Hoppa till innehåll

Svårt att se genom kikarsikten


Snuschips

Recommended Posts

Hej!

Jag är en ganska ny jägare som har lite funderingar om kikarsikten. 

Jag är aktiv inom försvaret och är därför jätte bekväm att skjuta med Aimpoint med 2 ögon, sen när vi kommer till kikarsikten så blir det en annan femma.

Jag kan för bövelen inte fokusera och hitta målet. Jag ställer då frågan: kan man montera kikarsikten längre fram så man får en bättre "eye relief"? 

På min Ak har jag monterat den så långt fram jag kan och skjuter som en gud (i min egen värld).

Kan det bero på kvaliteten på kikaren som gör att jag har svårt att hitta bilden?

Jag är högerskytt men kan endast blunda med höger öga så jag måste skjuta med båda ögonen öppna, (inga problem med järnsikten och rödpunktssikten). 

Se bild. Detta tror jag kan vara ett mycket bra sätt för mig att kunna skjuta bra, finns det vapen i Sverige med en möjlighet att montera på detta sättet? 

Jag erkänner att jag är okunnig, första personen i min släkt som tagit jägarlicens :) 

Kom gärna med egna erfarenheter och förslag för att jag ska kunna få den bästa möjligheten att kunna använda kikarsikten effektivt :) 

Mvh// Andreas 

 

Scout564.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter med båda ögonen öppna även med 36 ggr förstoring! Som en kratta i och för sig, men jag har sällan problem att hitta målet! :D

Se till att bössan och montaget passar! Lägg an  med slutna ögon och öppna dem när det känns rätt. Om ögat ligger helt fel i förhållande till okularet på kikarsiktet för du ändra på kolv och /eller montage. Sen är en del sikten kinkigare än andra med ögats placering (trängre eye box).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

26 minutes ago Snuschips sa:

 

Se bild. Detta tror jag kan vara ett mycket bra sätt för mig att kunna skjuta bra, finns det vapen i Sverige med en möjlighet att montera på detta sättet?

 

Scout564.jpg

Googla "scout rifle" , "scout scope" och "scout mount" konceptet kommer från början från Jeff Cooper.  När han klurade ihop detta så sa han iofs att rödpunktssikte mycket väl skulle kunna utföra samma uppgift, men på den tiden var dom lite väl oprövade. Idag har de flesta däremot snöat i fullständigt på optik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Först kan man inte flytta fram kikaren för långt, för kikaren är tillverkad för ett visst ögonavstånd oftast runt 8-10cm. Se till så det blir rätt.

Sen undrar jag hur du kommit fram till att du är högerskytt??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars är ruger gunsite eller en marlin 336/1894/1895 med xs-skena en möjlighet beroende på vad du vill ha.

 

Vet att howa gör en scoutversion på deras 1500-modell men är osäker på hur montaget ser ut på den.

Lär finnas fler alternativ.

/Patrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara så enkelt så du behöver vrida på okulärjusteringen för att få rätt fokus mellan hårkors och mål då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet ligger i att ditt dominanta öga tar över så fort det andra får bekymmer, i det här fallet är det förstoringen som  ställer till det. 

  Det gör att Galnes fråga är högst relevant, -Hur kom du på att du är högerskytt?

Att vara högerskytt är inte detsamma som att vara högerhänt, utan det är det dominanta ögat som avgör hur man håller bössan, och av just den anledningen är jag vänsterskytt.

Högerhänt, med ett dominerande vänsteröga, borde också borde innebära vänsterskytt eller skjuta högerfattat och blunda ved vänster öga.

Även om det känns lite ovant i början att skjuta från "fel" axel så tar det inte så lång tid att vänja sig och det är faktiskt en fördel att hantera bössan från båda axlarna.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om vänsterögat är dominant så kan det hjälpa med tex en glasögonbåge som man sätter en bit myggnät i för vänster öga.. då tar högerögat över istället..  Går göra på fler vis..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tvivlar starkt på att det primära problemet är ett problem med ögpndominansen här, då skulle förr de öppna riktmedlena spöka först.

Däremot tror jag att det fokuseringen som spökar. Ditt öga fokuserar inte på riktmedlet och bilden utan på ringen runt och ockularlinsen, mest eftersom du förväntar dig ett sikte längre fram. Och du är van med att låta vänster öga stå för avståndsskärpan om nu höger öga får svårt. Här kan det sekundärt sett vara något drag av en ledögefråga, men som sagt är jag tveksam.

Förmodligen har du ett lite längre närmsta avstånd där skärpan sas. tar slut. Eller i klartext - du håller på att utveckla en översynthet. 

Hur funkar det med vanlig kikare?

Ett sikte med långt ögonavstånd och rätt justerad skärpa kan funka, men på sikt får du förmodligen gå till optikern. 

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv skjuter jag som vänsterskytt, är högerhänt och kan inte titta i en vanlig kikare.

Men å andra sidan är jag som jag är, och inte som alla andra ;) sorry om jag spammar lite i din tråd.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag lovar - du allt annat än den förste som "korsar" hand och öga. Det är faktiskt inte alls ovanligt......

T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago pmt sa:

Tvivlar starkt på att det primära problemet är ett problem med ögpndominansen här, då skulle förr de öppna riktmedlena spöka först.

Däremot tror jag att det fokuseringen som spökar. Ditt öga fokuserar inte på riktmedlet och bilden utan på ringen runt och ockularlinsen, mest eftersom du förväntar dig ett sikte längre fram. Och du är van med att låta vänster öga stå för avståndsskärpan om nu höger öga får svårt. Här kan det sekundärt sett vara något drag av en ledögefråga, men som sagt är jag tveksam.

Förmodligen har du ett lite längre närmsta avstånd där skärpan sas. tar slut. Eller i klartext - du håller på att utveckla en översynthet. 

Hur funkar det med vanlig kikare?

Ett sikte med långt ögonavstånd och rätt justerad skärpa kan funka, men på sikt får du förmodligen gå till optikern. 

T

Hej PMT!

Jag kan använda en vanlig kikare alldeles utmärkt :) 

Problem med synen har jag och har både linser och glasögon för det, 

Jag kan tänka mig att det kanske har att göra med kvalitén på de sikten jag provat? 

Kan man se både dåligt på långt håll och även dåligt på nära håll? :P 

Folk som frågar om jag verkligen är högerskytt så vill jag påstå att jag kan skjuta med båda, vänstern är definitivt obekväm men det går.

Och då kan jag även blunda med höger öga och hitta sikt bilden. 

Jag fick på uppskjutning tejpa för glaset på vänster öga för att kunna skjuta på ett rörligt mål då jag spenderade 90% av tiden att försöka se hårkorset. 

Hagel med ett vanligt korn och båda ögonen öppna är tok enkelt och jag skjuter verkligen bekvämt, snabbt och bra med det.

Den enda gången jag tyckte det var lätt med ett kikarsikte var när jag fick prova en AK4 OR (bilden nedan) Jag provad anläggning på olika föremål (ej människor :P) och hittade faktiskt siktet även med båda ögonen öppna :).

Strular jag bara till det nu :) 

Jag är verkligen novis när det gäller kikarsikten och har kanske inte hittat rätt?

Gav jag någon sorts relevant information? :)

Mvh// Andreas 

 

AK4OR.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en jaktkompis i laget som genom sjukdom förlorade synen på högerögat. Han är helt högerhänt funkar inte med anläggning till vänster. Han byggde om kikarfästet så kikaren parallell flyttades ut till vänster öga. Han skjuter prick, godkänt på banan och älgar på löpande band med sin konstruktion.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago turtola sa:

Har en jaktkompis i laget som genom sjukdom förlorade synen på högerögat. Han är helt högerhänt funkar inte med anläggning till vänster. Han byggde om kikarfästet så kikaren parallell flyttades ut till vänster öga. Han skjuter prick, godkänt på banan och älgar på löpande band med sin konstruktion.

Typ så? 

left mount.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter det inte som att TS fått skjuta med ev undermålig optik med feljusterat okular?

Jag skulle bege mig till närmsta handlare och testa sikta med nå beggbössa med bra optik på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funkar det med hagel är det inget dominansproblem.

Nej, det är nog kass anläggning, kasst kikarsikte, kass kikarsiktesinställning eller kass passform på kolv eller montage! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Pongu sa:

Nej, det är nog kass anläggning, kasst kikarsikte, kass kikarsiktesinställning eller kass passform på kolv eller montage! :)

Förmodligen lite av allt ovan i kombination med en begynnande översynthet.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Snuschips sa:

Hej PMT!

Jag kan använda en vanlig kikare alldeles utmärkt :) 

Problem med synen har jag och har både linser och glasögon för det, 

Kan vara att du har för "starka" linser/glasögon som gör dig en aning översynt. Det får din optiker svara på.

29 minutes ago Snuschips sa:

Jag kan tänka mig att det kanske har att göra med kvalitén på de sikten jag provat?

Kanske - men då är det mer än lovligt usel optik. Eller så har du bara fått gluggen fel - för nära, för långt bort, för högt, för lågt, för långt till vänser för långt till höger.......

Först lägger man an och ser till att kolvmåtten funkar hjälpligt. Därefter placerar man gluggen där den ska vara. Först när den inte kan planteras på rätt ställe justerar man kolven efter siktet/huvudets position.

33 minutes ago Snuschips sa:

Jag fick på uppskjutning tejpa för glaset på vänster öga för att kunna skjuta på ett rörligt mål då jag spenderade 90% av tiden att försöka se hårkorset. 

Som sagt - översynt med felaktig placerat öga relativt eyeboxen........ Ingen skärpa, inget hårkors och ingen bra bild.....

35 minutes ago Snuschips sa:

Den enda gången jag tyckte det var lätt med ett kikarsikte var när jag fick prova en AK4 OR (bilden nedan) Jag provad anläggning på olika föremål (ej människor :P) och hittade faktiskt siktet även med båda ögonen öppna :).

Då är du nog lite lätt unik för jag tror inte jag sett en Ak4 passa någon skytt någonsin  - och jag har sett en hel del ak-skyttar i min dag...... I synnerhet inte med den gamla kikaren monterad. Puckelkolvsdesignen gör att man gjorde kolven stolligt mycket för lång för alla så den har för sin kaliber en grottesk kolvform.

Den funkade som den var tänkt i orginal men med 308 blev den direkt idiotisk. Även om karbinen som sådan är rätt tänkt och genialiskt enkel, därtill välgjord, så är den en ganska människovänlig kreation utöver att det är ett vapen man ska skjuta folk med.

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...