Hoppa till innehåll

Luftgevärsjakt, en ny värld för mig


Henrik

Recommended Posts

7 hours ago Henrik sa:

 

Nu är det dags att djupdyka in i kompressorernas förtrollade värld för att hitta en praktisk lösning på en kompressor som ger 300 Bar i tryck utan att jag behöver ta ett lån på huset.

//Henrik

Du satsar på kompressor?? Inte flaska och påfyllning på närmsta brandstation alltså.. Det är bara att konstarera, du går lite mer all-in än de flesta pcp skyttar :blink:

5 hours ago Christian N sa:

Inte dags att uppgradera istället? Din FX är lätt 12-15 år nu, inte 10 som du minns det som. 

Royal blocken är helt klart mer robusta och pålitliga jmfr med tidigare, inser jag även om även jag nyttjar ett daterat block med min Ranchero. C 

Småkikat på Streamline faktiskt, det är väl royal låda och därmed mer driftsäkert men ändå lilla lufttuben som ger ett smidigare vapen.. Vi får se.. 

Henrik igen.. 

Hur ser din statistik ut med fåglarna? Min upplevelse är att man tappar en del som helt enkelt flyger tillräckligt långt för att man ska sumpa dem efter skott.. I valet mellan pcp och 22 lr segmented så är alltid 22an bättre. Bäst är väl iofs båda med ut men iaf lite nyfiken på hur det går för dej när du kör skapt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Hipshot sa:

Du satsar på kompressor?? Inte flaska och påfyllning på närmsta brandstation alltså.. Det är bara att konstarera, du går lite mer all-in än de flesta pcp skyttar :blink:

Småkikat på Streamline faktiskt, det är väl royal låda och därmed mer driftsäkert men ändå lilla lufttuben som ger ett smidigare vapen.. Vi får se.. 

Henrik igen.. 

Hur ser din statistik ut med fåglarna? Min upplevelse är att man tappar en del som helt enkelt flyger tillräckligt långt för att man ska sumpa dem efter skott.. I valet mellan pcp och 22 lr segmented så är alltid 22an bättre. Bäst är väl iofs båda med ut men iaf lite nyfiken på hur det går för dej när du kör skapt?

God morgon Hippen,

jag vet inte om jag egentligen gått "all in"? Jag valde att satsa på en lite billigare kinesisk kompressor som enligt det allvetande nätet skall funka rätt skapligt, vi får väl se om jag delar den uppfattningen när den kommer hem. 

Jag har inte fört någon riktigt bra statistik men jag skulle säga att jag ligger på 80-90% eller så på kajorna och lite bättre på duvorna som oftast sitter betydligt mer skyddade. Jag försöker hålla nere skotthållen för att kunna placera skotten bättre, den stora upptäckten för mig var nog har oerhört känsligt det är att få till bra träffar. Det går att läsa om vikten av att verkligen träffa rätt vid luftgevärsjakt men sommvanligt går budskapet in bäst när man rent praktiskt ser hur känsligt det är.

Jag klarade mig helt utan skadeskjutningar i går morse och upplevde helt klart att Terminatorn gav den bästa effekten i viltet av de kulor jag hittills provat.

//Henrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mig med även om jag bara skjuter burkar. C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mmm undrar om jag inte testat Terminator tidigare men att de inte löpte så fint i den typ av magasin som jag har till Cyclonen.. känner igen hålspetsen helt klart!

Förövrigt, en ren flatnos ger rejält bra död i träffen jämfört med många spet/rundkulor.. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now hobbe sa:

Gjort av med stålars...... Fx streamline laminat blev det:ph34r:

:D

Jag kommer ta plastvarianten... dragit ett mail och kollat om de kan tuna upp den till närmare 300 direkt så slipper jag tramsa.. Vi får se, kanske tar det till sommaren. 

Lite trist för magasinet till Cyclonen tycker jag är enklare, man både ser lättare och ffa känner när man repeterar om man har en diabol kvar.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Hipshot sa:

:D

Jag kommer ta plastvarianten... dragit ett mail och kollat om de kan tuna upp den till närmare 300 direkt så slipper jag tramsa.. Vi får se, kanske tar det till sommaren. 

Lite trist för magasinet till Cyclonen tycker jag är enklare, man både ser lättare och ffa känner när man repeterar om man har en diabol kvar.

 

Ämnar inte att ha min till skyddsjakt utan "bara till plinkning".. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt! Läste någonstans att bössan är lite stökig på fullfräs, visst är det gängor längst fram för dämp om man så önskar?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Hipshot sa:

Trevligt! Läste någonstans att bössan är lite stökig på fullfräs, visst är det gängor längst fram för dämp om man så önskar?

 

Japp, den är gängad

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där ser väl riktigt bra ut!

Jag har inte testat en massa olika luftgevär så det är lurigt att uttala sig om vad som är bäst men jag måste ändå säga att jag är positivt överraskad av Royale bössan som känns mycket mindre som en leksaksbössa än vad jag befarade.

Både prestanda och handhavandet har varit riktigt trevligt!

Jag misstänker att du kommer att bli precis lika nöjd med ditt Streamline inköp:D

//Henrik

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här var "intressant"...

Monterade sikte, pumpade upp till 200 och sköt 8 skott, repeterade och ingenting hände....

Funkar inte helt enkelt...

Mitt första FX så om någon har något råd så ös på, trycket är på 200 bar, Fx diaboler.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Upphaket har spruckit, pga dålig härdning/fel utfört..  

Fx kastade en batch men tydligen fick mitt gevär en undermålig. 

Snabbt svar utav Hurricane,  ny postad så får vi se om det var det!

Då får man kapa/ klyva ved, sätta potatis,klippa gräs mmm istälket för att plinka :excl:

DSC_0505.JPG

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall tydligen vara så....

Tog isär och "hammaren" var snällt sagt oslät, putsade upp den och nu har den funkat, men får en ny i veckan

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...