enligt mina tankar? Man börjar med att göra hunden skogsvan. Det börjar jag rätt fort med efter valpen har kommit hem. Det går ut på att man åker till olika skogsavsnitt (släpper man på samma ställe så lär sig hunden rätt snart "att springer jag dit så brukar jag att finna vilt") och låter hunden själv utforska världen någon eller några gånger i veckan. Man är tryggheten som hunden kan återvända till när man upptäcker någon jätte konstig stubbe eller annat som liten valp. Sitt kvar på samma ställe så att hunden hittar dig varje gång den kommer tillbaka. Hunden ger sig ut på längre äventyr eftersom. Då kanske den behöver en pejl så att husse eller matte känner sig trygg. Nu råkar kanske hunden hitta något trevligt vilt att jaga under sin utforskning av värden. Det är bara att vänta att hunden driver klart och kommer tillbaka. Sitt bara och njut av hundens arbete. Beröm att den kommer tillbaka. I min värd så jagar hunden och jag tillsammans alltså skall hunden tillbaka till mig efter varje drev och inte fortsätta att jaga på egen hand. Gör man tvärtom och går med hunden i skogen så att man stöter upp vilt så riskerar man att få en hund med ett kort sök och hunden har fullt upp med att hålla koll på vart föraren är istället för att söka ut. Har man sedan förflyttat sig medan hunden har varit ute på sök eller drev så känns det kanske inte så roligt att att sticka iväg igen för att det var lite läbbigt att tryggheten inte fans kvar där vi lämnade varandra.

Gå en dressyrkurs lämplig för jakthundar!! För det ger en bättre relation och större utbyte av din jakthund. Har aldrig sett att någon jakthund har blivit sämre av att gå en dressyr kurs. Snarare tvärtom, dom är mycket mer effektiva i jakten. Kan vara rätt bra att ha möjligheten att kalla in den lydiga hunden när drevet går ur såten. Eller en stark trafikerad väg eller ......

Hundar har genetiskt olika uppsättningar och mentala förutsättningar från födseln. Dom mognar olika fort och olika uppfödare har olika tankar om hur en wachtel skall fungera.

Har hunden ett kort sök så kan man prova att "presentera" vilt inom lagom sökavstånd genom att leta reda på vilt och släppa på det avståndet hunden nu söker ut på. Utöka avståndet till viltet eftersom varje släpp.

Jag jagar inte in unghunden med andra hundar. Det kan bli hundslagsmål vid det fällda viltet eller andra tokigheter som ger hunden ett dåligt minne av den upplevelsen. Man riskerar inte att det blir så kallad packjakt vilket inte är speciellt effektivt att flera hundar förföljer samma djur och kanske rent utav oetiskt. Samt att vad lär sig unghunden av detta? "Följer jag efter en annan hund så behöver jag inte jobba själv". "Så hör jag en annan hund jaga så sticker jag dit och hjälper till!" Vad tillför det jakten när man skulle kunna ha flera olika drev igång i såten istället är flertalet hundar är efter samma drevdjur som sannolikt drar långt iväg ur såten för att man "hjälper till att följa löpan" ?

Efter eller i slutet på andra "jaktsässongen" så börjar jag att gå med hunden i såten vid jakt. Då har jag arbetat in ett förhoppningsvis stort självständigt sök. En bra återgång så att jag inte behöver åka och hämta min hund med bilen vilket i min värld är ett gissel. Har man gjort det några gånger så lär sig hunden det väldigt snabbt. "varför skall jag gå tillbaka till min förare när den ändå bara kommer att hämta mig för hen har koll på mig genom pejlen". Hundar gör alltid det dom tjänar på........

Några av mina små tankar om att jaga in en wachtel.

Thomas

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Väcker denna tråd till liv igen....

Det verkar som de flesta förespråkar skogsvana samt metoden "sitta på en stubbe" för att få igång söket och det verkar ju vettigt. Detta ska man börja med i stort sett direkt när man får hem valpen....men det funkar ju bara under jaktsäsong? Då gäller ju att man tajmat in valpköpet med när drevjakten tillåts (okt). Hur gör ni med "skogsvanan" under resterande del av året (typ 7-8 månader), då blir det ju bara tal om att gå med hunden i skogen i lina eller koppel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På ‎2017‎-‎05‎-‎30 at 14:30 Urban sa:

Precis!

Så med andra ord menar du att man sätter spårlina på valpen som får släpa runt den "under uppsikt"? :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...