Hoppa till innehåll
Järven

Luftgevär för mängdskytte ?

Recommended Posts

Järven

Har funderat på att införskaffa mig ett fjäderdrivet luftgevär för mängdträning då jag måste få ordning på mitt fristående skytte.

X antal tusen skott på 50m vallen med luftbössa borde kunna göra susen skulle jag tro.

Sist jag skjöt med luftvapen var nog 25år sedan så jag har dålig koll på vilka fabrikat och modeller som ger mest för pengen, trycke, kvalitet, bra vuxen stockning, tillgång slitdelar, osv.

Stor skillnad på kulbana mellan kaliber 4.5 och 22 ?

Visst borde en underspännare ha vissa fördelar mot pipbrytare vid kikarmontage ?

Modellerna jag kikat lite på är:

Weihrauch HW77

Weihrauch HW80

Weihrauch HW97

Diana 350 Magnum

Diana 460 Magnum

Diana 52

Vad tror ni om ovanstående till detta syfte ?

Gärna förslag på fler fabrikat/modeller gärna begagnade som är värda att hålla utkik efter.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Varmint

Underspännare är läckra och du får fördelen med en fast pipa där du slipper känna dig orolig för att träffbild kan ändras med tiden i värsta fall, nackdel, du kan bli av med ett finger om nåt går snett vid laddning, superviktigt (oavsett vad tillverkaren skryter om gälkande säkerhet) att hålla i laddarmen samtidigt som du laddar.

.177 har betydligt flackare kulbana än .22 i 10J, har inte exakta siffrorna i huvudet, men du måste upp emot 20J i en .22 för att ha samma kulbana som en .177 på 10J på 50m. Dianorna är fina men lite tyngre än HW-bössorna. Värt att tänka på vid köp av fjäderbössor är hur lättmekade dom är. Jag har själv HW, och dom är inte i närheten av t.e.x av air arms fjäderbössor att skruva med. Dock så kostar dom betydligt mer, HW har jättefina ställbara trycken. Om du ska licensfritt 10J så är .177 överlägsen .22.

Du kommer att lobba in skotten med en 22:a, 50m är långt för ett licensfritt luftvapen, HW 77 och 97 är jättefina. Och du kan lätt göra dom mer välskjutande med några lätta ingrepp, 

http://luftvapen.e-butiken.se/luftgevar/air-arms/tillbehor/drop-in-kit-hwair-arms

Detta för mindre rekyl och twang (metalliskt ljud)

Skillnaden mellan HW77/97 är öppna riktmedel.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Järven

Tack för informativt svar Varmint.

Har du någon uppfattning om skillnader i kvalitet, finish och trycke åt ena eller andra hållet mellan Weihrauch och Diana ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Varmint

Båda är jättebra tyska kvalitetsbössor, HW har mer anhängare här i Sverige än RWS/Diana. Hw fjäderbössor är väldigt kända för att skjuta bra, har inte så mycket erfarenhet av diana än min diana sport som är 20 år gammal :)

HW känns som ett säkrare kort, du har bra bössor på din lista, en annan bössa som skjuter riktigt bra. Men kanske inte passar längre skyttar är HW30s, en fantastisk bössa i 10J .177 för ynka 2100:- ingen underspännare eller fancy som 77/97 serien. Men den skjuter bra, och är även den utrustad med Weihrauchs rekord trycke. Dock så får man tänka på att den bössan inte går att klämma upp till mer än 10-11J om du nu skulle vilja söka licens för mer fart i framtiden. En annan viktig detalj jag glömde nämna, i tyskland har han maxgräns på 7.5J 175ms. Medan i Sverige får vi ha 10J 199ms. Vissa säljare i Sverige har "svenska fjädrar" i sina bössor och levereras således med 10J. Medan andra har tyskimporter på 7.5J, detta gäller även Diana. Så kolla med din handlare i så fall vad det sitter för fjäder i. 10J är trevligare, jag vet att Walter Borg i sthlm säljer sina med 10J fjädrar, även hurricane gör det. Kolla som sagt med handlare, och framför allt kläm på bössorna innan du bestämmer dig, men du är som sagt på helt rätt spår!

Fina fjäderbössor på din lista :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Regnar
9 hours ago Järven sa:

X antal tusen skott på 50m vallen med luftbössa borde kunna göra susen skulle jag tro.

50 m är långt. Det går att träffa, men det kommer extremt mycket att handla om bedömning av vind så som skjuttekniksträning är det nästan meningslöst.

Saknas på din lista: Air Arms TX200.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Varmint
2 hours ago Regnar sa:

50 m är långt. Det går att träffa, men det kommer extremt mycket att handla om bedömning av vind så som skjuttekniksträning är det nästan meningslöst.

Saknas på din lista: Air Arms TX200.

Ja, Air arms tx200 är väldigt läcker, blånering och finish är i toppklass. Man får dock betala för det också, en tx200 har mycket twang out of the box, vilket inte känns ok med tanke på priset (c:a 7500:-) men det är lätt åtgärdat med en fjäderguide och tophat. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MagnusN

Köpte precis en HW30s till ungarna, väldigt fin direkt direkt ur lådan, särskilt för de pengarna. Trycket är riktigt nice. Hade en HW30s med macarifjäder, som jag ångrar att jag sålde. 

Min åsikt är att klena luftvapen inte är något för långa håll även om det går. Med klena bössor är det kul upp till 20-25m. Sen behöver man betydligt mer fräs för att det ska bli vettigt och då man kan lika väl skjuta 22a.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
PerT

Precis nu skaffat Hw 97, fullstor underspännare. Är för vuxna. Verkar skjuta rätt bra. /Per

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE