Hoppa till innehåll

Jakt i allra södraste Skåne?


Tygmannen

Recommended Posts

Är helt nyinflyttad i Södraste Skåne i närheten av Vellinge och nu undrar jag vad man jagar här  nere? Jag har länge tänkt att jag skulle ta jägarexamen men inte haft tid förrän nu.. Men  nu bor jag här nere och vet inte ens om man kan jaga här eller vad man jagar. Så vad jagar man och är det värt att ta examen om man nu bosatt sig här nere där skogar saknas... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns massor med vilt i Skåne! kanske ett av dem län med flest olika jaktbara arter! allt från stort, älg, vildsvin, hjort till smått fasan, kanin, hare och duvor, mm 

tycker du ska ta jägerexamen t.ex genom folkuniversitet eller nån annan studiegrupp, du kommer att lära massor! och även se och förstå att man inte behöver massor av skog för att ha vilt! ;) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just Vellinge är inget mecka för skånsk jakt om man vill kunna jaga en bred mängd arter. Det som finns i talrika mängder i Vellinge är Fia småvilt (gäss, änder, hare och rådjur). Det finns fasaner lokalt. Vill du kunna jaga större klövvilt blir jakten bättre när man kommer en bit inåt land.

Skåne är relativt litet så att ta bilen 4-5 mil kan erbjuda marker med fantastisk vilttillgång. Det är mycket bra jakt i mellersta Skåne (om man vill kunna jaga allt från småvilt till högvilt). I exempelvis kommuner som Höör, Sjöbo och Skurup finns riktigt fina marker. 

Problemet med Skåne är att det är förbaskat svårt att få tillgång till bra marker. Efterfrågan är mycket högre än tillgången. Du har dock flyttat till Vellinge så jag antar, lite fördomsfullt, att du har resurser till att kunna ta dig in i något jaktlag/arrende. 

Jägarexamen är alltid bra att ta. Man blir upplyst om naturen, biologi samt juridik. Det är alltid bra med kunskap. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...