Hoppa till innehåll
MOB

Vapenskåp: Transport och fix

Recommended Posts

Edsvalla    341
Edsvalla
1 hour ago MOB sa:

Säkra sprängskyddet? Visste inte ens att det fanns...Hur gör man det? :)

Nu vet jag inte hur ditt skåp ser ut, men på Eurosafe skåpen är det en fjäderbelastad sprint som man spärrar.

Som galne skriver ,ta bort skyddsplåten över låset, men ta INTE bort nästa plåt över låset. Det ska vara ett hål i den som man sätter en M6 skruv (har för mig att det var M6) för att hålla sprinten på plats.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
MOB    15
MOB

Vi lyfte av dörren och fraktade dem separat. 

Det verkar dock inte som om man kan ta ur nyckeln när dörren är öppen och avkrokad. Hoppas att det funkar när den är påhäktad igen. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MOB    15
MOB

Nu drar jag till en välrenommerad färgbutik och skaffar mer råd samt troligen en burk med hammarite (helst mattsvart om de har.. :D) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MOB    15
MOB

Lägesrapport :

Först köpte jag 3 sprayflaskor  "plast i dip" Tömde en burk i tre lager. Såg ok ut tills jag råkade stöta i dörren när jag skulle bärs in dörren. Det gjorde ett lillfingersnagels stort hål. Drog av resten av plasten. 

Åkte och köpte Hammarlite SilverSmoth. Målade tre ggr. 

DSC_5074.JPG

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MOB    15
MOB

Efter noga övervägande och samtal med den bättre hälften så bidde det Hammerite “Semimatt“ tillslut.

-Äntligen! 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Buck    162
Buck

Är skåpet för lätt för att klara sig från kraven för förankring kan du ju alltid säga att det ligger 22kg färg över skiten!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MOB    15
MOB
10 hours ago Buck sa:

Är skåpet för lätt för att klara sig från kraven för förankring kan du ju alltid säga att det ligger 22kg färg över skiten!

Hahaha.. XD

Nu är det exakt 172 kg lätt. ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Finskavapen    574
Finskavapen
På 2017-07-12 at 14:30 MOB sa:

Vi lyfte av dörren och fraktade dem separat. 

Det verkar dock inte som om man kan ta ur nyckeln när dörren är öppen och avkrokad. Hoppas att det funkar när den är påhäktad igen. 

Nej, nyckeln får inte gå att ta ur med reglingen i öppet läge, men det är ju bara att vika upp handtaget och vrida om nyckeln som du skulle låsa skåpet så går den att ta ur. Dörren vet ju inte om den är på skåpet eller ej s a s.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MOB    15
MOB

Måste haft det stående när vi testade  så att en /flera av de nedre låskolvarna inte gick att få i "stängt" läge mha handtag och nyckel. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MOB    15
MOB

Lägesrapport. Skåpet är sedan ett par tre veckor på plats. :)

Hammarlacken släpper lite lukt fortfarande. Fast vi överlever. Ingen huvudvärk iaf. 

Klart nöjd med resultatet. :)

_20170811_105750.JPG

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MOB    15
MOB

-Tack till alla vänliga som engagerat sig! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
culot    828
culot
På 2017-07-12 at 09:36 Galne sa:

Lyft av inner plåten över låset så brukar det synas rätt väl om det finns något och hur man säkrar det. Är till för att säkra upp vid kraftiga smälla!

Nej  lyft inte av den inre plåten !   då smäller sprängsäkringen i , endast den stora som täcker regelverket 

gjorde det senast i måndags på ett Norlyx skåp , ett jävla pill stt få tillbaka 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
MOB    15
MOB

Låste upp och lyfte av dörren i upplåst tillstånd. Behöll nyckeln i. Satte tbx den mha frun som passade in gångjärnen. :) så inga problem. Enda missödet var att jag fick plocka ur skruven en extra ggn. Pga att väggen till höger förhindrade fullt dörröppnande.. XD

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

https://www.Reservdelar24.SE

• Liknande innehåll

• Ludde_b
      Av Ludde_b
      Letar efter ett vapenskåp av mindre modell, men för gevär.
      Kan tänka mig köpa loss vapen ifall de inte har ett hem om vapenskåpet säljs.

Bor i Norrköping och ser helst att det är i närheten.
    • redtop
      Av redtop
      Köpes Vapenskåp
      Både mindre och större skåp är av intresse. Hör av dig med vad du har!
      I slutet på nästa vecka kommer jag att göra en rundresa Stockholm-Göteborg-Anderstorp-Lammhult-Stockholm
      så jag kan hämta upp ett skåp lite varstans i södra Sverige.

• MOB
      Av MOB
      Hej. 
      Jag har fått ärvt ett något rostangripet vapenskåp. NOR-LYX 1000 SS som har stått i ett l kallgarage de senaste 15 åren. 
      Nu tänkte jag att detta skulle få flytta in i mitt sovrum. (till frugans stora glädje) 
      Men först behöver jag fixa till rostskadai nedre kant.
      För att göra henne lite mer tillags funderar jag även på att låta henne välja färg. 
      1 Tips mottages gärna gällande bästa sätt att ta sig an rosten. Den jag lokaliserat (som det står) är i nedre kant på dörren. 
      2. Någon som har erfarenhet av att måla om skåp och har lite “pro's and con's“? 
      Tack på förhand för råd.
    • FCornet
      Av FCornet
      Hej!
      Jag är på jakt efter ett vapenskåp.
      Ambitionen är att ha ett till två pistoler i det.
      Det behöver alltså inte vara alltför stort, och gärna prisvärt.
      Har du eller känner någon som ett sådant skåp till salu hör
      gärna av dig till mig.
      Jag finns i Hyssna men är villig att köra en bit.

Väl mött
      Fredrik
    • MBx
      Av MBx
      Mycket om vapenförvaring handlar om vapenskåp i hemmet och i viss mån besök vid bensinmack. Jag läste tråden "Transportera sitt vapen" (http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/37177-transportera-sitt-vapen/#entry708286) och flera frågor ur praktiska livet ställdes upp.
      Hur ska man till exempel göra om man på resa till jakt på grund av avståndet övernattar hos moster eller annan (som saknar licens och vapenskåp) några dagar? Eller bor på hotell för att delta i jakt i närheten? Ska jag ta med vapnet till frukosten och släpa med det till kaffet och flingorna eller räcker det med att ta med en vital del av vapnet? Och om jag måste göra ett ärende på stan?
      Är det tillåtet att lägga vapen (och ammunition) i hallen för att inte väcka frun/sambon (barn, svärmor som är på tillfälligt besök) när man i ottan lämnar hemmet för morgonens jakt? Eller jaktäventyret i en lånad stuga tillsammans med kompisen och hans sambo? Och är det någon skillnad om en eller båda har/saknar egen licens? Eller att låsa in vapnet i labile svärfars vapenskåp utan att ha egen nyckel?
      Som sagt en del praktiska situationer som många kan tänkas ha erfarit men vad gäller egentligen vad gäller korrekt förvaring och uppsikt av vapen?
      Vissa handhavandet kan av olika skäl vara olämpliga men vad är tillåtet/förbjudet?