Hoppa till innehåll

Nyheter angående bågjakt!


Tiwaz

Recommended Posts

40 minutes ago Tiwaz sa:

http://svenskjakt.se/start/nyhet/ytterligare-ett-steg-bagjakt/

Vad tror ni? Kommer det kanske bli av inom de närmsta åren?

Hoppas och tror men inte på "allt" vilt, svenska älgar kan inte dö av pilar. 

Hörde oxå om en lägre gräns på 60pound, det kommer göra det svårt för framförallt tjejer, men ett steg närmare är vi åt nåt riktigt roligt :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas, Hoppas, Hoppas... Även om det innebär att jag måste skaffa en stödhjulsbåge igen:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna! Tänk att få gå ut och smyga efter en råbock med båge, 

Jakt lyckan i % skulle nog sjunka en aning, men satan va häftigt när man väl skulle lyckad :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tummar hålles även här och det vore inte en dag försent att få jaga med båge i bakvända landet Svedala.

Är lite nyfiken på hur dom tänker här ( Samt krav på licens på vapen i motsvarande klass som det vilt som jagas)

Leif

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Myndigheterna kanske sitter kvar på en utredning som gjordes av veterinär Birger Schantz (VMD, proffessor i kirurgi och forskningschef på FOA) på tidiga 80-talet angående bågjakt kontra kulvapenjakt. Där förespråkas det senare av djurskyddsskäl.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Birger_Schantz

Rätt skött är nog bågjakt väl så etiskt försvarbart (nära avstånd, god/vältränad skytt o.s.v)...men sen har vi Murphy...slarvmarginalen med kulvapen är odiskutabelt större :mellow: Men å andra sidan är hageljakt på rådjur tillåtet...och en 'dålig jägare' är dålig oavsett vilket instrument/verktyg denne använder :ph34r:

Men då måste alltså bågar med 'tillräcklig' dragvikt bli licensbelagda? Eller ska enbart jaktspetsarna vara licensbelagda? Alltså en skärpning jämfört med nuläget. Ser annars scenario framför mig där alla och envar fritt kan köpa jaktbågar och spetsar på 'Görstor'... :blink:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alla kan köpa jaktbågar och jaktspetsar idag. Så varför skulle den biten behövas? Däremot skulle jag förstå om man satte krav på återkommande prov med den utrustning man ämnar jaga med. Och vill man då krångla ordentligt onödigt kan man kräva någon form av id märkning på båge/pil.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet att det går att köpa rakt av idag. Men om bågjakt skulle bli tillåten, skulle sannolikt tillgängligheten och exponeringen för 'kreti och pleti' bli ännu större, t.ex hos 'görstor'. Ser framför mig alla som köper 'bara för att'...vara coola och testa. Jag tror inte det är helt 'sunt' att öka exponeringen av så pass potenta vapen. Och skjutprov...vem ska kolla dessa... :confused: ID-märkning och registrering vid köp kan ju vara en idé...då fortsatt utan licenskrav. Men vem bekostar och underhåller detta register i sånt fall...polis, naturvårdsverk, jägarorganisationer (regeringsuppdrag?), handeln (tveksamt!)??? Ska armborst tillåtas?? (om inte - varför?). Hur funkar det i Finland? :mellow:B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte det finns någon större "armborstensvänner" förening som driver den frågan. Så det lär inte bli något av det. Dessutom försvinner lite av "tänket" när man promenerar runt/vakar med uppspänd lagrad energi. Återkommande skjutprov finns tex i Danmark. Tror de gäller två år. Jag kan inget om Finska reglerna. Jag förstår vad du säger om ökad exponering även om jag inte håller med. Det är en direkt analogi med vissa förbundsrepredentanters syn på, låt oss kalla det, "lite modernare attribut" på skjutvapen. 

Och de där som köper något coolt för att testa tröttnar nog snart. Det krävs lite träning för att utgöra en fara för viltet med en båge. Jag är betydligt mer oroad för att de skall köpa en Kalashnikov på svarta börsen! 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är helt övertygad om att det blir en WOW effekt och att många kommer att prova men att

det visar sig ganska snart att det räcker inte med att bara handla prylar det krävs en hel del träning också

men framför allt ett jäkla intresse för att göra det svårt för sig

Jag har bågjagat sen 80talet och fällda djur i förhållande till nedlagd tid vill jag inte ens tänka på:lol::D

Leif

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg Skånepåg. Ger hopp om att det ska kunna fungera hos oss också. Det verkar funka på ett bra sätt i Danmark B)

@henke67...med "exponering" menar jag inte det jag misstänker du tror jag menar ;) Du verkar syfta på 'badwill' gentemot icke jagande allmänhet, lik den i mina ögon missriktade kritiken mot moderna kulvapen med taktiskt utseende. Jag menar snarare kommersiell exponering som stimulerar till 'impulsköp' av potenta jaktvapen av 'kreti och pleti', vilket kanske skulle kunna leda till okynnesjakt?? Men det kanske mest blir en initial "wow-effekt" som Roleinwe säger ovan. Prylarna är ju tämligen dyra och det kanske sållar en del? Plus att det är ett krävande skytte B)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är jaktrecurve tillåten i DK eller är det enkom compound?

