Hoppa till innehåll

Bär- & svampplockartråden o tillvaratagande av frukt o grönsaker. Jaktsidans hamstrar.


lsjonsson

Recommended Posts

36 minutes ago Nils l sa:

Uppehåll. Dags för en liten sväng och dra ihop det sista av blåbären. Sedan följer det en daglig tur på svampspaning fram tills frosten sätter stopp. Men nu finns det en chans att det blir  karl Johan häruppe. Bara det fortsätter regna som det gör.

Då kan du plocka 25 l blåbär åt mig också när du ändå är i farten o skicka ner dom med bussgods.:thumbsup: Här vid kusten är dom små o surare än vad en citron är.:sad: 

Kör hårt Nils!:thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Då kan du plocka 25 l blåbär åt mig också när du ändå är i farten o skicka ner dom med bussgods.:thumbsup: Här vid kusten är dom små o surare än vad en citron är.:sad: 

Kör hårt Nils!:thumbsup:

Hinner bara sticka ut näbben så regnar det småspik. Fasiken vad less jag blir.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago nuke sa:

Akta dig, det börjar med en enkel pälskrage.....

20180701_181159.jpg

Tur då att det inte var en pallkrage, för då hade du setat riktigt i skiten! ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Nils l sa:

Hinner bara sticka ut näbben så regnar det småspik. Fasiken vad less jag blir.

Attans också!:sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Nils l sa:

Uppehåll. Dags för en liten sväng och dra ihop det sista av blåbären. Sedan följer det en daglig tur på svampspaning fram tills frosten sätter stopp. Men nu finns det en chans att det blir  karl Johan häruppe. Bara det fortsätter regna som det gör.

 

Om svamp kan jag inte mer än plocka ur hyllan på affären men vilka ätliga finns på våra breddgrader? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Havakko sa:

Om svamp kan jag inte mer än plocka ur hyllan på affären men vilka ätliga finns på våra breddgrader? 

Kiruna är kanske i nordligaste laget för svamp. Men här finns det ett antal soppar som Karl Johan, smörsopp, sandsopp och därtill ett antal kremlor. Mot kusten finns både gul och trattkantarell. Citrongul slemskivling sotvaxskivling och världens dyraste svamp växer också i Gällivare med omkrets. Men ska man plocka och förvara så är det Karl Johan, sandsopp och trattkantareller som är enklast. Dessa torkas med fördel och sandsoppen går knappt äta utan att den torkats men då är den en fantastisk svamp.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Nils l sa:

Idag hann jag ut och bad till alla gudar att få plocka färdigt. Tjugo liter blåbär tog knappt en timme  blåbärsriset orkade inte bära upp bären och jag tror inte jag flyttade mig tio meter för första hinken. Helt jäkla sanslöst för att ha varit en sådan torrsommar. Runt trettiofem liter har jag plockat varav fem gått till vänner.

Bra jobbat Nils!:thumbsup: Då kan du plocka till mig också!:whistling::lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-11 at 22:56 Nils l sa:

Kiruna är kanske i nordligaste laget för svamp. Men här finns det ett antal soppar som Karl Johan, smörsopp, sandsopp och därtill ett antal kremlor. Mot kusten finns både gul och trattkantarell. Citrongul slemskivling sotvaxskivling och världens dyraste svamp växer också i Gällivare med omkrets. Men ska man plocka och förvara så är det Karl Johan, sandsopp och trattkantareller som är enklast. Dessa torkas med fördel och sandsoppen går knappt äta utan att den torkats men då är den en fantastisk svamp.

Vet att man inte bör äta stenmurkla men de är ju ruskigt goda i lagom mängd, finns det här? 

Blåbär verkar finnas till en förbannelse här, får nog ihop en hink bara på tomten. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Havakko sa:

Vet att man inte bör äta stenmurkla men de är ju ruskigt goda i lagom mängd, finns det här? 

Blåbär verkar finnas till en förbannelse här, får nog ihop en hink bara på tomten. 

