Hoppa till innehåll

Luminox bra jägarklocka?


Älgflugornas Herre

Recommended Posts

Har precis fått upp ögonen för Luminox och funderar på om inte det är en riktigt bra jägarklocka. Inte minst vid åteljakt så borde tritiumbelysningen vara väldigt lättuppfattad.

Någon som testat och har åsikter? 

Funderar på att byta/komplettera med en Luminox då såväl min citizen som min certina har fasta länkar och är svår att sätta utanpå jacka/handskar samt har lite dålig belysning på tid och visare för att vara riktigt bra vid nattjakt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte testat själv men var också sugen på en för ett tag sen så läste på lite vad folk tyckte. Vad jag lyckades läsa mig till så verkar det som de ser ut och marknadsförs som tuffare/hållbarare än de är i praktiken. Så för min del blev det inget köp...

I det prisspannet hade jag själv nog tittat på någon av seikos dykmodeller och satt på ett Nato- eller zuluband.

Annars verkar CWC vara rätt schyssta (utfärdad till engelsk militären) med fasta bandstift om man gillar en lite mer klassisk stil.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte en Luminox Atacama för ett tag sen.

Lätt att se siffror och visare i mörkret. Tar inte nattsynen. Mycket nöjd med den. Kan rekommenderas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Dansken sa:

Köpte en Luminox Atacama för ett tag sen.

Lätt att se siffror och visare i mörkret. Tar inte nattsynen. Mycket nöjd med den. Kan rekommenderas.

Det var en atacama som dök upp på min radar. Ny för 4500 kr, men det är fortfarande mycket pengar ävenom det är hyfsat i förhållande till prisbilden på prisjakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rent urmässigt är Luminox inga höjdare. Billiga kvartsurverk i plastboett från MB Microtech (tror jag de heter).  Se även Traser, samma klocka. 

Om du ändå ska lägga ut pengar på en klocka finns det klart roligare. Jag har själv en billig men hyfsat unik klocka i Smiths PRS-40. Kvarts, fasta "stift" och lysförmåga som håller mer än väl hela natten i vakkojan.

CWC Royal Navy är väldigt dyr för vad man får: En billig boett med riktigt kass indexring, en tafflig royal navy-urtavla (som inte har tritium även om du har en med T-loggan) och billigaste 2824-verket. Nej, bland automatiska dykare i budgetklassen slår inget Seiko. 

En Vostok kan vara kul. Eller två, för de går sönder. Materialet är det inget fel på men personalen som sätter ihop dem. 

Ett steg upp i budget finns fina Marathon/Adanac, som faktiskt används militärt om sådant kittlar köpnerven. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här köpte jag. Nog ser det ut som metall och inte plast för mig ;)
Strecken vid siffrorna lyser precis så där "lagom" och siffrorna och visarna är klara och fina (stora) för en "Gubbe" att se även på dagen

mdknghbfbblidlbl.png

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft en lite över ett år och är nöjd har inte så mycket att jämföra med. Men denna fungerar väldigt bra dag som natt och väger i stort sätt ingenting.

 

 

thumbnail_20170516_165413.thumb.jpg.4d62036d248ef50be42bc2c6b3b55a45.jpgthumbnail_20170516_165533.thumb.jpg.3054e4858cb020ad559ae6319f51ff4e.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago LGH sa:

Rent urmässigt är Luminox inga höjdare. Billiga kvartsurverk i plastboett från MB Microtech (tror jag de heter).  Se även Traser, samma klocka. 

Om du ändå ska lägga ut pengar på en klocka finns det klart roligare. Jag har själv en billig men hyfsat unik klocka i Smiths PRS-40. Kvarts, fasta "stift" och lysförmåga som håller mer än väl hela natten i vakkojan.

CWC Royal Navy är väldigt dyr för vad man får: En billig boett med riktigt kass indexring, en tafflig royal navy-urtavla (som inte har tritium även om du har en med T-loggan) och billigaste 2824-verket. Nej, bland automatiska dykare i budgetklassen slår inget Seiko. 

En Vostok kan vara kul. Eller två, för de går sönder. Materialet är det inget fel på men personalen som sätter ihop dem. 

Ett steg upp i budget finns fina Marathon/Adanac, som faktiskt används militärt om sådant kittlar köpnerven. 

