Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

Sign in to follow this  
Ducati821

Perfekt kaliber för svensk jakt!

Recommended Posts

Ducati821

Hej,

Nu tänkte jag på jakt på klass 1 vilt.

Om man ska vara seriös så finns det 3 st kalibrar som täcker alla behov för klass 1 vilt.

6,5mm 

308Win  

30-06    

Varför ska man ens köpa någon annan klass 1 kaliber då dessa täcker allt som en svensk jägare någonsin kommer att behöva?

Dom är inte udda, dom finns överallt att köpa och dom är av någon anledning dom mest populära kalibrarna i Sverige.

Ni som skjuter med andra klass 1 kalibrar än ovannämnda...

Varför och vad är isåfall fördelen?

Christian N

Varför, för att jag kan och vill.

jag äter inte heller alltid vaniljglass utan oftast något annat. Inte heller har jag självtvivel eller andra ruelser. C 

• Like 1

Ducati821
38 minutes ago pmt sa:

Varför skulle man överhuvudtaget köpa någon av de tre skulle jag förr fråga mig... En 6,5 eller en 308 till älgbanan - ja, för ammunitionspriset. Men därutöver? 

Du har listat två misslyckande och en solitär - jag förstår inte varför? 

T

Du menar att 2 av de 3 ovannämnda kalibrar jag har nämnt är misslyckade.

Vilka och varför?

Malx

6.5mm täcker tyvärr inte alla klass 1-behov i Sverige då man ej lagligen kan använda blyfria alternativ. 

Överhuvudtaget så misstänker jag att av de tre nämda kalibrarna så är det med mycket stor majoritet 308W som säljs ny idag.

Ducati821

Bara för att förtydliga, jag är inte här för att klanka ner på andra kalibrar, jag är här för att lära mig!B)

Malx
3 minutes ago Ducati821 sa:

Du menar att 2 av de 3 ovannämnda kalibrar jag har nämnt är misslyckade.

Vilka och varför?

Om du har läst några av PMTs inlägg tidigare så ser du att han spyr över allt som på något sätt kan lukta massproducerat. Så för hans del ska det helst vara en handgjord bössa med en udda kaliber i ett enda exemplar.

• Like 2

Christian N

Nja det är inte helt sant men det är mindre intressant än hur någon som är här för att lära istället påstår,

är det en variant av det här mansplayning, som jag har läst om. C 

Ducati821
6 minutes ago Malx sa:

Om du har läst några av PMTs inlägg tidigare så ser du att han spyr över allt som på något sätt kan lukta massproducerat. Så för hans del ska det helst vara en handgjord bössa med en udda kaliber i ett enda exemplar.

Jag har faktiskt läst en del av PMT:s inlägg och märkt samma sak :)

Jag har stor respekt för hans kunskap, men jag kommer aldrig att köpa att någon av de kalibrar jag har nämnt är ett misslyckande :P

Ducati821
4 minutes ago Christian N sa:

Nja det är inte helt sant men det är mindre intressant än hur någon som är här för att lära istället påstår,

är det en variant av det här mansplayning, som jag har läst om. C 

Nu hänger jag inte med,

Som jag skrev i första inlägget...

Vad är fördelen med de kalibrar ni skjuter med utöver 6,5mm 308w och 30-06

Om du t.ex skjuter med en 270, vad har den för fördelar gentemot en 308?

Jag är ute efter era erfarenheter och konkreta svar.

Malx

Bara för att förtydliga, även jag har stor respekt för PMT:s kunskap inom vissa områden. Skulle jag få för mig att vilja köpa en engelsk hagelbock så tror jag inte det finns en människa i Sverige som bättre kan ämnet och skulle gärna ta emot råd från honom. Däremot blir jag less på att det skiner igenom lite för mycket konservativa åsikter ibland och vi är aningen oöverrens om många subjektiva ämnen ;).

Till trådämnet: Det finns fördelar och nackdelar med de flesta av kalibrarna. Skulle säga att 308W är lite "Jack of all trades, master of none".

MarkusR

För att svara lite mer konkret på ts fråga, det handlar sannolikt mest om vilka egenskaper man vill ha, piplängd, precision, kulvikt, kulkonstruktion,  skottverkan, expansion, hastighet, avstånd i förhållande till vilket vilt, vilken jaktform etc. 

Med det sagt finns det många jägare som jagar allt ett helt liv med samma 6,5a, men de hänger nog inte på jaktforum på nätet. 

