Hoppa till innehåll

Nån som har Gammeldansk Hönsehund? Jag numer! Gammeltjäderns Ebba!


vandraren

Recommended Posts

Undrar enligt rubriken, men kan tänka mig input från andra som känner eller har jagat med denna ras. Jag är ruggigt nyfiken på den. Jag var för en liten tid sedan och träffade en som släppte sin på lånad mark med utsläppt fågel. Riktigt impad av gdh:ns uppträdande. Alla tankar kring denna ras uppskattas! Helst inga om andra raser... Alltså typ köp xxxxxxx istället! Inte utan direkt jämförelse iaf.

Må väl

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Träffat en och den reagerade inte helt bra på torkad tjurmuskel :D Den tömde sig duktigt mellan Jaktjournalens och Bössmakarnas monter på Elmia för rätt många år se nu :blink: Minns än idag hur besvärad ägaren var av detta tilltag.. och hur kul Johan tyckte det var som givit Balder denna pryl :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att vi lever för kort att undra för länge? Om du, vad jag förstår inte behöver en jaktmaskin utan kan nöja dig med en jaktkompis så kör. 

Sambon har haft några i kurs och de var glada å trevliga skitar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Dansken sa:

Det var en bra och klok hund :)

Det tyckte vi med, RW och MaxW här känner väl till detta.. Vi var lite i fejd med Jaktjournalen just då jag och några kompisar så Balders tilltag var klockrent :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevliga hundar. Det är ingen hundras som kan visa upp ett imponerande sök, varken i fart eller vidd. Å andra sidan kanske det passar dina marker/jaktsätt. De jagar som en pointer på rohypnol. 

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago lasse_c sa:

Höns har jag, hund likaså. Fixar du en Gammeldansk så ses vi till helgen! Brasa, rökkött och prata länge!

 

Jag har rubbet, till och med gameldansk:P Hmmm, undrar om smaken blir bättre med lite ramslök i!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, osså ballade det ur... Men på det trevligaste av sätt!! Å vafan: hur oväntat var detta då....??

Fortsätt gärna i samma anda, för det var ju hittills lika delar roligt som matnyttigt!

Gillar jämförelsen med pointer på rohypnol: jag jagar rådjur med tax. Säkert nån illasinnad som hade kunnat jämföra det med kommentaren"som en drever på rohypnol". Men sån är jag: lite långsammare..... helt enkelt! Ett BRA argument i min bok, dåligt i nån annans!

Bring it on

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lasse och Urban: ni borde träffas!

Och då kan ni sitta med er jävla Gammeldansk!!!

p.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skooog

Hmmmm: vet inte riktigt...? är ju inget bra svar, men lite ärligt. Jag tänker alltså: jag är intresserad av denna hundtyp för att jag vill jaga fågel ffa. Vi har stora förmarker med fält och raviner med vatten. Landskapet där ser ut som Storbritannien. Där pratar vi om att återplantera fältfågel, mest troligt fasan. Att långsamt strosa fram i landskapet med en jycke framför sig och då och då ställa och stöta upp fågel på fälten, änder i vattnen, harar, rävar ja vad fält, åkrar och kantremisser har att erbjuda. När marken är övergången så käkar man lite, ställer i ordning bulvaner och gömsle. Då finns behovet av en duglig apportör. Skulle sedan de skogsklädda kullarna gå att jaga av med den som stötande så skulle jag inte bli ledsen. Men med detta sagt så är jag ändå osäker, för jag vill ha en hund som lär mig vad och hur vi skall jaga. Lydnad är inget problem, då jag haft schäfer innan, men det jaktliga vill jag utveckla tillsammans med hunden, kryddat med nån kurs.

Hoppas du kan dra nån slutsats av detta!?

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

trumpetarn!

Jag tog det inte som att du inte gillade hunden, utan att det var en korrekt jämförelse. Jag gillar vorsteh, men den är "för mycket" av allt för mig just nu, så en "dämpad vorsteh",rohypnol eller ej, låter perfekt i mina öron.

Jag skrev återplantera i ett tidigare inlägg. Mer korrekt är förstärka fasanbeståndet. Vi har tuppar och några enstaka höns nu, men de var betydligt fler förr.

mårdfällor, rävvak, rävjakt mm får man ju ökad motivation för oxå... Ser det som ett trevligt paket, såsmåningom: ny hundras, fågeluppfödning och utökad jakt... Alla rätt lixom. Detta utöver min taxjakt.

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lasse, kkjon, Urban.... Hmmmm...

p.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago vandraren sa:

trumpetarn!

Jag tog det inte som att fu inte gillade hunden, utan att det var en korrekt jämförelse. Jag gillar vorsteh, men den är "för mycket" av allt för mig just nu, så en "dämpad vorsteh",rohypnol eller ej, låter perfekt i mina öron.

