Hoppa till innehåll

Moraliskt dilemma


Luger6

Recommended Posts

Jag kanske är gammalmodig men jag tänkte jag skulle ställa frågan här där man kan få lite infallsvinklar från andra håll i landet.

Träffade en skyttekamrat som har varit med i samma jaktskytteklubb som jag har varit med i sedan tidigt 80-tal. På frågan varför man inte såg honom på banan längre svarade han att han inte ville störa ordförandens privata skytteverksamhet. En smula konfunderad började jag luska lite och jag har ju märkt att det blåser förändringens vindar, man begränsar tillgängligheten på banorna med att begära förbokning och sätta upp bommar med kodlås där man får ansöka till styrelsen om att få en kod med hänvisning till stöldrisk av kastare odyl. Inget spontanskytte om man skulle vara ledig någon dag alltså.

Det visade sig att Ordförande i våran ideella förening har startat upp ett eventföretag som ordnar skyttekvällar åt enskilda, jaktlag, företag och andra som vill betala. Vid dessa tillfällen hyr hans företag naturligtvis banan av klubben.

Förr om åren gick ju alla sådana evenemang i klubbens regi och jag har själv varit funktionär vid företagsskjutningar, möhippor, svensexor och tjejskjutningar.

Det jag då kan undra är om det ideella arbete som jag och andra lägger ner är för att någon ska tjäna pengar på att vi håller banan och utrustningen ordning eller för att det ska komma klubbens medlemmar tillgodo. Investeringar som görs, är det för att främja ordförandens affärsverksamhet eller kommer det mig som medlem tillgodo? Vad har jag som skjuter mest kula för nytta av sextio lerduvekastare?

Man kanske inte ska måla fan på väggen och jag kanske är en obstinat bakåtsträvare men jag har ju ganska svårt att svälja att någon ska profitera av det arbete som jag och många andra har lagt ner under årens lopp.

Vän av ordning säger då ”jamen företaget betalar ju hyra” och visst är det så, men klubben är ju inte beroende av dessa inkomster för att driva verksamheten och man får ju ställa dom pengarna mot att medlemmarna bidrar med sitt arbete för att någon i styrelsen ska tjäna pengar. Vi som har ställt upp som funktionärer under året brukar få en smörgåstårta till sektionen eller en timme på skjutbion som ersättning för våra tjänster efter avslutad säsong men där går gränsen.

Man påstår då att det är problem att få tag i funktionärer till skjutningar utöver ordinarie öppettider,men då ska klubben kanske inte stå till tjänst med sådana evenemang.

Jag kan nog tycka att det vore mer okej om man hyrde ut banan till ett företag där det inte finns någon anknytning till styrelsen om man nu verkligen anser att en ideell förening ska bistå privata aktörer på marknaden. Min pistolklubb hyr ut sina banor till polis och försvaret men det är ju ingen affärsdrivande verksamhet så det tycker jag är helt ok i synnerhet då man bidrar med en insats för samhället.

Någon som har några infallsvinklar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med 60 lerduvekastare på banan låter det som om klubben har förutsättningarna för att kunna anordnar en och annan sportingtävling. :)

 

Jag personligen anser att klubbens/föreningens skjutbana först och främst ska kunna nyttjas av medlemmarna för träning och tävling om tävlingsverksamhet finns.

 

Om inte medlem i klubben kan använda banan för att någon annan ska tjäna pengar på föreningens tillstånd och utrustning känns det för mig väldigt fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker den typen av verksamhet borde gå via årsmöte så alla medlemmar får säga vad dom tycker. Inte ok att tjäna pengar på andras ideella arbete och begränsa deras användande av banan om inte alla godkänner det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som att det kan bli ett spännande årsmöte. Eller är revisorerna också insyltade? Vet du om de betalar rimlig hyra? Han har väl inte själv beslutat om vad han skall betala i hyra? Känns inte helt kurrant. Men kan mycket väl vara det ändå. Lite beroende på hur avtal mm kommit fram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är väl egentligen inte konstigare än om ett externt företag hyr bana för ett event, fast betalar ett externt företag samma hyra, "tävlar" de på samma villkor?
Enda skillnaden här är ju att han är personligen involverad och det kan uppstå en intressekonflikt, tar han mycket tid då medlemmar inte kan komma och skjuta genom sitt agerande då hade iaf jag inte stannat kvar i den klubben.

Sen får du väl ta ställning till om du tycker det slöseri med 60 kastare du inte använder eller om det är acceptabelt, beror ju helt på vad du betalar för avgift och hur svårt det är att få rimliga tider för kulskytte om du jämför med andra anläggningar i din närhet.

Jag antar att han följer klubbens stadgar och inte själv satt banhyror etc etc men hur skulle han reagera på om var och varannan medlem ville starta eventfirma och hyra just den här banan för event?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag var aktiv i en hund klubb i mina hemma trakter, gillade man inte ordförandens agerande om tränings metoder och regler. Det resulterade i ett revolt försök med en alternativ styrelsen från valberedninge på årsmötet, nu misslyckades detta pga många röster inkallade till årsmötet och en hel del av ledare och medlemmar försvann till andra klubbar som följd.

Det jag vill säga är att gillar man inte hur styrelsen agerar får man försöka få till en förändring via årsmöte, man måste och också göra sig tänkbar som en medlem av styrelsen och viljan att sköta detta jobb som man tycker någon annan sköter på ett för föreningen ofördelaktigt sätt. En förening förändras och jobbar mot de mål årsmöte och den där utsedda styrelsen verkar framöver. Sen om du som individ inte tycker att det sköts på rätt vis, då får du jobba för att lyfta frågan och se till att få fler att se det på dit vis till din del och därmed arbeta efter det.

Om det är rätt eller fel det som sker kan jag inte lägga någon vikt vid, finns rätts ligga instanser för att kontrollera jäv.Men driftiga människor i föreningar är svåra och finna. Känner du att det som sker är fel jobba för att få till en förändring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oaktat om föreningen lidit ekonomisk skada är detta ett solklart fall av jäv. I bolagsvärlden får den som är jävig ajournera sig från styrelsemöten när beslut tas som berör vederbörande. Detta är sund praxis för att andra skall få lov att diskutera fritt och rösta efter eget huvud (bolagets/föreningens bästa). Jag tycker att en liknande lösning är på plats här, om stadgarna överhuvudtaget ger tolkningsutrymme till att hyra ut det på dessa förutsättningar. Oftast är en av grundbultarna (en egen §) att föreningen skall verka för medlemmarna. Om stadgarna inte specifikt tillåter uthyrning eller att verka för externa intäkter behöver stadgarna ändras.

Kortfattat: Detta är en fråga för årsstämman. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förbi är tiden då ett gäng med funktionärer satt med trebenskastare i buskarna när det skulle ordnas sportingtävling!

Vi har ju våra ordinarie träningar men då det är förbokning av banorna resten av tiden numera är det ju fritt fram för vem som helst att boka in övrig tid. Så officiellt finns det inga hinder när hans företag bokar upp kvällar och dessutom har vi ju flera lerduvebanor så det är inget hinder för folk att komma till i dagsläget.

Saken har varit uppe på årsmötet men då det fåtal av medlemmarna förutom styrelsen som dyker upp tillhör ordförandens "falang" så kördes ju dom som opponerade sig emot tingens nuvarande ordning lätt över. Övriga kommentarer är att styrelsen har beslutat att detta är ok och då måste det ju vara rätt. Vad jag vet är värden full av styrelser ,även i affärsvärden, som fattar dom mest idiotiska besluten ( det är därför man har en VD som man kan skylla på och sparka när det skiter sig).

Hur avtal och annat ser ut har jag ingen aning om men för mig är det i första hand principen. Vet inte hur man ska uttrycka problemet kortfattat: 

" Är det okej att en ordförande i en ideell förening bedriver affärsverksamhet genom att hyra klubbens resurser och faciliteter som till stor del har tillkommit genom medlemmarnas egna arbete och engagemang"

Att jag tycker att det lämnar en fadd smak i munnen och att jag inte är bekväm med detta är en sak, men jag är kanske ute och yrar. Känns det fortfarande inte bra efter säsongen så är det kanske dags att byta klubb. Jag tror inte att man kan bortse om att det föreligger en jävsituation (solklart enligt Trumpetaren).

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om majoriteten på årsmötet beslutar att det är okej så har högsta organet sagt sitt. 

