Hoppa till innehåll

Ordf SJF


Luger6

Recommended Posts

Torbjörn Larsson är tydligen en kandidat till ordföranden posten i Sjf. Har hört en del sunda åsikter från honom men då kom smolket i bägaren. Han skjuter en hund på drevjakt. Att man överhuvudtaget kan komma i fråga för ett sådant uppdrag är ju pinsamt.  Man håller till man ser vad man skjuter på.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Benelli-Berretta-larsson? Må vår herre hysa nöd över förbundet, jag kommer inte att göra det.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago pmt sa:

Benelli-Berretta-larsson? Må vår herre hysa nöd över förbundet, jag kommer inte att göra det.

T

Nej, inte det stolpskottet (som heter Lövbom) - en annan juvel......

Jag blir lite ångestfylld då jag hör Torbjörn Larsson mässa om vapendirektivet och att han önskar att SJF skall ingå i en "expertgrupp", hittils har man inte visat tekniskt kunnande som motiverar ett deltagande, jag misstänker att SJF kommer dragandes med samma vadmalstomtar som vanligt......olyckligt, det finns säkert kunnigt folk nere i hierarkin.

Raggarö

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Raggarö sa:

Nej, inte det stolpskottet (som heter Lövbom) - en annan juvel......

Jag blir lite ångestfylld då jag hör Torbjörn Larsson mässa om vapendirektivet och att han önskar att SJF skall ingå i en "expertgrupp", hittils har man inte visat tekniskt kunnande som motiverar ett deltagande, jag misstänker att SJF kommer dragandes med samma vadmalstomtar som vanligt......olyckligt, det finns säkert kunnigt folk nere i hierarkin.

Raggarö

Jag blev genast tryggare! Eller kanske inte alls tryggare.... Kompetens på just vapen området är inte förbundets starka sida. Förr dess absoluta motsats. 

T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago Luger6 sa:

Torbjörn Larsson är tydligen en kandidat till ordföranden posten i Sjf. Har hört en del sunda åsikter från honom men då kom smolket i bägaren. Han skjuter en hund på drevjakt. Att man överhuvudtaget kan komma i fråga för ett sådant uppdrag är ju pinsamt.  Man håller till man ser vad man skjuter på.

 

 

Nu var det väl inte så att han sköt fel utan han sköt en gris som kom springandes mot honom då han gick på ett ståndskall i vass och hunden befann sig bakom grisen något som var svårt att se eftersom dom var i en vassrugge.

Har träffat honom ytterst lite i rovdjursfrågan och kan väl inte säga att jag är imponerad av honom men har alldeles för lite erfarenhet av gubben för att kunna ge en rättvis bild, han verkar mest köra på med förbundets väl inarbetade linje och argument är min vaga uppfattning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago Teffek sa:

Nu var det väl inte så att han sköt fel utan han sköt en gris som kom springandes mot honom då han gick på ett ståndskall i vass och hunden befann sig bakom grisen något som var svårt att se eftersom dom var i en vassrugge.

Har träffat honom ytterst lite i rovdjursfrågan och kan väl inte säga att jag är imponerad av honom men har alldeles för lite erfarenhet av gubben för att kunna ge en rättvis bild, han verkar mest köra på med förbundets väl inarbetade linje och argument är min vaga uppfattning.

https://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/sjf-bas-skot-vildsvinshund/

Frågan är hur många grisar han sköt på.....det verkar av artikeln ha varit ett skapligt mått av panik inblandat.

Raggarö

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man har ju hittat tre grisar och han sa att han sköt mot tre grisar. Men ja en sådan händelse där en gris kommer mot en i en vassrugge är lite smått panikartad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att någon skjuter en hund på drevjakt är fruktansvärt tragiskt och är något man hoppas in i det sista att det aldrig skall inträffa - någonsin!

Så tillvida att jag inte hör att något gjort det med flit eller på annat sätt varit extremt vårdslös så kan jag inte sätta det som ett hinder/förbud för att någon skall kunna bli ny ordförande i ett förbund. Det känns inte rätt - framförallt när man inte var där och vet omständigheterna.

