Luger6

Moraliskt dilemma

36 inlägg i detta ämne

Tycker man föreningen får för liten del av kakan får man väl ta och höja banhyran? Här är det ju dock som sagt viktigt att näringsidkaren tillika ordföranden inte får vara med och besluta i frågan.. Lite samma är det ju om man upplever att ens ideella arbete utnyttjas. Sluta arbeta ideellt och kräv att få lön för mödan helt enkelt. jag förstår att det kan sticka i ögonen att någon börjar tjäna pengar på något som är frukten av decennier av ideellt arbete men istället för att bara sura över det kan man ju försöka vända det till något som föreningen tjänar på. Att föreningen nu inte behöver gå runt tack vare ideella krafter utan faktiskt kan börja dra in pengar i större skala. 

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

En bana jag skjuter på vägrar jag ta funkis pass så länge den banchefen sitter kvar,

visst är dom ersättliga, men inte i praktiken tyvärr.

sen om mina påståenden råkar likna förhållanden på andra banor är bara en tillfällighet...

/P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
17 hours ago pmt sa:

Ja jo - men det är ju i grunden inte ett problem för skjutbanan eller klubben så länge bokföringen är enligt lag. Det är ju i grund och botten skattemyndigheten som har den bollen. Sedan kan man tycka vad man vill om det som sker, Och anmäla till skattemycnigheten om man känner för det.

Den andra frågan som reses är att om ngn kan dra in 300 000:- i form av svartjobb på en bana så finns det uppenbarligen en marknad vilken den lokala näringslivschefen förmodligen borde påminnas om. Skjutbanor är ett problem - så ser de flesta politker på skjutbanor. Men arbetstillfällen betyder skatteintäckter vilket politiker älskar väldigt mycket.

Så länge jakt och skytte inte har ett poltiskt värde i form av arbetstillfällen och därmed följande skatteintäckter så blir det en strykpojke. Jämför med hästnäringen som var sanslöst bespottad tills det var ngn som satte sig ner och räknade på vad den sporten omsatte lokalt - och plötsligt var det massor av kommuner som avsatte mark till hästgårdar.

Är banchefen en idiot? Förmodligen.....

Men det finns ingen moralisk rätti en demokrati. Så länge man på årsmötet förljer föreningslagen och en majoritet röstar in den styrelse som sitter så är det att gilla läget eller flytta på sin rumpa. Uppenbarligen anser en majoritet av klubbens medlemmar att det är ok eller så pass acceptabelt att man skiter i att gå på årsmötet.

Så är banchefen livstidsvald diktator? Nej, det är han absolut inte..... Grejen är att han har en majoritets tysta medgivande.

Det är ganska enkelt att byta förening som regel.

/T

Idiot och idiot  , jag kan ju citera herrn själv och påstå att banchefen har lite otur när han tänker B)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
37 minutes ago culot sa:

Idiot och idiot  , jag kan ju citera herrn själv och påstå att banchefen har lite otur när han tänker B)

Banchefer är som folk i allmänhet är min erfarenhet - liksom för folk i genomsnitt så är 50% dummare än genomsnittet.

/T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Oh snap! Entreprenör - jantefolket 1 - 0. Efter 2017 förmodligen 2 - 0!

Pang tack och god natt!

2 personer gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
10 minutes ago Flintbüchse sa:

Oh snap! Entreprenör - jantefolket 1 - 0. Efter 2017 förmodligen 2 - 0!

Pang tack och god natt!

Så kan man ju formulera det.... Jag hade förmodligen valt en "något" syrligare och giftigare ton. Men korten ligger nu på bordet och vi kan nog med fördel lämna frågan därhän.

/T

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2017-06-15 at 13:48 trumpetarn sa:

Om majoriteten på årsmötet beslutar att det är okej så har högsta organet sagt sitt. 

Dumma beslut har många tagit, båda privat och professionellt, däremot handlar det om bakgrunden till det dåliga beslutet. Det är inte alltid lätt att se om en investering blir bra förrän i efterhand. I efterhand är det lätt att konstatera om ett beslut var felaktigt. Om man däremot medvetet tar dåliga beslut för den man företräder för att gagna en själv - det är något annat. 

När jag läser ditt senaste inlägg tolkar jag problemet mer som "Vad är skäligt att föreningen skall få i ersättning?" snarare än "Har företaget företräde till medlemmarnas bana?". Om medlemmar kan skjuta obehindrat efter gällande skjuttider och så vidare låter det inte som ett problem på den punkten. Då kanske det är bättre att ställa krav på en ekonomisk ersättning för förbrukandet av föreningens resurser så att föreningens medel/arbetsinsatser inte går till någon annan. Då har föreningen kanske råd att köpa in tjänster nästa gång det är dags att bygga ett nytt torn, bänkar eller dylikt. 

Har funderat lite på ovanstående, även roats av Herr Hassels inlägg, 

men för att belysa en annan sida av saken. Föreningar har oftast en likabehandlingsparagraf i stadgarna, skälet till detta är att en majoritet inte skall kunna fatta beslut som åsidosätter den principen.

Hypotetiskt men likväl tänkbart antag att företagaren/ordföranden i ärendet genom tjänster eller vänskap erhållit uppenbara fördelar där han tjänar betydande på föreningens samlade kapital, banan, det finns ett antal brottsrubriceringar kring sådana förtjänster och ageranden, nu påstår inte jag att den gränsen är nådd men saker som trolöshet mot huvudman, förskingring, mutbrott ( tagande av muta) mfl är inte alls omöjliga att komma ifråga.

Någon skrev att ordf var/är jävig i frågan om beslut i föreningen som rör eller påverkar hans rörelse vilket är helt sant, iom detta och draget till sin spets kan han knappast länge vara ordf, då praktiskt taget varje beslut om öppettider mm påverkar/ har bäring på hans inkomst/rörelse. 

Nåväl nu är verkligheten ofta både värre, rörigare och samtidigt enklare än både det skrivna ordet och det som angetts ovan och nej jag skulle personligen inte lägga 5 min av min tid på det, inte bli arg eller engagera mig, (oaktat detta svar) riskerna för någon form av rekyl/påverkan på min egen person är för stora.

skatteverket och andra myndigheter kommer inom tid att göra sitt, eller inte men i vilket fall som helst har det inte påverkat mitt liv negativt.

känner jag att det blir "trångt" på banan/klubben så lämnar jag.

1 person gillar det här

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 hours ago Christian N sa:

Har funderat lite på ovanstående, även roats av Herr Hassels inlägg, 

Bra! Då har de ju inte skrivits förgäves.... 

7 hours ago Christian N sa:

känner jag att det blir "trångt" på banan/klubben så lämnar jag.

Jo, det är en synnerligen enkel och behaglig strategi. Så länge det finns alternativ att välja mellan.... 

T

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

För det första vill jag påpeka att jag inte har någon som helst personlig relation till ordföranden i klubben.Han kan till och med vara världens mest oförvitliga person, det var inte hans personlighet, familjerelationer eller hur mycket tid han lägger på sitt uppdag som frågan gällde. Att jag inte går direkt till honom är naturligtvis för att jag vet vad jag får för svar, han lär ju tycka att affärsmodellen är oantastlig och fullt legal. Detta gäller även styrelseledamöterna i klubben som har varit med och tagit beslutet. Då jag dessutom kände en viss osäkerhet om vad jag skulle tycka bortsett från vad min magkänsla sa ställde jag en allmänt hållen fråga på Forumet.

Ganska omgående visade sig att det kanske finns problem på en och annan bana där en del plockar in pengar vid sidan om. Synpunkter från Christian från ett mer legalt perspektiv uppskattas också.

Vad det gäller våran ordekvilebist nr1 PMT så är det kanske inte lika uppskattat att han bekräftar att Godwins lag har en viss bärighet, dock brukar inte vulgärargument som att Hitler hade rätt komma lite senare än första inlägget. För min del behöver man inte linda in sitt svar heller men man kan ju följa vanliga regler för umgänge, på en vänligt ställd fråga kan man svara utan att ta till överord och skällsord. Det rabiata försvaret av konceptet får mig att tro att PMT har en betydligt personligare relation till Magnus än vad jag har.

Använda infantila argument som att är du inte villig att ställa upp själv ska du hålla käft funkar ju inte heller så bra, jag klagar tex ofta på våran inrikesminister som ger tjänstemannaaktivister inom polisen fria tyglar men det innebär inte att jag vill ha hans jobb eller att jag skulle göra det bättre.

Att man gör en del gott innebär ju inte heller att man kan göra undantag från regelverket. En brandman som kör för fort i sin privata bil får böter och en helig katolsk präst som jobbar i slummen men tillbringar lite för mycket ensamtid med korgossarna får nog också finna sig i att bli ifrågasatt-numera.

Att jag aldrig skulle komma på en liknande affärsmodell beror nog mindre på bristande fantasi än att det är lika avlägset i min tankevärd som att någon gifter bort sin tioåriga dotter till en sjuttiårig man för ett gäng getter trots att en sådan affärsmodell är fullt moraliskt acceptabel i stora delar av värden.

Till sist vill jag ytterligare en gång påpeka att det inte är frågan om det tjänas trettio kronor eller tretusen i timmen utan det gäller principen. Jag har ingen anledning att vara avundsjuk på någon som tjänar pengar, jag saknar inget då jag har jobb, tak över huvudet, mat, jaktmarker och bössor.

Jag har blivit ombedd att ligga lågt med att diskutera denna frågeställning på nätet ,( inte av Magnus) blivit inbjuden till nästa styrelsemöte och blivit erbjuden av Magnus att läsa avtalet så jag dra jag mig tillbaka från diskussionen för ett tag.

Från en som fortfarande byter däck själv

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE