Hoppa till innehåll

Köpa en till hund


JaktOscar

Recommended Posts

Tjena!!

Vi i familjen vill köpa en till hund. Hunden ska användas till jakt på rådjur och hjort. Har varit inne och letat upp lite raser men svårt att bestämma sig. Har ni förslag på någon lämplig ras? 

Vi jagar på ungefär 400ha. 

Skitjakt på er!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Drever och tax är dom säkraste korten!!

Med tanke på markens storlek skulle jag kolla på tax av bra stam. Lite större mark så vore drever det självklara valet för mig!

Annars är väl någon av de lurviga bassetraserna att alternativ, men generellt är dom mer osäkra alternativ än ovan nämda raser!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Flintbüchse sa:

Beagle är också ett alternativ.

Av det jag sett av beaglar är det ingen optimal hund på 400 ha

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago Urban sa:

 

Annars är väl någon av de lurviga bassetraserna att alternativ, men generellt är dom mer osäkra alternativ än ovan nämda raser!

 

Jisses, lever den myten kvar än??

Bassetraserna med undantag från hounden då är inte direkt osäkra kort jaktmässigt. Däremot kan de ju vara opassande pga för små marker, att vissa bassetraser är avsevärt mer allrounda än tax/drever/beagle osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja....jag skulle nog hävda att drever och tax är säkrare kort än basset generellt!!

Men det är ju bara grundat på min egen jakt, och jag ser ju bara ca 40-50 kortbenta hundar i jakten per år....

Nu är ju inte de jaktliga skillnaderna mellan raserna sådär jättestora, men jag ser ingen egentlig fördel med en basset jämfört med drever tex.... däremot är pälsen till nackdel för de strävhåriga bassetraserna när snön kommer.

Jag kan inte påminna mig att jag sett en drever som inte jagat, det har däremot hänt ett flertal gånger med basset!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Urban sa:

Av det jag sett av beaglar är det ingen optimal hund på 400 ha

Vart tycker du en beagel gör sig bäst?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago strävhår sa:

Vart tycker du en beagel gör sig bäst?

det jag lilla jag har sett så börjar det väl runt 6-700 ha om hunden lyckas ta upp i mitten av marken och man inte har gott om passare för jävlar vad den beageln drog på långskjuts alternativt 200 m brett och 4km lång mark där man släpper i ena änden och har skytten i andra änden så han hinner med att svinga bössan :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Urban sa:

Drever och tax är dom säkraste korten!!

Med tanke på markens storlek skulle jag kolla på tax av bra stam. Lite större mark så vore drever det självklara valet för mig!

Annars är väl någon av de lurviga bassetraserna att alternativ, men generellt är dom mer osäkra alternativ än ovan nämda raser!

Hur hittar man säkra taxar? Är uppvuxen med tax, men har noll koll på uppfödare idag. Tycker det är svårt att sålla, man avlar t ex flitigt på VCh. Letar till nästa år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

35 minutes ago strävhår sa:

Vart tycker du en beagel gör sig bäst?

Det bör jag nog inte uttrycka i skrift!!B)

Men av de få beaglar jag sett som jagar, så brukar det gå Stort!!!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago Kallel sa:

Hur hittar man säkra taxar? Är uppvuxen med tax, men har noll koll på uppfödare idag. Tycker det är svårt att sålla, man avlar t ex flitigt på VCh. Letar till nästa år.

Enklast är väl att kolla med avelsrådet , samt ringa runt till taxfolk!

Bör väl inte vara jättesvårt att hitta en kombo där bägge är jaktmeriterade!

Korthår kan du kolla med vandraren eller rovjägaren här på forumet, som båda har kennlar. Strävhår vet jag inte, då tax inte är någon ras jag fastnat för, men Mariebergs kennel har alltid fött upp bra strävhår med mycket jakt.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago Flintbüchse sa:

Jofan! Dom kan hämta drevdjur från grannmarkerna också då :P

och trycka över dom till näste granne på andra sidan innan nån reagerar att hunnfan är tillbaka på den egna marken

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På 4 augusti 2017 at 11:36 JaktOscar sa:

Tjena!!

Vi i familjen vill köpa en till hund. Hunden ska användas till jakt på rådjur och hjort. Har varit inne och letat upp lite raser men svårt att bestämma sig. Har ni förslag på någon lämplig ras? 

Vi jagar på ungefär 400ha. 

Skitjakt på er!!

Hej Oscar!

Hur har det gått för er? Hur går tankarna? 

p.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
På 2017-08-28 at 00:13 oinas sa:

Basset fauve kanske??

Inge vidare. Har kollat lite på ADB men blev just omplacerad på jobbet så kan nu inte jobba hemifrån och vet då inte om det är rätt att då skaffa en hund till in i detta. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...