Hoppa till innehåll
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Finn Inge Vidare

Väder och odlingsexpert!?

Recommended Posts

lsjonsson

Det är ju alltid skönt att få komma ut o ventilera utrustning m. m.

Det gör ju inte saken sämre!

Nej, det ska man definitivt inte göra! Kul när man får dom så nära inpå sig! Då har vi hunnit att starta om innan ni har börjat!:lol:

Det tar den tid det gör! Ibland går det snabbt o ibland så..........................

Jag har 1-4 på ena byssen o 2-8 på den andra.

Skitjakt på er!:lol:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Finn Inge Vidare
23 hours ago lsjonsson sa:

Jag har 1-4 på ena byssen o 2-8 på den andra.

Skitjakt på er!:lol:

I söndags blev det sportern med 3-12*56 kikarsiktet den andra studsaren var inte inskjuten för jaktammo änB) var på skjutbion i Virå bruk som jag tidigare nämnt:D

Studsaren nr 2 har 2,5-10*50 och är väl mer lämpad för jakten men 1-4 eller 1,5-6 vore inte fel, och det är ju så mycket man kan handla:P

Den studsaren som inte är inskjuten ska bli det bara regnvädret ger sig, så enligt prognosen blir det till att skjuta lite på onsdag:D

Inte fel med att punktera en travla... 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
34 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

I söndags blev det sportern med 3-12*56 kikarsiktet den andra studsaren var inte inskjuten för jaktammo änB) var på skjutbion i Virå bruk som jag tidigare nämnt:D

Studsaren nr 2 har 2,5-10*50 och är väl mer lämpad för jakten men 1-4 eller 1,5-6 vore inte fel, och det är ju så mycket man kan handla:P

Den studsaren som inte är inskjuten ska bli det bara regnvädret ger sig, så enligt prognosen blir det till att skjuta lite på onsdag:D

Inte fel med att punktera en travla... 

Ok! Lite för mycket förstoring i min smak! 1-4 är bra för närskott. Jag har även en tredje kl 1 studsare  den har jag 3-9 på o det är en 308:a till pappälgen o bäverjakten.

Nej, det är ju alltid kul att ha lite attelerield mellan varven.:thumbsup:

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare

Trevligt med Spårsnö

I söndagsmorse kom första spårsnön 2-3 cm lagom till söndagsjakten!

Det kändes nästan otroligt att det slutade snöa ung. kl. 06 precis lagom för att kunna se var och vilka som lämnat spår efter sig.

Mer otroligt var att solen kom upp och sken riktigt skönt ett tag.

En kanondag i skogen tyvärr blev det lite stressigt på slutet och alla for iväg på andra förpliktelser.

Kommande helg ser ju prognoserna inte lika roliga ut nu när snön kommit kan det väl få vara så tycker jag.

Ungarna på skolgården far i pulkabackar stojar och lever rullan.

Vid normalt novemberväder dvs regn och rusk blir det inget livat ute minsann då gäller det att ha mobilen framme. 

Vi får hoppas att det blir en lagom vit vinter med lite kallgrader.

Kanske blir det någon trevlig hundjakt med en fin fullpälsad räv som springer framför bösspipan.

Tänk vad trevligt med puder istället för slask och lera.

Mer lagom vinter för jägarna det hoppas jag att vi alla får!

Skitjakt på er mina damer och herrar

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare

Här har vi fått vår med plusgrader dygnet runt efter en fantastisk påsk.

Hela påskveckan var ett solsken med plusgrader på dagarna och minus fem - tio grader om nätterna.

Perfekt väder för att kunna köra ut hemmaved och lite timmer via skogsvägen som packats till så kylan/tjälen kommit ned i backen ordentligt.

Lite grisvak hanns också med och en av fem bruna gyltor som visade sig kom med hem och inte för inte så länge sedan blev det en liten galt.:rolleyes:

Sonen har fått med sig en brungris han också :)så nu får vi se hur mycket som försvinner på åteln.

Jodå all ärt/vete blandning var borta i morse också, så det finns fler grisar kvar efter våra avskjutningar.

Vi hade en spännande jakt utanför vårt köksfönster, det började med en Fasantupp som kom lite försiktigt fram till fågelåteln eller foderplatsen heter det för att äta.:rolleyes:

Ifrån granngården kommer en katt som börjar smyga på fasanen som dock märker det hela och nonchalant kliver bort ett par steg så fort katten kommit närmre.:lol:

Så håller det på en stund tills katten tappar intresset pga. en sån stor stek orkar jag inte med en onsdageftermiddag när jag redan fått i mig en burk Whiskas...:huh:

Snart (16 april) drar det igång med vakjakten på stora grisar, då får vi vara beredda.

Å i Ån finns det Bäver ja det finns lite möjligheter för jakt trotsallt.

Skitjakt på er mina Damer och Herrar

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
20 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Här har vi fått vår med plusgrader dygnet runt efter en fantastisk påsk.

Hela påskveckan var ett solsken med plusgrader på dagarna och minus fem - tio grader om nätterna.

Perfekt väder för att kunna köra ut hemmaved och lite timmer via skogsvägen som packats till så kylan/tjälen kommit ned i backen ordentligt.

Lite grisvak hanns också med och en av fem bruna gyltor som visade sig kom med hem och inte för inte så länge sedan blev det en liten galt.:rolleyes:

Sonen har fått med sig en brungris han också :)så nu får vi se hur mycket som försvinner på åteln.

Jodå all ärt/vete blandning var borta i morse också, så det finns fler grisar kvar efter våra avskjutningar.

Vi hade en spännande jakt utanför vårt köksfönster, det började med en Fasantupp som kom lite försiktigt fram till fågelåteln eller foderplatsen heter det för att äta.:rolleyes:

Ifrån granngården kommer en katt som börjar smyga på fasanen som dock märker det hela och nonchalant kliver bort ett par steg så fort katten kommit närmre.:lol:

Så håller det på en stund tills katten tappar intresset pga. en sån stor stek orkar jag inte med en onsdageftermiddag när jag redan fått i mig en burk Whiskas...:huh:

Snart (16 april) drar det igång med vakjakten på stora grisar, då får vi vara beredda.

Å i Ån finns det Bäver ja det finns lite möjligheter för jakt trotsallt.

Skitjakt på er mina Damer och Herrar

Jag tänkte väl att du inte har hunnit att börja med vårbruket ännu. Lite väl tidigt på dina breddgrader.:P 

I den takten som snön smälter i norr lär det inte bli något försök till bäverjakt i år. +1 m snö på tomten ännu.:(

Skitjakt på dig!:thumbsup:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare
Just now lsjonsson sa:

Jag tänkte väl att du inte har hunnit att börja med vårbruket ännu. Lite väl tidigt på dina breddgrader.:P 

Nä är nog mer skogsbonde än jordbrukare om man säger så.

Men mest borde man vara snickare/murare/målare för underhållen av uthus osv. är eftersatta

Har du vakat någon räv i vinter har inte läst så mycket om sådant?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
8 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Nä är nog mer skogsbonde än jordbrukare om man säger så.

Men mest borde man vara snickare/murare/målare för underhållen av uthus osv. är eftersatta

Har du vakat någon räv i vinter har inte läst så mycket om sådant?

Ok!

Egentligen skulle man behöva vara kunnig på lite av varje.

Nej, har ju sålt kojan som jag byggde eftersom jag inte kan åka skidor mer!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare
11 hours ago lsjonsson sa:

Ok!

Egentligen skulle man behöva vara kunnig på lite av varje.

Nej, har ju sålt kojan som jag byggde eftersom jag inte kan åka skidor mer!

