Hoppa till innehåll

Väder och odlingsexpert!?


Finn Inge Vidare

Recommended Posts

Påsken 2017 och snön yr som aldrig förr!

Som självutnämnd väderexpert (kallar mig det själv, Ödmjuk som man nu är) blir man lite förundrad är det Påsk, Midsommar, Jul eller Nyår!?

Ofta har vi i gnällbältet samma väder på de ovan nämnda storhelgerna dvs mulet 7 - 10 + grader, kanske överdriver jag lite då nyår brukar ha någon minusgrad!

Nu är jag ganska säker på det är Påsk och kan jag konstatera att lantbrukare inte ska så ärtor innan Påsk!

Odlingsexpert har man blivit det också?

Det blir så jobbigt att vaka dessa fält i snö och kyla samt en så "lååång säsong" för grisarna vill smita in för att förse sig med föda!

Nu måste man offra sig att gå ut och frysa att man smutsar och blöter ner sig själv och bössan!

I landsproblem jovisst men en så lång jaktsäsong jobbigt eller hur!

Nä nu ska jag äta och ta en siesta, då Grisarna är på G ikväll!

Vid närmare eftertanke jag är nog Världsmästare på allt snart, som känner av var och när grisarna kommer! :lol:

Glad Påsk på er alla!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bockjakten på våren bor undertecknad några mil fel för att ha på egna marker !

Men de som bor lite österut kan få fin spårsnö absolut!

Vill sitta och vaka vid en rejäl myggsvärm i augusti de e grejer detB)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Vill sitta och vaka vid en rejäl myggsvärm i augusti de e grejer detB)

 

Glöm för all del inte tjusningen med Älglusen som kryper i nacken och hårbotten som kronan på verket i den "jaktliga avkopplingen". :P

Ska fixa en frivillig flintskallighet till hösten, det är hopplöst med dom här  i norra Västmanland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är nästan för vänlig som påminner mig!

Nu är man nästan där mentalt sett fy fan!

Vad skönt det är med snö och grisvak!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan bli bra det ser bra ut men svinen har en egen vilja och flera tusen Ha att välja på!

Kan nästan börja tvivla på uppdraget men nysådda ärtor brukar dra gris B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha ikväll är det dags för att freda ärtorna!

Var ute och kollade på eftermiddagen, gris spår? jodå på flera ställen men inga bök!

Väderexperten dvs undertecknad funderade om det är bra med vind ifrån nordväst, Nej det är det inte!

Grisarnas stig på åkern ligger i vindriktningen just därför går jag ut ikväll för de kanske kommer ifrån andra hållet!-_-

Tänker också att fixa till en liten skjutplats där på åkerholmen ikväll, samt studera hur det blir i sämre ljusförhållanden!

Grabben som efter ha styckat den lille galten idag, får hålla sig hemma (eller rättare sagt gå på fest) :huh:

Måste säga att SVA har snabba svar på trikintesterna, väldans smidigt går det med SMS svar!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väder i april

Eftersom detta utspelar sig på Närkesslätten kan jag garantera att man får sin del av olika väder!

Soligt och skönt på dagen i söderlägen speciellt i lä för vinden, och kallt fuktig luft och minusgrader ute vid gärdena kvällstid

Vid blåsigt väder och om bönderna är ute och harvar eller sår blir det jordrök dvs moln av gråbrunt damm  som syns på långt håll.

Jordrök uppstår på grund av att det på stora arealer är gammal sjöbotten dvs mulljord (nästan som torv i dammform)!

När det är jordrök går man inte ute på vak eller smygjakt om man inte måste om man säger så, i alla fall inte ostraffat

 

Gick alltså ut och tittade efter gris i lördagskväll, men med nordvästlig vind blev det så att säga kallt i nacken av all blåst!

Beslutade därför att ta fram lite material till den nya plattformen till åkerholmen (torn är väl synd att kalla det för) då det blir max halvmetern höga ben samt väder och insyns skydd.

