Hoppa till innehåll

https://www.Reservdelar24.SE

Malx

Jaktsläde som är transporterbar i mindre bil

Recommended Posts

Malx

Ultimata jaktsläden att dra efter skotern på ripjakten torde bestå av en relativt stor låda (som rymmer bössor m.m.) på medar och skidställ ovanpå denna. En sådan brukar dock inte vara transportbar annat än på släp, tak eller liknande. 

Men då jag bor i lägenhet och inte är i läge att skaffa en egen släp utan alltid måste tigga/låna ihop något för varje resa så brukar det aldrig sluta direkt ultimat på den fronten utan man får vara nöjd när man får med skotern... Tidigare i vinter så började jag fundera om jag inte skulle kunna skaffa en liten släde som man kan rymma i min realitivt lilla Kia Sportage och montera ihop på plats.

Hittade en liten kälke på blocket billigt, kör med renderade bilder då kälken står hos en vän. Den rymmer en scanback och en 20l reservdunk. De oranga benen (inklusive skidor i verkligheten) är borttagbara.

5908e1f538b8a_klke1.jpg.eec0ee41939b4db4180795b7db2bd0a4.jpg

Den gick bra att ta i bilen (två säten nedfällda) och går snabbt att montera ihop. Dock var det ju lite komplicerat med skidor och vapen även om jag var själv den turen då jag testade denna.

Så jag har suttit och funderat och ritat, svetsning är inte riktigt min grej så vill inte svetsa om den allt för mycket. Det här har jag kommit fram till en så länge:5908e36fbcbcd_klke3.jpg.2108f5d6a6231554bcec56ac208704d6.jpg

En addon aluminiumram, kräver att man svetsar dit fyra fästpunkter men det tror jag att jag fixar. 8-10 st M8 med vingmuttrar är det som behövs på plats för att montera den. Skidställen är faktiskt thule orginal trots att jag försökt hålla lite budget. Men dessa är GULD värda på fjället när man har fler än ett skidpar och stavar samt kalla fingrar, grymt bra. Brukar ha haft dem monterade på ett par brädor med hål som man kan spänna med spännband på valfri kälke men nu blir de fast monterade på ram. Finns även en lösning med uppvikbara skidor inplanerad men den kan bli skrotat på vägen för att inte komplicera saker för mycket.

Sen var det här med vapen, ryms ju inte direkt i en scanback. Men om ni ser på aluminiumramen ovan så sticker de nedre pinnarna ut av en anledning.

5908e64b521bb_slde4.jpg.2fa4b22d43bacb0f2ec27e50632aa23f.jpg

Tanken är att en av lådorna ska vadderas invändigt och rymma upp till 3 vapen i mjuka fordral. Exakt hur detta ska utformas för att de inte ska studsa omkring och ändå vara riktigt smidig i packning återstår lite att tänka ut. Kanske nån har en bra ide? Den andra lådan är tänkt att innehålla packning (höjden är anpassad efter bredden på Vorns hölsterryggsäckar).

5908e7de32fce_klke5.jpg.2641e9c96743ce8dde676a13d44687cc.jpg5908e83a58bba_klke6.jpg.9f06de77281b8748862500f82101537f.jpg

Avslutningsvis lite kompletta bilder. Lite intresserad av att höra åsikter och funderingar. Har fått höra att någon tyckte den såg för bred ut (risk för trädkontakt) men man blir lurad av att den är relativt kort (en låda är 1,20 m), skidorna sticker ut betydligt längre än bredden. Lådorna fungerar bra i bilen också, bössorna kan man givetvis redan förvara i en låda och den andra rymmer samtliga nya lösa delar till kälken. Tanken är att den ska fungera för mig själv med komplett utkörningspackning om jag ska bo i stuga men också upp till 3 jägare för dagsturer.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Havakko

Fiffig kälke, poängen med den var väl främst att kunna demontera för enkel transport i bil? Annars är väl den första lösningen du nämnde rätt optimal för de flesta, även om jag själv börjat återgå till att packa ihop allt i pressening på flakkälke. Helt enkelt för att kunna vara mer flexibel men skidställ underlättar ju något enormt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.