Dumma beslut har många tagit, båda privat och professionellt, däremot handlar det om bakgrunden till det dåliga beslutet. Det är inte alltid lätt att se om en investering blir bra förrän i efterhand. I efterhand är det lätt att konstatera om ett beslut var felaktigt. Om man däremot medvetet tar dåliga beslut för den man företräder för att gagna en själv - det är något annat. 

När jag läser ditt senaste inlägg tolkar jag problemet mer som "Vad är skäligt att föreningen skall få i ersättning?" snarare än "Har företaget företräde till medlemmarnas bana?". Om medlemmar kan skjuta obehindrat efter gällande skjuttider och så vidare låter det inte som ett problem på den punkten. Då kanske det är bättre att ställa krav på en ekonomisk ersättning för förbrukandet av föreningens resurser så att föreningens medel/arbetsinsatser inte går till någon annan. Då har föreningen kanske råd att köpa in tjänster nästa gång det är dags att bygga ett nytt torn, bänkar eller dylikt. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ersättningen till klubben är inte problemet för min del. Mitt problem är att ordföranden i klubben tjänar pengar på att jag och många andra har lagt ner otaliga oavlönad timmar och massor av bensin för att ställa upp som funktionär/snickare /städare för klubben. Att medlemmar bidrar efter egen förmåga är helt okej. Vad jag inte tycker går ihop att jag förväntas ställa upp gratis medan ordföranden stoppar pengar i egen ficka. Ett tillägg till stadgarna att styrelsemedlemmar inte har rätt att bedriva affärsmässig verksamhet med klubbens resurser kanske skulle funka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sånt här är alltid svårt att förhålla sig till......

Å ena sidan har vi den situationen att vi har en näringsidkare tillika ordförande som nyttjar klubbens resurser för egen vinning, å andra sidan har vi ett knippe hopplösa jantemänniskor som helt enkelt inte står ut med att se någon göra något man själv aldrig skulle får för sig att ens tänka som tanke i all sin - upplevda eller verkliga -  upplevelse av total oförmåga. Det är ju orättvist!

Sanningen ligger förmodligen någonstans mitt emellan, det är extremt sällan man hamnar i ytterlägena.

Om vi ponerar att klubben tidigare körde lite evenemang då och då med frivilliga - säg X ggr för Y kr/gång. Vinst XY kronor.

Nu kör ordföranden dessa och betalar då en summa för banan - okänt vilken.

Tidigare kunde kluben tjäna X gånger Y kr mot säg 5 gånger X frivilligas arbete totalt sett.

Kör nu ordföranden verksamheten i firman kan han för det första förmodligen ta mer betalt, dels ligger det i hans eget intresse att göra det betydligt oftare än X. Det ligger ju i han intresse att dra in jobb i firman.

Så ponera att han betalar Y/2 men gör det 3 gånger X så får klubben 50% mer och 5 frivilliga kan göra annat de eftermiddagarna/kvällarna. Då kan jag tycka det är en vinn-vinn. Betalar han noll kronor så är det jävligt fel. Vädligt mycket jävligt fel.

Nu har jag inte en aning om det affärsmässiga upplägget men ni får själva fundera på set up'en och hur den är upplagd i just er klubb. I just den här frågan torde det ju vara ganska enkelt  då valfri styrelseledarmot bör kunna redogöra hur den affärsmässiga delen ser ut. Om du nu skulle dra sig för att konfrontera ordföranden så finns det ju andra i styrelsen.

Det andra är det faktum att ordf är samme som företagaren. Och det är ju knappast en optimal lösning å ena sidan då sådana här frågor liksom är lite av "ett brev på posten" - det kommer att komma fram, förr eller senare om man bara testar tillräckligt många gånger.

Å andra sidan är ordföranden i allra högsta grad beroende av banan, och kommer förmodligen att lägga ner långt mycket mer jobb på föreningens väl & ve eftersom det som gynnar klubben även gynnar hans firma - och omvänt.

Det enda som kan lösa sånt här är en närmast total transparens vad gäller villkoren mellan klubben och firman, sedan får vi ju utgå från att styrelsen kan hantera jävsfrågan enligt föreningslagen dvs att orföranden får lämna styrelsemötena när dessa saker hanteras. Det finns ju en föreningslag just för det samma. Styrelseprotokollen ska ju vara tillgängliga för alla klubbens medlemmar.

Men som sagt - transparens, transparens, transparens.....

