Jump to content

Val av choker och ammo till gåsjakt

Recommended Posts

sidelock
27 minutes ago jok sa:

Nu har vi pratat med han som arrangerar gåsjakten. Han rekomenderade us 1-3 vilket om jag läser era tips låter helt galet.

Är det för att personen som arrangear jakten säljer köttet själv och därför vill ha färre hagel i gåsen?

Var och en är salig på sin tro. Köp 3or om han prompt vill ha det så, det kommer funka.

culot
1 hour ago jok sa:

Nu har vi pratat med han som arrangerar gåsjakten. Han rekomenderade us 1-3 vilket om jag läser era tips låter helt galet.

Är det för att personen som arrangear jakten säljer köttet själv och därför vill ha färre hagel i gåsen?

1:or gör jäkligt stora hål  men slår en slägga och det gör 3:or åxå men med bättre täckning.

3-4:or funkar ju bra på Rådjur   så  om du inte vill få en diskussion om " för klena hagel "   Kör med 3:or 36g

Christian N

Jag tror att jaktarrangörer ger sådana rekommendationer för att undvika att folk kommer med dassiga Gyttorp, ed laddningar typ 32 grams 6:or, med tveksam täckning och fart, eller annan olämplig ammo.

US 1 slår sönder något djävulskt, 3-5 hagel genom bröstet och det är bara att kassera om man inte gör korv av gåsen.

Hagelplugg är så dynamiskt, har skjutit rätt många vitkindade, skyddsjakt med UK 7:or/28 gram i en laddning som skall göra 450 m/s enligt ask, otroligt effektivt vid skott mot hals/huvud med 1/2 teauge ext, på modesta håll.

men för grågäss jag jag tom nyttjat int 4:or 38 gram i cirka 420 ur imp och Imp mod, där hållen varit dryga eller rent flyktskytte, med andra ord man kan inte låsa sig vid en laddning, en choke och eller inse dess begränsningar.

Christian 

• Like 1
  • 3 weeks later...
Simon.
På 20 april 2017 at 08:45 jok sa:

Okej haha det beror på om du kör på (jag bommar och behöver större hagel teorin) eller om du kör på (jag träffar så det behövs inga monsterladdningar teorin). 

Absolut bästa ammon för att inte lämna hagel kvar i gåsen är zz pigeon, snabb dödlig och har mycket hagel :) 

Och tro mig, jag har skjutit jääääävligt mycket gäss med dessa....

• 1 month later...
culot

När jag ser en del filmer producerade bla här i Sverige ser det mest ut som närstrid speciellt när man ser hur det dammar fjäder 

ur gåsen likt en duva,  25m behövs inga dunderladdningar för 35 och där bortom däremot kan kräva lite mer av ammon.

/ P

På 2017-04-20 at 08:45 jok sa:

Nej, men förmodligen tror han som väldigt många fler att det är dålig effekt och inte dåliga träffar...... Då är slutsatsen mer hagel och större hagel. När det räckt ned att skytten dragit fram en bit till och använt en bra patron dom ger jämna träffbilder. 

T

HuggyBear

Jag kör 1/2 choke å ha provat både Rio 3:or å Winchester 4:or. Verkar som 4:orna gå djupare in i gåsen men annars dör dom lika bra me bägge! 

• 4 months later...