Jump to content

Träna hunden fysiskt under sommaren

Guest 6.5x55SM

Recommended Posts

Guest 6.5x55SM

Jag har börjat cykla med hunden några gånger i veckan för att hålla honom i trim fram till hösten.

Promenader känns inte som att de ger tillräcklig träning.

Han gillar verkligen inte vatten så simning är inte en alternativ träningsform.

Vad kan man mer göra för att han ska hålla formen? Jag har dålig fantasi.

BigJim

Agility borde vara en klockren "off-season"-träning. Dock kan ju värmen vara ett problem. 

/Må

Jag brukar åka till ett nedlagt sandtag, ställa mig högst upp, kasta ut en boll. Hunden får hämta den och sedan gör jag om det några gånger. Går ju anpassa tidpunkt efter lämplig temperatur/väder. Springa i sand tar ordentligt på dem :)

• Like 1
mats_bengt

Skaffa en kickbike, hundarna älskar det! Plus att det är roligt, kan gå riktigt fort ibland. Hänt att älgar hamnat framför oss och då går det skarpt.

Kickbike

Dr Krall
11 hours ago T4bb3 sa:

Jag brukar åka till ett nedlagt sandtag, ställa mig högst upp, kasta ut en boll. Hunden får hämta den och sedan gör jag om det några gånger. Går ju anpassa tidpunkt efter lämplig temperatur/väder. Springa i sand tar ordentligt på dem :)

Bra 'styrketräning'. Mycket bra komplement till 'plattspringa efter väg'. Själv har jag en så pass liten hund att det funkar att jag själv springer...träningen blir tillräcklig även när jag springer med henne (nobs). Och då är risken minimal att jag överanstränger henne i sommarvärmen också :thumbsup: (vilket annars är en reell risk när man cyklar e.dyl med hundar sommartid).

• Like 1
Urban

Jag gör som krall och springer med dom, har den fördelen att man själv håller sig i form med....;)

Funderar på att skaffa dragsele och köra med en kättingbit efter, hört att det ska vara ett bra komplement!?

Sun Flower

Hur är det för hundens leder att man cyklar mycket med den? Jag tänker att för att cykla krävs ett ganska hårt underlag. 

Jag brukar försöka att antingen gå eller springa 5-6 km varje dag med hundarna. Då har jag ju dem lösa så de springer ju betydligt längre. Jag tänker att det ger en rätt skonsam konditionsträning med dels mjukt underlag och dels kan de själva bestämma hur mycket och fort de springer. 

• Like 2
alle

Har en lång brant oländig slänt hos svärföräldrarna, en halvtimmes apportering där med dummys och tar rätt bra på hunn :thumbsup:

Dr Krall
31 minutes ago Sun Flower sa:

Hur är det för hundens leder att man cyklar mycket med den? Jag tänker att för att cykla krävs ett ganska hårt underlag. 

Jag brukar försöka att antingen gå eller springa 5-6 km varje dag med hundarna. Då har jag ju dem lösa så de springer ju betydligt längre. Jag tänker att det ger en rätt skonsam konditionsträning med dels mjukt underlag och dels kan de själva bestämma hur mycket och fort de springer. 

Helt rätt. Monoton körning på hårt underlag är inte optimalt. Det är lätt att i sin iver köra för hårt, speciellt om hunden är otränad när man kör igång. Jakthundar skall vara tränade året om! Man ska inte behöva 'träna upp dem' inför jakten :tongue:

• Like 2