Personligen är jag betydligt mer välvilligt inställd till företagande än jantemänniskor som inte kan andas utan att förminska alla människor i deras närhet för det enda de hatar mer än sina oförmågor - verkliga eller inbillade, allt som oftast är det det senare - är personer som påpekar deras oförmågor för dem. Vilket de gör när de gör något dessa förkrympta varelser aldrig skulle våga sig på. För det vore orättvist på nått perverst underligt sätt..... Och jantevarelsen är kroniskt orättvist drabbade.

Drabbas jag av för många av dessa rättvisefacister kan jag studligen tänka i banor att Htiler faktiskt inte hade alls fel rent konceptuellt - men han skulle gett fan i judarna och utrotat alla dessa hopplösa skitnödiga jantemänniskorna oaktat ras istället. För det finns få som kan drännera en organisation på all kraft och all förmåga till förändring som dessa hopplösa varelser. Det gör inget om det går åt helvete, bara det går helvete för alla så är det helt ok i deras hopplösa rättvisefacistiska värld.

Men det är som sagt bara jag.

Det enda som kan lösa frågan är att be styrelsen lägga pappren på bordet. Därefter får du själv fundera på om det är tillräckligt ok eller inte. Så länge ordföranden har styrelsen med sig (och därmed har en majoritet av rösterna på årsmötet med sig) så är det ju demokratiskt sett ganska klart.

Jag har bytt klubb av samma skäl som du funerar på, fast då med omvänt förhållande. Tillåter man ingen att utvecklas får man leva med att alltihop avvecklas.......

/T

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

10 hours ago pmt sa:

 

Det enda som kan lösa sånt här är en närmast total transparens vad gäller villkoren mellan klubben och firman, sedan får vi ju utgå från

/T

 

 

 

Man kan ju vända på det också och säga att det enda som skulle utgöra något problem är om de här eventen tär mer på utrustning och lämpliga skjuttider än de bidrar ekonomiskt till föreningen. Jag var nog lite snabb i mina slutsatser och trodde att så var fallet för annars hade man väl inte klagat?

Jag har suttit i några föreningsstyrelser, och jag har aldrig varit med om att man haft för många extra inkomstkällor...

// Henrik

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago henke67 sa:

Jag var nog lite snabb i mina slutsatser och trodde att så var fallet för annars hade man väl inte klagat?

Jodå - för en rättvisefacist går det att hitta orättvisor i precis alla förändringar..... Och då motarbetar man med liv och lem alla förändringar.

23 minutes ago henke67 sa:

Jag har suttit i några föreningsstyrelser, och jag har aldrig varit med om att man haft för många extra inkomstkällor...

// Henrik

Delar den synen med. Men för en rättvisefacist är inkomsterna snudd på alltid mindre än orättvisan i att någon nu inte längre är som alla andra..... Oavsett hur stor vinsten för klubben är, de pengarna går inte till rättvisefacisten utan till alla. Eller nästan alla..... Det är därför många så kallade klassresenärer döms extremt mycket hårdare än de som redan rest i tidigare generationer...... Det är jävligt illa att det finns en annan flock som inte är som vi och inte har det som vi, men det är INGET (det är inte ens en mild västanfläkt) mot hur det upplevs när någon "byter flock". Då blir det ofta extremt personligt.... Jante är en sällsynt trist och motbjudande figur man ska nypa till varhelst man får chansen. Personligen gläds jag åt andra människors framgångar tillsammans med dem, även när de gör saker jag inte skulle våga ge mig på men gärna försökt. Jag ser dem inte som påminnelser över mina tillkortakommanden utan som förebilder och inspirationskällor för att våga ta ett steg till.

För att lyckas måste man försöka, för rättvisefacisten är det orättvist om inte alla försöker. Och hur som är det ännu mer orättvist om inte alla som försöker lyckas. Fast det är lika gott åt dem som misslyckas egentligen - jävla fisförnäma svin som inte fattar sin plats. Hos oss, i vår flock. Där vi alla är jämlikar, fast vissa av oss är jämlikare än andra.....

Så gnället uppstår extremt lätt, det brukar räcka med att en börjar så drar det igång. Som i varje fall till del verkar vara i detta fallet.