Nu är jag sotis på er i norr.:sad:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago Havakko sa:

Vet att man inte bör äta stenmurkla men de är ju ruskigt goda i lagom mängd, finns det här? 

Blåbär verkar finnas till en förbannelse här, får nog ihop en hink bara på tomten. 

Rätt årstid mellan vecka 22 till 25 kan du plocka ett ton stenmurklor på två till fyra år gamla markberedda hyggen om vädret varit gynnsamt. Men man ska vara försiktig med dem. Bara ha ett par svartsäckar i bilen kan ge förgiftning då gyrometrinet dunstar i värmen. Mamma är i princip döende av förstörda njurar. Dock av andra orsaker som en sorkfeber som slog jävligt hårt och långvarig medicinering och det är inte något du vill dö av. Jag lovar!  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Torkad sandsopp  är jävligt lika murklor  i smak och om du steker dem i en järnpanna och kör dem i mixer gör du knappt skillnad.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago lsjonsson sa:

Nu är jag sotis på er i norr.:sad:

Du kan få koordinaterna. Femton mil är väl inget för en norrlänning även om han är en inflyttad och lever i exil.?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Nils l sa:

Du kan få koordinaterna. Femton mil är väl inget för en norrlänning även om han är en inflyttad och lever i exil.?

Ja tack så får jag se hur det blir.:thumbsup: Nej för sjutton! Det är bara ett stenkast.:lol:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det skörd av den gula löken, samt några timmars kärlek till det brutalt eftersatta potatislandet.

IMG_20180813_163133_792.thumb.jpg.cb91c7a5d8efd5cfb6d6bcd5ccc78531.jpgIMG_20180813_163133_795.thumb.jpg.2bdda46061951a3e4df068f6f4c29e98.jpgIMG_20180813_163133_798.thumb.jpg.367da8df99398b783647383e8d49fa7d.jpgIMG_20180813_163133_794.thumb.jpg.264d294440985ad7b076a21a5676d79d.jpgIMG_20180813_163133_793.thumb.jpg.19a96b9cfcdacb53a89965986f1131ba.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Nils l sa:

Du kan få koordinaterna. Femton mil är väl inget för en norrlänning även om han är en inflyttad och lever i exil.?

Det är ju t o m 20 mil upp dit så det räcker inte med dina 15 mil.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lsjonsson sa:

Det är ju t o m 20 mil upp dit så det räcker inte med dina 15 mil.

Du glömde momsen. ?

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2018-08-13 at 11:29 Nils l sa:

Torkad sandsopp  är jävligt lika murklor  i smak och om du steker dem i en järnpanna och kör dem i mixer gör du knappt skillnad.

Låter inte dumt! Är svag för svamp i synnerhet till vilt. Fick en massa stenmurklor men det känns sådär att äta även om man nu inte dör på fläcken.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago Havakko sa:

Låter inte dumt! Är svag för svamp i synnerhet till vilt. Fick en massa stenmurklor men det känns sådär att äta även om man nu inte dör på fläcken.. 

Nej stenmurklor är som sprit och rökning. De dödar långsamt. Men vem fan har bråttom? ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag har jag skördat det sista av sockerärtorna, ett gäng paprikor (tärnade och infrusna), ett gäng tomater (ligger i torken) 5 gurkor och en massa persilja (ligger i torken).

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

20180818_124529.thumb.jpg.22b5e89117b091c567f60400c714fd2e.jpg

552282754_20180818_1245351.thumb.jpg.2462b46b1f600d0098ea2ac2011913d1.jpg

20180818_130842.thumb.jpg.c18156f93bce7da1938ba18e221f6403.jpg

Nu har kantarellerna börjat visa sig ovan jord i norr efter denna torra sommar som vi har haft i år. Drygt 1/2 l blev det samt 2 blek taggsvamp.

Sedan har jag plockat ca 4 kg svarta vinbär hos grannen för dom äter dom inte. Konstigt folk! Mellan varven fick jag besök av hans robotklippare.

20180818_141158.thumb.jpg.5e8a26c699971c6cb7d1d403ead82d15.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...