Hoppa till innehåll

Laddata Vihtavuori N320


Jan-Erik1

Recommended Posts

8 hours ago J.E.Hagen sa:

ok,godt jeg kjøpte stor kanne nå da! 

Holder en stund den....

VV är fina grejer men onödigt dyrt !   inte ens Finnarna har nån nytta av att det produceras lokalt  för jag tror dom får betala

100 euro kilo, men det är ännu värre i Sverige  där någr aav världens bästa hagelkrut tillverkas men vi får inte ens köpa det.

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Jan-Erik1 sa:

Jag undrar om det det går att se någon skillnad i fart på om man t.ex.skjuter med öppen borrning gentemot full borrning?

jag har inget vetenskapligt belägg men jag säger nej ! möjligen så liten att det är inom felmagrinalen för skotten,

typ skillnaden mellan 71 resp 76cm pipa, Däremot har jag sett skillnad mellan  18,7 lopp vs 18,4 lopp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago J.E.Hagen sa:

Test skøyt N320 1,60 x32g z2m21 58mm

fikk 368ms 368ms og 371ms v2,5 

må nok opp til 1,65g med min lot....

Carmelo han som är maestro på 120 meters skytte säger att A1 och 320 går lika, och den klassiska dosen för A1 x32g är 1,65 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago culot sa:

Carmelo han som är maestro på 120 meters skytte säger att A1 och 320 går lika, och den klassiska dosen för A1 x32g är 1,65 

 

Ja,stemmer nok det da... Har lest en del av det ha har skrevet og han virker som en dyktig hagel laddare...

kommer til å lage noen  av denne med 1,65x32g #6 

får fine bilder med denne, på ca 405ms

stor fordel er at det renner godt i kruttdoserern også,veldig jevn!

men nå har jo jeg bare dette singel baskruttet... er vant med longshot og 800x...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat med 1,55 gram N320. Denna laddning gav  V1 på 399 m/s, tycker att det blev lite högt då 1,50 gram N320 gav V1 375 m/s. Det kan vara så att kronografen luras lite,  så jag får nog ladda lite mer testpatroner för testskjutning.

Men nu har jag slut på SG22 förladdningar så jag får  beställa mer från Siarm. Skall jag hålla mig till SG22 eller finns det några andra som rekomenderas?

Redigerad med Jan-Erik1
lagt till info.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått fra 4ms-8ms forskjell med z2m21 vs sg22 med N320 og det kruttet doseres veldig nøyaktig i min doserer... 

har kun skutt hastigheter med sg22 på sommeren.... ca 15grader...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Mitt hagelladdande har gått lite i stå nu på sommaren. Först  tog det lite tid med beställningen  från Siarm, lyckades göra den när det var så mycket datastrul överallt i våras.  SG22 förladdningarna var slut just då så jag köpte lite andra istället för att prova, bland annat  Bior förladdningar som Culot säger sprider lite mer. Det gjorde dom för jag släckte kronografen på andra skottet med dom,  så nu  blir ju vapenhandlarn ju glad. Återkommer med  lite data när ny kronograf är anskaffad.

 Jag får använda mitt lager av billiga blåa RIO 32 grams 6:or för fågeljakten än så länge. I dag hittade jag tre förladdningar, där på två av dem hade inte flikarna öppnat sig utan satt fortfarande ihop. Är det någon som vet om svärmen blir tätare när detta händer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Har provskjutit en del laddningar i olika kombinationer  av förladdningar, men enbart med VV  N320 krut och Fiochi 616 Tändhatt.

När Jag beställde från Siarm var SG22 förladdningarna slut så jag köpte en del andra istället.

Omladdade Rio hylsor stjärnstukade.

Nobel GT21                                               1,6 gram.  32gram 6:or.       V2,5 392, 383, 386 m/s        V1 ca 400 m/s

B & P Z2M 21                                            1,6 gram   32 gram  6:or.      V2,5 380, 392, 377 m/s      V1 ca 395 m/s

LB Bior 21                                                  1,6 gram   32 gram 6:or        V2,5  394, 393, 389 m/s      V1 ca 405 m/s

Filt 16   Corvette  6,5 mm                        1,7 gram   32 gram  6:or       V2,5   398, 387, 392 m/s      V1 ca405 m/s

Fiochi nya hylsor  rullstukade.

