Hoppa till innehåll

Rävstövare


Sörqvist Anton

Recommended Posts

Sörqvist Anton

Halloj! Håller på att skaffa en stövarvalp med rävlinjer, tänkte fråga om vad man bör tänka på vid intagning osv. Hur gammal bör hunden vara innan man släpper den på rävspår första gången? Kommer givetvis vara i skogen med hunden all ledig tid! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inne på samma linje som dig, men tyvärr gick tiken tom. Men injagningen hade jag klart för mig, prägla, prägla, prägla.

Hade tänkt spåra ifrån åteln när snön skvallrade om besök, likaså  under feb-mars då löpet är igång, spåra och släppa på synobs. 

Naturligtvis gått och fyat på rådjuren i byn, första året hade jag varit väldigt restriktiv med frisök.

Prägla. Prägla.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skaffade första stövarn förra året. Han är född i feb så på hösten började vi gå i skogen ofta..  Gjorde en hel del spår med rävar jag skjutit och peppade honom ordentligt.. Han har även fått skälla på grävling då jag tänkt nyttja honom till det med. När snön kom så gick vi i rävspåren och jag peppade på.. Han har drivit räv ett flertal gånger och över 1h i drevtid. Totalt var han lös 173h eller 69 jaktdagar om jag inte säger fel nu..  En hare har jag skjutit.. och en räv var nästan inom skotthåll..  Några rådjurs och älgdrev har det blivit och eventuellt en sammanstöt med gris.. dessutom har han skällt på ekorre.. mård och grannens katt.. Han söker stort och kan driva 1km åt vardera håll så det är svårt att komma i pass när man är själv..rävarna går dessutom i gryt i en deponi utanför marken.. Får se hur det går i vinter.. Vi har lagt ett gäng spår nu i sommar och fyat på rådjursdoft..

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sörqvist Anton

Okej! Har hittat en parning som verkar intressant hoppas bara på att den tagit bra nu. ! Har en åtel men ska nog göra några fler så att man har lite olika "säkra kort" att åka till och spåra/släppa. Hade tänkt att jaga endast räv i början när den är liten men så småningom även prova intresset på lo, mård, grävling osv. Sen måste man väl ändå göra det gammla Hedliga "sitta på en stubbe" så att man får lite sök på Den? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du räv på marken och hunden rätta viljan så ordnar det sig så småningom, behövs inga trollkonster. Satsa på att få den klövdjursren, viktagast dock är att hunden vet vad den skall jaga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...