Har dessutom lite div sly bakom så någon siluett borde man inte ge de små grisarna heller! -_-

När inlands isen var vänlig nog att just här forma lite höjder och sänkor när sedan åkerholmen är på en höjd mitt i åkern har jag i flera riktningar kulfång, vilket vi här ute på "slätta" inte är bortskämda med

Dvs bara koncentrera sig på att skrämma ensam sugga med små eller skjuta rätt djur,vilket kan bli nog så svårt!

Brukar mest skjuta fjolårsgrisar samt någon av årets små då en del suggor har svårt att motstå frestelsen, att valla in sin kull för äta ärtor trots de att skrämts flertalet gånger!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I blåsten med lite för lite kläder blir det svalt på vak ute vid en ärtåker

Eller som  Robert Gustafsson här i form av Claes Stakke talar ut, måste vara en riktig gnällbältare, och en riktig hjälte

"Global uppvärmning skitsnack det är ju för fan svinkallt där ute"

Men en liten galt kom med mig hem i bagaget ifrån ärtåkern trots allt!B)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköna Maj välkommen..

Då april var ett långt meterologiskt bakslag bla. var det en ovanligt kall inledning på påskafton.

I Örebro mätte SMHI att det stod 14 minusgrader på termometrarna, vilket innebär den kallaste aprilnatten sedan 1944.

Det blev lite varmare och i slutet kom Valborg då  kunde jag se tendenser till lite lite grönt på björkarna (musöron)!

Löven brukar fixa träden gröna och inte med kala sterila grenar här i slutet av april.

Första maj kändes varmare, kanske hade vår majbrasa värmt upp hela bygden!

Får börja räkna på hur många kilowatt rishögen egentligen avger....

Första maj fortsatte vi med att fixa lite i trädgården elda smått som undgått stora rensningen, det planterades om en del och sedan ut med allt i växthuset!

Fick ordna lite med en värmefläkt så inte allt fryser i växthuset, för kalla nätter kommer det att vara även fortsättningsvis.

Grabben kolla bäver i ån, men eftersom de inte var samarbetsvilliga dvs ingen bäver gick upp på land fick de simma vidare!

Han påpekade dock att harar, rådjur, gäss och änder, gjorde det hela till en fin naturupplevelse (utan att vara sarkastisk vill jag påpeka)

Som pappa blir man nästan rörd när man hör sånt spontant från sonen.

Det är nämligen precis vad min egen farsa brukade säga när man följde med honom för att få lära sig lite om djur och natur.

Dvs jaga småvilt med drever, far och son med varsin hagelbössa detta var för länge sedan eller tom väldigt länge sedan men jag minns det som det var igår.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Juni

Blir lite glad faktiskt efter en kanon grillhelg a´la supersommarhelg så blev det svalare och framförallt regn.

Börjar känna mig gammal helt plötsligt för det önskade alla äldre när jag var liten.

Hmm hur är det här med att bli äldre, 55+ och börja känna av lite för många dumma icke ergonomiska lyft m.m.

 

Som sagt en liten galt har det blivit vid ärtorna och hittills inga nämnvärt fler bök!

Det verkar som det blir beskt direkt när det grott dvs det gröna visade sig!

Nu blir det till att sitta vid granngärdet som det är potatis på!

Där kan man dock vänta tills sättpotatisen börjar lukta "mumma" dvs den ruttnar!

Det är borde nog vara dags att åka ut att reka potatisåkern

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fina med åldern är att sömnbehovet minskar, skitjakt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fina med åldern är att sömnbehovet minskar, skitjakt!

 strävhår du har baske mig en poäng med det.

Det  har jag inte tänkt så mycket på:rolleyes:!

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På ‎2017‎-‎06‎-‎08 at 16:19 strävhår sa:

 

Lite regn lite sol, ja en försommar i Sverige är väl vad vi har fått hittills, bra för alla i landet lagom!

Det mesta börjar gro och växa men lite sent blir det med hemmaodlade jordgubbar och potatis, i alla fall för midsommarfesten!

 

I midsommar kan jag inte bli dålig pga. av egna dillen i alla fall, den trivdes inte i vårt trädgårdsland i år, då inget kommit upp ur jorden!

Dill brukar stöka till det för oss tänk bara på alla fester där den är involverad

I en ganska okänd icke vetenskaplig utredning gjord av undertecknad konstateras det att de flesta svenskar får allergiska reaktioner av dill!

