Hoppa till innehåll

XXL registrerar köpare av ammunition


Maniac

Recommended Posts

15 hours ago pmt sa:

Läs motionerna som las till MPs årsmöte. 20% i runda tal är uppenbart skrivna av folk som antingen är gravt okunniga (på en nivå det blir svårt att se vad den svenska grundskolan sysslat med i deras fall) eller helt enkelt saknar all kontakt med verkligheten. 

Verkligheten är ibland ytterst obehaglig: resurser är inte oändliga, människor dör, människor lider för det har de alltid gjort och kommer alltid att göra. Det hör till livet och evolutionen. Och inte minst - viljan att göra väl är alltid underordnad verklighetens krassa förmåga att göra väl. 

Är man seriöst okunnig eller sinnessjuk ska man lämpligen låta andra ta hand om en..... Det gäller även ministrar och transportstyrelser.

Visst finns det konstiga motioner. Där är vi eniga. Men det handlar inte om det som ni kallar regnbågsfolk. det handlar om individer. Må hända att de ibland uppträder i flock. Men jaktmotståndare finns inom alla partier och i alla samhällsgrupper. Sen att många ser just miljöpartiet som tydliga jaktmotståndare och att många inom partiet har, vad ska vi säga, åsikter som ligger långt ifrån de egna. Det är en annan femma. Men att kalla dessa, hur dumma vi än tycker att deras idéer är för okvädningsord och anklaga dem för att vara sinnsessjuka. Det tycker jag är fel. det för inte debatten framåt och det bidrar bara till ett råare samtalsklimat. Och det ser jag ingen som helt vinst med. 

En helt annan sak är att man kan vara oense och komma fram till det man är. Oense. Inget konstigt med det och jag tror att det är det vi får göra här.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago pmt sa:

Läs motionerna som las till MPs årsmöte. 20% i runda tal är uppenbart skrivna av folk som antingen är gravt okunniga (på en nivå det blir svårt att se vad den svenska grundskolan sysslat med i deras fall) eller helt enkelt saknar all kontakt med verkligheten. 

Verkligheten är ibland ytterst obehaglig: resurser är inte oändliga, människor dör, människor lider för det har de alltid gjort och kommer alltid att göra. Det hör till livet och evolutionen. Och inte minst - viljan att göra väl är alltid underordnad verklighetens krassa förmåga att göra väl. 

Är man seriöst okunnig eller sinnessjuk ska man lämpligen låta andra ta hand om en..... Det gäller även ministrar och transportstyrelser.

Finns det någon länk till MPs motioner? Rolig kvällsläsning. Eller kanske ryslig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago aasenheim sa:

Äh, jag antar att det är mig du menar. Jag är vare sig homosexuell eller jobbar på Transportstyrelsen. Men visst kan det vara jobbig att få mothugg och sin verklighetsuppfattning satt på prov. Själv tycker jag att det är ett fundament i demokratin att så sker faktiskt. Vart vill du komma med din kommentar Edsvall? varför skriver du den?

 

Misstänker att han syftar till ämnena som diskuteras i denna urspårade tråd som initialt handlade om att XXL för register över sina kunder som köper ammunition.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kravet på " spårbarhet" för krut har funnits i nåt år och är nåt EU-direktiv, däremot om du sedan säljer det vidare som privatperson 

krävs ingen spårbarhet på ( ännu),   Tyvärr medför allt som krånglar till handel med krut högre priser och ett redan dåligt utbud blir sämre.

I Trumps " förlovade" land har dom dock en full lina med prima hagelkrut från Europeiska Vectan för ca 14:99 usd / 500g

 dvs ca 256-257SEK kilot  och det är billigare än lök !   och nåt tjafs om spårbarhet har dom mig veterligen inte...

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att XXL vill registrera en som köpare är bara ytterligare ett argument för att inte handla på XXL. Risken med att XXL blir för stora inom jakt är att de slår ut en massa lokala handlare.

