Hoppa till innehåll

Söker tips om .22lr i klass 1 känsla, främst för övningsskytte


Rimfire

Recommended Posts

Är på jakt efter en småviltstudsare i klass 1 känsla, främst för övningsskytte men även för jakt.
Vänder mig till er på forumet för att förhoppningsvis få lite kloka råd och tips.
Jag har försökt söka runt på forumet efter liknande trådar (dock inte allt för gamla), där jag bla stött på goda ord om Sako och Brno - men skulle gärna få några specifika modeller rekommenderade. Min tanke är att köpa begagnat, och max pris på ca 5000kr.
Tacksam för hjälp.

/Daniel
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5000kr kommer du inte långt på om du ska ha en sako.

Jag har en cz 455 varmint laminated thumbhole som stämmer på din beskrivning.

Titta även på tex krico 300 sporter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Sako Quad Heavy Barell och brorsan har en CZ 455 Varmint.

Båda skjuter väldigt fina grupper och har en väldigt bra "studsarkänsla"

Du kommer inte att bli besviken oavsett vilken du köper!

Hitta en som är i bra skick och slå till;)

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago sidelock sa:

5000kr kommer du inte långt på om du ska ha en sako.

Jag har en cz 455 varmint laminated thumbhole som stämmer på din beskrivning.

Titta även på tex krico 300 sporter.

Även jag ha en sån cz å är himla nöjd. Min är dessutom utrustad med skena å Yodave trycke som är fantastiskt. "Studsarkänslan" räcker klart till tycker jag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sidelock har egentligen redan svarat, Sako/Anschutz blir svårt med den budgeten. Cz 453\455 eller en Krico gör jobbet. Du tänker helt rätt när du vill ha en med  studsarkänsla, det får du inte med en lätt halvis som 10-22, tro mig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago MarkusR sa:

Du tänker helt rätt när du vill ha en med  studsarkänsla, det får du inte med en lätt halvis som 10-22, tro mig. 

Jag hade en 10/22 förut. Aldrig skjutit med nåt sämre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brorsans 10/22 tilltalar inte med annat att det finns mycket tillval till den!

Problemet är att du behöver byta för mycket för att den ska bli bra!

Farsans Cz är grymt mycket trevligare , också den man har vuxit upp med :wub:

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den enda 22lr jag har provat förutom blaser med växelsats som verkligen känns som en riktig studsare är weihrauch hw66 men det blir nog svårt att finna en begagnad för 5000:- dessvärre.

Så här ser den ut: http://www.fritidvildmarksliv.se/visa_vapen_kulgevar_studsare_weihrauch_hw_66p_23252.html

jag har även en anshutz 1416 hb och den är ganska tung men långt ifrån riktig studsarkänsla ändå där.

Redigerad med Dahla
La till länk
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta jaktskytteklubbar verkar ha CZ 455. Jag är personligen inte sådär eld och lågor den, men många ägare verkar nöjda och den verkar skjuta bra! Och den känns inte som någon leksaksbössa.

För ett par tusen över din budget kan du hitta en Sako Finnfire (p94s) dock, vilket är ett extremt trevligt vapen.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en CZ 455 och inte förtjust i den. Jag velade mellan en Weihrauch HW60 och CZ och gick på den billigare, vilket var dumt.

Allt är bättre på Weihrauch, speciellt studsarkänslan. Men nu har jag en ny stock - min tredje - på ingång till CZ,  så kanske kommer jag till slut att trivas med den. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ruger 77/22 går ibland att hitta beggat i 22LR. Just nu fanns dock endast en i 22WMR på Blocket. Rekorderlig bössa med trä och metall. Tryckena kan behöva lite översyn, men inget som inte en kompetent vapensmed fixar ganska lätt B)

https://www.blocket.se/stockholm/Ruger_77_22_Varmint__22wmr_73597777.htm?ca=3&w=3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad skjuter ni med för klass 1 studsare när ni förespråkar cz och ruger?

 

i mina ögon (och händer) är likheten mellan cz och ruger mycket närmare ett luftgevär än något krutvapen över huvud taget.

 

weihrauch hw66 p är ganska lik schulz&larsen classic dl i både vikt, känsla och kvalité men kan vara svår att finna begagnad eftersom det inte finns nån anledning att göra sig av med den såvida den inte säljs av ett dödsbo.

 

Åk till en jaktbutik som har en hw66 p och jämför med vilken annan 22:a som helst så kommer du inse att det är bättre att spara ihop några tusenlappar till och vänta med inköp av småviltstudsare om kravet är att den ska liknas vid en klass 1 studsare.

 

Frångår man kravet om liknelsen med klass 1 duger absolut allt övrigt i tråden.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago Dahla sa:

Vad skjuter ni med för klass 1 studsare när ni förespråkar cz och ruger?

 

i mina ögon (och händer) är likheten mellan cz och ruger mycket närmare ett luftgevär än något krutvapen över huvud taget.

 

weihrauch hw66 p är ganska lik schulz&larsen classic dl i både vikt, känsla och kvalité men kan vara svår att finna begagnad eftersom det inte finns nån anledning att göra sig av med den såvida den inte säljs av ett dödsbo.

 

Åk till en jaktbutik som har en hw66 p och jämför med vilken annan 22:a som helst så kommer du inse att det är bättre att spara ihop några tusenlappar till och vänta med inköp av småviltstudsare om kravet är att den ska liknas vid en klass 1 studsare.

 

Frångår man kravet om liknelsen med klass 1 duger absolut allt övrigt i tråden.

Här kommer längd och vikt på en Sako Quad...

Längd:1025mm
Piplängd:560mm
Vikt:3,2kg

 

CZ 455

Vikt: 3,4 kg. 

Piplängd: 525 mm.

Längd: 980mm

 

Och till slut en vanlig studsare.

Blaser R8

vikt 3,3 kg

pipa 52 cm

Längd 106 cm

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

45 minutes ago Dahla sa:

Känn på bössorna, jämför slutstycksgång och testa balansen :)

Har testat hundratals skott med anschütz 1416, 1516, model 64, hundratals skott med quad, och ja... Cz slutstycket är mer grovhugget. Balansen inte nåt sämre :)

Min 455 med tjockpipa har nu gått 5000 skott. Och den börjar kännas bättre och bättre. Skjuter snuskigt bra, med alla mått. Aldrig krånglat, jag byter faktiskt inte bort den, trots erfarenhet från en massa andra 22lr.

Jag kan leva med att den gör samma sak som +10 000:- bössor, till priset av lite mer grovhuggen slutstyckesgång. Som dock har blivit mjukare med dom senaste 2000 skotten :D

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min 455 syntet med kalix kolvkamshöjning och sugrörspipa med 200g vikt gängad framtill har en väldigt stor likhet med tikka t3 adj.

 

Slutstyckegången på min är faktiskt oförskämt bra, likaså trycket som är fixat.

Dock börjar magasinet bli för slitet och måste nog köpa nytt där snart för den otroliga summan av ca 300kr. Går att leva med! Skjuts som fan med bössan ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-06-09 at 23:40 Dahla sa:

Den enda 22lr jag har provat förutom blaser med växelsats som verkligen känns som en riktig studsare är weihrauch hw66 men det blir nog svårt att finna en begagnad för 5000:- dessvärre.

Så här ser den ut: http://www.fritidvildmarksliv.se/visa_vapen_kulgevar_studsare_weihrauch_hw_66p_23252.html

Jag skulle oxå vilja slå ett slag för just Weihrauchen. Den ger verkligen känslan av att man håller i ett gevär och inte en leksak. Sen är det ju ett stort + att den skjuter bra också.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara för skojs skull ska jag berätta vad frugan sa när hon höll i min cz455 första gången.

"Men det är ju ingen jätte skillnad på att hålla i denna och din tikka"

Jag gjorde likadant, ville ha en bössa som va så lik min t3a som möjligt i känsla med en låg budget,
till sist stod mellan quad och cz455 , slutstycket va lite trevligare på quaden men cz455 passade plånbok bättre.

visst hade det varit trevlig med en dyr lyxig 22a men 455an gör precis det den behöver och lite till för mig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Dahla sa:

Vad skjuter ni med för klass 1 studsare när ni förespråkar cz och ruger?

För egen del bytte jag från 10-22 med plaststock till cz vilket är ett enormt lyft. Självklart finns bättre bössor men inte inom ts (eller min)  budget.  Studsarkänsla är inte samma sak som identisk med klassettan för min del. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...