Hoppa till innehåll

Skarvar i Stockholm


Adam_7

Recommended Posts

Fy vad skarven har börjat tagit över mycket i Stockholms skärgård.

Jagas det inte skarv där uppe? Får dom inte för dessa Stockholmare, eller är det inte nån som orkar lägga tid på den typ av jakt?
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är en dryg halv procent av Länsstyrelsens uppskattning av totala beståndet i Stockholm som ska få skyddsjagas i år. När jag är ute med båten sommartid ser jag mer skarv än någon annan fågel...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även i Blekinge skärgård är det stora mängder skarv. Med hänsyn till fiskbeståndet är det ohållbart.
Skarven är inte direkt hotad, men det är stora delar av fiskarterna i Östersjön...  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Adam_7 sa:

Fy vad skarven har börjat tagit över mycket i Stockholms skärgård.

Jagas det inte skarv där uppe? Får dom inte för dessa Stockholmare, eller är det inte nån som orkar lägga tid på den typ av jakt?
 

Du har koll på att det inte är allmän jakttid på skarv?
Endast skyddsjakt efter beslut från Länsstyrelsen alltså.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago redtop sa:

Du har koll på att det inte är allmän jakttid på skarv?
Endast skyddsjakt efter beslut från Länsstyrelsen alltså.

Japp det vet jag, men om inte nån "orkar" skyddsjaga så ökar dessa fän.
För sist jag var till denna del av Stockholm så var det bara en ö som var infekterad av skarv, men nu var alla öar i denna del befolkade av fän. Skulle dock inte skada om det var allmän jakt på skarv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att jag talade med ett par personer som har jagat dessa (skyddsjakt så det inte blir missförstånd) att dom har gett upp med det för det var massor av krångel överklaganden etc,etc.

Men det kanske är fler än enbart dessa som skiter i denna typ av jakt (skyddsjakt) på grund av olika skäl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förra året fick 675 skarvar av 29000 skjutas på ett väldigt begränsat antal platser. Undrar om det över huvud taget gör någon skillnad?

http://www.lansstyrelsen.se/Stockholm/Sv/nyheter/2016/Pages/skyddsjakt-pa-skarv-i-stockholms-skargard-2016.aspx

Tycker också det är trist med dessa döda spököar som breder ut sig i skärgården. Om jag förstått det är det något med EUs fågeldirektiv som ställer till det för att införa allmän jakttid på skarv.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förra hösten avslog riksdagen en motion om att arbeta för ett införande av allmän jakttid på skarv. Det ser rätt mörkt ut med andra ord.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet med alla dessa invasiva arter är att när politikerna äntligen fattar problemet så är det alltid för sent. Se på alla vitkindade gäss som invaderade Malmös stadsdelar - och då primärt alla parkerna där. I dag finns det längre knappt några andra fåglar kvar och inga barn kan längre leka i parkerna pga alla gässens aggressiva beteende samt deras katastrofala nedskräpning...

Lite märkligt dock att det tog sådan tid för att de kommunala skyddsjägarna fick direktiv att skjuta eftersom detta är i stadsmiljö och kunde inte undgå de styrande? Problemet tror jag stavas "stadsbor"...

Skarvarna demolerar de mindre öarna runt kustremsan och är således utom synhåll för våra veka politiker.

Jag är inte för utrotning av några djur alls direkt men vissa måste man förvalta hårdare än andra, annars går det fort överstyr - och då är det svårt att göra något i efterhand! (speciellt när man bara får skjuta 675 av närmare 30k fåglar... <_< )