Då står vi där med XXL som enda alternativ och med deras smala sortiment och ovilja att köpa in begagnade vapen så är det inte en utveckling som jag vill se. Jag bojkottade dem för flera år sedan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago aasenheim sa:

Visst finns det konstiga motioner. Där är vi eniga. Men det handlar inte om det som ni kallar regnbågsfolk. det handlar om individer. Må hända att de ibland uppträder i flock. Men jaktmotståndare finns inom alla partier och i alla samhällsgrupper. Sen att många ser just miljöpartiet som tydliga jaktmotståndare och att många inom partiet har, vad ska vi säga, åsikter som ligger långt ifrån de egna. Det är en annan femma. Men att kalla dessa, hur dumma vi än tycker att deras idéer är för okvädningsord och anklaga dem för att vara sinnsessjuka. Det tycker jag är fel. det för inte debatten framåt och det bidrar bara till ett råare samtalsklimat. Och det ser jag ingen som helt vinst med. 

En helt annan sak är att man kan vara oense och komma fram till det man är. Oense. Inget konstigt med det och jag tror att det är det vi får göra här.

I det får vi vara oense. För att kunna diskutera måste man ha en gemensam verklighet att diskutera utifrån. Har man inte det så är all diskussion meningslös. Komplett meningslös. 

Och det är regnbågsfolket som får hålla rent i sitt eget fögderi. Eller se till deras partiaktiva går det valium de behöver. 

T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Tazswe sa:

Att XXL vill registrera en som köpare är bara ytterligare ett argument för att inte handla på XXL. Risken med att XXL blir för stora inom jakt är att de slår ut en massa lokala handlare.

Då står vi där med XXL som enda alternativ och med deras smala sortiment och ovilja att köpa in begagnade vapen så är det inte en utveckling som jag vill se. Jag bojkottade dem för flera år sedan.

Då dom har " prisgaranti" så har dom redan sin trogna skara , är Steelmaxen 10 öre billigare så kissar N-trap Lobbyn på sig av lycka ..

/ P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Tazswe sa:

Att XXL vill registrera en som köpare är bara ytterligare ett argument för att inte handla på XXL. Risken med att XXL blir för stora inom jakt är att de slår ut en massa lokala handlare.

Då står vi där med XXL som enda alternativ och med deras smala sortiment och ovilja att köpa in begagnade vapen så är det inte en utveckling som jag vill se. Jag bojkottade dem för flera år sedan.

Jag håller fullständigt med dig, jag förstår inte alls syftet med alla dessa stormarknader som säljer allt mellan himmel och jord. Ska jag köpa något som har med vapen, ammo eller andra jaktsaker att göra så gör jag det av en renodlad jakt och vapenbutik då dom som jobbar där har åtminstone lite koll på vad dom säljer, må vara att det är få handlare som kan något om hagel som PMT brukar hävda lite nu och då:D

Lika så om jag ska bilgrejer, stereo, tvättmaskin ja ni fattar man går till en butik som sysslar med respektive saker och stödjer fackhandeln så det inte bara blir som wallmart eller vad det heter....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men är ni på riktigt? Det är bara att säga ni heter Rutger Jönåker och har telefonnummer 112 - de skiter i vad ni svarar då det är för deras egna kundregister, som man INTE måste svara med rätta uppgifter på...

Envisas dem, rösta med plånboken och handla någon annanstans!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till ämnet i mitt fall iaf.

Var in på XXL i Uppsala igår och köpte en ask jaktmatch, inte ett ord om namn och tel.nr.  Koll av licens och utskriven orderbekräftelse tillsammans med asken och sedan till kassan för betalning. Hade iofs en låda skor till hustrun och en pipblåsa för rådjur på samma nota om det nu spelade roll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte detta är ett nytt fenomen

Vill minnas att Vapex sparade uppgifter

För att du inte skulle behöva uppvisa licens varje gång man handlade 

Detta var nog 20 år sedan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har handlat en del ammo på XXL i Karstad och frågan ang. telefonnummer ställs varje gång, om detta är för uppdatering av XXL´s kunddatabas eller annat vet jag ej, men det som i mina ögon är lite skrämmande är det faktum att XXL (och förmodligen övriga vapenhandlare) inte kan verifiera att den vapenlicens du uppvisar är äkta, någon koppling mot polisens register existerar ej. Att förfalska en vapenlicens kräver inga större kunskaper och i kombination med ett matchande körkort som håller för en lättare granskning har man skaffat sig en obegränsad tillgång av ammunition.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago Newbie sa:

Har handlat en del ammo på XXL i Karstad och frågan ang. telefonnummer ställs varje gång, om detta är för uppdatering av XXL´s kunddatabas eller annat vet jag ej, men det som i mina ögon är lite skrämmande är det faktum att XXL (och förmodligen övriga vapenhandlare) inte kan verifiera att den vapenlicens du uppvisar är äkta, någon koppling mot polisens register existerar ej. Att förfalska en vapenlicens kräver inga större kunskaper och i kombination med ett matchande körkort som håller för en lättare granskning har man skaffat sig en obegränsad tillgång av ammunition.

För inte så länge sedan så kunde man köpa ammunition utan att visa upp någon licens, det var inget problem då och det är ännu mindre ett problem nu när man måste visa upp licens att ammunition hamnar i orätta händer.. Man kan alltid fantisera ihop olika typer av brottslighet som vi skall försvara oss mot genom lagskärpningar och ökad byråkrati. Tyvärr så skulle det medföra ett samhälle som få av oss vill ha så låt oss förhålla oss till verkliga problem och lägga energin där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan förr och nu är väl ändå att andelen illegala vapen ökat till en nivå som ingen kunde föreställa sig, dessutom verkar dessa vapen komma till användning i allt större utsträckning. Vad jag belyser med mitt tidigare inlägg är i realiteten ingen anmodan till lagskärpning eller "ökad byråkrati", det handlar om ett existerande register vilket i restriktiv omfattning bör göras tillgängligt avseende samtliga vapen/ammunitionshandlare. Vilka är de "verkliga problem" som vi ska lägga energi på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Newbie sa:

Skillnaden mellan förr och nu är väl ändå att andelen illegala vapen ökat till en nivå som ingen kunde föreställa sig, dessutom verkar dessa vapen komma till användning i allt större utsträckning. Vad jag belyser med mitt tidigare inlägg är i realiteten ingen anmodan till lagskärpning eller "ökad byråkrati", det handlar om ett existerande register vilket i restriktiv omfattning bör göras tillgängligt avseende samtliga vapen/ammunitionshandlare. Vilka är de "verkliga problem" som vi ska lägga energi på?

De verkliga problemet är de illegala vapnen som myndigheterna borde fokusera på.

 

Att privata företag skulle få direktkoppling till vapenregistret för att kolla om mr X har ett vapen i kaliber Y är inte möjligt då det är sekretesskyddat. Om det vore möjligt så skulle varenda säkerhetstjänst med självaktning öppnat en affär som sålde ammunition. Har vi inte haft nog med haverier inom myndigheter som har röjt skyddade uppgifter till andra länder? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer fullständigt vad gäller de illegala vapnen, men vad har under de senaste åren gjorts i syfte att eliminera detta problem? En skärpning av vapenlagstiftningen infördes med restriktioner angående helautomatiska vapen vad gäller sportskytte (vapenägare med licens). Vad jag är "ute efter" är att ammunition endast kan säljas till legala vapenägare via en kontroll mot polisens register. Att detta är sekretessbelagt innebär inga hinder, databaser kan begränsas vad gäller begärda uppgifter, ett "OK" eller "NOK" är det enda som behövs. Systemet kan med lätthet fungera likt varje vapeninköp där inköpstillstånd kontrolleras mot register, eller upplever du detta som en begränsning alternativt en potentiell "säkerhetsläcka" till andra länder?  Vad menar du med att "varenda säkerhetstjänst med självaktning" skulle öppnat en affär som säljer ammunition? Vem som helst (ostraffad) kan i dagsläget öppna en vapenaffär eller annan verksamhet vilket innefattar ammunitionsförsäljning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

