Hoppa till innehåll

noskvalstermedicin???


Ari

Recommended Posts

En liten fråga i ämnet! Ursäkta att jag snor din tråd.  :-[  Hur vanligt är det med noskvalster? Vart kommer de ifrån? Kommer de från skogen så bör ju varenda räv ha kvalster. Jag vet inte men är nyfiken. Man har sagt mig att hunda blir smittade av sk sällskapshundar samt Sängkvalster?

Sorry att jag snodde tråden  :-[

MVH Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eller advocate samma som stronghold,dropp i nacken,,men noskvalster kommer ofta från sällskaps hunden fiffi som ofta är lite snuvig å möts fiffi å besten så är det en transaktion av kvalster..ivomec vet jag dom i laget kör med å funkar fint,hunden blir som förbytt när den fått de å haft nosjannar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vi gav våran tabletter, funkar fint, hon äter medicin som det vore godis.

Det smittar mellan hundar, går i vågor genom samhällen fram och tillbaka, hundar som träffar många andra hundar är såklart mer utsatta, samt de som står i stora hundgårdar t.ex. utanför arbetsplatser och skolor. Det smittar nos mot nos. På en sällskapshund är det inte lika säkert att man ser det, alla visar inte några tydliga symptom, utan det säkraste symptomet är ju att de tappar luktsinnet, vilket kanske inte en sällskapshunds ägare upptäcker i första taget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja!!

Låt INTE hunden få träffa andra hundar annat än tex under färd i bil till jaktmarken. Låt "småhundsfolket" vara för sig under rastningarna, tyvärr så har jag varit tvungen att göra mig ovän med många av ägarna till småhundar i mitt grannskap de "vill ju så gärna att sin lilla skithund ska hälsa på allt och alla" Och det tål jag inte riktigt, dom respekterar inte att jag inte vill att min hund ska hälsa. ARRRGGG.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Interbond!  Ha ha  ;D Precis som jag. Jag har aldrig haft behov av att min hund ska träffa kreti och pleti. Hon får träffa och bekanta sig med de hundar som hon i fortsättningen ska träffa. Här har jag också haft despyter med grannarna. Jag har frågat de om det är de eller jag som bestämmer vem MIN hund ska träffa! Jag har också sagt att de vet inte om min hund är sjuk, jagg vet inte om deras hund är sjuk.

En kärringjä-el tyckte jag var larvig då hennes hund var lös och hon tyckte att den  -Är ju så snäll- Jag sa till henne att det var ju tråkigt för henne men att hon bör uppsöka veterinär då min hund har rävskabb he he (Den har givetvis inte det).

Det är en J-VLA stil av folk som inte kan hålla reda på sina djur.

Nä fram för nån form av tillståndsplikt att hålla hund. Då skulle man nog också bli av med folk som kanske inte skulle ha hund. Olika tillstånd för olika klasser av hundar.

MVH Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är fortfarande av den åsikten att många behandlar sina hundar i onödan.När hunden gått dåligt flera gånger i rad så är det genast noskvalster. Tyvärr tror jag att problemet egentligen är mkt allvarligare än noskvalster...många hundar är helt enkelt för dåliga...kan oxå vara väldigt känsliga på olika jaktfören...kanske inte klarar av att driva när det är blött...eller torrt.

Jag är inte heller speciellt hyper när det gäller att hålla hundarna ifrån sällskapshundar...visst..jag undviker det men gör inga jätteansträngningar för att slippa träffa dem.

Men men...visst finns det hundar som oxå har noskvalster....

Själv har jag aldrig behandlat mina hundar mot noskvalster...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag märkte att tiken (Molly) fick problem att hitta älg men jag trummade på ett tag,

till slut slutade Molly att komma i mitt bak spår. Hon sprang fram och till baks tills hon sprang i mej. Hade två hundar då, hanen (Myllys) funkade perfekt.Vetrinären sa "noskvalster", och att jag var tvungen att ge båda hundarna ???

men Myllys är ju frisk sa jag. Han påstog att Myllys ochså var smittad men att alla hundar är inte lika känsliga,

och skulle jag inte medisinera båda skulle Myllys smitta tiken igen  :-[. Har senare haft andra hundar ned smittade men aldrig Myllys, han verkar imun mot kvalster ;D Har gett dom tabletter men bara vid starka symtom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Handen på hjärtat, hur många behandlar systematiskt innan jaktsäsongens start? Jag har aldrig behandlat tidigare faktiskt men känner många som alltid gör det innan jaktstart då det är svårt att diagnostisera. Förstår dom på sett och vis då ingen vill ha första älgveckan pajad pga kvalster.