Jo att du sålde den fina kojan läste jag om, tänkte mer på någon typ lagård som du kunde vara i.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår
56 minutes ago Finn Inge Vidare sa:

Jo att du sålde den fina kojan läste jag om, tänkte mer på någon typ lagård som du kunde vara i.

Träffa en lada inifrån?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare
18 minutes ago strävhår sa:

Träffa en lada inifrån?

Eeeh ursäkta om undertecknad är otydlig,.

Frågan gäller om Isjonsson har tillgång till en lagård för i densamma kunna stå/sitta/ligga vid någon glugg/fönster sikta ut genom detsamma för att skjuta rävar, som kan komma till platsen där personen ifråga har en åtel med fisk/slaktavfall/hundmatB)

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
1 hour ago Finn Inge Vidare sa:

Nej, det har jag inte gjort!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare

Midsommarafton

Eftersom vi troligen haft vår fina sammanhängande sommarperiod redan i maj hoppas jag att det kommer tillbaka lite sol och värme dock med lite regn då och då.

Nu har vi här i Örebrotrakten lite nederbörd, potatis och jordgubbar börjar finnas även ifrån de lokala odlarna, de har fått vattna som bara sjutton men det kan det väl vara värt.

Spannmålsodlarna säger att nederbörden som kommer inte räddar detta vad de kallar ett redan förlorat skördeår Tufft för många att kanske 50% av skörden redan torkat bort.

Knappt 11° celsius kl. 07.30 på midsommarafton och mulet nja man får i alla fall inte solsting idag.:down:

Detta även om man skulle gå för hårt på drickat och råkar somna liggandes på en filt utomhus utan skugga.

Kan bli tufft för alla bygdegårdar och likande föreningar som brukar anordna tillställningar med midsommar som en effektiv kassaförstärkare.

De brukar inte ha många chanser på året att få inkomster till sina verksamheter.

Men se ”stora lampan”, även kallad solen börjar komma fram genom molnen.:thumbsup:

Vi får väl hoppas på att det blir Lagom varmt och Soligt idag.

Pass upp för dillen som jag nämnt i ett tidigare inlägg brukar vi svenskar få väldiga problem med allergiska reaktioner i morgon midsommardagen.

Trevlig Mid”Dill”sommar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
strävhår

Vädret rår vi inte över riktigt än som mänsklighet, även om det är det vi gör nu i stor skala. 

Man får glädjas åt det väder som är när man kan, inte hänga upp sig på vissa dagar som SKA vara fina för att "vi" är lediga.

Glad midsommar!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
lsjonsson
2 hours ago strävhår sa:

Vädret rår vi inte över riktigt än som mänsklighet, även om det är det vi gör nu i stor skala.....

Man får glädjas åt det väder som är när man kan, inte hänga upp sig på vissa dagar som SKA vara fina för att "vi" är lediga.

Glad midsommar!

...och det kommer vi aldrig att kunna göra heller.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare

Annandag Jul denna för oss i jaktlaget heliga dag finns snö på backen ja i alla fall 3-4 cm och + 2° till och med lampan på himlen ville vara med.

Kändes från start lite som " vi hade i alla fall tur med vädret” läge för jakten.

Lite diverse jakt idag rådjur, räv, vildsvin och ev. kronkalv dock ingen älg då det är slut för oss.

Det där med kronkalv är inte så troligt, de som skjutits närmast är väl 3 km bort

Om man inget säger dvs att det är OK så står väl tre st. framför någon av oss.

Snön var kall så den var inte blöt än på morgonen.

Kommer ut till tornet som var rent ifrån snö, fint då skrapar eller knarrar inte den under fötterna.

Väl på plats i väntan på att hundföraren ska gå på smäller två skott och inte ett ljud på radion vi brukar vara ordningsamma och meddela efter skott.

Oj vad det snurrade i huvudet, är det en flock grisar som står i en tätning och inte fattar var det farliga kommer ifrån eller, och skytten inte vill röja sig.