Huruvida han är rätt man för jobbet bortsett från detta har jag ingen aning om. Bryr mig inte ett skvatt om det förbundet längre eftersom jag anser att de inget gör för mig eller någonsin kommer att göra det. Hade en ny ordförande tagit plats och proklamerat reform i linje med mina åsikter och önskemål skulle jag göra en inbetalning samma dag och åter igen vifta med SJF-flaggan i form av vimplar i varje hand! 

Detta kommer knappast att ske och fram tills dess så fortsätter jag vara kritisk och kör mitt eget race.

Vad gäller att skjuta en hund under jakt så betyder det alltid att man inte hade 100% koll på läget - men tyvärr så kommer vi aldrig att ha 100% koll i alla lägen. Bedrövligt men tyvärr sant. Vi kan inte gardera oss mot att en hund hoppar fram i samma ögonblick som vi kröker fingret ty då skulle vi aldrig kunna kröka fingret - MEN vi skall alltid göra allt vi har i vår makt för att vara så säkra vi kan på att det inte blir en vådaskjutning av en hund eller motsvarande! Det innebär att vi stundvis får avstå skott, vilket vi också väldigt ofta gör. Själv gör jag det lite för ofta om jag skall vara ärlig, men jag har aldrig skjutit i närheten av en hund och jag har aldrig behövt göra ett eftersök som aldrig avslutats. Har skjutit frambenet av en älg efter en styrning av sly på ett hygge, men det gick bra med en andra pil direkt och en lärdom rikare som följt med mig i resten av mitt liv.

Jag har ingen aning vem Torbjörn Larsson är men jag hoppas han bedöms utifrån sina kunskaper och egenskaper att leda, eller ej, SJF. Om ingen säger att han kommer att genomföra några större reformer inom förbundet så fortsätter jag att inte bry mig och fortsätter att inte betala avgiften... ;) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, då ska jag vara fullt öppen och ärlig och berätta att jag också gjort det. Någonting jag ångrar, som nästan fick mig att sluta jaga. Det hände för bara några år sedan när jag var tonåring och kanske inte riktigt hade huvudet med mig hela tiden, och såhär i efterhand så var jag vårdslös. Men inte mer vårdslös än väldigt många andra jägare då jag alltid haft vapen och vapenvett som intresse. Det handlade mer om att jag inte hade hjärnan med mig i fel ögonblick. En total blackout där jag inte tänkte steget längre än jag borde ha gjort. Tanken var att inte ens ta ett skott i den situationen, därför hade jag ställt bössan ifrån mig.

Jag känner människor som troligen är mer kompetenta människor och jägare än många av oss som också gjort samma misstag och till och med värre. 

Jag lärde mig mycket av vad jag gjorde, men jag lärde mig också att om man dömer någon utifrån ett rykte, en tidningsartikel eller utifrån en garanterad olycka, så är man inte någonting annat än enfaldig. En förare kan köra i diket även om han är väldigt duktig, precis som en kompetent jägare kan göra en felbedömning.

I min värld får inte felbedömningar hända under jakt, men lik förbannat gjorde jag en själv och därför ville jag sluta jaga en tid, tills jag insåg att man gör fel. Ingen är perfekt, men man måste lära sig av sina misstag. Det är lätt att döma det med "han är ju genomkorkad som gjorde så", men frågan är om man själv gör rätt 1000/1000 gånger i samma situation.

Jag bedömer nog hellre personen utifrån vad han säger om vad som hände och hur han är som person än att bara säga, "han sköt en hund, han måste vara vårdslös, korkad och en dålig jägare". Det är bara ett sätt att försöka se sig själv som bättre fast man lika bra själv skulle kunna göra samma sak en dag... Fast det tror man ju inte själv, och därför är man såklart en bättre människa, eller hur?

Man ska inte bara dementera vad som hände, men man ska inte bilda sig en uppfattning direkt utan att veta mer. Om man jagar 100 dagar om året hela sitt liv och är en smart, kompetent människa har man fortfarande 100 dagar där bara 1 sekund behöver gå fel. Allt som har med vapen och mänsklig faktor att göra kommer aldrig att vara 100% säkert, för att citera Wizard. Som sagt, jag bedömer hellre än människa för hur han reagerar över vad han gjort än varför han gjorde det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratade med en av hundförarna som var med på den jakten dagen efter det hände och enligt honom så var det inte "riiiiktigt" så det gick till..