LB Bior 21  och 2,5 mm  papp                 1,7 gram    32 gram 6:or      V2,5   383, 365, 382 m/s       V1 ca 390 m/s

Filt 16  Corvette 6,5 mm 2,5mm papp    1,7 gram    32 gram 6:or      v2,5    357, 363, 373 m/s       V1 ca 380 m/s

Som kontroll sköts gröna Rio 30gram 5:or                                             V2,5    394, 400, 397 m/s      V1 ca  410  m/s

Temperaturen var ca 0 grader men skotten tog ut från rumstemperatur   och sköts direkt.  Det började skymma så jag fick skjuta en del extra skott,  så det kan ju ha inverkat på mätningen.  Det som  förvånande mig mest var  att laddningen stjärnstukade med  filtförladdning var såpass snabb.

Mvh Jan-Erik

Redigerad med Jan-Erik1
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej. 

Jag skall prova och ladda  lite  Gulabo slugg  28 gram. Jag har hittat en laddning  med Fiocchi 616 th,  1,70 gram VV N320,  rullstukat. Dock står det ingen höjd men jag har sett en laddning med annat krut  och där var höjden 62 mm. Kan jag börja med en startladdning på 1,60 gram VV N320?

Jag skall även prova och ladda 30 grams patroner med 7:or. Jag har sett en laddning i Vihtavuoris Tabell med    1,60 gram VV N320, det var 65 mm hylsa. Det kan ha varit filtförladdning, stod inget om  th. Om jag använder        70 mm hylsa,   Fioochi 616 th.  SG 25 eller  Z2M 25 förladdning, vad är lämplig startladdning med VV N320?

Mvh Jan-Erik

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hej. 

Jag skall prova och ladda  lite  Gulabo slugg  28 gram. Jag har hittat en laddning  med Fiocchi 616 th,  1,70 gram VV N320,  rullstukat. Dock står det ingen höjd men jag har sett en laddning med annat krut  och där var höjden 62 mm. Kan jag börja med en startladdning på 1,60 gram VV N320?

Jag skall även prova och ladda 30 grams patroner med 7:or. Jag har sett en laddning i Vihtavuoris Tabell med    1,60 gram VV N320, det var 65 mm hylsa. Det kan ha varit filtförladdning, stod inget om  th. Om jag använder        70 mm hylsa,   Fioochi 616 th.  SG 25 eller  Z2M 25 förladdning, vad är lämplig startladdning med VV N320?

Mvh Jan-Erik

 

Man får skilja på gulabo och Fostertyp slug , Kolla förresten på PDC där dom har en " slugsektion "  Slug ska laddas hårdare än motsvarande 28g hagel  så står det 1,70 så skulle jag ladda 1,70  för det är inge kul om slugen välter.

plastförladdat och dito filt skiljer ca 0.10 gram i krut,  jag skulle ladda 1,70  med 30g och testa farten. 616 blir nog bra 

sänk /höj sedan  0,05gram -/+ =8ms i taget tills du läser 395-400 på display 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

Man får skilja på gulabo och Fostertyp slug , Kolla förresten på PDC där dom har en " slugsektion "  Slug ska laddas hårdare än motsvarande 28g hagel  så står det 1,70 så skulle jag ladda 1,70  för det är inge kul om slugen välter.

plastförladdat och dito filt skiljer ca 0.10 gram i krut,  jag skulle ladda 1,70  med 30g och testa farten. 616 blir nog bra 

sänk /höj sedan  0,05gram -/+ =8ms i taget tills du läser 395-400 på display 

Tackar 

Återkommer med resultat när jag har provskjutit.

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ladet opp noen testskudd for bruk til sportingtrening. N320 1,65x29 med Guilandi Vzero 23 wad og 2,6 mm hagel. 410 ms og meget vakre skuddbilder. 

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago Hakapiken sa:

Ladet opp noen testskudd for bruk til sportingtrening. N320 1,65x29 med Guilandi Vzero 23 wad og 2,6 mm hagel. 410 ms og meget vakre skuddbilder. 

J.A.

Är det inte slöseri med bly ? 

Själv har jag lite sorg då importören Torsbo handels har höjt Gamebore kal 16 :7 stål från 1,7. Till 2,15kr st.... life sucks !

/P

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago culot sa:

Är det inte slöseri med bly ? 

Själv har jag lite sorg då importören Torsbo handels har höjt Gamebore kal 16 :7 stål från 1,7. Till 2,15kr st.... life sucks !

/P

 

Det blir nok mest sporting trening på kråker med denne ? Får ikke skyte bly på banen her, så det blir litt trening på lange duer på egen eiendom.

J.A.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej , idag har jag äntligen hunnit med att provskjuta över kronograf. Jag hade tyvärr laddat för få skott för att skjuta träffbilder, det gick några extra då krongrafen fick några felmätningar i solen. Jag hade ändå en pappskiva över för att det skulle bli bättre.

N320 1,7 X 30 7:or,  Fiocchi 616,  B&P Z2M 24,   Fiocchi hylsor,  medel 388,0 på display, bör vara ca 400 V0

N320 1,7 X 30 7:or,  Fiocchi 616,  SG 25,  Fiocchi hylsor, medel 391,1 på display, bör vara ca 405 V0

N320 1,7 X Super  Gulandi 28 g slug i förladdning, Fiocchi 616, Fiocchi hylsor, medel 391,4 på display,

bör vara ca 405 V0

Jag skall göra en provladdning till med haglen och skjuta i mulet väder innan jag ändrar laddningen. Sluggen  skall jag höja laddningen på, det borde  väl gå att komma upp i 450 m/s utan att man kommer för högt i tryck?

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
På 2019-03-18 at 08:41 culot sa:

Man får skilja på gulabo och Fostertyp slug , Kolla förresten på PDC där dom har en " slugsektion "  Slug ska laddas hårdare än motsvarande 28g hagel  så står det 1,70 så skulle jag ladda 1,70  för det är inge kul om slugen välter.

plastförladdat och dito filt skiljer ca 0.10 gram i krut,  jag skulle ladda 1,70  med 30g och testa farten. 616 blir nog bra 

sänk /höj sedan  0,05gram -/+ =8ms i taget tills du läser 395-400 på display 

Hej har testat igen med Super Gualandi Gulabo 28 g  slug nu med 1,80 VV N 320 och fått farter på medel 418 m/s vid display vilket borde motsvara 430-435 m/s Vo.

Jag hade bra precision på 30 m men på 70 m hade slugen vält. betyder det att farten var för dålig?  Jag har sett ladd data på Siarm med Fioochi  Hylsor, Fioochi 601 TH, Gulabo 28 g slug, och S4n krut 1,60 g, vilket skulle ge 470 m/s och  660 bar. Kan jag gå lika högt i fart med  VV N 320 utan att trycket blir för högt?

MVh Jan-Erik

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hej har testat igen med Super Gualandi Gulabo 28 g  slug nu med 1,80 VV N 320 och fått farter på medel 418 m/s vid display vilket borde motsvara 430-435 m/s Vo.

Jag hade bra precision på 30 m men på 70 m hade slugen vält. betyder det att farten var för dålig?  Jag har sett ladd data på Siarm med Fioochi  Hylsor, Fioochi 601 TH, Gulabo 28 g slug, och S4n krut 1,60 g, vilket skulle ge 470 m/s och  660 bar. Kan jag gå lika högt i fart med  VV N 320 utan att trycket blir för högt?

MVh Jan-Erik

 

 

 

 

S4n  är ett dubbelbas så det kan du inte jämföra med,  och förutsatt att det inte är nån skrotbössa du använder borde du kunna ladda upp.

öka till 1,90  vilket borde få en rejäl effekt på farten, men  även om du skulle få en tryckspik.  Jag laddade en 28g hagel med  2,2 A1@ 535ms     men den visste jag skulle  logga på 1000-1030bar. Välter slugen är det för långsamt i min värld, jag har fått hem en italiensk laddmanual igår som skall innehålla tryck både för hagel och slug, jag  har dock inte kommit till de styckena ännu ( tjock bok) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago culot sa:

Du kan titta på PDC där dom har en avdelning enbart för " Palla "   / slug  projektiler , där borde du kunna hitta referens.

/ P

Hej, heter sidan nått mer än PDC som jag kan söka på. Jag kom mest till Dart resultat.

Mvh Jan-Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Jan-Erik1 sa:

Hej, heter sidan nått mer än PDC som jag kan söka på. Jag kom mest till Dart resultat.

Mvh Jan-Erik

Jag trodde du visste

polveridosecartucce.com 

men man måste regga sig , dock är det en mkt bra källa till data

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...