39 minutes ago Newbie sa:

Instämmer fullständigt vad gäller de illegala vapnen, men vad har under de senaste åren gjorts i syfte att eliminera detta problem? En skärpning av vapenlagstiftningen infördes med restriktioner angående helautomatiska vapen vad gäller sportskytte (vapenägare med licens). Vad jag är "ute efter" är att ammunition endast kan säljas till legala vapenägare via en kontroll mot polisens register. Att detta är sekretessbelagt innebär inga hinder, databaser kan begränsas vad gäller begärda uppgifter, ett "OK" eller "NOK" är det enda som behövs. Systemet kan med lätthet fungera likt varje vapeninköp där inköpstillstånd kontrolleras mot register, eller upplever du detta som en begränsning alternativt en potentiell "säkerhetsläcka" till andra länder?  Vad menar du med att "varenda säkerhetstjänst med självaktning" skulle öppnat en affär som säljer ammunition? Vem som helst (ostraffad) kan i dagsläget öppna en vapenaffär eller annan verksamhet vilket innefattar ammunitionsförsäljning.

Öppnar du upp en möjlighet att ställa frågan om X har licens för vapen i kaliber Y så gäller det bara att ställa tillräckligt många frågor så har du ett om inte komplett register men åtminstone vilka som har vapen, hur många som personen har och i vilken kaliber. Vi får förmoda att de utländska säkerhetstjänsterna när de väl har öppnat vapenhandel i Sverige och har fått tillgång till vapenregistret kommer att utnyttja denna möjlighet.

Sedan så har vi nästa problem att varenda kassörska på XXL eller valfri vapenhandel får tillgång till samma uppgifter, uppgifter som mindre nogräknade kan överföra  till brottslingar så att de vet var de skall göra inbrott/rån för att komma över specifika vapen eller ammunition som passar i deras illegala vapen. Det är nog allvarligt att XXL har börjat föra ett register, vi behöver inte heller öppna det sekretessbelagda vapenregistret på vid gavel. 

Det är fortfarande inte ett problem att illegala vapen eller ammunition köps på lagligt sätt i Sverige för det inträffar i princip aldrig. De vapnen och ammunitionen kommer framför allt ifrån Balkan.

Det måste fokuseras mer på de illegala vapnen, polisen måste få bättre möjligheterna att plocka av brottslingarna de illegala vapnen, straffen för vapenbrott måste höjas markant, straffrabatten vid vapenbrott måste försvinna och någon måste förklara för Peter Thorsell, Hänninger och övriga ämbetsmän att de skall fokusera på de illegala vapnen och sluta trakassera jägare och sportskyttar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med dig till fullo vad gäller fokuseringen på illegala vapen samt det faktum att jägare och sportskyttar straffas för kriminella elements beteenden. Problemet (enligt min mening) är att kostnaden för att stärka exempelvis tullens eller polisens resurser vad gäller jakt på illegala vapen är i den storleksordningen att ingen politiker vill ta i detta med tång. Vill även understryka att "öppna vapenregistret på vid gavel" inte är min avsikt, som tidigare nämnts gäller begärda uppgifter ett "OK" eller "NOK" angående den typ av ammunition du vill köpa, någon ytterligare information ska ej vara tillgänglig. Har svårt att se skillnaden mellan mitt förslag och nuvarande praxis, när du visar din licens samt körkort är ditt personnummer och namn synligt. Vad hindrar någon med kriminella avsikter från att registrera/vidarebefordra dessa uppgifter? Du nämner i din första inlaga att: "Man kan alltid fantisera ihop olika typer av brottslighet som vi skall försvara oss mot genom lagskärpningar och ökad byråkrati", men föreliggande idé är i realiteten ingen lagskärpning eller ökad byråkrati. Vad det handlar om är en sammankoppling av databas med begränsad behörighet angående "end user".

