Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Dansken

Registrering av fyrhjuling. Vad gäller egentligen ?

Recommended Posts

Dansken

Någon som vet hur det verkligen ligger till ? En fyrhjuling som är registrerad som traktor eller terrängfordon- kan man vägregga den senare?
Jag har HÖRT att det den registrerades som från början gäller resten av fordonets livslängd
Jag har också HÖRT att man kan regga den om en gång....

Någon som vet vad som VERKLIGEN gäller ?

Buck

Är den registrerad som traktor så får du köra den på vägen, dock måste den vara strypt då. För att den ska kunna reggas som traktor så måste den vara typgodkänd som traktor från början. Alltså har inte alla tillverkare denna möjlighet. Sedan 2016 har man kunnat regga en del av dessa i "traktor B" och då behöver den inte vara strypt men får bara köras i max 50km/h.

Är den registrerad som terräng fordon får du inte köra på allmän väg och du måste ha ett speciellt körkort, om man inte tog sitt vanliga körkort innan ett visst datum. Typ 20 år tillbaka.

Huruvida du får vägregga en fyrhjuling som har annan registrering är lite luddigt. Om den inte är reggad innan 2016-12-31 är det omöjligt pga de skärpta avgaskraven för euro 4.

OM den däremot är tagen i trafik efter det och är "helbilsgodkänd" så är det inga problem. Tänkas på är att det är mååånga punkter som ska ändras på dagens fyrhjulingar innan du får färdas i trafiken med dom. Det kan bli mycket att bygga om i form av däck, backspeglar, belysning etc.

Jag registrerade om en terränghjuling till vägreggad år 2015 där endast en besiktning behövde göras. Detta var en polaris sportsman 1000

Dansken

Tack :)

Ska ta reda på data och forska vidare..

Finnspets

Kollar med mina kollegor på trafiken....Återkommer med svar.

• Like 1

Buck
2 hours ago Finnspets sa:

Kollar med mina kollegor på trafiken....Återkommer med svar.

Kollektivtrafiken? ;)

Finnspets

Buck varför åka buss med LLT när du kan flyga med LSD....Denna slogan hade Luleå Lokaltrafik på sina bussar en dag,,,,tror någon skämtade lite på dem...Haram.

Buck

Buck varför åka buss med LLT när du kan flyga med LSD....Denna slogan hade Luleå Lokaltrafik på sina bussar en dag,,,,tror någon skämtade lite på dem...Haram.

Det svaret du gav Dansken var nämligen precis det exakta jag fick höra häromdagen när de ställt in dotterns buss :)

Finnspets

Hmm mina vänner på trafiken är svåra, lättare köpa en kyrka än att få svar från dom.....

Finnspets

Hoppla tror de såg mitt senaste inlägg, men här ett svar från bilinspektören Lars Emanuelsson som jobbar med tunga fordon, bilar och förflutet som bilprovare. Hoppas det ger lite klarhet......

Tror det är i det närmaste omöjligt omregistrera en  terrängregistrerad fyrhjuling till MC.

För att bli MC måste fordonet omfattas av ett helfordonsgodkännandet  och det gör inte terrängfordonen/ traktorerna !

Man måste ha ett nytt COC dokument från tillverkaren och ändra fordonet så att den uppfyller krav på belysning speglar/effekt / kula  osv osv  i så fall också.

Men det stora problemet är att få ett COC dokument och ny typskylt på att fordonet uppfyller kraven för MC.

Det intyget ska komma från tillverkaren av fordonet !

Börjamed att  höra med tillverkaren om den uppfyller dessa krav och om  du i så fall kan köpa ett nytt intyg/Coc  / typskylt av dom.

Sen om du mot förmodan får intyg / skylt mm kan du kolla med Opus Bilprovning vilka krav dom ställer om du får detta intyg ( eller hör av dig till mig kollar jag med Lars-Gunnar på Opus Bilprovning

Dansken

Hmm mina vänner på trafiken är svåra, lättare köpa en kyrka än att få svar från dom.....

Får väl köpa en gammal kyrka då... kan man dra ut älgar med en sån ? Hmmmm.....

Den ska vist också avkristnas innan den får användas till "civila" ändamål: det ska komma en predikant med heligt vatten och rökelse och avmystifiera den..

Typ en ombesiktning :) det blir säkert lika krångligt.....

• Like 1