Hoppa till innehåll

F. d. medlem Kimmo Lilja med i Metallarbetaren idag


lsjonsson

Recommended Posts

Ni som har varit medlem här på forumet så minns ni nog säkert en f. d. medlem som var väldigt produktiv med att tillverka knivar i alla dess olika modeller o storlekar. Jag har själv gjort affär med honom i en bytesaffär med torkat älgkött mot en kniv o det är väl flera av er som har handlat knivar av honom också. Det var en kort artikel om honom men intressant. Nu har jag skannat av er artikeln till er andra om någon är intresserad.

5928229fe78c9_KimmoLilja1.thumb.jpg.84a972776be4276d8ae3435fcf3c61eb.jpg

592822a388e71_KimmoLilja.thumb.jpg.4ca80377b259df6bea7b8efe84b8eb12.jpg

:D

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Ni som har varit medlem här på forumet så minns ni nog säkert en f. d. medlem som var väldigt produktiv med att tillverka knivar i alla dess olika modeller o storlekar. Jag har själv gjort affär med honom i en bytesaffär med torkat älgkött mot en kniv o det är väl flera av er som har handlat knivar av honom också. Det var en kort artikel om honom men intressant. Nu har jag skannat av er artikeln till er andra om någon är intresserad.

5928229fe78c9_KimmoLilja1.thumb.jpg.84a972776be4276d8ae3435fcf3c61eb.jpg

592822a388e71_KimmoLilja.thumb.jpg.4ca80377b259df6bea7b8efe84b8eb12.jpg

:D

Även jag har en Kimmo Lilja-kniv. :wub:

Den ligger just i ett vitrinskåp... Men den ligger där i väntan på rätt person. Och den personen (som jag inte vet vem det är än (!) ska få den i present av mig en dag. Och då får hen inviga den själv. ;)

Jag plockar fram den ibland och visar upp den för intresserade. Och den ÄR faktiskt använd -  till att ta bort paketsnören. :ph34r::blush:

Jag tog en bild... 

 

IMG_20170526_162024.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade en, den tappades bort på jakt. :(

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är inte Kimmo aktiv här längre? Har faktiskt inte tänkt på det, ser honom ganska frekvent i knivgrupp på fejjan. Duktig är han oavsett :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago Dahla sa:

Jag har också en kniv från Kimmo Lilja och den är alltid med ut i skogen. 

Det är min också.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago MarkusR sa:

Är inte Kimmo aktiv här längre? Har faktiskt inte tänkt på det, ser honom ganska frekvent i knivgrupp på fejjan. Duktig är han oavsett :thumbsup:

Nej, det är han inte! Han slutade vara aktiv när han inte fick hålla på o sälja knivar i den takten som han gjorde, tror jag det berodde på. Så var det iaf på grannforat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago lsjonsson sa:

Nej, det är han inte! Han slutade vara aktiv när han inte fick hålla på o sälja knivar i den takten som han gjorde, tror jag det berodde på. Så var det iaf på grannforat. 

Ok, visste inte att det var diskussion om hur mycket man får sälja på forat. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago MarkusR sa:

Ok, visste inte att det var diskussion om hur mycket man får sälja på forat. 

Inte jag heller.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago MarkusR sa:

Ok, visste inte att det var diskussion om hur mycket man får sälja på forat. 

Jag tror att det berodde på att han hade massproduktion o tjänade lite väl mycket genom knivarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte en kniv till min äldsta pojk för några år sedan. Än så länge är den orörd men det är en mycket vacker kniv. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago Tuffhund sa:

Köpte en kniv till min äldsta pojk för några år sedan. Än så länge är den orörd men det är en mycket vacker kniv. 

Ja visst gör han mycket vackra knivar.:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har några av kimmo's knivar: några som jag har köpt (när han la dom ut på grannkanalen på kvällarna).. Det gällde att "hugga" snabbt- för annars var Vanja05 där som en iller. Sen har jag en "necker" som nu är så sliten och ful att jag har varit tvungen att pensionera den till förmån för den nya knubbiga Mora kniven med eldstål. Jag tror verkligen att Kimmo skulle uppskatta som den har använts och som den ser ut. Slutligen har jag favvo-kniven som jag alltid har i jaktryggan: En specialbeställning med extra stort handtag som jag fick i födelsedagspresent av  Katrineholmsgänget med flera. Den har Kimmo gjort så den passar i mina lite större händer utan att bli klumpig eller oproportionerlig.

Jag har talat med Kimmo på telefon ett flertal gånger, men aldrig träffat honom: Kul att få ett ansikte till rösten :) Han skulle komma med Grevepuhlhandske och dricka kaffe var avtalat, men det rann ut i sanden (Greven måste jag också ringa till- det var väldigt länge sen jag hörde av honom)
Att våra knivmakare inte fick sälja knivar på forumet (nu talar jag om grannkanalen där jag var aktivare då) finner jag löjligt då det är så dyra material, och så mycket tid nedlagd på en kniv med slida att timpenningen närmast blir löjligt låg. Hade då ett meningsutbyte med moderator varför någon fick sälja mängder med kydex kolvkammar utan att bli ifrågasatt medan knivarna ansågs som en "affärsverksamhet" och borde betala annonsplats. Jag ansåg att detta hantverk berikade forumet men böjde mig i stoftet då modererandet inte fick ifrågasättas....

Jag kommer ihåg en som skrev en tråd om en Kimmo kniv han hade köpt och var ytterst missnöjd med och skrev hur dålig den var och hur usel Kimmo var. Det blev en flera sidors lovsång till Kimmo's ära där varje efterföljande inlägg i tråden närmast höjde hans knivar till skyn och beskrev hur nöjda dom alla var med sina knivar... Inget medhåll där inte ;) 
Jag tror tråden togs bort....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fixade en hel del material till Kimmo även tillverkade en hel del grejer till hans kniv tillverkning i utbyta av att han skulle fixa två knivar till mig som tacka för hjälpen. Jag skulle stå för kostnader för materialet och han för arbetet skickade för mig ett par personliga saker som han skulle lägga in i skaften på knivarna men när allt var skickat till honom så var jag inte intressant längre. Inte så kul att se knivar som han sålde som grejer jag hjälp honom med och helt plötsligt skiter i det han lovat mig. Så han är jävligt opålitlig med andra ord jävligt besviken på honom. Försökt nå honom men han är inte intresserade av att kontakta mig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...