Det primära syftet är att ingen ska kunna handla ammunition med hjälp av en förfalskad licens / körkort. Verkar som att din fantasi skenar vad gäller utländska säkerhetstjänster och brottslingar som rånar legala vapenägare. Rekommenderar att du kollar den senaste statistiken vad gäller våldsbrott i kombination med stulna (legala) vapen.

PS.

Vore trevligt om någon mer på detta forum gav en kommentar (positiv eller negativ) till mitt första inlägg vilket är skapat från en idé som uppenbarades efter ett besök på XXL...

DS.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Newbie sa:

Håller med dig till fullo vad gäller fokuseringen på illegala vapen samt det faktum att jägare och sportskyttar straffas för kriminella elements beteenden. Problemet (enligt min mening) är att kostnaden för att stärka exempelvis tullens eller polisens resurser vad gäller jakt på illegala vapen är i den storleksordningen att ingen politiker vill ta i detta med tång. Vill även understryka att "öppna vapenregistret på vid gavel" inte är min avsikt, som tidigare nämnts gäller begärda uppgifter ett "OK" eller "NOK" angående den typ av ammunition du vill köpa, någon ytterligare information ska ej vara tillgänglig. Har svårt att se skillnaden mellan mitt förslag och nuvarande praxis, när du visar din licens samt körkort är ditt personnummer och namn synligt. Vad hindrar någon med kriminella avsikter från att registrera/vidarebefordra dessa uppgifter? Du nämner i din första inlaga att: "Man kan alltid fantisera ihop olika typer av brottslighet som vi skall försvara oss mot genom lagskärpningar och ökad byråkrati", men föreliggande idé är i realiteten ingen lagskärpning eller ökad byråkrati. Vad det handlar om är en sammankoppling av databas med begränsad behörighet angående "end user".

Det primära syftet är att ingen ska kunna handla ammunition med hjälp av en förfalskad licens / körkort. Verkar som att din fantasi skenar vad gäller utländska säkerhetstjänster och brottslingar som rånar legala vapenägare. Rekommenderar att du kollar den senaste statistiken vad gäller våldsbrott i kombination med stulna (legala) vapen.

PS.

Vore trevligt om någon mer på detta forum gav en kommentar (positiv eller negativ) till mitt första inlägg vilket är skapat från en idé som uppenbarades efter ett besök på XXL...

DS.

Jag har full koll på att brottsligheten med legala vapen och legal ammunition är försumbar.

Varför skall vi då införa regler som enbart slår mot legala vapenägare. Ammunition till illegala vapen smugglas in ifrån framför allt Balkan!

Tyvärr så sker det ett antal rån och vapenstölder och personer som har flashat med vapen på Facebook och liknande är tyvärr överrepresenterade. Att anta att antalet vapenskölden skulle öka ytterligare om brottslingarna kunde få reda på var det fanns vapen eller ammunition av viss kaliber är nog inte en fantasi av mig.

Du har uppenbarligen inte heller någon koll på varför som vi har ett sekrettesbelagt vapenregister!

Inte ens Thorsell eller Ygeman har kommit med ett liknande förslag, de förstår åtminstone att det inte är lämpligt att bryta sekretessen.

Om du ofta får sådana här snilleblixtar när du besöker XXL så skall du nog handla någon annanstans.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2017-07-29 at 14:58 Newbie sa:

Det primära syftet är att ingen ska kunna handla ammunition med hjälp av en förfalskad licens / körkort. Verkar som att din fantasi skenar vad gäller utländska säkerhetstjänster och brottslingar som rånar legala vapenägare. Rekommenderar att du kollar den senaste statistiken vad gäller våldsbrott i kombination med stulna (legala) vapen.

