Hoppa till innehåll

Löpträning


Urban

Recommended Posts

30 minutes ago Ryberget sa:

Springer och cyklar ett par 4-5 gånger i veckan som träning för att gå ner i vikt

Vikt går man upp och ner vid köksbordet. You can't outtrain a bad diet som det heter! :)

Jag gick ner från 110kg till 90kg på 2,5 månad genom att ta bort allt socker och skära ner rejält på kolhydraterna. :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en vän som är som en jäkla gasell, han har också tipsat om att gå med ryggsäck för att träna löpning. Tydligen ska man ha ca 20% av kroppsvikten på ryggen för att det ska bli som bäst enligt honom. Fasen, blir sugen att löpa lite igen nu när jag ser detta! Började i januari och kom upp i 9,3 km som bäst! Sen skadade jag ryggen och nu har jag blivit en soffpotatis...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago Flintbüchse sa:

Vikt går man upp och ner vid köksbordet. You can't outtrain a bad diet som det heter! :)

Jag gick ner från 110kg till 90kg på 2,5 månad genom att ta bort allt socker och skära ner rejält på kolhydraterna. :) 

Så har jag också gjort. Tog bort socker, alkohol och rejält med kolhydrater i November och la till grönsaker i kosten (har typ aldrig ätit det innan). Tappade 15 kg direkt bara där. Sen började jag springa och cykla och tappade 12 kg till. Så nu har jag gått från 122 kg till 95 och mår som en prins :). Har gjort ett schema med styrketräningsövningar som jag kan göra hemma. Men det får bli en annan tråd ;) 

 

Men ja: kosten är nyckeln!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Ryberget sa:

Så har jag också gjort. Tog bort socker, alkohol och rejält med kolhydrater i November och la till grönsaker i kosten (har typ aldrig ätit det innan). Tappade 15 kg direkt bara där. Sen började jag springa och cykla och tappade 12 kg till. Så nu har jag gått från 122 kg till 95 och mår som en prins :). Har gjort ett schema med styrketräningsövningar som jag kan göra hemma. Men det får bli en annan tråd ;) 

 

Men ja: kosten är nyckeln!

Fan va fint! Det är bra jobbat! Barstars, calestenics, bodyweight exercises och grejer! En chinsstång är nästan allt man behöver. Jag tränar lite så själv också :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, blir lite avis när jag läser kommentarer av typen "har inte sprungit på 20 år och nu kommer jag knappt under 5 min/km när jag springer långt som fan" =)

Började själv springa igen förra våren efter ca 20 års uppehåll och 25kg påslag på vikten.
Kan väl säga att jag i början fick stanna och hämta andan 3-4 ggr på 3 km, inte för att benen var trötta eller så men hjärtat orkade helt enkelt inte pumpa runt syret tillräckligt fort.

Lyckades komma upp i att orka 7km utan att stanna fram till hösten -16 men sen drog jag på mig en seg förkylning med långvarig hosta som inte gav sig förrän till vintern och då la jag skorna på hyllan till i våras.

I år har jag kört sedan i mars och kan nu springa milen i stort sett vilken dag som helst på strax under timmen, oavsett om det är mestadels rakt eller kuperat av någon konstig anledning.
Att höja tempot är dock som förgjort och att bara lyckas pressa ner kilometertiden med några sekunder verkar extremt svårt.

Igår gjorde jag dock personbästa när jag sprang 6km på 33 min.
Det tar sig, sakta men säkert, synd bara att semestern med 1 mån slack och god mat står i farstun och knackar på:)

Kan väl tilläggas att jag också gått ner en del i vikt sen jag började träna men har fortfarande ca 15 kg kvar i nedgång tills jag är på rimliga nivåer.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade bra löpsteg när jag var ung, tävlade mycket både serieterräng och åkte runt och deltog i massa lopp, som tex Lidinöloppet och Värmdöloppet, kom som bäst 5'a i det första  och vann det andra några gånger men la av med löpningen när fotbollen tog för mycket tid.

Men på den tiden vägde jag nog snarare 80 än 110.

Nu vill jag mest springa för att få upp grundkonditionen och försöker sätta målen strax över vad jag klarar.
Så jag springer, eller joggar kanske är rätt ord, varannan dag samt går till/från jobbet dagligen.
Blir iaf 5-6km om dagen + löpningen och även om inte kilona rasar av mig går det sakta men säkert åt rätt håll samt att jag känner stor skillnad i kroppen.

Sen vete fan angående det där med intag kontra förbränning, eller jo jag vet du har rätt till 100% men jag TROR jag äter för lite, vilket inte heller är bra men jag har svårt att hitta en bra balans.
Folk skriver att de rasar i vikt av att fimpa kolhydrater och socker men på mig ger det knappt någon skillnad alls, har inte ätit kolhydrater på flera år och dragit ner enormt på sockret men står ändå nästan still i vikt.
Måltiderna har också blivit mycket mindre, kanske äter en mozarella till frukost och en burk tonfisk till lunch och sen inte alls mycket till kvällen men inte mycket som händer ändå.

Därav min tanke på att jag kanske äter så pass lite att kroppen lagt sig i sparlåga, vete fan, irriterande är det iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago Björnstigen sa:

Sen vete fan angående det där med intag kontra förbränning, eller jo jag vet du har rätt till 100% men jag TROR jag äter för lite, vilket inte heller är bra men jag har svårt att hitta en bra balans.
Folk skriver att de rasar i vikt av att fimpa kolhydrater och socker men på mig ger det knappt någon skillnad alls, har inte ätit kolhydrater på flera år och dragit ner enormt på sockret men står ändå nästan still i vikt.
Måltiderna har också blivit mycket mindre, kanske äter en mozarella till frukost och en burk tonfisk till lunch och sen inte alls mycket till kvällen men inte mycket som händer ändå.

Därav min tanke på att jag kanske äter så pass lite att kroppen lagt sig i sparlåga, vete fan, irriterande är det iaf.

Ja det där med ämnesomsättning är inte så svart och vitt som man vill tro alla gånger! Olika kroppar reagerar ju olika på samma mat. Jag har en vän som har svårt att få i sig tillräckligt med mat. Han provade proteinpulver en gång för att bygga muskler. Han slutade efter att han hade gått ner 3 kg, pga att han blev så mätt att han inte klarade av att äta lunch och middag. :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft några större viktproblem, då jag har både arbete och fritid som bränner mycket energi...

Frugan gick ner ca 25 kilo på ett knappt halvår, genom att hoppa småätande mellan måltiderna...äta ordentligt när hon äter(två mål/dag).....och långa promenader.

Det du känner med 5-6 km lungt springande är enligt mig den vanligaste,  men också sämsta formen av träning. Det ger liksom ingen större effekt åt något håll. 

Ska du köra lågintensivt pass för fettförbränning/öka hb, värdet bör du hålla på över en timme....ju lägre intensitet,nu längre tid.

Ska du öka kondition/fart så är det olika former av intervallträning som gäller, där hjärtat verkligen får jobba.

Har du löpsteget så kommer du nog att få en enorm utveckling med rätt träning.

Tänk dock på det att det enda som bygger upp kroppen är vila och näring....all träning bryter i grunden ner kroppen!B)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har vilat i 20 år och enbart inmundigat en jäkla massa näring, och fet, och socker, det byggde kroppen mer än önskvärt :D

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Urban sa:

Har en runda runt sjön hemma, som tillika är en värdemätare under snabbtempopassen. Sprang den för 3 veckor sedan, 7 km på 4,51. Sprang samma runda idag med att snitt på 4,21.....Utvecklingen går åt rätt håll!:)

Kul att fler engagerar sig i tråden. Jag kör den delvis som en träningsdagbok, då det är lättåtkomlig, även om några år, då man kanske tappat träningen.

Känner att det lätt blir lite hets angående tider, men det är ju det enda sättet mig veterligen att mäta utvecklingen på konditionen..... Det viktiga är att utgå från sina egna förutsättningar. Ska man jämföra, så bör man räkna om utvecklingen i %!

Björnstigen! Visst bor du i Stockholm? Jag försöker köra några pass när jag är där och jobbar, och skulle tycka det vore kanonkul med en träningskompis om du är sugen att hänga på!?

Nu blir det att klämma några pilsner till fotbollen, så det inte blir för seriöst med allt träningssnack! !!B)

Joman, jag bor i kungliga hufvudstaden men min mor är från Katneholm och min far från Vingåker till vilket de flyttat tillbaks till på äldre dar.
Så jag har spenderat många somrar i dina krokar, framförallt i Julita =)

Kan absolut köra träning med dig men du är såpass mycket snabbare att det i så fall får bli typ intervall eller backträning antar jag.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut. Tänkte föröka köra att intervallpass på tisdag. Vart i Stockholm bor du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago Urban sa:

Absolut. Tänkte föröka köra att intervallpass på tisdag. Vart i Stockholm bor du?

Södermalm, typ granne med Vitabergsparken, där brukar jag köra intervall och backträning.
Jag har på schemat att vila till söndag å sen blir nästa pass efter det just på tisdagen, så det skulle passa fint.

Beror väl på tid då, jag jobbar vid Kungsträdgården och sen promenerar jag hem, brukar va hemma ca 17 och försöker köra innan middag för att slippa håll :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter som en plan....!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Ryberget sa:

Fick hem löparklockan idag! Ska bli kul att kunna följa puls och sånt, samt ett hjälpmedel till intervallerna :) 

 

DSC_0581.thumb.JPG.d93bffcb0018b39afbe9bba89acc4a8a.JPG

Själv köpte jag den enklaste Garmin som fanns med pulsmätare.
Är lite allergisk att ha massa grejer på/med mig när jag tränar, stör mig mest.

Dessutom så vete fan hur bra mätning man får med dessa mackapärer, speciellt vad gäller längden man springer.
På 10km diffar min ca 2km.
Fast det beror ju på att min är inställd på den steglängd jag får vid 5 min/km och för att stävja det måste man upp rejält i prisklass, storlek samt ta med sig en telefon med GPS = inte allts viktigt för mig :)

Istället använder jag http://distansen.se/ för att mäta ut mina rundor och aktivitetsarmbandet för att hålla koll på puls och tid samt räkna stegen såklart.
Men de få gånger jag kör lite snabbare tempo, oftast vid löpning under lunchen på jobbet, så funkar mätningen bra.
Fast det beror ju på att jag är så pass dåligt tränad att jag bara kan hålla 5min/km tempo under ca 3km eller Skepssholmen runt :P

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en krånglande höft varit till två sjukgymnaster som inte fått till bäcken, min ordinera är tillbaka från ett handledsbrott nu blir nog ett besök där om det inte släpper snart :/ Blir öm efter tuffare löppass så idag blev det 40km MTB istället asfalt i grisväder 1:18 men för dåligt tränad i benen snittpuls 139 max 155 det är lågt har 195max. Tror jag testar långtur i terräng imorgon om man inte haltar ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat mtb vid många tillfällen, men drar på mig fruktansvärd mjölksyra!! Har iofs bara kört på stigar! 

För mig funkar det bra som att komplement till intervallträningen, men det är ju ruskigt roligt annars om man är ett par som hetsar på skogsstigar!

Surt med bäckenet som krånglar......!:(

Jag har peppar peppar alltid klarat mig bra från skador. Dock känner jag att jag får bromsa mig själv emellanåt nu, då suget efter en snabb utveckling är stort...

Imorgon blir det ett distanspass med fokus på fisketräning...! 2 timmar med 25 kg ryggsäck!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev ett nytt PB på 10 km idag: ca 65 minuter. En tidskapning med 3 minuter. Det tar sig sakta men säkert :)

59516918944b6_Skarmavbild2017-06-26kl_22_05_16.thumb.png.e634934411dc731ff12106da3d7de381.png

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...