Jag har nämligen nyss köpt en 50# Bear Super Grizzly för att ha hemma och skjuta med på gården. Jag satt och funderade på om det inte skulle kunna gå rätt bra med en sån om man jagade med tax då rådjuren ofta kommer mycket långsamt och buktar och man brukar kunna vissla fast dem när man jagar med hagel. Pilbågen måste ju klara hagelhåll?

Hoppas det blir tillåtet i Sverige också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Vet lite om Bågjakt då jag föll för det hela när jag bodde i USA ett år. Har aldrig jagat där, blev däremot intresserad så är nu i jägarexamen "stadiet". Det går långsamt däremot, men men.  Skjutit mycket båge på tavla och pratat mycket bågjakt med mina redneck kamrater. 

Bågjakt I USA, vad jag vet varierar jakt-lagarna beroende på i vilken delstat du bor. Men tror det är tillåtet på allt vilt. För större vilt bör man jaga med snabbare båge, alltså tyngre dragkraft. Dragkraft i träningsskytte sköt jag med 70lbs alltså dryga 30kg tills du når din max draglängd då brukar du ha en 80% "let off" ibland 70% och ibland 90%. Blir enklare att sikta då såklart. Pilar kommer i olika vikter samt olika "styvhet"  Sen kan du skjuta mechanical broadheads (Mekaniska pilspetsar, högre hastighet då bladen går ut vid impakt. Pilspetsar varierar också, beroende på bytet. Mina polare sköt nästan alltid vanliga pilspetsar, går rakt igenom ett rådjur. En av polare sköt rakt igenom ett vildsvin med pilspetsten "Slick-trick". Så visst går det galant att skjuta med båge. Krävs däremot mer, klättra upp i träd och gömma sig är populärt. Skjuter du med stor spets så gäller det att ha stora fjädrar annars tar spetsen vindfånget och blir styrande. Så det är lite trix med allt. Går även att köpa "nocks" alltså skåran där pilen fäster sig i strängen, med lysen. Så du kan lokalisera din pil efter impakt, om djuret hinner iväg en bit innan den faller av blodförlust...så kan du om du hittar pilen se vilket blod du har på spetsen eller pilen...Vita pilar är populära just därför. BJ holdsworth från Nya Zeeland har en bra jakt-kanal på YT där han skjuter med båge. Bågjakt kräver mer av en jägare därför tror jag inte att den stora skaran vill börja med sporten, mycket att köpa och mycket att justera. Stabiliserare, sikten, ögon-pip, kisser-button, trigger release etc...Hoppas verkligen det blir godkänt i Sverige annars får jag se till att flytta tillbaka till staterna. 

 

Tror man ska ha årliga prov för detta så att man ständigt håller sin båge i skick. Samt att man börjar tillåta detta på svin och kanske mindre vilt. Älg tror jag är tillåtet i Danmark...men kan va bättre att se hur det ter sig. De Amerikanare jag träffade var väldigt seriösa för att vara just jenkare. De tog bara säkra skott och sköt alltid på ett byte som visade sidan. Vet att vissa bågjägare siktar på ryggraden för att få djuret att falla, sedan avsluta det hela med ännu en pil. 

 

Utgångshastighet på nya bågar är dryga 300kmh...Ibland mer. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
2 hours ago, exabit said:

Nära nu… till nästa utredning och bordläggning av frågan…

 

5DE2AF30-8A07-4AFD-945C-CF14AC7B119B.thumb.jpeg.da3e3251b370a7d8b3d3ed457731299e.jpeg

Ingen just chock.. väldigt effektiva bågar/pilar. Jag tror själv inte på några större skadeskjutningsrisker heller, de som inte tränar ordentligt lär få svårt att träffa djuret alls, skulle jag kunna argumentera. Och tror faktiskt inte så extremt många svennebananer kommer ens vilja hålla på med bågar, särskilt inte när de märker hur mycket svårare det är än studsaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago exabit sa:

Och se hur det gick med den stammen. Jäkla bågjägare!!! :D 

Den sista (senaste) som simmade över plÖresund tog dom med ett tåg 😟

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...