Därmed inte sagt att det är ett sunt upplägg mellan firman och klubben i just det här fallet, för det vet vi ju inte. Vi har ju ingen fakta i målet.... Sanningen ligger som sagt sällan i ändpunkterna. Men det får nog ses som ett lysande exempel på hur sånt här uppstår......

Trist för klubben för sådana här fejder brukar mycket sällan läka ut. Förr eller senare vinner den ena falangen och trycker ut den andra så uppstår en period av lugn och harmoni, sedan en solig onsdag (det brukar vara på just onsdagar) är det någon som känner sig förrådd, förbisedd och orättvist behandlad och så börjar samma visa spelas upp igen. Föreningssverige i ett nötskal.

T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 minutes ago pmt sa:

Jodå - för en rättvisefacist går det att hitta orättvisor i precis alla förändringar..... Och då motarbetar man med liv och lem alla förändringar.

 Personligen gläds jag åt andra människors framgångar tillsammans med dem, även när de gör saker jag inte skulle våga ge mig på men gärna försökt. Jag ser dem inte som påminnelser över mina tillkortakommanden utan som förebilder och inspirationskällor för att våga ta ett steg till.

 

T

Jag har nog haft något lite mer tur i mitt umgänge i mina dagar än du har. Eller så har jag ett mer selektivt minne. Men jo. Rättvisefascister har jag nog sett allt för många av men jag har till viss del lyckats hålla mig från att bli allt för påverkad. Tyvärr finns en hope av dem även i Rksdagen och de påverkar ju oss vara sig man vill eller ej, men det är en annan fråga. De har ju dessutom oftast hunnit bli lite mer jämlika än oss andra...

Personligen kan jag dock vara jäkligt avundsjuk på vissa bekanta som lyckas med saker jag tror mig "hade kunnat göra" om jag bara försökt. Men därifrån till att vara missunnsam är steget långt. Och oftast finner jag ro i känslan av att anledningen till att jag inte ens försökt med "det där" är att jag ju egentligen har det så förbenat bra som jag har det. Det är faktiskt en ganska skön känsla!

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du PMT försöker du antyda på ditt vanliga subtila och finstämda sätt att vi som inte har insett vilka affärsmöjligheter som döljer sig i de faciliteter som otaliga medlemmar dragit ihop sedan 1956 är ett gäng missunnsamma rättvisefacister och att vi borde hylla denna företagsamma entrepenör som har förmågan att se förbi dom efterblivna bromsklossarna i föreningen som inte kan se ljuset och inte har anammat att konceptet ständig tillväxt är bra i alla lägen? Du är ju entreprenör själv så jag förstår ditt sätt att se på saken.

 

Som jag har antytt förut så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka, vet bara att det inte känns bra att någon i styrelsen slår mynt av det som medlemmarna har skrapat ihop under 60 år. Det vekar ju vara så att jag inte ser fördelarna eftersom jag inte kan ser förbi skygglapparna som alla föreningsmänniskor tydligen besitter. Det är också helt sant att komma på en sådan ide är lika avlägsen för mig som att ta något som inte är mitt eller sälja en trasig bil till någon utan att tala om vad det är för fel. Dom tusenlapparna som klubben tar in på detta har vi ju klarat oss utan hittills men det verkar ju finnas en del som förespråkar modellen ”ändamålet helgar medlen”. För den enskilde gör det dock skillnad om man drar in några tusenlappar för ett par timmars kvällsjobb.

 

Den röda tråden verkar ju vara att flertalet tycker att det är rätt ok under förutsättning att årsmötet har gett klartecken (vilket dom har) och att klubben tar lika mycket betalt som man gör av andra som hyr banan.

Vad det gäller årsmötet hörde jag att andra näringsidkare i föreningen hade förbehåll angående upplägget. Vad det gäller betalningen är det ju en sak att ta tre-fyra hundra av ett jaktlag som hyr älgbanan några timmar än att ta det per person vid en företagsskjutning.

 

Innan jag bestämmer mig för vad jag ska göra ska jag skaffa fram avtalet och årsmötesprotokoll.

Trevlig helg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago Luger6 sa:

Vad det gäller betalningen är det ju en sak att ta tre-fyra hundra av ett jaktlag som hyr älgbanan några timmar än att ta det per person vid en företagsskjutning.

Ja det är verkligen skillnad. I det exemplet sliter ju jaktlaget ganska mycket mer på utrustning/skjuttid per inkommen krona än företagseventen gör...