Där har bl.a. Dansken tur som då av naturliga skäl inte är dill allergiker!:)

Tänk efter själva med handen på hjärtat hur mår du efter:

  • Midsommar med potatisen kokt i dill, sill i dill mm
  • Kräftpremiär kräftor kokas i dill ev. äter man potatis som kokats med dill, ev. som lök på laxen har kompisen gjort egen kryddning i snapsen, gissa smak.. Dill jajamensan!

Är det konstigt att dagen efter sommarfesterna är tunga när man fullständigt förgiftas av dill hela tiden

 

Lite sent men ändå, eftersom jag varit lite sjuk och man vill igång blev det en tur till åteln och inspektion.

Det blev en del jobb som ska fixas, det mesta får dock vänta tills man är lite piggare.

Men Sonen kanske kan tänka sig att slå lite gräs som är knä högt med Lien.

Jo det kunde han tänka sig, bra då blir det fixat!

Jo en sak var inte för tung att åtgärda, Tjärträden fick mer tjära påstruken på träden!

Blir svinpopulär då, tjära verkar dra mer än ärtorna en del dagar, nu när insekterna börjar bli besvärliga!

Skogens Tjära förtunnad med vanlig rödsprit och ordentligt omrörd blir kalas, bara stryka på som vanlig färg med pensel.:)

Tjärburken står sedan i en back så den inte välter i bagageutrymmet, för det har den redan gjort en gång!B)

Om det blev kladdigt med ett par liter tjära i skuffen? Njaeeeeh inte så fasligt för efter att torkat med papper i ett par timmar så var det ganska okej faktiskt, förutom doften förstås för den blev enorm!

Whisky sugen eller? Nänänä inte ska väl jag inte.....:wub:

Jag älskar tjärdoften men icke jakt intresserade kompisar undrade om jag hade en hel Whiskytunna bak i bilen eller om jag har en ihop fällbar träeka i skuffen.

De blev nog bara avundsjuka på den goa doften-_-

I alla fall blir en del av listan fixad rätt fort, speciellt om sonen drar igång lien...

Trevlig Midsommar på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Augusti: Plötsligt blev det höst!

Med flera efterlängtade regn lite lagom utspridda så kom den värsta torkan av sig, det kom även svala dagar och framförallt kvällar!

Det blev inget frukt, bär år, detta pga av vårens köldknäppar + torkan, så här långt är det dåligt svampår också.:ph34r:

Ska bli intressant att se hur bra det kan bli med Råbocksjakten har sett en del som är skjutbara, men de ska visa sig på jaktdagarna ocksåB) 

Önskar er alla skitjakt i morgon, men spara någon åt mig!:rolleyes:

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hur svårt kan det va?

Nu i slutet på september kan man vara glad att man inte är bonde!

Grannarna som försökt en längre tid och har väl äntligen skördat det mesta av säden pga. försmädlig nederbörd.

 

Undertecknad är väl inte som andra och citerar Tage Danielsson som skrev "Utan tvivel är man inte klok"

En sak är att jag började förra veckan med att såga och klyva ved, man är som sagt är inte som andra.

Hur svårt kan det va att fixa veden på rätt årstid?

Nu ska väl sägas till mitt försvar att vinterns och vårens ved redan är torr och finns under tak, men grannarna funderar nog.

Var lite krasslig tidigare i år så det har dragit ut på tiden!

Folk jag känner frågar - Är det inte jobbigt med att elda med ved det är ju så mycket arbete?

Visst är det jobb när man som jag oftast gör, sågar med en vedkap och därefter klyver med en vedklyv och sedan staplar jag.

Brukar svara att jag som älskar att vara i skogen tycker inte det är ett slit när jag är ute i skogen ser och bestämmer mig för olika åtgärder i vår egen skog just nu är det jobbigaste att se granarna dör, de har fått något sjukdom (inte granbarkborre).

Har inte hittat någon bra kombimaskin dvs en maskin som sågar och klyver för anständiga pengar!

Det är ju så att en del träd framför allt torrgran som blir ved är grova, och då kostar maskinerna en hel del!