Vad gäller förhoppningen om att det skall införas allmän jakt på en ny art så säger jag bara - lycka till! Det är Landet Brunsås vi talar om. Landet som älskar att införa förbud och begränsningar så vi inte trampar någon minoritet på tårna. Jägarkåren och de boende på landsbygd/glesbygd är icke att benämnas som minoritet då det tydligen är självvalt... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att få tillbaka menar du ? Vi har haft allmän jakt på vit och svart fågel 

och det är så det borde vara, vi har i den delen av skärgårn jag tillhör ( Värmdö) 

en tilldelning på 195 skarvar, och så länge andemeningen är att dom främst ska  " skrämmas " så blir det inte mycke skillnad. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

Att få tillbaka menar du ? Vi har haft allmän jakt på vit och svart fågel 

och det är så det borde vara, vi har i den delen av skärgårn jag tillhör ( Värmdö) 

en tilldelning på 195 skarvar, och så länge andemeningen är att dom främst ska  " skrämmas " så blir det inte mycke skillnad. 

 

Ja och det är svårare. Om nått har blivit rödlistat så är det typ 0 (noll) chans att få tillbaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Adam_7 sa:

Ja och det är svårare. Om nått har blivit rödlistat så är det typ 0 (noll) chans att få tillbaka.

När det är knökfullt med MP sympatisörer i dessa myndigheter så kommer det alltid motarbetas, motiveringen var

avskjutning för att det vart skador på skog och att dom luktar illa  och det förtydligades att det var inte att det var för

Fiskets skull ,  samma idioter hävdar benhårt att Skarven INTE äter upp ett mellanskikt/storlek av fisk som är livsviktig

För att dom lever på spigg,  som i sin tur käkar upp rommen för Aborre  Gädda , Gös . Däremot för fiskets skull finns

det en annan marodör som tyvärr har större acceptans och sympatier och det är sälen, Den skiter inte sönder öar och

allmänheten tycker den är gullig...... Säljävlarna trycker i sig på en timme vad samtliga Skavar käkar på en Vecka och

räkna med att en skarv äter i medeltal 0,5 kilo fisk om dan, Sälen är dessutom Gourme som ratar Mört och Skräpfisk framför

Abborre ..

 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago Wizard sa:

Problemet med alla dessa invasiva arter är att när politikerna äntligen fattar problemet så är det alltid för sent. Se på alla vitkindade gäss som invaderade Malmös stadsdelar - och då primärt alla parkerna där. I dag finns det längre knappt några andra fåglar kvar och inga barn kan längre leka i parkerna pga alla gässens aggressiva beteende samt deras katastrofala nedskräpning...

Lite märkligt dock att det tog sådan tid för att de kommunala skyddsjägarna fick direktiv att skjuta eftersom detta är i stadsmiljö och kunde inte undgå de styrande? Problemet tror jag stavas "stadsbor"...

Skarvarna demolerar de mindre öarna runt kustremsan och är således utom synhåll för våra veka politiker.

Jag är inte för utrotning av några djur alls direkt men vissa måste man förvalta hårdare än andra, annars går det fort överstyr - och då är det svårt att göra något i efterhand! (speciellt när man bara får skjuta 675 av närmare 30k fåglar... <_< )

Vad gäller förhoppningen om att det skall införas allmän jakt på en ny art så säger jag bara - lycka till! Det är Landet Brunsås vi talar om. Landet som älskar att införa förbud och begränsningar så vi inte trampar någon minoritet på tårna. Jägarkåren och de boende på landsbygd/glesbygd är icke att benämnas som minoritet då det tydligen är självvalt... 

I stockholm fick man inte Skjuta Canadagäss  förrens dom började skita på Politikernas bryggor på deras fläskiga skärgårdställen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vargen blir inte heller farlig förän den nyper någon rikemansunge från Östermalm som är på utflykt utanför 50- skyltarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart måste man ha förståelse för att kreti och pleti inte har samma koll på flora och fauna som vi i jägarkåren har och många fattar inte hur fort det går med en art som förökar sig i rasande takt och hur det på bara några år kan gå överstyr. Det måste man ha lite förståelse för. Men problem med skarvar och gäss är ingen nyhet eller något som hänt de sista fem åren och det gör mig synnerligen bekymrad för nu är det inte längre okunskap som är problemet, nej det är en medveten handling, och då är det riktigt illa...