Jag kommer att behandla bägge hundarna i år, Wachteln nyser och har på senare tid haft problem med markvittring. Gråpälsen åker med för att hon umgås en del med Wachteln.

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Handen på hjärtat, hur många behandlar systematiskt innan jaktsäsongens start?

MVH

Jag har aldrig någonsin under alla mina hundår behandlat någon hund för noskvalster öht :P

Tyvärr är det helt meningslöst att behandla "i förebyggande syfte". Ska man behandla, så ska man göra det för att hunden har besvär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att dom flesta behandlar för att dom inte vet om hunden har kvalster, men misstänker och vågar inte chansa. En förebyggande kur vore ju naturligtvis bäst om det var möjligt :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ger mina hundar en dos varje augusti dels för att sambon är ute och går med tysken det innebär att dom träffar andra hundar och desutom tar det mask och anan o hyra med sig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäklar!!!

Hörde jyckens första inåtvända nysning ikväll.

Blir ett samtal till vet o fråga fint efter recept på Stronghold!

Funkade fint förra året!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

noskvalster är nog rätt ovanligt,tror inte jag vet nån som haft det men 30 personer som trott och behandlat,tror inte det är bra å varje år behandla eftersom det bör byggas resitens till slut?,sen stronghold och allt vad dom heter är guld om man har nått,men inte om man har 2 hundar som gillar å busa, helt nyttigt är det juh inte,advocate får inte vara i väte inom 4 dagar för den så stark :angry:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns inget sådant som "förebyggande" kur mot kvalster och skabbdjur, då samtliga medel är ganska kraftiga men har en snabb omsättning i kroppen. De "sopar rent" och försvinner på mycket kort tid, annars hade hundens organ tagit väldigt mycket stryk. Det är också därför man får behandla i omgångar.

Noskvalster får ofta skulden när hunden går dåligt, och visst är det ett rejält problem när det förekommer - och hunden har problem av det. Många hundar har nämnligen inte ont av dessa små djur, utan knallar omkring med dem hela livet utan märkbara problem.

Om de har kvalster eller inte, Går inte att veta. Det Enda sättet att veta säkert är genom att obducera en död hund. Så även om husse/matte tycker att en behandling hjälper så kan man inte vara helt säker på att det var just kvalster i alla fall - det kanske var något annat som rättat till sig ändå.

Jag tycker liksom många föregående inlägg, att man skall vara lite restriktiv med sådan här behandling av våra hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med BB. Man ska inte behandla i onödan. Dock har jag behandlat min äldre efter nästan en säsong med nästan bara tysta drev i skogen, men det visade sig vara så att han helt enkelt är så pass hård som han är..TYPISKT :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Det finns inget sådant som "förebyggande" kur mot kvalster och skabbdjur, då samtliga medel är ganska kraftiga men har en snabb omsättning i kroppen. De "sopar rent" och försvinner på mycket kort tid, annars hade hundens organ tagit väldigt mycket stryk. Det är också därför man får behandla i omgångar.

Noskvalster får ofta skulden när hunden går dåligt, och visst är det ett rejält problem när det förekommer - och hunden har problem av det. Många hundar har nämnligen inte ont av dessa små djur, utan knallar omkring med dem hela livet utan märkbara problem.

Om de har kvalster eller inte, Går inte att veta. Det Enda sättet att veta säkert är genom att obducera en död hund. Så även om husse/matte tycker att en behandling hjälper så kan man inte vara helt säker på att det var just kvalster i alla fall - det kanske var något annat som rättat till sig ändå.

Jag tycker liksom många föregående inlägg, att man skall vara lite restriktiv med sådan här behandling av våra hundar.

Du har fel "Bäcka" Det finns visst förebyggande medicinering mot noskvalster,och det är bevisat mycket effektivt.Professor Claes Rehbinder bevisade med studier redan för mer än tio år sedan att det gick att hålla

kvalstren borta från hund med en behandling av frontline och Ivermektintabletter (Cardomec) en gång i månaden.

Denna metod har många jag känner använt sedan dess och aldrig mer haft varken noskvalster eller tonsillit (vilket är en vanlig följd av noskvalster) på hundarna.Detta trots att vi pratar om 20-25 hundar under tidsperioden hos ägare som

nästan varje år var drabbade innan behandlingen satts in.

Tyvärr finns inte Cardomec längre att få tag på i Sverige men Stronghold,som enligt studier gjorda i USA slår ut även

noskvalster bör enligt vissa veterinärer ha samma effekt som Cardomec hade. Alltså behandling med Frontline och

Stronghold bör visa samma possitiva resultat.

Vid en förfrågan till det företag som tillhandahöll Cardomec varför det dragits in fick jag följande svar...

