Hoppa till innehåll

3 bens pall


Hunting4life

Recommended Posts

Hej nu har jag tröttnat på Biltemas jakt stolar har haft 3 stycken nu och alla har rasat ihop efter knapert användning. Jag fick pröva en lyxig 3 bens stol av en jakt kompis sist jag var ute. Är det någon som kan rekommendera någon riktigt bra till bra peng och som är bekväm tyst o h lätt att bära med och som HÅLLER .

Screenshot_20170730-203713.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är en stolryggsäck om du vill sitta i skogen. Är det mjukt i marken är det stor risk att benen på trebensstol kommer sjunka ner så du kommer få sitta på backen istället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Holz sa:

Mitt tips är en stolryggsäck om du vill sitta i skogen. Är det mjukt i marken är det stor risk att benen på trebensstol kommer sjunka ner så du kommer få sitta på backen istället.

Håller med ovanstående. En stolsryggsäck är bland det bästa.
Den stolen du har på bilden köpte jag för två år sedan. Jag vet inte varför, men den stank vedervärdigt när den blev blöt - Gödsel. Kan ju vara fel på just den jag köpte, det var dock något med tyget på sitsen som var fel. I övrigt nog en av de bättre trebens-stolarna.

JoHn

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Walkstoolen du har på bilden är nog det bästa jag provat, köp till Steadytillbehöret  bara så den inte sjunker så lätt.

Stolryggsäck har jag hittills inte hittat någon som går att sitta still på i mer än 30 min i sträck utan att man behöver byta position.

Vet jag att det blir svårt att hitta en någorlunda slät yta att ställa upp stolen på eller behöver komma upp lite högre (vid fågeljakt t ex) kör jag enbent typ spatserkäppsmodell.

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stolryggsäck har jag. Men vid smyg jakt tycker jag det är enklare att bara ha med en liten pall. Intressant är ju att nuke tyckte walkstolen verkade okej för övrigt utom då att den luktade lite skit. Så här någon tips på liknande stolar fast som inte luktar skit så är det intressant. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker Walkstool är mycket bättre än rygga. Har inte märkt att den luktar.

Och tre ben står alltid stadigt till skillnad från en ryggsäck.

Den har rejäla tassar så den sjunker inte så mycket även om det är lite mjukt, och det finns ju tillbehör om man behöver sitta mitt på en blötmyr. 

Walkstoolen finns i olika höjder, så se till att testa vad som passar dig.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Walkstool är jättebra. Att min luktade var nog som sagt ett enstaka fel. Jag har varit med om kepsar också i vissa nätmaterial som luktar gödsel när de blir blöta.

Köp!

JoHn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Walkman Comfort är bra, deras basic variant är inte lika bra, lite för liten i sitsen så att den blir jobbig att sitta på efter någon timme. Sedan så är höjden rätt viktig, jag tycker att jag sitter bekvämare på en högre pall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sitzstock är bra till mycket, det kan vara hur ojämt som helst funkar ändå. Tex kan man sitta i en dikesslänt eller mitt i ett vattenfyllt dike,  svårt medstolryggsäck. Vill man luta ryggen mot ett träd går även det, rötterna gör att det är svårt med en stol.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago Bjorn.h sa:

En sitzstock är bra till mycket, det kan vara hur ojämt som helst funkar ändå. Tex kan man sitta i en dikesslänt eller mitt i ett vattenfyllt dike,  svårt medstolryggsäck. Vill man luta ryggen mot ett träd går även det, rötterna gör att det är svårt med en stol.

Hm, en sådan kanske man ska testa. Det känns dock onekligen lite knackligt/ostabilt med bara ett ben. Man far inte av den med rekylen? :)


JoHn

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago macmyra sa:

Hm, en sådan kanske man ska testa. Det känns dock onekligen lite knackligt/ostabilt med bara ett ben. Man far inte av den med rekylen? :)


JoHn

Har man Mackmyra som nick så har den vält långt innan man kommer till skott. Det gäller att vara nykter om man skall sitta kvar.

Jag har en antik variant i bambu, tyvärr så får den följa med för sällan.

 

IMG_2292.JPG

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago Tazswe sa:

Har man Mackmyra som nick så har den vält långt innan man kommer till skott. Det gäller att vara nykter om man skall sitta kvar.

Jag har en antik variant i bambu, tyvärr så får den följa med för sällan.

 

IMG_2292.JPG

Nja, Mackmyra hör inte till favoriterna. Däremot är jag Mac-ägare(Appleanvändare), därav nick Macmyra.

Vad synd att den inte används, ser ut att vara en av de mest välbyggda på "marknaden" :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...