Hundföraren går på meddelar lite om påstick och om mycket spår på sin väg framåt.

Får plötsligt får jag syn på ett rådjur mellan sly och träd som går snett mot grannpasset dock anar djuret oråd och vänder tillbaka och går i en båge mot mig.

Tornet jag står i är placerad i en kraftledningsgata och så småningom står geten eller smaldjuret mittemot och lyssnar samtidigt som hon visar upp en bredsida.

Näe struntar i det fina rådjuret, riktigt grann get hon fick gå har man blivit gammal eller?!.

Hundföraren kommer närmre och plötsligt kommer älgko med två kalvar som är riktigt stora och fina.

Älgarna går igenom slyet som är på andra sidan kraftledningen så även om vi haft någon tilldelning kvar hade jag inte kunnat skjuta.

Då börjar junior plötsligt tala i jaktradion om att han skjutit ett av två rådjurs kid som kom ifrån det håll hundföraren gick på.

Det visade sig att efter radion kollen på morgonen kom han åt kanalväljaren och talade om att han skjutit för grannlagen och inte till oss som han tänkt.

Ja det gick vägen denna fina jaktdag i skogen.

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare

Kan väl tillägga att vi grillade korv  mellan såtarna.

Där fick undertecknad en bra idé, först en eldstad med grovt singel i botten  och väggar med överbliven Lecasten.

Snabb glödbädd fixade lite vedträn modell tunna stickor i ena änden av eldstaden.

Därefter grillkol en och en halv påse, på med lite rödsprit som fick suga in, tända försiktigt med tändsticka då det flammar upp!

Nästa steg var att fläkta med ett sittunderlag, sedan på med 2 grillgaller och korven låg på grillning innan jag hann vända mig om.😉

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare

Jaha så var det dags för snö igen, natten mellan måndag och tisdag kom några cm blötsnö.

Det har nu börjat blåsa hårt och frysa på och det kommer antagligen vara glanskis på vägarna imorgon.

Imorgon går vi i gubbgänget ut en sväng och tittar efter om det finns något rådjur eller älgkalv att handmota med.

Kommer en räv i vägen så skjuter vi på den också. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finn Inge Vidare
19 hours ago Finn Inge Vidare sa:

Jaha så var det dags för snö igen, natten mellan måndag och tisdag kom några cm blötsnö.

Det har nu börjat blåsa hårt och frysa på och det kommer antagligen vara glanskis på vägarna imorgon.

Imorgon går vi i gubbgänget ut en sväng och tittar efter om det finns något rådjur eller älgkalv att handmota med.

Kommer en räv i vägen så skjuter vi på den också. 

"Jorå men så att" nu är man nedtagen på jorden igen!

Efter helgens bravader blev vi en liten tapper skara.

Då sjukdom på två samt lite för mycket av annat som skulle göras för två andra gubbs fick till följd dvs bara kompisen och jag som kom till gubbjakten!.

Vi de "tappra två som trotsade kölden och andra umbäranden" i form av sol och någon minus grad, knappt någon vind att tala om, fylld termos och goa smörgåsar.

Här har vi haft en Älgko med kalv i detta område ett tag nu, lite ned blåst asp och lite avverkning har gjort att de trivs.

Vi handmotade igenom två såtar, jag började med en liten som har lite åsar med träd och sly runt fina inägor med vall på. 

Börjar lite söderut sedan vinklar man runt en av åsarna och går sedan norrut vilket gör att man rundar inägan.

Kompisen stod på pass och hade tre rådjur på ca 20 m men med lite taskigt kulfång och studsare, han avstod!

Jag ställer mig på samma pass men vänder mig 180° dvs norrut och han traskar runt i lite tät ungskog med hästhagar mellan oss.

Kompisen lyckas nästan trampa på en hare och alldeles i slutet upptäcker han älgspår ut ur såten både ko och kalv.

Vi hade i alla fall tur med vädret.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget