Hoppa till innehåll

Hagelproduksjon


Hakapiken

Recommended Posts

1 minute ago 71kO92 sa:

bara de tråkiga kvar, torka tumla och sortera...

Dom ligger til tørk under varmepumpen og kan grafitbehandles i morgen. Har sorterad før tørking. Storleken er mycket jevn så det,er bara at lada og sjuta :D

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago culot sa:

Hade du byggt en egen gjutare ? 

/ P

Ja, jeg bygde en "shotmaker" for 2 år siden. Funker som snus.

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎25‎.‎03‎.‎2017 at 08:20 culot sa:

Jag hade laddat ner en jävligt fin ritning för länge sedan, men vart den tog vägen 

vete fanken :huh:

/P

Det ligger bra ritninger og forklaring til disse på engelske Pigeonwatch Forum. De virkelig avanserte lager dem med temperaturkontroller og avanserte kjølesystem. Mitt oppsett har ett litt enklere "russisk" utseende...:lol: Men om jeg er noga med temperatur på kjølevæsken, vinkel på rampen og avstanden til kjølevæsken og mengden med smeltet bly i gjutaren, så blir det bra resultat bra.

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag blir sugen på att prova gjuta hagel men det känns som det blir en hel del jobb innan man kan börja. Går det att tillverka riktigt fina hagel tro? Såg att 0,6 mm hål gav ca US 7. Hur gör man då US 12. Kanse man kan låta droppen splittras mot en plåt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Har nå kjøpt en PID kontroller med thermocoupler til gjutaren. Skal se om jeg kan få lag ut bilder under drift når jeg får tid til å bygge den. Dette skal gi full kontroll på temperaturen i smelten. Har også kjøpt en Lee smeltegryte for å mate gjutaren. Skal også få boret opp noen nye dyser med 0,8 åpniner til 2,6 mm hagel.

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Da får jeg snart 1,5 kg antimon fraktfritt fra Kina :huh: Har mange kilo takbly på rull som trenger herding. 1,5 kg skulle være nok til å lage 37 kg av en legering med 4% antimon. 

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Hakapiken sa:

Da får jeg snart 1,5 kg antimon fraktfritt fra Kina :huh: Har mange kilo takbly på rull som trenger herding. 1,5 kg skulle være nok til å lage 37 kg av en legering med 4% antimon. 

J.A.

4%  är väl 1 % mer än chilled ? 4,5-6%  är väl det som Gamebore  o dyl har i sina premium patroner om jag inte läst fel.

Man kan ugnshärda hagel åxå , kontakta  WT så kan han nog förklara hur man gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago culot sa:

4%  är väl 1 % mer än chilled ? 4,5-6%  är väl det som Gamebore  o dyl har i sina premium patroner om jag inte läst fel.

Man kan ugnshärda hagel åxå , kontakta  WT så kan han nog förklara hur man gör.

Er usikker på antimoninnholdet i diamondshot... Ser på engelske tester at de oppgir 3%....

Test fra Shotgunworld under.

 shotgun world:
#7.5 shot / Hardness

Lawrence Magnum =100
Eagle Magnum =97
Federal Premium Flyer= 95
B&P F2 Mach = 92
Remington Nitro 27's =91
Federal Gold Medal Paper =91
West Coast Magnum = 91
Lawrence Magnum Copper =87
Winchester SuperSport =84
Federal Premium Field Copper =77
Fiocchi Nickel Little Rhino =74
Remington Nitro Express =73
Winchester Black Diamond Nickel =70
Gamebore White Gold Nickel =68
Remington Game Load 16ga =68
Fiocchi (Italy) HV Field =68

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har nå bygd PID kontrollen og testet den på en vifteovn. Min fru tror jeg er galen....:lol: Nå må jeg bygge om gjutaren til elektrisk drift med en 2000w koke ring.

 

D0149243-7964-48C1-A054-8D464C8D3CA5.jpeg

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle rostfria värmeslingor från tvättmaskiner funka som värmekälla ? hur ser dina slingor  ut ? Funderar ibland att bygga mig en hagel gjutare för hagel är fortfarande en dyr komponent. Om inte annat för att ha nåt att pyssla med när man blir pancho B)

/P 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago culot sa:

Skulle rostfria värmeslingor från tvättmaskiner funka som värmekälla ? hur ser dina slingor  ut ? Funderar ibland att bygga mig en hagel gjutare för hagel är fortfarande en dyr komponent. Om inte annat för att ha nåt att pyssla med när man blir pancho B)

/P 

Jeg har kjøpt denne typen fra eBay. Må nok isolere undersiden så varmen går opp i gjutare og det ikke brenner ut. Varmeelement kan man vel få tak i flere fasonger, noen kan man forme selv. Men man må over 1500w for å få nokk effekt.

J.A.

CBDC46C3-6C13-4FF5-9B01-2F94AF34EFE9.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hagelproduksjon med temperaturkontroll:D Dette funket jævlig bra. Full kontroll fra start til slutt. 7,5kg 2,6 mm hagel med 4% antimon til tørk.

J.A.

C91E8E93-7210-419E-8384-73BB95827D34.jpeg

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎20‎.‎01‎.‎2018 at 23:59 millen sa:

Wow! , blir det bra kvalitet?

Ja, kvaliteten blir bra om man gjør ting riktig :D 

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag går i funderingar i att bygga en shotmaker själv eller importera en 

Littleton shotmaker , troligen kan jag dela den m 3-4 kompisar.

bygga själv så är man ensam med all strävan ,  köpa färdigt koncept 

och dela kostnader med  2-3 andra kan vara en bekväm och snabbare väg .

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago culot sa:

Jag går i funderingar i att bygga en shotmaker själv eller importera en 

Littleton shotmaker , troligen kan jag dela den m 3-4 kompisar.

bygga själv så är man ensam med all strävan ,  köpa färdigt koncept 

och dela kostnader med  2-3 andra kan vara en bekväm och snabbare väg .

/ P

Bygg själv! Vägen til suksess er krokig og obekväm :D Ser at Brownells selger Littleton for kr 6757..... Forbannet dyrt og du kan kjøpe mange kg hagel for denne prisen.  Har du en kompis som kan sveise bygger du en for 200 kroner. Jeg mener uansett at du har behov for en temperaturkontroll for styre gjutaren. Jevn temperatur er viktig for å få jevn størrelse på haglene.

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 23 januari 2018 at 09:41 Hakapiken sa:

Bygg själv! Vägen til suksess er krokig og obekväm :D Ser at Brownells selger Littleton for kr 6757..... Forbannet dyrt og du kan kjøpe mange kg hagel for denne prisen.  Har du en kompis som kan sveise bygger du en for 200 kroner. Jeg mener uansett at du har behov for en temperaturkontroll for styre gjutaren. Jevn temperatur er viktig for å få jevn størrelse på haglene.

J.A.

Utan att skryta är jag händig , och svetsa kan jag  MIG och pinne , och förr så vart det en del tig men det är trixigare att behärska. Jag skulle vilja ha en bra ritning över en väl fungerande gjutare . 

Var får man tag på en " pid " controll ? Och hur funkar den ? 

/P

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...