Hoppa till innehåll

When shit finally happens


culot

Recommended Posts

Jag vågar kalla mig rutinerad hagel laddare, men ibland visar murphy sitt fula tryne som i en blinkning ...

du har en känsla att nåt är fel men kan där och då inte sätta fingret på det . 

Jag hade inte haft tid att sitta i mansgrottan och ladda på länge och fick en " håltimme" 

upp i rummet och upp m skåpet och greppade burken m 800-x ( trodde jag )  riggade doserarna och började .

i med krut och förladdning sedan hagel, men det såg inte 100 ut för det var långt ner till haglet som ändå var 32gram 

stukningen såg lite nedsjunken ut, och det gnagde i huvudet för jag är van att få,perfekta  resultat .. 

Sen nu idag så fick jag en tillbakabild som poppade upp i huvudet och det var att krutet var " finkornigt " inte de stora " kakorna " 

som kännetecknar 800-x  och sen att det det gav så sjukt jämna doser, redan där borde varningsklockan börjat ringa för är det 

nåt 800-x är kännt för så är det att det är svårt att dosera... Så nu ikväll när vi var hemma efter lite examensmiddag för äldsta dottern 

så gick jag till skåpet och kollade på burken och fick bekräftat det jag mer eller mindre visste , Hodgon Longshot !  Det var därför 

volymen inte stämde ..... Burkarna är alldeles för lika i skåpets mörker, och man ska inte vara rädd för att slakta patroner vid minsta 

misstanke att nåt inte stämmer,  nu hade troligen inte det vart en farlig laddning m 1,49gram Longshot och 32gr hagel  för jag tror jag laddat 

nåt liknande förut, men dom ska slaktas bara för att . 

Orginal receptet är 16/70  fio 616 IMR 800-x 1,49x32 z2m21  59mm  stjärnstukat. 

/P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skrämmande att ta fel krut.:blink:

Har du lyckats bygga en 32g i 16 som ger vettig fart och träffbild? Börjat fundera på såna patroner sen jag såg att Hull nu har en 32g High Pheasant i listan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now sidelock sa:

Skrämmande att ta fel krut.:blink:

Har du lyckats bygga en 32g i 16 som ger vettig fart och träffbild? Börjat fundera på såna patroner sen jag såg att Hull nu har en 32g High Pheasant i listan.

Longshot kan ge sjuk fart m 32g i 16 , men det går även bra med andra krut som ger lite 

lugnare farter, 800-x är ett sådant krut  men jag har även laddat m Vectan i 32g 

man behöver inte 400++++ ms 390-400 räcker bra 

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago sidelock sa:

Skrämmande att ta fel krut.:blink:

Har du lyckats bygga en 32g i 16 som ger vettig fart och träffbild? Börjat fundera på såna patroner sen jag såg att Hull nu har en 32g High Pheasant i listan.

Jag kom att tänka på en kompis som jag håller på att supportra i hagelladda , han har enBenelli 28 och till den finns det 28gram patroner :huh:  Det kallar jag tungt ! Men där används vad jag tror ett lågvolymkrut med största sannorlikhet dubbelbas, sen helt vanliga köpeförladdningar, däremot ligger trivselvikten på 21-22 gram för 28 som jag förstått.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago culot sa:

Longshot kan ge sjuk fart m 32g i 16 , men det går även bra med andra krut som ger lite 

lugnare farter, 800-x är ett sådant krut  men jag har även laddat m Vectan i 32g 

man behöver inte 400++++ ms 390-400 räcker bra 

/P

Samtidigt är det väl träffbilderna som krånglat mest?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago sidelock sa:

Samtidigt är det väl träffbilderna som krånglat mest?

Longshot ger både fart och grymma bilder , LS38 är ett lysande exempel , 800-x ger fina bilder i 16 dock har jag rolem att mäta farten m A5 och magnetospeed V3  ( piprekylen) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago culot sa:

Longshot ger både fart och grymma bilder , LS38 är ett lysande exempel , 800-x ger fina bilder i 16 dock har jag rolem att mäta farten m A5 och magnetospeed V3  ( piprekylen) 

Dags för lån av Ken1 merkel 8.☺️

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago sidelock sa:

Dags för lån av Ken1 merkel 8.☺️

Den slöbacken har inte ens hämtat pluggen sina så dom har jag skjutit upp B) så ant lånar jag en chrony M1 elr köper en egen . 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2 juni 2017 at 22:02 sidelock sa:

Skrämmande att ta fel krut.:blink:

Har du lyckats bygga en 32g i 16 som ger vettig fart och träffbild? Börjat fundera på såna patroner sen jag såg att Hull nu har en 32g High Pheasant i listan.

E väl dags att du skaffar lite 16 eutensilier för att laddaB)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 st plugg är nu slaktade, och det bara för att gör man fel får det svida lite!  visserligen synd på hylsorna men 

tdh, krut,förladdning och hagel kan återanvändas.... Sen blir det att göra om göra rätt med IMR 800-X krut 

Datan : 16/70   fio616  800-x 1,49x32  Z2M-21   5:cnc  59mm   ska enl amerikanska manualer göra 1300fps / ca 400ms 

och jag sköt en del med dem  vid förra säsongens Knipjakt..

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-06-07 at 09:10 culot sa:

E väl dags att du skaffar lite 16 eutensilier för att laddaB)

Är väl det men det är bara att mina Hull 28g us5 lämnar inget övrigt att önska. :biggrin: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 minutes ago sidelock sa:

Är väl det men det är bara att mina Hull 28g us5 lämnar inget övrigt att önska. :biggrin: 

Jag tycker 28g : 5 blir lite tunt   i täckning  och kräver tajtare borrning än vad jag vill ha för övrigt,  7,5-7 och även 6 där är jag tillfreds

med 28g, men med :5 så vill jag ha 31-32g hellre. 

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 minutes ago culot sa:

Jag tycker 28g : 5 blir lite tunt   i täckning  och kräver tajtare borrning än vad jag vill ha för övrigt,  7,5-7 och även 6 där är jag tillfreds

med 28g, men med :5 så vill jag ha 31-32g hellre. 

/ P

Hur får du ladda på med us3 då?:blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För så stora hagel är viltet större och kräver mindre täckning. Alternativt att jag tar ner farten så det slår tätare, stora piller behöver inte gå jättefort.. 

fast normalt laddar jag inte större hagel än :5 

men jag får väl prova framöver  för det lutar åt att mina 12:or  förutom möjligen min nya A5 12:a m 76 pipa som jag har på ingående ( elr rättare sagt hustrun :P kommer samla damm.

så då är det ju lika bra att byta ut dom mot några A5:or :D

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...