Hoppa till innehåll

Byte av trycke på hagelgevär


Franchi

Recommended Posts

Skjuter man bara tillräckligt mycket så nöts det guldgula bort från avtryckaren till sist ^_^ Min gamla Beretta hade inte mycket färg kvar när den bytte ägare...

Stör man sig så inihelvete på någonting så gör man väl något åt saken - alla kan ju allt nuförtiden, googla lite, sök lite på YT så finns där säkert instruktionsfilmer som gör en fingerfärdig och kunnig som den bäste mästersmeden och sen är problemet löst!

Tror fan jag ska skaffa en pelarborr och googla lite, och skruva ihop nästa custom-bygge själv. Har ju faktiskt några kopparbitar liggande som jag kan vira runt pipan så den inte blir skavd när jag spänner upp den i struvstädet i källarförrådet för att borra patronläget. Järnborr har jag också...  Så spar jag dom tusenlapparna och kan skjuta mer Steelmax eller S&B på skjutbanorna.

Var finns nu den där djävla slå-huvudet-i-väggen-smileyn när man behöver den!?

Det finns inga dumma frågor - det finns bara dumma svar! Det finns tamigfaen visst dumma frågor och nu syftar jag kanske inte till frågeställningen i den här tråden, men den första frågan man bör ställa sig själv innan man frågar någonting nuförtiden verkar ha glömts bort. Ska jag verkligen fråga?

/M

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får jag låna ditt  struvstäd, jag har några choker att frihandstrimma. B)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago Christian N sa:

Får jag låna ditt  struvstäd, jag har några choker att frihandstrimma. B)

Självklart! Ska jag ta med kapskivan från gården eller har du själv?

:lol:

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:lol: jag har nog något rostigt och inarbetat här hemma vid, översvämningen i källaren har fått saker att mogna till. C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Maichel

  • Erfaren jägare
  • pip_pip4.gif
  • Maichel
  • Bloggers
  •  2 073
  • 3 051 inlägg
  • Kön:Man
  • Bostadsort:Skåneland
  • Intressen:...

Det finns inga dumma frågor - det finns bara dumma svar! Det finns tamigfaen visst dumma frågor och nu syftar jag kanske inte till frågeställningen i den här tråden, men den första frågan man bör ställa sig själv innan man frågar någonting nuförtiden verkar ha glömts bort. Ska jag verkligen fråga?

 

Jaha du Maichel, vad ska jag göra för att få ett korrekt svar. Efter ha besökt 4-5 vapenhandlare & fått olika svar av varje,  så kollade jag av nätet men där framkom inget nytt. Om man letar efter hagelvapen & inte kulvapen står det inte mycket matnyttigt, därför ställde jag en fråga på detta forum. Om den frågan anses som en dum fråga så undrar jag bara vad det är som du stör dig på.

 

Ha de

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wow-avsaknaden av distans är ett kännetecken på de lättkränkta.

Om jag kände ett behov av att få färgen/ytbehandlingen ändrad på någon av mina vapen är jag övertygad om att ett samtal med en vapensmed, inte vapenbutiksägare skulle klargöra möjligheterna och kostnaderna.

I dagsläget har jag inget sådant behov av att få ändrat ex min Browning. 

/C 

Redigerad med Christian N
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte i mitt fall, alla svarade olika & de flesta gick för att höra med smeden efter jag hade ställt min fråga. Om de sen gjorde det eller ej har jag däremot ingen aning om. 

Så därför ställde jag en fråga här eftersom alla svar & priser skiljde sig markant mellan alla handlare. Vi kanske bara är bra korkade här uppe i Norrland & speciellt jag då. Kan tilläggas att alla handlare som jag har frågat,  ligger norr om Hudiksvall.

Ha de 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

:lol:

Du har fått flera bra svar i den här tråden men du verkar inte vilja ta dem till dig - när du hittat rätt hagelpang med enkeltryck, bortse från ifall avtryckaren är gulfärgad när du letar. Vänd dig därefter till valfri vapensmed som du känner förtroende för och be om pris på genomgång och polering av de guldfärgade delarna tills du blivit kvitt obehaget. Då gör du två flugor på smällen!