• Like 1

Ducati821
4 minutes ago MarkusR sa:

För att svara lite mer konkret på ts fråga, det handlar sannolikt mest om vilka egenskaper man vill ha, piplängd, precision, kulvikt, kulkonstruktion,  skottverkan, expansion, hastighet, avstånd i förhållande till vilket vilt, vilken jaktform etc. 

Med det sagt finns det många jägare som jagar allt ett helt liv med samma 6,5a, men de hänger nog inte på jaktforum på nätet. 

Bra!

Nu börjar vi hamna på rätt spår!

Jag har märkt att det är väldigt lätt att hamna off topic:rolleyes:

Det vore roligt om dom som skjuter med lite mer ovanliga/udda kalibrar skriver varför dom just valde den kalibern framför dom absolut vanligaste kalibrarna som 6,5mm  308 och 30-06.

T.ex .... jag valde en 9,3X62 för att jag jagar vildsvin på korta håll och jag tycker att den har bättre död än en 30-06 på samma avstånd.

( ett dåligt exempel jag vet :))

Ducati821
3 minutes ago pmt sa:

30-06 och 308. Sett till vad skapades för då är det två kompletta misslyckanden. Ärligt talat jag svårligen hitta nått värre på finkalibersidan. De är hur man än vänder och vrider på det definitionen av military incompetence..... Och ovanpå allt är de därtill amerikanska. 

Som jaktkalibrar sett är de mellanmjölk och kopierar i princip andra kalibrars mått och prestanda. Exempel: en 308 är i princip en kastrerad 8x57..... Allt en 308 gör, gör 8x57 bättre typ eftersom den täcker ett större spann. 

30-06 är på gränsen till en Magnum utan att vara det, vill man ha den prestandan finns det avgjort bättre alternativ. Vill man inte ha den prestandan är det bara onödigt mycket hylsa och krut till ingen nytta. Det är mången rekylrädd skytt som börjat med den kalibern..... 

6,5 som klass 1 kan diskuteras, men nu är den definitionen av klass 1. Däremot är hylsan helt unik - den är bara gemensam med 8x54 och 8x63. Båda i dag helt obsoleta, för att inte säga obskyra. Världsberömd i hela Sverige, men stolligt okänd utanför norden. 

308/30_06 är mer kända om vi ska vara modesta men lider lite här och var av sitt militära förflutna vilket gör dem fläckvis svåra på jaktresor. 

Sedan är alla tre i total avsaknad av flänsversioner - vilket i min värld stryker dem som jaktkalibrar eftersom jag bara använder brytvapen vid klass1 jakt. 

Därtill skulle jag aldrig nedlåta mig att visa mig publikt med amerikanska vapen eller amerikanska kalibrar om det går att undvika. 

Den ultimata klass1 kalibern i Sverige är dom jag ser det 9,3x62 med sin kompis 9,3x74R. Hanterlig rekyl, all prestanda du kan komma att behöva, finns hos alla handlare över snudd på hela planeten. Eller i alla fall den delen av planeten som räknas..... Vill man ha en Magnum för plains game - finns 8x68. Eller 7x64/7x65R.

Det handlar inte om exklusivitet, det handlar om att begripa att majoriteten bara är en majoritet. Det betyder inte att de begriper..... 

T

Jag gillar att du går emot hela världen när det kommer till 30-06 och 308!:)

Dom har funnits med länge och alltid gjort jobbet.

Jag säger inte att du har fel, men jag säger däremot att alla är olika.

Jag respekterar din åsikt.

sidelock

Mina ovanliga kalibrar dårå.

7mm-08. Ovanlig i sverige men i allra högsta grad mellanmjölk internationellt. Skulle gärna haft 7x57 eller 6,5x55 istället men kort låda är krav för min egen trivsel.

358win. Skulle gärna haft en 9,3mm men återigen trivs jag bättre med korta lådor (kort draglängd på slutstycket). Ja jag vet att skillnaden är liten men den skillnaden avgör om det blir reparerad skadskjutning eller ofrivilligt näslyft för mig.

Kaliber 16 hagel. Enda alternativet om man vill ha en gammal men nätt drilling då dessa är röv-ovanliga i kaliber 20. Det finns lätta tolvor men dessa blir fortfarande biffiga i omkrets så att säga.

pmt
9 minutes ago Ducati821 sa:

Jag gillar att du går emot hela världen när det kommer till 30-06 och 308!:)

Tja - hundra miljarder flugor kan inte ha fel, bajs är gott..... 

