Hoppa till innehåll

Lockjakt på räv 2017-2020


Nils l

Recommended Posts

Lockade längs med linaälven nu på morgonen. Hade in en räv som inte följde manualen och kom smygandes i medvind. Hann se skymten av den på lite styvt hagelhåll upptäckte mig. Förbannade mig själv för att jag inte skidrade ut på udden jag först tänkt sätta mig vid. Bättre lycka ikväll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sista dagens rävjakt blev även den en nolla i protokollet. Men ta ledigt en nattvecka för att jaga  räv är lite för dyrt. Så nu är det bara vänta på våren som lyser med sin frånvaro. Minusgrader och nysnö hela veckan om SMHI har rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till räven!

Måste erkänna att det är längesedan jag lockade räv, man skulle kanske ta sig själv i kragen framöver...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt göra en riktig locksväng sista veckan men då mina arbetskollegor passade på att åka utomlands så fick jag inte ledigt. Så årets rävjakt gick mer eller mindre åt helvete med blåst och dåligt väder varje ledigvecka och då det väl blev dags så satt jag fast med förmiddag och nattskiftsvecka bästa tiden. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Ni som lockar årsunge på våren och sommaren, när börjar ni locka? Jag tänker att dom flesta rävkullarna bör bör vara födda nu, eller föds snart. Har ni någon koll på när dom börjar ränna runt ett par hundra meter från grytet? Nordik predators fågelskrik bör väl funka? Tiken tar väl en del fågelungar till grytet som skriker? När sker detta? Mitten slutet på maj?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Bönpotatis sa:

Ni som lockar årsunge på våren och sommaren, när börjar ni locka? Jag tänker att dom flesta rävkullarna bör bör vara födda nu, eller föds snart. Har ni någon koll på när dom börjar ränna runt ett par hundra meter från grytet? Nordik predators fågelskrik bör väl funka? Tiken tar väl en del fågelungar till grytet som skriker? När sker detta? Mitten slutet på maj?

1 augusti när säsongen drar igång är det muspip och fågelångest som gäller på ungrävarna. Harskrik skrämmer dem säger Ulf Lindroth.

Under sommaren är det bara skyddsjakt på ungräv som är tillåtet.

Beträffande skyddsjakt (på enskilds initiativ) 

Årsunge av rödräv får jagas om det behövs för att tillgodose viltvården den 1 juli–30 juni.

Om de är stora nog att springa på lock då vet jag inte. Skulle gissa att de är beroende av modern för att få föda då? Mata ut dem från grytet och passa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakten häruppe slutar först den 15/4 så några ungrävar syns inte förrän i slutet av juli. Jag lockar inte förrän snön kommer ändå. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Bönpotatis sa:

Ni som lockar årsunge på våren och sommaren, när börjar ni locka? Jag tänker att dom flesta rävkullarna bör bör vara födda nu, eller föds snart. Har ni någon koll på när dom börjar ränna runt ett par hundra meter från grytet? Nordik predators fågelskrik bör väl funka? Tiken tar väl en del fågelungar till grytet som skriker? När sker detta? Mitten slutet på maj?

Under våren får du nog svårt att få ut nån unge ur lyan, såg iofs en ute 1maj ifjol men det hör nog till ovanligheterna. Midsommar och framåt känns säkrare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Bönpotatis sa:

Då blir det att köra igång efter midsommar, vaka vid gryt & växlar samt locka lite! Tackar för svaren!

Har ni åkrar med vall så är det självmål när de slår och strängar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Jag tror jag ska köra med en "gummigrej" och även med småfågelskrik. Vi har synobs på valpar på slagna vallar så det bli lock/vak i helgen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tydligen finns det gott om räv på markerna i år. Har set 3 kull om 4-6 valpar. Än så länge har jeg skjutit 5 styk på kombinerat vak och lock med muspipa.

mvh Lars

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
På 2018-11-16 at 18:51 Nils l sa:

Första svängen med lockpipa. Tog inte tio minuter så small det.. Efter en mycket lyckad tur med lock på orre så beslutade jag mig för att prova efter räv. En kortare förflyttning i motsatt riktning från Gällivare för att få lite mer vitt på backen så satte jag mig och lockade mot ett berg med en stor myr framför. Har sett en del spår där tidigare och det såg i övrigt optimalt ut. Kröp ihop med en risig gran bakom mig för att radera ut min kontur i möjligaste mån varefter jag tog fram nordik predatorn. En pipa jag blir mer och mer nöjd med. Tar inte fem minuter så ser jag en vacker räv på runt trehundra meters avstånd. Den har pejlat in mig exakt och kommer i trav rakt på mig. Då avståndet är hundra och några sänker den huvudet och farten. Då jag varit beredd länge låter jag skottet gå. Kulan tar två cm högre än vad jag siktar så det blir tvärnit i steget. Bilden förklarar varför.

20181116_135509.jpg

Snö ❤❤

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago strävhår sa:

Snö ❤❤

Tyvärr så är det knappt någonting kvar i skogen. Men det som är kvar är hårt som sten och knastrar värre än knäckebröd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Nils l sa:

Tyvärr så är det knappt någonting kvar i skogen. Men det som är kvar är hårt som sten och knastrar värre än knäckebröd.

Vid kusten är det ännu sämre. 0;0 mm snö.:sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ett långt skott i rak sidvind resulterade i ännu en räv som fälldes på nästan samma ställe som den förra. Denna gång en tik som inte kunde låta bli att kolla upp lätet från nordik predatorn. Fem pass avverkades under dagen men endast en räv. Det kommer en hel del snö nu och snart är skogsvägarna ofarbara.  Väldigt lite rävspår men mycket ripspår längs småvägarna runt Gällivare. Jag hoppas nästa fågelår blir lika bra eller bättre än det här. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två pass idag men det vill inte. Har kommit rätt bra med snö och det plogar över motorhuven när man kör oplogade grusvägar. Det börjar bli jobbigt att ta sig fram för rävarna nu och då sjunker antalet skjutna rävar per tillfälle. Längtar till löptiden och hoppas på skare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Nils l sa:

Två pass idag men det vill inte. Har kommit rätt bra med snö och det plogar över motorhuven när man kör oplogade grusvägar. Det börjar bli jobbigt att ta sig fram för rävarna nu och då sjunker antalet skjutna rävar per tillfälle. Längtar till löptiden och hoppas på skare.

I natt skulle du suttit på min åtel, en eller flera (svårt att avgöra) ungräv har vandrat av och till under några timmar och levererat massor av bilder under sen kväll/natt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...