Vi hade liknande problem i England fast med andra arter. Räven t ex fanns i sådana groteska mängder i vissa län att det inte spelade någon som helst roll hur många man sköt ty det kom alltid fler efter en liten stund. Minns inte längre vad rekordet låg på per hektar men jag har vid ett flertal tillfällen skjutit 4 rävar på en och samma plats inom två timmar med söklampa mitt i natten. På den marken så sköt jag över 100 rävar på bara 5-6 år och bonden som ägde marken tyckte inte att det blev någon skillnad trots mitt ihärdiga jagande... Han ville absolut inte att jag skulle sluta - tvärtom - men det var så många att det knappt märktes. Hans mark var på drygt 4 ha. Galet. Fiskmåsarna är ett gigantiskt problem runt kusterna men de är fridlysta då de står under drottningens beskydd. Alla "royal" djur i England blir per automatik fridlysta och därför är också svanen fridlyst. Bara kungens/drottningens män får jaga dessa. En gång per år så äter de svan som tradition... urk.

Grävlingen är också fridlyst men tack vare rävens övertag så är det inte lika gott om grävlingar. Kaniner får man lyckligtvis skjuta hur många man vill och den grå ekorren jagade vi så hårt vi kunde eftersom den hade helt konkurrerat ut den inhemska bruna ekorren. Den bruna fanns faktiskt bara kvar i majoritet på ett par öar, annars var det enbart grå ekorrar förutom längst upp i norr - men de var på återtåg tack vare att alla försökte skjuta så många grå som möjligt och det var till och med snack om att återinföra skottpengar på dessa! Det var inte mycket kött på dem men de funkade att grilla ;) 

Britterna har dock alltid haft en mer förnuftig syn på både flora och fauna och det är färre förbud där än vad det är här, men det är procentuellt avsevärt mycket färre jägare där också vilket märks på rådjuren t ex. Det finns väldigt gott om rådjur i England tack vare att man bara får jaga dem med kula. Skulle gissa att det går över 100 hagelgevär per varje kulvapen i England. Kanske är det till och med 1000 st?

Men vi måste jobba för att upplysa de som ännu inte förstår problematiken när en invasiv djurart förökar sig explosionsartat för det handlar inte bara om att de skräpar ner och liknande - de konkurrerar ut alla andra djur! Stadsparkerna i Malmö har historiskt alltid varit full av ett enormt fågelliv och parkerna har alltid varit en plats där både ung och gammal trivs. Picknickfiltarna brukade pryda gräsytorna på somrarna och barnen kunde springa omkring och leka. Alla älskade vi att mata änderna t ex.

I dag är det bara gåsbajs överallt, änderna är försvunna och det finns inte en picknickfilt så långt ögat når. Några glada barn varken ser eller hör man heller ty gässen är för aggressiva. Detta hände inte under en natt och trots att det påpekades om och om igen så lyssnade inte de styrande. Det skulle pickas ägg för att då bukt på problemet men det är ett lika korkat förslag som naturmupparna som tycker att vi skall ge älgarna p-piller för att reglera beståndet... suck.

En ö som skövlats av skarvarna ser rent förjävlig ut! Det ser mer ut som ett övningsfält som militären släppt bomber på än en idyll i skärgården. Borta är alla naturliga arter och kvar sitter där nordens gamar och skränar medans de skitar ner lite mer...

Varför lägger vi ner så sjukt stora pengar på vargen men skiter i hur det går med övriga faunan? Den frågan lär jag aldrig få besvarad men vi har så många arter som ligger väldigt illa till och andra som förökar sig i rasande tempo och rubbar hela ekosystemet. Det måste också gå att prioritera precis som vargen - som i dag inte är hotad för fem öre längre!!!

Man borde kunna tycka att alla dessa naturromantiker skulle se hur illa det funkar så som de håller på men de är antingen blinda, eller så skiter de i hur verkligheten fungerar och egentligen inte alls bryr sig om vår flora och fauna...

Ser man inte vad skarven gör så är man inte bara blind, man är dum i huvudet dessutom - och verkligen ingen naturvän!!!

Lustigt att vi inom jägarkåren blir anklagade för att vara blodtörstiga mördare hela tiden, men vem är det som verkligen värnar om vårt djurliv egentligen? Jo, det är vi blodtörstiga mördare. Med pengar ur egen ficka. Utan att få ett tack. Trots att vi blir motarbetade från höger och vänster. Det är vi och godsen som har sett till att det överhuvudtaget finns några djur i detta avlånga landet i dag! Och där förvaltningen fungerar så har vi väldigt välmående djur dessutom!!!

Tyvärr så sitter de som bestämmer i betongdjungeln och inte ute i naturen. Lika intelligent som att jag skulle vara domare i en knypplingstävling eller skriva en kokbok för veganer...

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Faktum är att Veganer inte inser att dagen efter deras mission införlivats att det är olagligt att föda upp

djur för att äta så har samma Veganer  dömt dessa till döden,

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago culot sa:

Faktum är att Veganer inte inser att dagen efter deras mission införlivats att det är olagligt att föda upp

djur för att äta så har samma Veganer  dömt dessa till döden,

påpeka det nån gång till en vegan så ska du få höra rätt mycket "öh uh" och jäkligt roliga undanflykter t.ex att djuren skulle få leva kvar tills dom självdör  men när frågan kommer vem som skulle betala kalaset så är det ingen som har en aning

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago culot sa:

Faktum är att Veganer inte inser att dagen efter deras mission införlivats att det är olagligt att föda upp

djur för att äta så har samma Veganer  dömt dessa till döden,

Jupp. Precis som kommunismen så ser vissa ideologier bra ut på pappret men när det kommer till verkligheten så kan det aldrig fungera - och trots detta är det de som försöker, försöker, försöker och försöker gång på gång och alltid misslyckas...

Nu är det bara så enkelt att biologiskt är människan en allätare. Det är bara att öppna käften och titta på tänderna så ser du på en gång vad du är skapt för att äta. Detta fungerar i 100% av fallen bland alla däggdjur! Märkligt va?... ;) 

Vårat ekosystem har evolverats till det vi har i dag tack vare att vissa är växtätare, vissa enbart köttätare (även om de är ganska få i dag) och en stor del är allätare. Våra tänder, magar och hela förbränningssystemet är utvecklat för en av dessa varianter. Försöker man bryta mot detta så blir det fort problem i det biologiska systemet. Vill minnas att veganernas hjärnor bl a tar stryk av att de inte får i sig de proteiner och fett som hjärnan behöver. Eller de idioterna som gav sina hundvalpar vegankost och undrade varför de blev så sjuka att de till slut dog... Listan kan göras lång. Jag vet bara hur jävla ruttet jag mår med min ketos diet just nu när kroppen inte får det den egentligen behöver...

Hade människan varit skapad att bara tugga gräs hade vi haft samma garnityr som kossorna och förmodligen även fyra magar så vi kunde idissla för att maximera uttaget av näring! Vi hade dock inte kunnat arbeta för vi hade varit tvungna att äta alla vakna timmar på dygnet för att bara ha tillräckligt med energi för att överleva, men förklara det för en vegan så får ni se hur bra det går... (fast de hade ju mindre hjärnor än oss köttätare var det ju, vilket kan förklara varför de inte förstår bättre... :P :woot: )

Nu skall jag gå och äta lite kött och må gott!!! (samt en rejäl portion kokt spetskål för att bulka och lura magen att den är mätt...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick reda på att nån har fällt alla stora träd på vissa holmar/öar i skärgården.
Om det är på eget bevåg eller om kommun/stat ligger bakom vet jag ej.
Men skarv har då minskat i antal.. Av naturliga skäl..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
På 6 april 2017 at 19:00 Adam_7 sa:

Fick reda på att nån har fällt alla stora träd på vissa holmar/öar i skärgården.
Om det är på eget bevåg eller om kommun/stat ligger bakom vet jag ej.
Men skarv har då minskat i antal.. Av naturliga skäl..