Jag hade en dålig dag men du fick mig på bättre humör igen när du klev i offerkoftan och blev lättkränkt, och dessutom började att blanda in begåvning. Utveckla gärna hur du tänker kring intelligens kontra geografisk hemvist, den vändningen gjorde mig nyfiken för jag har aldrig haft sådana funderingar!?

/M

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Maichel sa:

:lol:

Du har fått flera bra svar i den här tråden men du verkar inte vilja ta dem till dig - när du hittat rätt hagelpang med enkeltryck, bortse från ifall avtryckaren är gulfärgad när du letar. Vänd dig därefter till valfri vapensmed som du känner förtroende för och be om pris på genomgång och polering av de guldfärgade delarna tills du blivit kvitt obehaget. Då gör du två flugor på smällen!

/M

 

 

Det var just detta jag ville ha ett svar på. Hade du svarat detta i ditt första inlägg istället för att börja svamla iväg om dumma frågor osv, hade detta varit över för länge sedan.

Ha de

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en fundering på detta då det verkar vara lite av en vattendelare. Ni som har så svårt för guldiga trycken att ni kan tänka er att betala för att ändra något som fungerar. Hur kommer det sig att detta blivit så viktigt? Man ser ju inte trycket när man skjuter. Jag insåg först idag, när jag tittade efter pga. den här tråden, att jag har ett trycke på min bock som är guldfärgat eller i alla fall har varit. Automaten, som jag sålt nu, hade däremot svart avtryckare. Har jag sålt fel bössa? Har det i så fall med begåvning att göra? 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Sun Flower sa:

Jag har en fundering på detta då det verkar vara lite av en vattendelare. Ni som har så svårt för guldiga trycken att ni kan tänka er att betala för att ändra något som fungerar. Hur kommer det sig att detta blivit så viktigt? Man ser ju inte trycket när man skjuter. Jag insåg först idag, när jag tittade efter pga. den här tråden, att jag har ett trycke på min bock som är guldfärgat eller i alla fall har varit. Automaten, som jag sålt nu, hade däremot svart avtryckare. Har jag sålt fel bössa? Har det i så fall med begåvning att göra? 

Om du bor i Norrland har det kanske det. Men jag vet inte säkert, hör med Franchi han vet nog bäst. Eller också kör du på så det ryker och glömmer bort att du noterade färgen på avtryckaren ^_^

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Maichel sa:

Om du bor i Norrland har det kanske det. Men jag vet inte säkert, hör med Franchi han vet nog bäst. Eller också kör du på så det ryker och glömmer bort att du noterade färgen på avtryckaren ^_^

/M

Finns ju färg på biltema annars om man inte kommer över det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 hours ago Skooog sa:

Åååh va drygt! Hagelbrakaren inlåst i vapenskåpet, nyckeln är på nedervåningen och jag vet fan inte vad jag har för färg på avtryckaren!!! Blir sömnlöst inatt:blink:!!

 Låsa in vapnet!? Sveriges bästa jägare heter Leif och Billy. Dom är från Sörbäcken, och låser aldrig in sina vapen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago Varmint sa:

 Låsa in vapnet!? Sveriges bästa jägare heter Leif och Billy. Dom är från Sörbäcken, och låser aldrig in sina vapen.

Finns ju lås på biltema om man nu ska vara paranoid!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 hours ago Skooog sa:

Åååh va drygt! Hagelbrakaren inlåst i vapenskåpet, nyckeln är på nedervåningen och jag vet fan inte vad jag har för färg på avtryckaren!!! Blir sömnlöst inatt:blink:!!

Nu har du väl ändå kollat? 

Här är mina puffror:IMG_3147.JPG.eff0e9fd933487ba60f58109f18593e9.JPGIMG_3148.JPG.cec4bdef50575ac777ba9f3001922b8e.JPG

tyvärr är gravyren på andra sidan på automaten så den kan man inte bedöma här, den är ju dessutom såld så jag kan inte ta nån mer bild heller. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...