Intressant om CWC. Har kikat på dem en del på nätet men aldrig klämt på en irl. Hade tänkt svänga förbi Silvermans nästa gång jag var i London men kanske får flytta ner på priolistan för saker att göra där. 

Personligen är jag rätt svag för boettformen på Adanacen och skulle hemskt gärna ha en sån! :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min solcellsladdade G-shock i 9 år nu och har under den tiden utsatt den för så mycket elände och skit att hälften hade räckt för att döda vilken annan klocka som helst,alla funktioner fungerar fortfarande perfekt.

Tyckte således förra året att det är dags för en ny klocka nu och åkte och kollade på en Luminox recon pointman,blev dock besviken då kvalitetskänslan inte infann sig och åkte hem för att läsa på om modellen,fann föga förvånande en hel del negativa recensioner om exemplar som tar in fukt i boetten,tappar lysstavarna,armband som går sönder rätt snart så jag avstod.

Använder fortfarande min slitna men perfekt fungerande G-shock idag och kommer så göra tills den eller jag dör...vilket som nu kommer först;)

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Mad Mike sa:

Jag har haft min solcellsladdade G-shock i 9 år nu och har under den tiden utsatt den för så mycket elände och skit att hälften hade räckt för att döda vilken annan klocka som helst,alla funktioner fungerar fortfarande perfekt.

Har en Citizen Eco Drive (också solcellsladdad) som jag använt 24/7 i 15 år. Utsatts för en djäkla massa. Förutom två armbandsbyten så har den funkat klockrent. Den måste dock belysas inför vakjakt för att man skall se vad klockan är i mörkret, samt att jag har metallänk på den så den är svår att sätta utanpå handsken/jackan vilket är det egentliga problemet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är alltså denna Luminox (Atacama field date 1925) jag funderar på, i stål och inte polymermaterial och med "vanlig" klockrem. Givetvis går det ju att byta till NATO-rem eller liknande på min gamla klocka men denna kändes lite lockande, dessutom har den ett tilltalande klassiskt utseende. 

luminox.thumb.JPG.01c7aa5be4e3753ed9c6795e96286cf1.JPG

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ang. att få klockan att lysa så är min erfarenhet att även nya klockor behöver belysas eller helst vara ute i solen ett tag för att lysa ordentligt. Har man klockan under tröjmudden eller skjortmanschetten under dagen brukar det inte lysa så mycket på kvällen. Men även där vill jag slå ett slag för Seiko då de generellt har väldigt bra belysning/lume i sina klockor. Fördelen med dykklockor är att de genrellt har större index med lysmassa som gör att de ofta är mer lättavlästa i mörker samt ofta har ett armband som fungerar att kunna dra på klockan utanför våt-/torrdräkten, vilket verkar vara en önskvärd funktion.:)

Annars tror jag på Mad Mikes G-Shock alternativ. Tror de flesta av dem har bakgrundsbelysning som löser det problemet. Har själv kollat in deras nya Mudmaster som verkar rätt ball, dock kostar den lite mer än jag kan motivera i dagsläget...

Eller så kör du på Luminoxen. Man ska inte underskatta vad känslan säger då det tenderar ha en ganska stor inverkan på den nöjdhet man upplever med en pryl.:thumbsup:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min Tissot klockan har flouroscerande streck vid visarna som lyser efter dom har varit belyst.
Jag upplever att lyset snart dör ut- och jag tycker även att det har blivit sämre än då den var ny.
Sitta och lysa på klockan med ficklampan för att "tända" siffrorna tar min nattsyn i vakkojan lika väl som att kolla klockan på telefonen.
Därför vart det Luminox för min del.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Fjollklocka om ni frågar mig. Min höll i ett och ett halvt år. Den tog in fukt, armbandet höll inte ens ett år, "13.00" lossnade den urtavla, och glaset var skit. Garantin ger jag inget för. Jag funderar på en Casio gwg-1000 från england. Halva priset mot sverige och allt man behöver. 

ebay.co.uk/itm/CASIO-GWG-1000-1A3-DR-G-SHOCK-MASTER-OF-G-Multiband-6-Solar-watch-UK-TAX-FREE-/182500011672?hash=item2a7dd92e98%3Ag%3A--oAAOSw32lY055i&_trkparms=pageci%253Ade8756d7-4942-11e7-8ebc-74dbd18000a0%257Cparentrq%253A73efe5d415c0aa66f779f471fffcf9c3%257Ciid%253A3

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...