Det var det förfarandet som satte igång jaktförbudet på skarv  ....

 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Alla skarvforskaren oavsett sida vidhåller att deras  Forskning är den rättvisa bilden ,  Läste nyligen en forskare som förkunnade

att skarven skulle kunna minskas med 75%   och ändå vara en vanlig fågel, och där har han nåt ! 

kruxet är att skarven numera är så jävla svårjagad  trots att den har minimalt jakttryck.... Första året med bulvaner sköt vi full kvot, 

i år tror jag max 2  trots att det är nedlusat i mitt område .. 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-03-29 at 13:31 redtop sa:

Förra året fick 675 skarvar av 29000 skjutas på ett väldigt begränsat antal platser. Undrar om det över huvud taget gör någon skillnad?

http://www.lansstyrelsen.se/Stockholm/Sv/nyheter/2016/Pages/skyddsjakt-pa-skarv-i-stockholms-skargard-2016.aspx

Tycker också det är trist med dessa döda spököar som breder ut sig i skärgården. Om jag förstått det är det något med EUs fågeldirektiv som ställer till det för att införa allmän jakttid på skarv.

 

Inte bara trist med dom , det är trist att ha sina fiskevatten i närheten  av populära tillhåll för skarv som just behöver vara där de häckar.

Säl och skarv käkar årligen lika mycket som kustfisket tar upp .

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
På 2017-03-29 at 15:52 Wizard sa:

Problemet med alla dessa invasiva arter är att när politikerna äntligen fattar problemet så är det alltid för sent. Se på alla vitkindade gäss som invaderade Malmös stadsdelar - och då primärt alla parkerna där. I dag finns det längre knappt några andra fåglar kvar och inga barn kan längre leka i parkerna pga alla gässens aggressiva beteende samt deras katastrofala nedskräpning...

Lite märkligt dock att det tog sådan tid för att de kommunala skyddsjägarna fick direktiv att skjuta eftersom detta är i stadsmiljö och kunde inte undgå de styrande? Problemet tror jag stavas "stadsbor"...

Skarvarna demolerar de mindre öarna runt kustremsan och är således utom synhåll för våra veka politiker.

Jag är inte för utrotning av några djur alls direkt men vissa måste man förvalta hårdare än andra, annars går det fort överstyr - och då är det svårt att göra något i efterhand! (speciellt när man bara får skjuta 675 av närmare 30k fåglar... <_< )

Vad gäller förhoppningen om att det skall införas allmän jakt på en ny art så säger jag bara - lycka till! Det är Landet Brunsås vi talar om. Landet som älskar att införa förbud och begränsningar så vi inte trampar någon minoritet på tårna. Jägarkåren och de boende på landsbygd/glesbygd är icke att benämnas som minoritet då det tydligen är självvalt... 

Rätt i princip men fel i sak: Det är inte våra (skitvärdelösa) politiker utan det bittra faktum att EU bestämmer över oss som gör att vi inte får förvalta skarvarna. EUs fågeldirektiv säger att skarven är skyddsvärd, basta! 

Och ordet invasiv får bara användas på arter som inte har hemortsrätt här vilket den kinesiska fiskeskarven har enligt den vedertagna bilden som EU har fått av ornitolog-lobbyn. 

F ö är det bara skitsnack att snacka om skiten på holmarna, det är skadan på fiskbeståndet som räknas. I mångmiljonbelopp...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...