Men tänker inte skriva vad och hur det hände enligt honom..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jävligt trist att höra Filip :( 

Hade jag varit i dina skor hade jag troligen aldrig jagat igen någonsin i mitt liv. Jag är lite för mycket av en tänkare för att fixa en sådan sak. Jag jagade inte älg på tre år efter jag sköt benet av älgen när jag fick en styrning - även om nästa pil satt i älgen 5 sekunder senare och det var över, men vetskapen om att det hade kunnat sluta annorlunda fick mig på andra tankar och inte förrän tre år senare när jag hade genomfört tillräckligt med tester av andra kalibrar och hittat på metoder för att säkerställa att det aldrig kunde hända igen så kunde jag gå ut i skogen igen. Bra att du kunde hantera situationen och dragit lärdom av det som hänt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det han som lämnade sitt pass och smög iväg på ett ståndskall, sköt tre grisar som hittades i sjön samt hund? Vi får vara glada att hundföraren är i livet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var lite försiktiga nu så ni inte anklagar någon för att ha gjort något utan att ha extremt torrt på fötterna. Ogillar att censurera trådar men skall man hänga ut någon offentligt så vill jag nog helst att personen i fråga är dömd för det han hängs ut för, eller på annat vis är skyldig och har gjort avkall för detta. Det blir bäst så.

Låt oss i stället prata kring "om" och person "x" och säga att "om" person "x" gjorde följande: "lämnade sitt pass och smög iväg på ett ståndskall, sköt tre grisar som hittades i sjön samt hund?" och utifrån det ifrågasätta denne jägares lämplighet i att leda oss andra jägare så är jag beredd att kliva över till de negativas sida utan att tveka och säga att det knappast är lämpligt! Detta är dock bara "om" och inte explicit vad denna tråden handlar om, bara generellt...

Finns det någon tidningsartikel om detta att referera till kanske? Hundägaren kan ju knappast vara nöjd...

Vidhåller fortfarande att en sådan tragisk sak kan ske mot alla principer och även när man tror sig ha koll på allt. Dock är det gigantiska avstånd mellan det och att lämna passet och smyga iväg på egna dumheter, om vi skall göra ett jämförande "om" det någonsin skulle hända.

Så tänk en gång extra innan ni anklagar någon. Har man torrt på fötterna och någon försöker mörka det hela och det är utom tvivel fastställt och dokumenterat av lagman så ser inte jag något hinder i att skriva om det heller, men det är bra om man kan referera till något lämpligt som bevisar detta också så man slipper tjafs från de som inte håller med.

Taktiskt inlägg, japp, men ack så viktigt för att kunna ha ett forum med högt i tak och där man skall kunna diskutera även tråkiga saker...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Wizard sa:

Finns det någon tidningsartikel om detta att referera till kanske? Hundägaren kan ju knappast vara nöjd...

Artikel finns ju högre upp i tråden. Hundägaren var naturligtvis inte nöjd men hade fått någon slags kompensation av skytten i fråga. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

48 minutes ago Wizard sa:

Jävligt trist att höra Filip :( 

Hade jag varit i dina skor hade jag troligen aldrig jagat igen någonsin i mitt liv. Jag är lite för mycket av en tänkare för att fixa en sådan sak. Jag jagade inte älg på tre år efter jag sköt benet av älgen när jag fick en styrning - även om nästa pil satt i älgen 5 sekunder senare och det var över, men vetskapen om att det hade kunnat sluta annorlunda fick mig på andra tankar och inte förrän tre år senare när jag hade genomfört tillräckligt med tester av andra kalibrar och hittat på metoder för att säkerställa att det aldrig kunde hända igen så kunde jag gå ut i skogen igen. Bra att du kunde hantera situationen och dragit lärdom av det som hänt!

Det hade jag troligen aldrig gjort om inte han som ägde hunden hade sagt vad han gjorde. Bland annat att han inte tyckte att jag skulle sluta jaga. Jag brinner väldigt mycket för jakt och viltvård också och ser mig själv som seriös och ansvarsfull när det kommer till det.