Vilket nu inte är ett problem krasst sett. Utifrån det enkla faktum att Ammunition bara ska förvaras "otillgängligt" inte "inlåst" (som tur är, annars lär brandkåren inte vilja gå om huset brinner) så blir det ju nästan stolligt att häva sekretessen på vapenregistret för en marginellt riskfylld företeelse. 

Däremot är straffet för att inneha ammunition man saknar licens för påtagligt - så vi får väl anta att man gjort en klok avvägning mellan de olika önskemålen för hur vi hanterar ammonitionen. 

Den andra aspekten på att låta handlare få koppling till vapenregistret blir ju att kraven på handlarna lär gå upp dramatiskt. Vilket iofs kan vara skitsamma för en liten handlare men för XXL blir det nog inte lika enkelt då de säljer allt mellan himmel och jord. Och har personal enligt "lowest competence needed at even lower salaries..." Har du en koppling då har du en koppling, den begränsning du har i form av "NOK resp OK" betyder ju ingenting eftersom du kan låta en programsnutt ligga och "dunka" mot registret ned alla kända kaliberbeteckningar. 

Den tredje aspekten är att vapenregistret är för dåligt kvalitetsmässigt. Det finns helt enkelt inget strukturerat sätt att notera kaliber på som funkar - fråga vara de som reser utomlands och måste förklara varför en 308 Winchester inte är en 308 Winchester utan än en 7,62x51. Vilket bara råkade vara samma notation som därmed drabbar. 30-30. Genialt kära NVV. Så det enda vettiga du nu kan få ut i praktiken är svaret på frågan: har yymmdd-nnnn vapenlicens? Svar: kanske..... Men du får inte köpa 308winchesterammunition om du nu inte har en 308winchesterbössa. 

Förklara NVVs fundamentala kalibermisstag för en tullare som vill kontrollera vilket vapen du har när du ska genom tullen utanför EU..... Lycka till, förbered dig på att det kan ta en stund..... 

Fö kan jag konstatera att vapenregistret är sekretessbelagt - men att jag som handlare inte har en sekretessbelagd vapenbok, och att jag inte får ha mitt register i datorn...... Även om polisen vapenhandläggare tycker det är ok. 

Så nej, du har en lite naiv syn på hur databaser fungerar, en övertro på vapenregistrets kvalitet och hur "säkerhet" implementeras i organisationer. En massa merarbete till ingen nytta...... 

T

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte kännedom vad gäller existerande vapenregisters uppbyggnad men det verkar som att du är insatt i detta ämne. Är det enligt din beskrivning så verkar mitt förslag endast skapa kaos vad gäller "OK/NOK". Är insatt i moderna databasers uppbyggnad samt potentiella säkerhetsrisker, att "dunka mot registret" funkade möjligtvis på 90-talet. Min personliga erfarenhet är att den som vill skapa access till existerande DB, exempelvis vapenregister (och besitter kapital för detta) får valuta för sina pengar, men detta faktum är ju lite "utanför ämnet". I övrigt håller jag med "Tazwe" att det största problemet är vapen som smugglas från tidigare krigszoner till Sverige och slutligen hamnar i händerna på "fel" personer. Det är mycket möjligt att även ammunition smugglas på detta sätt, har inga kriminella vänner (till min vetskap) så jag kan varken bekräfta eller dementera föreliggande påstående. Tackar för feedback och pmt´s kunskaper vad gäller existerande vapenregister.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte hagelskott på xxl i heron city idag och det var inget snack om telefonnummer eller nåt annat. Leg. och licens räckte gott. Kanske är ett lokalt påfund? Eller så kanske expediten ville ha ts tel.nr av andra anledningar....:wub::whistling:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Köpte hagelammo i kungen kurva igår, tittade bara på licens o leg, precis som det ska vara, har dom läst tråden kanske :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...