Hoppa till innehåll

9,3x57/62


Buck

Recommended Posts

3 hours ago Buck sa:

Varför denna aversion mot just 308w? Jag tycker den är väldigt allround till jakt och fungerar utan problem till det mesta jag haft den till.

Min nyfikenhet mot 9,3 var mest för att prova.

Har haft 9,3x57 och 9,3x62 väljer 9,3x57 igen om de blir någon mer gång?

Anledning är rekyl. 62 hoppa bra med den korta pipa jag hade. 57 är bara mjuk och mysig.

Sen att de är bara Norma som laddar får man leva med. Då jag har varit helnöjd med orux 15 gram i 57an.

S

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ingen erfarenhet är sä god som den egna. Tackar vänligast för alla svar och beställer en x57 för ändamålet då jag tror och hoppas att den räcker långt.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade valt 9,3x62 och laddat med 325 grains oryx till 650m/s till skott inom 100 meter.

 

Det blir inte mycket till rekyl, mer som en dålig tackling i korphocky men effekten i viltet blir som man kan önska.

 

9,3x57 gör säkert också nytta i pannrummet på en älg och har givetvis sin charm om man är lagd åt det hållet ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vad är livslängden på en ×62 pipa ungefär? Ska nu köpa min 4:e bössa och har bestämt mig för 9.3×62. Oryx fabriksladdad 15gram 800ms låter lockande. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago Varmint sa:

Vad är livslängden på en ×62 pipa ungefär? Ska nu köpa min 4:e bössa och har bestämt mig för 9.3×62. Oryx fabriksladdad 15gram 800ms låter lockande. 

Tror inte du har råd att skjuta slut den pipan faktiskt ;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now hs_merkel sa:

Tror inte du har råd att skjuta slut den pipan faktiskt ;-)

Den är till salu.. 

Så jag frågar igen :excl: 4000-5000-6000? Typ generellt. 

b1b659b7-9c51-4407-ab44-0294dee6bfe6.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8x57 är en jäkligt trevlig kaliber att panga med!

snäll rekyl och bra effekt i viltet.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nackdelen är att Norma slutat ladda 57:an med Alaska... 

...annars är ju den kombon jävligt fin å duglig. Så nu nu blir det till å lära sig handladda.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

52 minutes ago Varmint sa:

Den är till salu.. 

Så jag frågar igen :excl: 4000-5000-6000? Typ generellt.

säg att du är miljömedveten å kör norma ecostrike så vid 606000:- så är du i början av slutet

vid bra pipvård och "låga" precisionskrav säg 1212000:- sen finito

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago JOBEno1 sa:

8x57 är en jäkligt trevlig kaliber att panga med!

snäll rekyl och bra effekt i viltet.

Japp! Provsköt en Sauer 202 i 8x57, blev impad av att den var märkbart snällare än min 30-06  =) Dock så var det handladdat och jag vet inte hur hårt han hade laddat dessa plastspetsar.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago sidelock sa:

Vilken färg hade spetsarna? Finns inte många så färgen kommer visa vikten vilket ger lite fingervisning om rekylen.

Blå =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha.. Idag har jag spenderat en stund på banan med en 9,3x62 som jag har på lån i 2v. Tänkte jämföra den lite mot min 30-06. Denna är den gamla t3 lite adj med gängad (mycket kortare pipa), mot min mycket nyare t3x lite 57cm pipa. Initialt tycker jag att med dessa Sako-kulor så är rekylen lite kraftigare än min 30-06 oberoende kula. Det är ändå 15gram som spottas ut i c:a 770ms. Har inte hunnit så mycket än. Jag gillar kalibern! Blir en sån :lol:. Men vilken bössa blir svårare. T3x lite har jag redan, och den kanske är lite för lätt i 9,3.

 

20170825_193424.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...