Men jo, det ligger många sömnlösa nätter bakom det här... Helst pratar jag inte om det för det är jobbigt att tänka på, men jag har valt att vara öppen med det och prata om det ändå. Dels av den orsaken att dem jag jagar med ska veta vad jag tycker, hur jag mår och att dem ska veta om det så det inte blir några förutfattade meningar om dem får höra ett rykte i efterhand.

Tyvärr har många förutfattade meningar och i ett litet samhälle så går ryktena... Av den orsaken har det många gånger gått tankar om att sluta jaga i mitt huvud och kommer göra det i framtiden, men jag skulle inte leva ett bra liv om jag inte bodde i naturen och också tog hand om den. Det ger mig en oersättlig glädje att jaga och jag hoppas folk ser min orsak och lyssnar på vad jag har att säga och utifrån det bildar sig den uppfattningen att jag tar vad som hände på allvar och att jag tog lärdom av det.

Jag älskar också att ha jakthundar och se deras arbete och veta att man gjort någons liv bra, därför fortsatte jag också jaga så snabbt som jag gjorde, för mina hundar kan inte må ett bra liv utan det. Jag älskar verkligen hundar överlag och märker själv hur jag "skämmer bort" hundar hela tiden...

Nu ska jag inte ta det här för långt, men jag hoppas några här kanske ändrar sin uppfattning om lösa rykten och att döma någon förrän dem vet vad som hänt. Jag har ingen aning om vad han gjort och hur det gick till eller hur han är som person, men jag tänker inte döma honom förrän jag vet hela historien.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago Sun Flower sa:

Artikel finns ju högre upp i tråden. Hundägaren var naturligtvis inte nöjd men hade fått någon slags kompensation av skytten i fråga. 

Ah, sorry. Det hade jag missat... Den händelsen kände jag till men vem personen var hade jag inte fördjupat mig i.

Ja då var det ju inget tvivel om den saken direkt. Bara hur det gick till. Hur det egentligen gick till... Skjuta vildsvin inne bland vass, med andra jägare och hundar runtikring? Inget jag hade ställt upp på. 

Jag säger inget mer om den saken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är det lätt att vara efterklok och traumat att skjuta en hund är nog inte lätt att leva med.

Det hade ju dock varit värre om det hade varit en jaktkamrat, en fiskare eller annan skogsflanör.

Skjuter man något som inte ska skjutas har man varit oaktsam oavsett ursäkter, om det sen är hundar, bilar, hus, eller fredat vilt.

Man väljer in folk i styrelsen som förbjuder jakt på en del viltarter, man har vapenexperter vars okunnighet framstår som förvånansvärt även för vanliga jägare i synnerhet som felaktigheterna drabbar alla jägare i Sverige och nu ska dom kanske välja en ordföring som inte har koll på vad han skjuter på ?

Men visst, olyckor kan hända alla, osvuret är bäst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago Luger6 sa:

Naturligtvis är det lätt att vara efterklok och traumat att skjuta en hund är nog inte lätt att leva med.

Det hade ju dock varit värre om det hade varit en jaktkamrat, en fiskare eller annan skogsflanör.

Skjuter man något som inte ska skjutas har man varit oaktsam oavsett ursäkter, om det sen är hundar, bilar, hus, eller fredat vilt.

Man väljer in folk i styrelsen som förbjuder jakt på en del viltarter, man har vapenexperter vars okunnighet framstår som förvånansvärt även för vanliga jägare i synnerhet som felaktigheterna drabbar alla jägare i Sverige och nu ska dom kanske välja en ordföring som inte har koll på vad han skjuter på ?

Men visst, olyckor kan hända alla, osvuret är bäst.

Det finns ingen ursäkt för det. Bara en förklaring och utifrån den förklaringen får man göra sin bedömning. Det låter ju onekligen dumt att skjuta på vildsvin i vass ensam utan någon koll överhuvudtaget? Men om det var i rent nödvärn finns det en förklaring. Inte många som behåller kylan när vildsvin kommer rusande mot en! 

Men saker kunde ju skötts annorlunda. Man skulle nog aldrig gått in i tät vass full med vildsvin och skjuta om hunden var där. En sån sak borde man förstå... Tyvärr händer det nog rätt ofta, för jag har sett filmer på det förut också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...