10 minutes ago Ducati821 sa:

Dom har funnits med länge och alltid gjort jobbet.

Länge? 1906 resp 1951..... Jag jagar med 8x57 och 375h&h. Så länge är mer en fråga om perspektiv.... 

Gjort jobbet.... Ibland, i bland inte. 

Grejen är väl närmast att ytterst få egentligen väljer vare sig vapen eller kaliber utifrån kompetens och behov utan mer utifrån plånbok och handlare/jaktlag. 

Som en viss herr Spuhr formulerade det: om alla som jagar älg gått över till att använda 6,5 hade skadeskjutningarna halverats. 

Det ligger en rätt stor klokskap i den kommentaren. För att inte säga väldigt stor klokskap - besök en älgbana i september och bli förskräckt. 

Utifrån det resonemanget är 30-06 egentligen direkt idiotisk. Och om du nu kan skjuta med rekyl så är den bara meningslös. Då finns det betydligt bättre kalibrar prestandamässigt. 

T

• Haha 1

sidelock
5 minutes ago pmt sa:

Länge? 1906 resp 1951..... Jag jagar med 8x57 och 375h&h. Så länge är mer en fråga om perspektiv.... 

Gjort jobbet.... Ibland, i bland inte. 

Grejen är väl närmast att ytterst få egentligen väljer vare sig vapen eller kaliber utifrån kompetens och behov utan mer utifrån plånbok och handlare/jaktlag. 

Som en viss herr Spuhr formulerade det: om alla som jagar älg gått över till att använda 6,5 hade skadeskjutningarna halverats. 

Det ligger en rätt stor klokskap i den kommentaren. För att inte säga väldigt stor klokskap - besök en älgbana i september och bli förskräckt. 

Utifrån det resonemanget är 30-06 egentligen direkt idiotisk. Och om du nu kan skjuta med rekyl så är den bara meningslös. Då finns det betydligt bättre kalibrar prestandamässigt. 

T

Var dundrar farbror på med sin 9,3x62? Skjutbio?

Ducati821
11 minutes ago pmt sa:

T

Nu måste jag gå lite off topic fast jag håller mig ändå inom jakten....

Vanliga jakthundar, varför är dom vanliga?

Varför har så många dom?

t.ex wachtel, vorsteh, tax, labrador m.m m.m. Är dom hypade och är det en grupptryck?

30-06 och 308, är det en hype och grupptryck?

Kom ihåg att jag från början har sagt att det gäller svensk jakt på klass 1 vilt.

Jag vet att du tidigare skrev att majoriteten bara är en majoritet, men att det inte betyder att man begriper.

Hur kan så många ha så fel?

Återigen så säger jag inte att du har fel, tvärtom så skulle det vara trevligt med lite konkreta underlag på att 30-06 och 308 inte egentligen är en så bra jaktkaliber.

• Like 1

pmt
17 minutes ago sidelock sa:

Var dundrar farbror på med sin 9,3x62? Skjutbio?

Eftersom jag numera sover på nätterna är 9,3 pipan numera ett gäst och reservvapen. Den går 4-5 skott om året, när jag tvingas till det. 

T

Christian N

Tur att jag står o grillar, ts fortsätter trots seriösa och analytiska svar att envisas, alla skall ha en 308 win och så är det bra med det, eller så dras en analogi som helt saknar relevans.

Om tråden finns kvar i kväll efter nattning, träning och annat betydande så skall jag försöka förklara på ett acceptabelt sätt, varför många har en egen uppfattning. C 

• Like 1
  • Haha 1

Ducati821
2 minutes ago Christian N sa:

Tur att jag står o grillar, ts fortsätter trots seriösa och analytiska svar att envisas, alla skall ha en 308 win och så är det bra med det, eller så dras en analogi som helt saknar relevans.

Om tråden finns kvar i kväll efter nattning, träning och annat betydande så skall jag försöka förklara på ett acceptabelt sätt, varför många har en egen uppfattning. C 

Det märks att du står och grillar, för det verkar inte som att du läser det jag skriver :)

Smaklig måltid!

exabit
1 hour ago MarkusR sa:

Vi befinner oss på översta steget i Maslows trappa och kan roa oss med dylikt :thumbsup:

Tycker du sammanfattar detta på ett väldigt bra sätt.

• Like 1