En skjutbana jag brukar skjuta på 2-4 ggr/år har en annan lösning. Alla som skjuter där måste bli medlemmar. Så när vi bokar den banan för att ha lite kul (dock ingen som tjänar pengar) får föreningen plötsligt ett dussin nya betalande medlemmar. Det är (förutom pengarna) tydligen inte helt utan positiva effekter för föreningen när de diskuterar tillstånd mm med kommunen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går ordförandens privata intressen ivägen för klubbens medlemmar  är det åt helvete!  På en bana jag skjuter på  finns det ett gäng 

som skor sig och vissa drar in stora belopp, Sen att vissa av dom går sjukskrivna och vissa saknar F-skatt 

Visst får väl klubben nån form av skärv men den är inte på långa vägar av den som de tjänar,  Tyvärr håller styrelse medlemmar

och banchefer varann om ryggen så att dom blir totalitära då dom kliar varann på ryggen så att säga. 

Sen är särbehandlingen total och medlemmar som vart med och byggt upp banan fryses ut till förmån för den som 

Masserar axlarna på Banchefen.

/ P

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago pmt sa:

Absolut!

Att dom tjänar stora pengar ska du skita i. Så länge de betalar klubben för slitaget och betalar skatt så ser jag överhuvudtaget inte problemet.

Skattar de inte är det jävligt fel, men så länge folk betalar sin skatt får de tjäna precis så mycket de vill. Det ska vi bara skita högaktningsfullt i.

T

Tagga ner /T 

Jag kommer fr entrepenör föräldrar , har drivit företag 22 år av mitt sen igår 55 åriga liv och har inga problem att folk tjänar pengar så där hoppas jag vi förstår varann okay !!  Det jag benämner är att personer utan F-skatt gör sig 300000 bara så där.

på en av de banor jag skjuter på så är den defacto till främst för medlemmar, men utnyttjas å det grövsta som inte gagnar klubben i paritet som vissa personers plånbok ...  och på den banan jag tänker på är det ett problem för medlemmar som inte vunnit banchefens gunst.

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago culot sa:

Tagga ner /T 

Jag kommer fr entrepenör föräldrar , har drivit företag 22 år av mitt sen igår 55 åriga liv och har inga problem att folk tjänar pengar så där hoppas jag vi förstår varann okay !!  Det jag benämner är att personer utan F-skatt gör sig 300000 bara så där.

Ja jo - men det är ju i grunden inte ett problem för skjutbanan eller klubben så länge bokföringen är enligt lag. Det är ju i grund och botten skattemyndigheten som har den bollen. Sedan kan man tycka vad man vill om det som sker, Och anmäla till skattemycnigheten om man känner för det.

Den andra frågan som reses är att om ngn kan dra in 300 000:- i form av svartjobb på en bana så finns det uppenbarligen en marknad vilken den lokala näringslivschefen förmodligen borde påminnas om. Skjutbanor är ett problem - så ser de flesta politker på skjutbanor. Men arbetstillfällen betyder skatteintäckter vilket politiker älskar väldigt mycket.

Så länge jakt och skytte inte har ett poltiskt värde i form av arbetstillfällen och därmed följande skatteintäckter så blir det en strykpojke. Jämför med hästnäringen som var sanslöst bespottad tills det var ngn som satte sig ner och räknade på vad den sporten omsatte lokalt - och plötsligt var det massor av kommuner som avsatte mark till hästgårdar.

2 hours ago culot sa:

på en av de banor jag skjuter på så är den defacto till främst för medlemmar, men utnyttjas å det grövsta som inte gagnar klubben i paritet som vissa personers plånbok ...  och på den banan jag tänker på är det ett problem för medlemmar som inte vunnit banchefens gunst.

/P

Är banchefen en idiot? Förmodligen.....

Men det finns ingen moralisk rätti en demokrati. Så länge man på årsmötet förljer föreningslagen och en majoritet röstar in den styrelse som sitter så är det att gilla läget eller flytta på sin rumpa. Uppenbarligen anser en majoritet av klubbens medlemmar att det är ok eller så pass acceptabelt att man skiter i att gå på årsmötet.

Så är banchefen livstidsvald diktator? Nej, det är han absolut inte..... Grejen är att han har en majoritets tysta medgivande.

Det är ganska enkelt att byta förening som regel.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...