"Jag måste tyvärr säga att vi sedan ett par år tillbaka inte tar hem Cardomec. Produkten har aldrig varit registrerad i Sverige, utan distribuerades på s.k. speciallicens efter ansökan av förskrivande veterinär till Läkemedelsverket. I och med att nya spot-on preparat och tabletter som innehåller liknade aktiv substans som Cardomec blivit registrerade i Sverige, har efterfrågan på Cardomec minskat till nära noll. Vi kan därför inte längre lagerföra produkten.

Jag känner väl till Rehbinders studie och de goda resultat som han påvisade efter behandling med Cardomec och Frontline. Åtminstone två av de nyare registrerade preparaten är också använda i studier, och även om ingen av dem är indikerade mot noskvalster, får de ses som goda alternativ till Cardomec. Diskutera detta med din veterinär.

Skulle du redan ha prövat tillgängliga alternativ och inte är nöjd med resultatet finns det fortfarande en möjlighet att få hem Cardomec – via internationella djurapoteket i München (www.ludwigsapo.de). Här måste det återigen till en licensansökan med motivering från din veterinär till Läkemedelsverket. Apoteket (helst ett s.k. djurapotek) kan hjälpa till med importen."

Numera får alltså hundarna Stronghold och frontline varje 28:e dag med 14 dagars "överlapp" alltså frontline först,

14 dar senare stronghold och ytterligare 14 dar senare frontline igen o.s.v med början innan jaktsäsong och under densamma.....det är inge kul när halva jaktsäsongen går åt he...te för att hundarna inte känner vittring...den är kort nog som den är...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast att konstant hålla hunden behandlad är ju knappast att ses som förebyggande i egentlig mening, men det gör ju att kvalstern hålls under kontroll hela tiden och därmed inte kan orsaka några större problem.

Med förebyggande menas ju generellt sett att man ger en helt symptomfri hund en behandling och sedan tror att hunden efter denna behandling är "immun" mot kvalster resten av säsongen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fast att konstant hålla hunden behandlad är ju knappast att ses som förebyggande i egentlig mening, men det gör ju att kvalstern hålls under kontroll hela tiden och därmed inte kan orsaka några större problem.

Med förebyggande menas ju generellt sett att man ger en helt symptomfri hund en behandling och sedan tror att hunden efter denna behandling är "immun" mot kvalster resten av säsongen..

Detta skulle jag mer eller mindre kalla vaccination Jämta...

Själv skulle jag (och många med mig) påstå att med förebyggaande behandling just menas att man förebygger att hunden smittas ..... vilket man med konstant medicinering också gör.... men det är klart,man kan se allt ur oilka vinklar...inte minst sin egen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att ge hunden ett medel 2 ggr/månad är inte vad jag kallar vaccinering. Det kallar jag behandling.

Vaccinera betyder ju att man immuniserar mot smitta och om man ger ett medel 2 ggr/ månad konstant så behandlar man. Hunden är ju inte immun mot kvalstren. Så fort behandlingen upphör, så är hunden mottaglig för kvalster igen. Om den vore vaccinerad (immun) så skulle den inte heller smittas efter upphörd behandling.

Vare sig stronghold eller frontline är ett vaccin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att ge hunden ett medel 2 ggr/månad är inte vad jag kallar vaccinering. Det kallar jag behandling.

Vaccinera betyder ju att man immuniserar mot smitta och om man ger ett medel 2 ggr/ månad konstant så behandlar man. Hunden är ju inte immun mot kvalstren. Så fort behandlingen upphör, så är hunden mottaglig för kvalster igen. Om den vore vaccinerad (immun) så skulle den inte heller smittas efter upphörd behandling.

Vare sig stronghold eller frontline är ett vaccin.

"Med förebyggande menas ju generellt sett att man ger en helt symptomfri hund en behandling och sedan tror att hunden efter denna behandling är "immun" mot kvalster resten av säsongen.."

Det var denna mening jag refererade till och menade mer var att kalla vaccinering än förebyggande,och den har du själv skrivit Jämta.Jag vet mycket väl att varken Stronghold eller Frontline är vacciner.

Vill man dock undvika att stå där med en hund utan luktsinne och själv med lång näsa när jaktsäsongen startar är det nog att rekommendera förebyggande behandling.Själv har jag fått ett par tre nästan helt förstörda jaktsäsonger p.g.a

just noskvalster innan jag började med medicinering och det är INTE roligt.Så varför chansa när säkra kort finns??

Vänligen Tt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Brukar spruta hundarna strax innan jaktsessong, då får man en avmaskning på köpet. Det kan vara bra att göra det , speciellt om man har apporterande hundar som man har tränat tillsammans med andra. Ofta så använder man ju samma apportvilt till alla hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...