 

Trivs för det mesta stunderna i skogen.

Tar man en fika med en liten brasa med några minusgrader 1,5 dm snö och solen skiner och tjäle i marken så det bär traktor och huggarvagn, då är det skönt att leva!:rolleyes:

Att kalla det för en livsstil är väl att ta i, men en hel del av dem som frågar, tar bilen till jobbet, sedan tar de samma fortskaffningsmedel till gymmet för de har muskel och rygg problem, mitt gym finns i skogen och på vedbacken!

Virå Bruk skjutbio fick ett besök för det är trevligt med att fika med lite kompisarna efteråt blir alltid något skott som alla ser att man sätter i en stubbe.  och det är så nyttigt att få en massa skott i "axeln" (missförstå mig nu rätt;))

Trivs som sagt bättre med skjutbion än skjutbanans pappälg men det går det med.

Skitjakt på er alla!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här uppe är det blötan som drabbar bönderna som ska skörda potatisen. Riktigt blött så att dom inte kan köra med sina traktorer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago lsjonsson sa:

Här uppe är det blötan som drabbar bönderna som ska skörda potatisen. Riktigt blött så att dom inte kan köra med sina traktorer.

Nja här i Närke är det inte mängden som har ställt till det.

Många dagar har det bara kommit en halv till två mm detta + fuktigt väder som gjort det så tråkigt, det bara är precis så inte kan ta ut maskinerna för att skörda!

Naturligtvis har det förekommit 10 mm och 15 mm nederbörd också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Nja här i Närke är det inte mängden som har ställt till det.

Många dagar har det bara kommit en halv till två mm detta + fuktigt väder som gjort det så tråkigt, det bara är precis så inte kan ta ut maskinerna för att skörda!

Naturligtvis har det förekommit 10 mm och 15 mm nederbörd också.

Ok! Det har kommit väldigt ojämnt i norr också o långt ifrån dom fina höstdagarna som vi brukar ha den här årstiden. Nu har vi inte fått några större kvantiteter i en veckas tid ungefär så vi får hoppas att det har torkat upp så pass mycket så att bönderna kan ta upp potäterna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Ok! Det har kommit väldigt ojämnt i norr också o långt ifrån dom fina höstdagarna som vi brukar ha den här årstiden. Nu har vi inte fått några större kvantiteter i en veckas tid ungefär så vi får hoppas att det har torkat upp så pass mycket så att bönderna kan ta upp potäterna.

Vi får väl hoppas på en fin höst med bra jaktväder i alla fall,  nederbörd behövs men inte dagligen.

På söndag hoppas vi på en trevlig dag i skogen med hundar som driver och buktande klövviltsdrev.

Skitjakt på er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Vi får väl hoppas på en fin höst med bra jaktväder i alla fall,  nederbörd behövs men inte dagligen.

På söndag hoppas vi på en trevlig dag i skogen med hundar som driver och buktande klövviltsdrev.

Skitjakt på er!

Ja, det får vi verkligen hoppas så att vi slipper mulet o disigt väder som det har varit nu ett bra tag! 

:wub:Vi har tagit ett frivilligt brunstuppehåll i vårat o flera grannlag gör det också så att älgarna får para sig i lugn o ro så.:wub:

Skitjakt på er!:thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi var ute några stycken idag för att få luft , och för att kolla in utrustningen, och med hund naturligtvis:)

Kul med så fint väder som det var, riktigt skönt med en del sol.

Ska väl inte måla en viss hornbeklädd individ på väggen men när man i godan ro väntade på drev, kom en stött älgkviga på 10 m avstånd till nya tornet vi rest, naturligvis har vi inte älgjakt än, men den 9 okt ska vi väl på´t.

Men nu lär väl det dröja tills det är slutskjutet på älglicenserna innan undertecknad får se någon igenB)

"Vi hade i alla fall tur med vädret" och utrustningen verkade OK, ev. behöver man något nytt i kikarsiktesväg då älgkviga på 10 m verkade vara en vägg av hår, tänk vilka behov som bara kommer över en.

Inget vilt blev skjutet premiärdagen för hundjakten, men borde väl det bli en bra älgpremiär eller hur?

Skitjakt på er!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...