Hoppa till innehåll

Första älgjakten


Flintbüchse

Recommended Posts

God dagens!

Fram till nu har jag mest jagat rådjur och gris men i höst kommer jag deltaga på min första älgjakt och har då lite undringar.

Vad behöver man ha med sig förutom en radio, en bössa och rätt kläder?

Vad sitter ni på? Vad har ni med er? Jag funderar på att köpa en teleskopisk skjutkäpp, nåt i stil med denna https://vildsvin.se/skytte/skjutstod/skjutstod-monopod-teleskopiskt/ . 

mvh Flintbüchse

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jämför med rådjursjakt så har jag nog mest med grövre bössa... sitter man mycket på markpass utan reling som stöd vid skott så kanske en skjutkäpp kan va motiverad. Men där jag jagat så är ett normalt älghåll ~30-50m så det klarar man på frihand...

Extrakläder, extrabatteri till radion mm är ju alltid bra att ha med men det har jag med vid all jakt.

Sitter jag inte i torn med sittbräda kör jag en vanlig trebent hopfällbar stol.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lära sig att vara tyst medans du sitter på pass. Det har du förhoppningsvis lärt dig under gris- o rådjursjakten. En bit liggunderlag eller 2 bitar duger gott att sitta på. Inte surra mer i komradion än nödvändigt. Ställa upp matlåda o termos direkt när du kommer på pass så att du inte behöver hålla på att prassla under tiden som ev. hundförare är ute i marken med jycken.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Stefa7n sa:

Nått bra att sitta på och nått att fördriva tiden med :ph34r:

Läsa en bra bok t. ex. Vi har en som sitter o läser på passet hos oss.:thumbsup:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Flintbüchse sa:

Haha, är det sån jävla tristess?

Vissa dagar är det så. Spöregn, hundar som springer ut marken efter älgarna, råkyla, och att bara se en hackspett (som ALLTID dyker upp då!!!!) efter 4 dagars jakt... finns många saker som tar fram tristessen :D:D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur tråkigt det är beror nog väldigt mycket på var i landet och hur man väljer att jaga. Jakt med löshund kan va bland det roligaste som finns om man är mitt smeten med skallande på skjutbart djur. Det omvända sker ju då hunden hittar någt kul (gärna ko med enkelkalv som ofta är fredade tills det råder hondjursförbud där jag jagar :ph34r:) som dra ut ur marken och ger ståndskall nån kilometer bort. Kvar har man då en hundförare som inte är mycket till nytta.

Jagar man däremot traditionellt mandrev där man har en drevkedja som hojtar och stojar i skogen så är det mycket kortare såtar och bra mycket mer som händer.

Mina tankar på det hela.

Som kuriosa kan jag väl nämna att vi traditionellt i södra halland har kört mandrev men efter vildsvinens intåg har det blivit mer med hund. Men vi börjar dra oss tillbaka mot mandrev igen då det fungerar bäst på vår mindre marker. Många gånger går hunden ur marken med fel djur och såten bli mer eller mindre ojagad, alltså tämligen ineffektivt för våra ändmål.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Flintbüchse sa:

Vafalls! Läsa bok på pass? Då kan man ju nästan ta en tupplur också :P

Kan ju vara skönt med en tupplur om man stiger upp i tidig otta.:rolleyes:B)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En lätt OT men ändå inte... Vad är det som gör att man oftast blir varsk och tom kan få pulshöjning innan man hört första ljudet om annalkande djur???? Man liksom vet att det händer strax.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Flintbüchse sa:

Samma fenomen som gör att man känner när nån står bakom och tittar på en? :)

Typ!5.jpg.6439dca6dfa60a83335c0e7d7c3f56c5.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Flintbüchse sa:

Samma fenomen som gör att man känner när nån står bakom och tittar på en? :)

Exakt! De där ha man ju varit med om flera ggr. Man slökollar lite i elden som "spelar" för att plötsligt få känslan av att inte vara själv. Å nog fanken stå de en älg å glor på en... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller när man hör ett knak i tätan som känns som liiiite högre än normalt. Helt plötsligt stannar allt upp och ett fokus a´la Matrix kommer fram :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fattar inte att alla tycker det är tråkigt med älgjakt.

Tar med mig bössa, skott,hund med tillhörande pejl!

Sen är det som regel full fart från morgon till kväll!!:D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Extra batteri till telefonen så att man kan surfa hejdlöst när man har turen att ha täckning.  
Cigarrer!
Älgpasset ger tillfälle till kontemplation över livet och vad passar då inte bättre än en god cigarr och lite kaffe.
5947984e02830_2016-09-1307_43_51.thumb.jpg.45d9d403183320bec5c7778ce0e85257.jpg

Det tar säkert en 30-40 minuter att röka en god cigarr...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...