Jag skrev återplantera i ett tidigare inlägg. Mer korrekt är förstärka fasanbeståndet. Vi har tuppar och några enstaka höns nu, men de var betydligt fler förr.

mårdfällor, rävvak, rävjakt mm får man ju ökad motivation för oxå... Ser det som ett trevligt paket, såsmåningom: ny hundras, fågeluppfödning och utökad jakt... Alla rätt lixom. Detta utöver min taxjakt.

p.

Ja men då låter det som ett bra val! Jobbigt att få för mycket hund. Med dom förutsättningarna du beskriver känns det jättebra. Ska du sitta och åka till fjällen så tror jag du kommer vilja "växla upp". Vet inte hur mycket valpar det finns av just Gammeldansk men det finns några fler raser "inom samma spann".

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är ju min erfarenhet av hundjakt väldigt begränsad men jag har fått möjlighet att se en Gammeldansk hönehund-tik några gånger i skogsmiljö, då tillsammans med en korthårig vorstehr. Jag måste också erkänna att jag tycker inte det är helt lätt att skilja dessa åt utseendemässigt. (Om jag bortser från färgerna då). GD:n har lite mera lösskinn.

Jag har som sagt knappt något att jämföra med och jaktmarkerna har inte varit överfulla direkt. Men hönehunden tyckte jag höll i riktigt bra trots att det inte fanns mycket att hitta, betydligt bättre än den lite gamla vorstehn som tyckte det blev trist relativt snabbt. Sen är den mycket ung också så i höstas märkte man att den sökte bättre och större för varje dag, till slut lite för stort stöttad av våran "GPS-jakt"... Också bra av- och påknapp och vilar när man ska vila. Ägaren ska tydligen ha gått några fältprov söderut också med lite stolpe ut trots den tydligen behärskar den jakten rätt bra. Den blir lite tävlingssugen med en massa Bretoner snurrade runt benen...det gäller för övrigt med vorstehn också, jag tyckte båda gick lite mer kontrollerat i skogen när man använde dem en och en.

Ganska mjuk hund och lystrar väldigt bra. Intressant var att jag min första jaktdag med hunden (2:a gången jag träffade den) kunde ta över och styra den (och vorstehn samtidigt) helt med ägarens sambo gående 50-100m bredvid i skogen. Om det är positivt eller negativt låter jag vara osagt :).

Vi fick för övrigt den unga tiken att apportera gås vid bulvanjakt också, den var dock lite skeptisk och tog bara de mindre. Tror det blir bättre i höst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta låter kanon, senaste inläggen ovan.

Hunden jag var och tittade på skall paras innan hösten. Jag står uppsatt på tik där. Hon vill gärna sälja till våra trakter då det är en blind punkt på GDHkartan.

Det skall vara allmänt känt att de är extremt tävlingsinriktade i rasen, så de växlar upp ifall de kan "tävla".

p.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här bild på tiken jag träffade. Tydligen lite för stram i skinnet, men ok då det är en tik. Jag står uppställd på tikvalp efter henne. Det är några frågetecken bara: är vår tax dräktig? Skall vi behålla valp efter Alice? Gdh'ns ägare skall ha barn i vevan så inte 100 säkert att de tar kull nu. Detta apropå livslängd och nyfikenhet som nämndes ovan. Jag vill samla på mig så mycket fakta som möjligt innan det ev blir av. Återstår ju mycket av förberedelserna ändå: jaga predatorer på olika vis, bygga upp fågelbeståndet, bygga voljär, samarbeta med bonden om att optimera förutsättningarna, ja; kratta manegen helt enkelt!

Fortsätt med tips, råd, olika input så får man se när det blir av.

image.jpg

image.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej, blir premiärinlägget på detta forum (Något mer aktiv på syskonforumet). 

Hunden på bilden är våran (sambo och Gucci). Tänkte jag skulle delge min syn på rasen då jag fått förmånen att jaga över några olika individer. Som bakgrund kan jag nämna att Gucci är vår andra GDH och vi även haft kh Vorsteh och Irändsk Setter. Vi har varit ganska mycket på gemensamma träningar / prov / utställningar och jag skulle vilja hävda att det finns stjärnor inom alla raser och att skillnaden ofta är större mellan individer än mellan raser. 

Det Malx skriver om rasen syftar också på hans erfarenheter efter Gucci.

Det som jag anser karaktäriserar GDH'n är att dom:

Håller god kontakt med sin förare under jakt.

Relativt mjuka, dvs. inga hårda metoder behövs för att dressera dem och dom är relativt lättdresserade. Många anser att mjuk och vek är synonymt, men så har inte fallet varit med våra hundar. Det skrevs tidigare i tråden att dom inte var nog skarpa för att ta ner ett skadat rådjur, vilket jag skulle hävda inte är fallet. Kullsyskonet till vår hund används delvis vid större stötjakter och har vid flertalet tillfällen tagit ner och hållt fast påskjutna rådjur.

Väldigt jaktkloka med stor jaktmotor. Jag anser att många hundar är aningen för högtempererade idag, dvs. dom har bränt hälften av krutet innan dom släppts. Hönsehundarna jagar i regel inte upp sig så mycket, men är 100% fokuserade på uppgiften när väl kopplet släppts. Våra hundar har även varit relativt kloka. När väl poletten trillat ner så har det funkat på fält, fjäll och skog utan någon större inkörning på nya underlag. Våra GDH har haft bra uthållighet, jaga hela dagar flera dagar i sträck har inte varit något problem.

Oerhört snälla mot både människor och andra hundar, vid rasträffar brukar alla hundar släppas vind för våg och det brukar aldrig vara något. 

Det ska väl erkännas våra GDH inte haft någon vidare vattenpassion, men det är inget jag skulle belasta rasen med då det finns andra som gärna badar. De har som sagt apporterat vatten på kommando men inte mer än så.

Rasen har ett rykte om sig att vara långsamma och söka med liten vidd, vilket jag inte anser vara helt sant. Det finns individer som jag anser vara för grova och andra som bara är tjocka, vilket resulterar i lägre fart och högre skaderisk. Det är inte eftersträvningsvärt. Vår hund håller jämnt med både settrar och bretoner när det kommer till parsläpp, så jag skulle absolut inte hävda att hon går långsamt. När det kommer till vidden på söket så tycker jag att de hundar jag sett varit duktiga på att anpassa söket efter sin förares önskemål. Bakgrunden till påståendet är sannolikt att de traditionellt användes på små marker där ett mindre sök var önskvärt. Det som bör poängteras är att de oftast har väldigt god kontakt med sin förare och således sällan går ur hand.

Det finns många GDH i Sverige som inte används till jakt, många av dessa använder som istället till viltspår vilket dom tydligen klarar galant.

Som det skrevs, så blev det ingen parning förra hösten då det krockade med människovalp?

Däremot så parade vi Gucci nu i våras istället, eftersom det inte finns så många jaktprovsmeriterade hundar i Sverige så åkte vi till Danmark för att para henne. Gucci är för övrigt också en import från Danmark. För 4 veckor sedan föddes 9 valpar, varav vi fortfarande har 1 T och 1 H otingad. Jagande hem kommer att prioriteras. Intresserade är välkomna att höra av sig. Kennelnamnet är Gammeltjäderns, mer info finns på Facebook eller på GDH-hemsidan.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Välkommen Häggström!

Jag kontaktades av din sambo, då jag länge varit intresserad av GDH. Tyvärr (eller vad man nu skall säga? ) så sammanfaller denna er parning med mycket hemma hos oss: labbevalp som skall tränas, tax som skall jagas in, en tax som skall meriteras, ev två taxkullar till våren. Bygger även hus på landet...

Jag har alltså träffat Gucci, och blev störtkär med en gång: vacker, nobel, ascool med mycket stark integritet! En sån tik! Så det var givet att sätta upp sig på valp efter henne! Men, som nämnts, mycket nu... , särskilt som vi har 8 jyckar att rodda med.

Hoppas nån här på Jaktsidan nappar, så man får följa en GDH, för en dag skall jag ha en sån!

Hälsa så gott!

p.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago vandraren sa:

Välkommen Häggström!

Jag kontaktades av din sambo, då jag länge varit intresserad av GDH. Tyvärr (eller vad man nu skall säga? ) så sammanfaller denna er parning med mycket hemma hos oss: labbevalp som skall tränas, tax som skall jagas in, en tax som skall meriteras, ev två taxkullar till våren. Bygger även hus på landet...

Jag har alltså träffat Gucci, och blev störtkär med en gång: vacker, nobel, ascool med mycket stark integritet! En sån tik! Så det var givet att sätta upp sig på valp efter henne! Men, som nämnts, mycket nu... , särskilt som vi har 8 jyckar att rodda med.

Hoppas nån här på Jaktsidan nappar, så man får följa en GDH, för en dag skall jag ha en sån!

Hälsa så gott!

p.

En hund till klarar du nog:tongue:

Labben och Astrid vattenapporterar så då kan lägga landfokus på gammeldansken.

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnandet. Ja, Gucci är en trevlig hund. Både på jakt och hemmavid. Jo jag förstod det som på sambon att det fanns risk att det skulle bli för många hundar ?. Verkar även som att samtliga valpar nu är tingade, samtliga till jagande hem vilket känns väldigt kul. Verkar även bli så att vi behåller en tik själva. Vi får väl höra av oss om det skulle bli någon fler kull i framtiden ?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hmmmmm

Nu är vi uppe i 10 hundar, så varför inte en elfte....?

Ingen här som köpte efter Gucci? Min lilla fru var på My Dog och träffade några GDH, och.... bingo!!! Hon är numer nyfiken och sugen på en oxå!

Nån i närheten av Gbg, alltså runt 1.5 h eller så med bil, som jagar med GDH så man kan komma och titta?

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...