Hoppa till innehåll

Vapenskåp: Transport och fix


MOB

Recommended Posts

Hej. 

Nu nalkas den dagen då jag ska transportera och sedermera fixa till vapenskåpet för förvaring i hemmet. 

Dessa bestyr har väckt några frågor som Ni eventuellt har svar på. 

1. Går det att lägga ett 150 kg skåp i bilens bagage (rent viktmässigt) ? Har en Mondeo kombi? Eller är det släphyrning som gäller? :)

När skåpet väl är hemma så tänkte jag fixa till ett rostangrepp och måla det i den färg som frun valt. Detta kommer att behöva göras i garaget. Vill ju ha in skåpet på plats så fort som möjligt varför jag önskar ta del av tips kring.. 

2. Snabbtorkande och lågluktande färg? 

Tack på förhand 

//M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago LGH sa:

.

2 minutes ago LGH sa:

 

12 minutes ago Holz sa:

Vikt- och utrymmesmässigt är det inga problem att stoppa in det i kombin, men det blir ju till att köra väldigt försiktigt för du vill inte ha ett 150- kilosskåp komma farande vid en hård inbromsning! :mellow:

Tack. Då blir det till att ta det vackert :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns som det blir rätt mycket jobb att måla ett skåp med annan färg än den från fabrik.

Jag har provat och trots lite slipning för att få det att fästa blev det inte bra.

Tycker du ska fixa rosten o sen be om en burk bättringsfärg från tillverkaren.

Alternativt foliera skiten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

32 minutes ago LGH sa:

Häng av dörren vid transport. Mycket av vikten sitter just i dörren. 

Jag skulle låta dörren sitta kvar, men se till att använda lastöglorna bak i bagaget för att sätta ett spännband eller nät som håller emot skåpet. Men visst, en krock är inte och rekommendera... :ph34r:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Buck sa:

Känns som det blir rätt mycket jobb att måla ett skåp med annan färg än den från fabrik.

Jag har provat och trots lite slipning för att få det att fästa blev det inte bra.

Tycker du ska fixa rosten o sen be om en burk bättringsfärg från tillverkaren.

Alternativt foliera skiten.

Nor-Lyx är tillverkaren. Problemet är att jag under förhandlingen om placeringen av skåpet i hemmet gick med på att frun ville välja mellan fyra färger hon gillar (blank/matt svart, aluminium, silver) 

Så behålla den grön-beige-grå är inget alternativ.. :'D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago MOB sa:

Nor-Lyx är tillverkaren. Problemet är att jag under förhandlingen om placeringen av skåpet i hemmet gick med på att frun ville välja mellan fyra färger hon gillar (blank/matt svart, aluminium, silver) 

Så behålla den grön-beige-grå är inget alternativ.. :'D

Köp silverfärgad plastfolie i foliera in skiten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago MOB sa:

Hej. 

Nu nalkas den dagen då jag ska transportera och sedermera fixa till vapenskåpet för förvaring i hemmet. 

Dessa bestyr har väckt några frågor som Ni eventuellt har svar på. 

1. Går det att lägga ett 150 kg skåp i bilens bagage (rent viktmässigt) ? Har en Mondeo kombi? Eller är det släphyrning som gäller? :)

När skåpet väl är hemma så tänkte jag fixa till ett rostangrepp och måla det i den färg som frun valt. Detta kommer att behöva göras i garaget. Vill ju ha in skåpet på plats så fort som möjligt varför jag önskar ta del av tips kring.. 

2. Snabbtorkande och lågluktande färg? 

Tack på förhand 

//M

Använd last öglorna i bagaget och surra jäkligt väl för tar det stopp på riktigt så kan du säker t överleva första smällen men inte andra fr skåpet. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gubben i Färgaffären pratade om att man kunde måla skåpet med vattenlöslig husfärg typ "Demidekk Ultimate A-bas hvit" ? Torkar på ett på timmar och luktfri.. :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago MOB sa:

Nor-Lyx är tillverkaren. Problemet är att jag under förhandlingen om placeringen av skåpet i hemmet gick med på att frun ville välja mellan fyra färger hon gillar (blank/matt svart, aluminium, silver) 

Så behålla den grön-beige-grå är inget alternativ.. :'D

Mattsvart fälgfärg fr Biltema ! Eller Mercury Phantom Black B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hammarlack. Borsta av och måla eller spraya på. Blir alltid snyggt på allt med rost och utan rost. Kan bara målas om med Hammarlack, men vad gör det.

Husfärg tror jag inte ett dugg på.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad tros om Hagmans spraylack? Torktid på 10 min... 

eller CRC PRO pint??

Torkatid och luktfritt är väl troligen inte riktigt samma sak.. 

Kände nu att jag kanske borde kontakta ett målarforum fast å andra sidan så är det ju just ett vapenskåp frågan gäller .. :)

Screenshot_20170712-003713.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago MagnusN sa:

Hammarlack. Borsta av och måla eller spraya på. Blir alltid snyggt på allt med rost och utan rost. Kan bara målas om med Hammarlack, men vad gör det.

Husfärg tror jag inte ett dugg på.

Ska stå i sovrummet så det vore ju fint om det inte bjöd på alltför mycket målarlukt.. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låt det torka i garaget så kommer du inte att lida i sovrummet. Hammarlack luktar knappt något. Det gör däremot den mesta sprayfärgen pga de innehåller mkt lösningsmedel

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skuttar i husfärg då. Hade ingen bra känsla av "proffsen" i färgaffären. 

Plast/dekor /folie erfarenheter någon? Vet ju själv hur jvla krångligt det var att applicera de gamla telefonskärmskydden.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now MagnusN sa:

Låt det torka i garaget så kommer du inte att lida i sovrummet. Hammarlack luktar knappt något. Det gör däremot den mesta sprayfärgen pga de innehåller mkt lösningsmedel

"Luktar knappt något" = gillas starkt!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago MOB sa:

"Hammarlack är genomhärdad på 6 veckor" Känns lite i häftigaste laget att ha skåpet i garaget under den tiden.. :)

Detta kanske är något..  (bilden) 

Screenshot_20170712-085456.png

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att ta av dörren är inte fel, alternativ att säkra "sprängskyddet. Inte kul med ett skåp som du inte kan öppna sen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago Edsvalla sa:

Att ta av dörren är inte fel, alternativ att säkra "sprängskyddet. Inte kul med ett skåp som du inte kan öppna sen.

Säkra sprängskyddet? Visste inte ens att det fanns...Hur gör man det? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 minutes ago MOB sa:

Säkra sprängskyddet? Visste inte ens att det fanns...Hur gör man det? :)

Lyft av inner plåten över låset så brukar det synas rätt väl om det finns något och hur man säkrar det. Är till för att säkra upp vid kraftiga smälla!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...